وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

نگاهی به سامانه ملی دیده بان سازمان بهزیستی

مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور از راه اندازی سامانه دیده بان این سازمان خبر داد و گفت: مردم و جامعه هدف بهزیستی می توانند درخواست ها، شکایات، پیشنهادات، گزارش ها و ایده های خود را از طریق سرشماره ۱۴۸۲ با کارشناسان این سازمان مطرح کنند.
کاظم نظم ده افزود: این سامانه چهار ماه است که در تهران و دو ماه به صورت ملی به صورت آزمایشی فعالیت می کند اما به تازگی رسما کار خود را آغاز کرده و در مجموع ۷۱۰ نفر اپراتور و کاربر به صورت رایگان و شبانه روزی به شکایات و درخواست های مردم پاسخ می دهند.
وی خاطر نشان کرد: در این سامانه بر اساس شیوه نامه ها، پیام ها در چهار سطح آنی، خیلی فوری، فوری و عادی تقسیم بندی شده اند که پیام های آنی ظرف سه ساعت، پیام های خیلی فوری ظرف یک روز، پیام های فوری ظرف دو روز و پیام های عادی ظرف سه روز پاسخ داده می شوند.
مدیر کل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور گفت: این سازمان یکی از سازمان های اجرایی است که دارای بیشترین سطح ارتباطات با مردم و جامعه است بنابراین ارتباطات باید طوری طراحی شود که دو سویه و اثربخش باشد.
وی اضافه کرد: سامانه دیده بان سازمان بهزیستی کشور با هدف افزایش رضایت و اعتبار و اعتماد و همچنین پاسخگویی آسان و کار آمد صرفه جویی در زمان و کاهش نیروی انسانی راه اندازی شده است.
نظم ده یادآور شد: آغاز به کار این سامانه ۱۵ ماه پیش کلید خورد و با راه اندازی سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری در اردیبهشت امسال در استان تهران به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد و از چهار ماه پیش نیز فعالیت خود را در اقصی نقاط کشور شروع کرد و مردم می توانند با انواع خطوط تلفنی ثابت و همراه اعم از همراه اول، ایرانسل و رایتل به صورت رایگان با شماره ۱۴۸۲ ارتباط برقرار کنند و کد رهگیری دریافت کنند.
وی با بیان اینکه هدف از راه اندازی سامانه دیده بان بهزیستی جلب مشارکت مردمی در پاسخگویی است، گفت: سامانه دیده بان بهزیستی، داشبورد مدیریتی بسیار قوی است که در اختیار مدیران و معاونان بهزیستی قرار داده می شود تا به صورت روزانه هفتگی ماهانه و سالانه در جریان اولویت نیازها و مشکلات جامعه هدف بهزیستی قرار بگیرند.
مدیر کل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی کشور گفت: اپراتورهای سامانه دیده بان بهزیستی در سه سطح تعریف شده اند که در سطح یک، ۹ نفر اپراتور در بهزیستی شهر تهران، در سطح ۲، ۱۳ کاربر در سطح معاونت تخصصی و در سطح سه،  ۶۸۸ کاربر در سطح استان ها و در مجموع ۷۱۰ نفر اپراتور و کاربر در سطح کشور به پاسخگویی مشغول هستند.
نظم ده تصریح کرد: راه اندازی سامانه دیده بان بهزیستی کشور ۱۵ ماه طول کشید چون گرفتن خط هوشمند مخابرات ۱۰ ماه طول کشید.
وی اضافه کرد: اکنون ترافیک پشت خط دیده بان بهزیستی پنج ثانیه است که در صورت افزایش روند تماس ها مراکز پاسخگویی (کال سنترها) افزایش خواهند یافت.
نظم ده ادامه داد: اپراتورها و کاربرهای سامانه دیده بان بهزیستی به بانک های اطلاعاتی بهزیستی متصل هستند و از روی کد ملی فرد تماس گیرنده پاسخ لازم را به او می دهند به طور مثال اگر فردی درخواست ویلچر داشته باشد پاسخ لازم را دریافت می کند و اگر تعللی انجام شده باشد حداکثر ظرف سه روز اقدام خواهد شد.
وی اضافه کرد: اگر درخواست و شکایت مطرح شده مربوط به بهزیستی نباشد، پاسخ داده می شود که مربوط به بهزیستی نیست و این هم خود یک پاسخ است زیرا فرد را از سرگردانی در می آورد.
مدیرکل دفتر عملکرد سازمان بهزیستی کشور گفت: همچنین به طور مثال برای درخواست پشت نوبت مستمری، معاونت مربوطه باید دلیل قانع کننده ای برای برقراری یا عدم برقراری مستمری ارائه کند.
نظم ده افزود: تماس های تلفنی به دو صورت تماس های تلفنی و ثبت پیغام صوتی است که تاکنون ۱۸۱۴۰ تماس ظرف ۶ ماه گذشته گرفته شده که ۸۳ درصد آنها تماس تلفنی و ۱۷ درصد  ثبت پیغام صوتی داشتند.
وی خاطرنشان کرد: از بین بیش از ۱۸ هزار تماس، نزدیک ۶۰ مورد در قالب شکایت و پیشنهاد، موضوع بندی شد که کمک موردی، مستمری توانبخشی، عدم رعایت بخشنامه و دستورالعمل و نحوه پاسخگویی و برخورد با ارباب رجوع در صدر این موضوعات بود. تاسیس مهد کودک، شهریه مهد کودک و استفاده از اموال شخصی از دیگر موضوعات مطرح شده در سامانه دیده بان بهزیستی به شمار می رود.
نظم ده تاکید کرد: سامانه دیده بان بهزیستی، داشبورد مدیریتی کارآمدی است که مدیران با رصد آن متوجه می شوند در کدام استان و در کدام موضوع، مشکلات بیشتر است و این کارها بدون دخالت سلیقه و بر اساس نظارت الکترونیکی و واقعیت ها انجام می شود.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید