وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

گزارش عملکرد انجمن نابینایان در سال 1402

 

شماره ثبت: 7984

گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران در سال 1402 

تاسیس1373

 

     انجمن نابینایان ایران با گذشت نزدیک به سه دهه تاسیس در راستای اهداف والای خود همچون سنوات قبل با یاری خداوند سبحان ، همت اعضای هیئت مدیره ، مساعدت خیرین ، همکاری برخی از سازمانها ، ادرات دولتی و غیر دولتی ، بانک ها و شرکت ها در سال 1402 خدمات نسبتا ارزنده ای را بشرح ذیل به اعضای خود و سایر اقشار جامعه  هدف و غیر عضو در سراسر کشور ارائه نموده است.

خدمات زیربنایی و فراگیر دربر گیرنده جامعه نابینایان کشور

انجمن اهداف و سیاست های خود را در دو زمینه برنامه های زیر بنایی و جامعه شمول که در برگیرنده کلیه افراد نابینا و کم بینا می باشد ارائه نموده است. این اقدامات شامل مناسب سازی، مبلمان شهری ، پیگیری جهت اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تا حصول نتیجه و برنامه های آگاه سازی از توانمندی های جامعه هدف، دسترس پذیری خدمات بانکی ( ایجاد سامانه خدمات بانکی ، اینترنت بانک ، تعدادی از سایت های ارگانهای دولتی ) می باشد.

اقدامات و خدماتی به اعضاء رسمی انجمن ارائه شده که در حال حاضر تعداد آنان 10478 نفر است و 5172 نفر دارای شرایط خاص هستند، به شرح زیر است.

الف -خدمات فرهنگی و اجتماعی

در این بخش انجمن خدمات فرهنگی اجتماعی به شرح ذیل ارائه نموده است:

  • خدمات کتابخانه ای

انجمن در حال حاضر دارای 15 کتابخانه دیجیتال گویا فعال ویژه نابینایان و کم بینایان در کشور است و در حال حاضر با توسعه برنامه های آموزشی و تولید مواد مطالعاتی گویا و بریل تعداد 19730 نفر از طریق دریافت خدمات در منزل بهره مند می گردند . در این کتابخانه ها تعداد 4707 عضو ثابت می باشند . همچنین در این کتابخانه ها تعداد 4335 عنوان کتاب بصورت بریل و تعداد 4872 عنوان بصورت گویا در مخازن (هارد، سی دی، دی وی دی) موجود می باشد. علاوه بر افراد عضو افراد غیر عضو انجمن نیز می توانند از امکانات کتابخانه بهره مند گردند. در سال جاری کتابخانه های دیجیتال گویا از طریق فضای مجازی ،گروه های واتساپ و تلگرام  را ایجاد کردند و فایل های آموزشی به تعداد 10147 ( آموزش کامپیوتر، بریل، مهارت های زندگی، آشپزی، قرآن، زبان انگلیسی و …..) و کتب صوتی به تعداد 9542 ( گروه های سنی کودک ، نوجوان ، جوان و بزرگسال )را به اشتراک گذاشتند و همچنین از طریق مشاوره های تلفنی  و ارسال کتب از طریق پیک با اعضا در ارتباط هستند و در سال جاری با کنترل بیماری کرونا نیز با رعایت پروتکل بهداشتی کلاس های حضوری تشکیل شد که تعداد 2498 نفر از اعضا شرکت کردند.

لازم به ذکر است که تاسیس این کتابخانه ها و کلیه خدمات حمایتی و رفاهی آن در راستای مسئولیت اجتماعی توسط شرکت خصوصی انجام پذیرفته است. مشروح گزارشات کتابخانه های فوق الذکر  شامل3پیوست شماره 1 می باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 – دایره المعارف نابینایی و کم بینایی

دائرة‌المعارف نابینایی و نابینایان توسط آقایان محمد نوری و منصور شادکام

تألیف و توسط انتشارات توانمندان در سال 1402 منتشر شده است.

این دائرة‌المعارف در سه جلد و دوهزارو صـد صفحه در قطع وزیـری و با جـلد

سخت چاپ شده است. این مجموعه شامل پنج هزار و هفتصد مدخل با ترتیب

الفبایی اسـت که شامل زندگیـنامه مختـصر یک هـزار شـخصیت نابـینا نخـبه

و موفق ایرانی، معرفی پانصد انجمن و شرکت نابینایی و معرفی تجهیزات،مراکز،

اماکن، توانبخشی، نشریات و کتاب‌های مختلف در موضوعات نابینایان می‌باشد.

هدف از تألیف این دائرة‌المعارف، ارائه اطلاعات عمومی درباره موضوعات و آثار نابینایان وکم‌بینایان بوده است. از این‌رو مدخل‌ها به گونه‌ای انتخاب شده که اولاً بسامدی اجتماعی بیشتر داشته باشد، دوم اکثر موضوعات بومی و برای یکصد سال اخیر جامعه ایران باشد. چاپ اول دائرة‌المعارف نابینایی و نابینایان در تیراژ پانصد دوره با مبلغ دویست و سی میلیون تومان به صورت افست چاپ شده است.

3 – شروع تألیف دائرة‌المعارف معلولان جسمی ـ حرکتی

جمعیت افراد دارای اختلالات حرکتی قابل توجه است و شخصیت‌های فرهیخته در این جامعه رشد یافته و خدمات ارزنده داشته‌اند، از طرف دیگر میراث فرهنگی و اجتماعی بزرگی در ایران تولید و ارائه شده؛ از این‌رو تصمیم گرفته شد دائرة‌المعارفی با ده هزار مقاله درباره معلولیت و اختلالات حرکتی تألیف و منتشر گردد.

این دایرةالمعارف شامل مقالات درباره شخصیت‌ها؛ مراکز، نهادها و مؤسسات؛ موضوعات و مفاهیم؛ رخدادهای فرهنگی و حوادث تاریخی؛ نرم‌افزارها و رسانه‌ها؛ کتاب‌ها و نشریات است.

مراحل تحقیقات و تألیف مقالات شروع شده  است، این دایرةالمعارف در سال 1404 نهایی و برای عموم منتشر خواهد شد.

4 – فعالیت انجمن نابینایان ایران در حوزه های علمی، پژوهشی، فرهنگی و تحقیقاتی

در راستای خدمت به جامعه هدف یعنی جامعه نابینایان و کم بینایان در حوزه توانبخشی،فرهنگی،درمانی ،اجتماعی و…جهت بهره مندی از رویدادهای مهم علمی و پژوهشی و مرتبط کشوری و هم چنین دغدغه های موجود مسائل اجتماعی،فرهنگ سازی،آشنایی و آگاه سازی جامعه با نیازهای افراد دچار معلولیت بینایی،اهمیت مساله پیشگیری های ژنتیکی اقدام به تألیف کتاب و پژوهش و ارائه مقاله در محافل علمی معتبر کشور از دیگر رسالت انجمن بوده و نیز همچنان ادامه خواهد داشت که توسط آقایان منصور شادکام و حسین سراوانی از اعضای انجمن نابینایان ایران به شرح ذیل انجام شده است.

1-4 بررسی میزان سلامت اجتماعی زنان نابینای محجبه شاغل(همایش گفتمان سازی تاثیر حجاب بر سلامت زن، خانواده و جامعه .دانشگاه حضرت معصومه قم )

2-4 عوامل مهم تمهیدات سفر زیارتی مناسب از دیدگاه افراد نابینای با سابقه پیاده روی اربعین حسینی(سومین کنگره بین المللی سلامت در اربعین تهران..دانشگاه علوم پزشکی ایران)

3-4 جایگاه آرمانی معلولان با تأسی از معارف نبوی(همایش بین المللی معارف نبوی و چالش های جهان امروز،تهران.دانشگاه علامه)

4-4 اثر بخشی جلسات با محور معنویت گرایی بر تاب آوری معلولین بینایی آر.پی(همایش ملی پیشگیری از آسیب های روانی-اجتماعی-فرهنگی با تمرکز بر سلامت معنوی،تهران.دانشگاه علامه)

5-4 مقایسه کیفیت زندگی مادران دارای تک فرزند کم بینای آر.پی با مادران دارای فرزند و فرزندان سالم ویک فرزندکم بینای آر.پی(همایش ملی مسائل اجتماعی ایران (چالش ها ، راهکارها)-دانشگاه لرستان)

6-4 بررسی میزان سلامت اجتماعی خیرین به مراکز خیریه غیر دولتی نابینایان استان تهران(همایش ملی مسائل اجتماعی ایران (چالش ها ، راهکارها)-دانشگاه لرستان)

7-4 بررسی اپیدمیولوژیک استعمال سیگار در افراد نابینای شهر تهران دهمین کنگره ملی و سومین کنگره بین المللی اپیدمیولوژی ایران

5- برنامه‌های کوهنوردی و طبیعت گردی انجمن نابینایان ایران

انجمن نابینایان ایران در ادامه برنامه‌های فرهنگی-ورزشی خود در سال 1402 نیز اقدام به برگزاری تورهای طبیعتگردی و کوهنوردی نمود. در سال 1402 در مجموع 11 برنامه طبیعتگردی و کوهنوردی در استان تهران و برخی دیگر از استان‌های کشور برگزار شد که از جمله آنها می‌توان به استان البرز، مازندران، همدان و کردستان اشاره کرد. در سالی که گذشت، در چهار ماه ابتدایی سال، برنامه‌های کوهنوردی انجمن در همکاری با گروه کوهنوردی اوج برگزار می‌شد. اما از مردادماه انجمن تصمیم به تشکیل یک گروه طبیعتگردی و کوهنوردی مستقل گرفت.

-اولین برنامه کوهنوردی انجمن در سال 1402، صعود به قله سـرخه حصاربا ارتفاع 1701 متر است که در ارتفاعات جنگل   سرخه حصار در شرق تهرانقرار دارد. در این برنامه که روز بیست و پنجم فروردینماه برگزار شد ، بیش از50 نفر شرکت داشتند که حدود 30 نفر از آنها از میان نابینایان و کم‌بینایان بودند.

 

 

 

 

-نهم اردیبهشت ماه، دومین صعود کوهنوردی انجمن نابینایان ایران به قله 2780 متری تلکمر انجام شد. این قله صخره‌ای در شمال غربی شهرستان دماوند قرار دارد و در این برنامه نیز 25 نفر از نابینایان حضور داشتند که حدود 10 نفر از آنها موفق به فتح قله تلکمر شدند.

-سومین برنامه طبیعتگردی انجمن، یک برنامه شب‌مانی در ارتفاعات جاده هراز استان مازندران بود. در روز 21 و 22 اردیبهشت، تور دو روزه طبیعتگردی به روستای زیار از توابع لاریجان شهرستان آمل برگزار شد. در این برنامه حدود 25 نفر از نابینایان و کم‌بینایان حضور داشتند و پیمایش تا آبشار شیخ علی‌خان که 40 متر ارتفاع دارد برگزار شد. این آبشار در دل کوه‌های روستای زیار و لاسم قرار دارد.

-انجمن نابینایان ایران در ادامه برنامه‌های کوهنوردی خود، در روز 25 و 26 خردادماه اقدام به برگزاری یک برنامه کوهنوردی در قالب طرح سیمرغ کرد. طرح سیمرغ در واقع صعود به بلندترین قله هر استان است. در همین راستا 10 نفر از نابینایان استان تهران و 4 نفر از نابینایان عصای سفید سنندج موفق به صعود به قله 3586 متری کوبری در شمال شهر سرکان از توابع شهرستان تویسرکان استان همدان شدند. در روز 26 خرداد که صعود به قله کوبری بلندترین قله استان همدان صورت گرفت، قله یخچال با ارتفاع 3580 متری نیز فتح شد.

-پنجمین صعود کوهنوردی انجمن نابینایان ایران در سال 1402، در تاریخ شانزدهم تیرماه انجام شد. این بار نیز یک تیم 25 نفره که 11 نفر از آنها از میان نابینایان بودند، موفق به فتح قله 3328 متری ساکا در روستای افجه شهرستان لواسانات استان تهران شدند.

-از مردادماه و با قطع همکاری گروه کوهنوردی، انجمن نابینایان ایران با گروه کوهنوردی اوج، عمده برنامه‌های انجمن با توجه به استقبال بیشتر اعضای جامعه هدف، بر روی طبیعتگردی متمرکز شد. در روز سیزدهم مردادماه طبیعتگردی در روستای خمده شهرستان فیروزکوه با حضور 28 نفر از نابینایان برگزار شد.

 

 

 

 

-روز سوم شهریور، هفتمین برنامه طبیعتگردی انجمن در سال 1402 به قصد پیمایش از روستای آهار تا آبشار شکراب با حضور 20 نفر از نابینایان و همنوردانشان برگزار شد.

-روز 24 شهریور طبیعتگردی در دره ولیان استان البرز برگزار شد. در این برنامه نیز 20 نفر از نابینایان و همراهانشان حضور داشتند. روستای ولیان یکی از خوش آب و هواترین روستا‌های شهرستان ساوجبلاغ است.

-انجمن نابینایان ایران در سال 1402 نیز مانند سال 1401، به مناسبت روز جهانی نابینایان اقدام به برگزاری یک صعود کوهنوردی کرد. صعود به قله آبیدر بزرگ با ارتفاع 2550 متر که در روز بیست و یکم مهرماه برگزار شد. در این برنامه که مشترکاً با گروه کوهنوردی عصای سفید سنندج برگزار شد، حدود 55 نفر از نابینایان تهران و کردستان حضور داشتند و از تیم 28 نفره انجمن نابینایان ایران، 26 نفر موفق به فتح بام سنندج شدند. برنامه سفر به سنندج در روزهای 20 و 21 مهرماه برگزار شد و به مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید قله آبیدر بزرگ توسط نابینایان فتح شد.

-19 آبان، دهمین برنامه طبیعتگردی انجمن نابینایان ایران برگزار شد و پیمایش تا آبشار خور در دستور کار قرار گرفت. آبشار خور در روستایی به همین نام در دل جاده چالوس قرار دارد. در پیمایش تا این آبشار که در ارتفاع 3000 متری از سطح دریا قرار دارد، 23 نفر از نابینایان و همراهانشان حضور داشتند.

-در فصل زمستان به علت نیاز به تجهیزات تخصصی کوهنوردی که عمده اعضای جامعه هدف فاقد این امکانات هستند و برای جلوگیری از مخاطرات احتمالی، تنها یک برنامه برگزار شد. یازدهمین و آخرین برنامه کوهنوردی انجمن نابینایان ایران در سال 1402، صعود به ایستگاه چشمه توچال در ارتفاع 2200 متری از سطح دریا بود. این برنامه مشترکاً با حضور اعضای تحت پوشش دفتر نمایندگی تهران برگزار شد و در مجموع 35 نفر از نابینایان و همراهانشان حضور داشتند. انجمن نابینایان ایران در سال 1403 نیز برگزاری برنامه‌های طبیعتگردی و کوهنوردی را در دستور کار خود دارد.

 

 

 

 

 

6  تهیه فیلم های مستند و کلیپ

به منظور معرفی و آگاه سازی از توانمندی های جامعه هدف ،انجمن اقدام به تهیه 11 برنامه مستند و کلیپ نموده و همچنین با انجام مصاحبه با شبکه های مختلف صدا و سیما و درج مقالات و نشریات نسبت به معرفی فعالیت ها، مشکلات و نیازهای این قشر در زمینه های مختلف اقدام نموده است.

7-  اقدام در جهت درج مشخصات و نام محصولات بصورت بریل بر روی بسته بندی به تعداد 15 مورد از طریق شرکت های دارویی و غذایی

8 ارائه بیش از  1144 مورد خدمات مشاوره در زمینه مددکاری  به اعضاء انجمن .

ب-خدمات جشنواره ای

انجمن با برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های گوناگون سعی نموده از این طریق علاوه بر تشویق و ترغیب جامعه هدف به کارهای هنری و خلق آثار ادبی ، نویسندگی ، مترجمی و…. به در آمد اقتصادی آنان نیز کمک نماید .

1-جشنواره ملی کاما (کتاب افراد معلول ایران)

نظر به اینکه جشنواره مـلی کـامـا هر دوسـال یکـبار برگزار مـی گردد در سال

1402 دومین دوره جشنواره ملی کاما ( کتاب افراد معلول ایران ) نیز برگزار گردید.

در ایـن دوره انجـمن نابینایان ایران با همکاری نماینـدگان سازمـان ها ، ادارات و …

بعنوان اعضای شورای سیاستگذاری نسبـت به اهداف و نحوه برگـزاری در جـلسات

شـورای سیاستـ گذاری مـقرر گـردید کـه مراسـم اختـتامیه ایـن جشنواره در روز

سه‌شنبه۱۴ آذرماه در سازمان اسناد و کتابخانه ملـی ایران سالن قلم برگزار شود. در

ایـن مراسم، از افـراد بـرگزیده ( 11 نفر ، 8 اثر) ، شایسته تقدیر(27 نفر، 18 اثر) ،

ناشرین بـرتر (17 نفر) و فـعالان رسـانه‌ای پوشش دهنده اخبار و رویداد‌های کاما

(5 نفر) با اهدای لوح تقدیر، تندیس جشـنواره و جوایز نـقدی تجـلیل که در پایان

از کلیه مهمانان با صرف ناهار پذیرایی شد. در این مراسـم با شـکوه دبیـرکل نـهاد

کتابخانه های عمومی کشور، معاون رئیس سـازمان اسـناد و کتـابخانه ملـی ایران،

مدیر عامل موسسه خانه کتاب، مدیرکل محترم دفتر پیشگیری از معلولیت ها و تلفیق اجتماعی بهزیستی کشور، مدیرکل اداره سلامت شـهرداری و جـمعی از سایر مسئولین، نویسندگان، ناشران و معلولین حضور داشتند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پ-  مناسب سازی

   1انجمن در زمینه مناسب سازی مبلمان شهری و حمل و نقل (معابر عمومی، ایستگاه های مترو و اتوبوس ،پارک هاو برخی از ساختمانهای عمومی ) با ارائه طرح ها و پیشنهادات و عضویت و شرکت در ستاد ها و کار گروه های مختلف مناسب سازی از جمله وزارت کشور ، استانداری، فرمانداری ، بهزیستی و شهرداری اقدامات موثری را در این زمینه پیگیری نموده که توسط سازمانهای مجری و با نظارت این انجمن  اقدام گردیده ویا در دست اقدام است. اهم این پروژه ها شامل مناسب سازی پیاده روهاست .انجمن با بازدید از پیاده روهای در حال ساخت ، نظریات و پیشنهادات مورد نظر مطابق با استاندارد مناسب سازی ویژه معلولین به کارشناسان مناسب سازی مناطق 22 گانه پیمانکاران ارائه نموده است.

2- انجمن به منظور دسترس پذیری مطلوب جامعه هدف به عملیات بانکی مورد نیاز جامعه هدف در زمینه نرم افزاری و سخت افزاری با همکاری بانک ها و مشاوره شرکت پکتوس اقداماتی را از سال 1392 تا اکنون بعمل آورده که در 24 بانک در 300 شعبه در سراسر کشور این بانک ها مجهز به سامانه خدمات بانکی ویژه نابینایان و کم بینایان  شده اند  همچنین تا کنون دو شعبه سامانه فروشگاهی، دوشعبه سامانه راه آهن و یک شعبه سامانه موزه در کشور به بهره برداری رسیده است.و همچنین نیز  31 بانک، سازمان ، اداره، فروشگاه و موزه نیز اقدام به دسترس پذیری سایت و اینترنت بانک نموده اند.

همچنین نسبت به مناسب سازی و دسترس پذیری تعدادی از سایت های سازمانها و ادارات دولتی هماهنگی انجام شده است . (شرح جزئیات شامل2 پیوست شماره 2 می باشد)

ت-خدمات بهداشتی و درمانی

1-در سال جاری نیز، اقلام بهداشتی شامل ماسک و مایع ضد عفونی کننده بین اعضا توزیع گردید.

2- انجمن به تعدادی از اعضا خدماتی از جمله تهیه دارو ، عینک ، پروتز و کمک هزینه اعمال جراحی و ….ارائه نموده است.

3- پیگیری و مذاکره جهت خدمات درمانی چشم ، معرفی اعضاء به مراکز درمانی و بیمارستانی از رایگان تا 50% تخفیف.

4-انجمن نابینایان ایران در سال جاری با آزمایشگاه فروردین،که یکی از معتبرترین آزمایشگاه‌ها در سطح استان تهران است ، تمدید تفاهم نامه سال گذشته را امضا کرد که انجام کلیه آزمایش‌ها و خدمات تحت پوشش آزمایشگاه فروردین برای نابینایان و خانواده‌های درجه 1 آنها با 20% تخفیف و با صلاحدید و معرفی اعضا تحت پوشش انجمن بصورت رایگان انجام خواهد شد.و نیز انجام کلیه آزمایش‌ها بسته به انتخاب فرد می‌تواند در منزل وی یا در محل شعب آزمایشگاه فروردین انجام شود.

ج -خدمات حمایتی و رفاهی

اقدامات و خدمات رفاهی  ارائه شده بشرح زیر می باشد:

1-توزیع سبد کالا در 4 نوبت به تعداد 800 بسته هر سبد به طور میانگین مبلغ 15.000.000 ریال  به مبلغ کل 12.000.000.000 ریال

که از این تعداد 600 سبد (شامل :  برنج خارجی 10 کیلویی  – مرغ  1.5 کیلویی – روغن مایع ا لیتری-ماکارونی 1بسته  700گرمی-چای 500گرمی – رب 1 قوطی – نخود900گرمی – عدس 900گرمی -لوبیا چیتی 900 گرمی ) در دو نوبت در آبان ماه و اسفند ماه سال 1402 توسط خیر محترم جناب حاج آقا موثقی توزیع گردید.

 

 

 

 

 

 

 

 

تعداد 200 سبد کالا( شامل: -مرغ 1 کیلویی – روغن مایع 1 لیتری-ماکارونی 1بسته 700گرمی-چای 250 گرمی- سویا 250 گرمی – رب 1 قوطی – قند 500گرمی – شکر 1 کیلویی -پودر لباسشویی  پودردستی 2 بسته – شامپو1 – مایع ظرفشویی 1 لیتری-خمیر دندان1 عدد و بن خرید به مبلغ یک میلیون تومانی از فروشگاه شهروند) در 2  نوبت توسط انجمن در طی سال توزیع گردید.

 

 

 

 

2 توزیع مواد پروتئینی ( مرغ به تعداد 321) به 3 دفتر نمایندگی به هر کدام به مبلغ 100.000.000 ریال و در دفتر مرکزی به مبلغ 200.000.000 ریال جمعا به مبلغ 500.000.000 ریال

3- جهیزیه کامل 4 سری ( از  300.000.000 و ما بقی از 800.000.000 ریال  ) جمعا”   1.700.000.000 ریال

 

 

 

 

 

 

4- وام قرض الحسنه  76  فقره  (  از 20.000.000 تا 300.000.000 ) به مبلغ کل 5.190.000.000  ریال

5 مستمری  106 فقره (از 1.000.000 تا 5.000.000  ) به صورت ماهانه جمع کل یک ماه به مبلغ کل   362.750.000 ریال و در سال به مبلغ 4.353.000.000 ریال

6- کمک بلاعوض و درمانی  719 مورد ( از 1,000,000 تا 100,000,000)  به مبلغ کل 5.078.036.150 ریال

7- لوازم خانگی 8  قلم به مبلغ کل.474.000.000  ریال

(شامل: فرش 9 متری ،کولر، لباس شویی، تلویزیون 42 اینچ، جارو برقی، مبل، سرویس قابلمه و …)

 

 

 

 

8- پوشاک و لوازم بهداشتی 450 مورد  هر مورد به طور میانگین  1.800.000 ریال به مبلغ کل 810.000.000 ریال

شامل ( بلوز مردانه، بلوز زنانه، مانتو ،شلوار، کفش ،  حوله دستی – صابون لوکس – خمیردندان پونه – مسواک هیدنت و …)  در تهران و نمایندگی های انجمن در استان های خراسان رضوی- خواف، فارس- ارسنجان، لرستان – خرم آباد و …. توزیع گردید.

9-لوازم تحریر 333 بسته (160 بسته به مبلغ 2.650.000ریال و 173 بسته به مبلغ 4.150.000 ریال) به مبلغ کل 1.141.950.000  ریال 

شامل( دفتر نقاشی 50برگ – دفتر 50 ، 60، 80، 100برگ- مداد سیاه- مداد قرمز – تراش- پاک کن – خط کش– خودکار- مداد رنگی 12تایی- کیف و ….) در تهران و نمایندگی های انجمن در استان های خراسان رضوی- خواف، فارس – ارسنجان، ایلام -ایلام،سیستان و بلوچستان- زاهدان، بوشهر -بوشهر و …. توزیع گردید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10-تجهیزات توانبخشی  35  قلم  به مبلغ کل 246,100,000 ریال

شامل( گوشی موبایل، لپتاپ، ساعت مچی، ویس ریکوردر ، عصا، معلم همراه ، لوح و قلم و …)

 

 

 

 

 

د- برنامه های مناسبتی

1 -مراسم ماه مبارک رمضان

مراسم افطاری انجمن نابینایان ایران در 19 فروردین روز شنبه ، با حضور 250 نفر از نابینایان، مسئولان نهاد‌های مختلف، هنرمندان، ورزشکاران و مسئولان شرکت‌های حامی انجمن نابینایان ایران برگزار شد.

گفتنی است: در این مراسم حضرت حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌آقا پهلوانی بازنشسته وزارت دفاع، آقای رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و برخی دیگر از مدیران این نهاد، دکتر الله‌وردی رئیس دبیرخانه نظارت بر قانون حمایت از حقوق معلولان، دکتر ایروانی از دفتر توانمندسازی سازمان بهزیستی کشور،  علی اکبر جمالی مدیرعامل و مهندس منصور شادکام قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران، دکتر ذوالفقارنسب پیشکسوت فوتبال کشور، آقای حبیبی رئیس اداره فرهنگی و سرکار خانم کندی از اداره‌کل روابط عمومی بانک مسکن، آقای کربلایی رئیس اداره روابط عمومی شرکت پرداخت الکترونیک سداد و کارمندان این شرکت، کیانی از روابط عمومی شرکت پیشگامان پویا، مهندس حسینپور معاونت فنی و مهندس نبی‌زاده معاونت بازرگانی شرکت پالکو، مهندس صادقپور مدیرعامل و مهندس فرجاد رئیس هیئت مدیره شرکت پکتوس، مهندس مجید شکوهی مدیرعامل اسبق شرکت پیشگامان، فناوا‌کارت و صنایع آموزشی، آقایان عاروان و شیخ قرایی از مدیران سازمان‌های مردم‌نهاد ویژه معلولان، منوچهر هادی، غلامرضا نیکخواه، فرزاد فرزین، ایمان صفا، یوسف کرمی، پدرام کریمی، خانم یثربی مدیر سابق مرکز توانبخشی خزانه، مهندس علیرضا مبینی مدیر گروه تفریحات و سرگرمی رادیو تهران، اعضای هیئت مدیره و کارکنان انجمن نابینایان ایران، خانم جهان‌تیغ از روابط عمومی آزمایشگاه فروردین، دختران بی‌سرپرست سازمان بهزیستی به همراه مربیان آنها و جمعی از خیرین حضور داشتند.

 

 

 

 

 

2 – جشن عید غدیر خم

در روز شنبه هفدهم تیرماه انجمن نابینایان ایران میزبان تنی چند از نابینایان، مسئولان سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط، خیرین ، هنرمندان ، ورزشکاران و حامیان انجمن در کافه رستوران رزمیلو بود.

جشن عید غدیر خم ساعت 20.50 دقیقه با پخش سرود جمهوری اسلامی و قرائت قرآن و سخنرانی و گفتگو با هنرمندان آغاز و در ساعت 23 با صرف شام به پایان رسید.

 

 

 

3-روز جهانی نابینایان (ایمنی عصای سفید)

برگزاری مراسم  بزرگداشت روز جهانی نابینایان 23 مهر(ایمنی اعصای سفید )

این برنامه با همکاری اداره کل سلامت شهرداری تهران در روز 23 مهرماه 1402

در باشگاه تشریفاتی اقدسیه با حضور حـدود 330 نـفر از نابـینایان ، هنـرمندان،

خیرین و مسئولین برگزار شد.

 

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ه- اردوهای سیاحتی و زیارتی:

1 – برگزاری تور کربلا

انجمن نابینایان ایران با همکاری خیر محترم جناب آقای حاج حمیدرضا موثقی تعداد  56 نفر از نابینایان به همراه 6 نفر بینا به عتبات عالیات از تاریخ 10/11/1402 لغایت 16/11/1402 بصورت هوایی اعزام نمود. کلیه ی هزینه این سفر و هزینه اسکان و تغذیه در تهران و ایاب و ذهاب توسط خیر فوق الذکر پرداخت شد. شایان ذکر است که افراد اعزامی از ده استان کشور شامل استان های (تهران – گلستان- خراسان رضوی- خراسان جنوبی- کرمان-کرمانشاه- اصفهان- لرستان – بوشهر و هرمزگان) که کلیه آنان برای اولین بار عازم کربلا شدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 –  برگزاری تور مشهد

انجمن نابینایان ایران با همکاری دفتر نمایندگی خود در استان تهران، یک تور زیارتی-سیاحتی در مشهد مقدس از تاریخ 8/12/1402 تا 12/12/1402  با حضور 63 نفر از اعضا  در مجتمع خدمات فرهنگی ثامن الائمه برگزار کرد.

 

 

 

 

 

 

3 – برگزاری تور بابلسر

سیزدهم خردادماه 1402، 53 نفر از اعضای انجمن نابینایان ایران به همراه همراهانشان راهی اردوگاه شهید عظیمی بابلسر شدند. این اردوی سیاحتی به مدت 4 شب 4 روز ، تا بامداد روز هفدهم خردادماه ادامه داشت.

 

 

 

 

 

4 – برگزاری تورتنکابن

انجمن نابینایان ایران با مشارکت دفتر نمایندگی خود در استان تهران، یک اردوی سیاحتی را در 23/09/ 1402 لغایت 26/09/1402 در شهرستان تنکابن ،اردوگاه حبیب بن مظاهر تنکابن  به تعداد 55 نفر از نابینایان و همراهان آنها برگزار شد.

 

 

 

 

-فعالیت های رسانه ای انجمن

در طول سال 1402 توانستیم اقداماتی را در جهت اطلاع رسانی فعالیتهای انجمن به جامعه هدف و نیز آشنایی با سبک زندگی نابینایی از طریق حضور مثبت و موثر در برنامه های رسانه ای و نیز تولید برنامه های ویژه قشر نابینا در رسانه انجام دهیم که در این گزارش به شرح این برنامه ها می پردازیم.

1- تاسیس پیج اینستا گرامی برای اطلاع رسانی و ارتباط موثر با جامعه هدف و نیز عموم مردم.

2- تهیه کلیپهای اختصاصی با موضوع معرفی انجمن و بارگزاری آن در پایگاههای خبری انجمن و سایر نهاد های مربوطه.

3-انتشار ماهنامه مانا به صورت صوتی و الکترونیکی و بریل

ماهنامه فرهنگی-اجتماعی نسل مانا که به صاحب امتیازی انجمن نابینایان ایران منتشر می‌شود در سال 1402 نیز به فعالیت خود ادامه داد. مانا که امسال وارد چهارمین فعالیت خود و سومین سال فعالیت رسمی تحت عنوان نسل مانا شد، به مدیر مسئولی امیر سرمدی و سردبیری امید هاشمی روز پایانی هر ماه در سه فرمت صوتی، بریل و متنی منتشر می‌شود. شماره‌های 16 تا 27 نسل مانا در سال 1402 منتشر شد و بر روی وبسایت رسمی این ماهنامه به نشانی www.naslemana.com و شبکه‌های اجتماعی آن قرار گرفت. (پیوست شماره 3)

4- برنامه های شش نقطه ویژه نابینایان در رادیو تهران

یکی دیگر از پروژ های رسانه ای انجمن برنامه رادیویی شش نقطه در رادیو تهران است که یک روز در هفته به مدت 30 دقیقه به روی انتن رادیو تهران می رود. تاکنون 370 قسمت از برنامه شش نقطه از رادیو تهران پخش شده است. تمامی دست اندرکاران این برنامه نیر از جامعه نابینا هستند. ( پیوست شماره 4)

این انجمن به غیر از 15 کتابخانه گویا که در کشور تحت پوشش دارد تعداد 22 نمایندگی نیز دارد . که خلاصه گزارش عملکرد برخی از این نمایندگی ها به پیوست شماره 5 است..

در پایان امید است در ادامه این انجمن  به یاری خداوند متعال و همت مسئولین و خیرین بتواند گام موثر تر و خدمات بیشتری را به اعضاء انجمن و کلیه نابینایان و کم بینایان کشور ارائه نمایند.

 

 

 

 

جدول پیوست شماره :1-1

لیست کتابخانه های دیجیتال گویا نابینایان و کم بینایان تحت پوشش انجمن
ردیف نام استان و شهرستان
1 خراسان جنوبی _ بیرجند
2 فارس _ ارسنجان
3 لرستان _ بروجرد
4 گلستان _ گرگان
5 هرمزگان _ بندرعباس
6 اصفهان _ کاشان
7 کرمانشاه _ کرمانشاه
8 آذربایجان غربی _ ارومیه
9 خوزستان _ اهواز
10 زنجان _ زنجان
11 سیستان و بلوچستان _ زاهدان
12  کردستان _سنندج
13  بوشهر_بوشهر
14 کرمان_کرمان 
15 ایلام_ایلام

 

آمار کتب صوتی و بریل در کتابخانه های دیجیتال گویا تحت پوشش انجمن
نمایشی 109001
کودک
نوجوان
دانشگاهی
تعداد کتاب بریل 18207
جمع کل 127208

جدول پیوست شماره :2-1                                           جدول پیوست شماره :3-1                        

آمار سالیانه 15 کتابخانه دیجیتال گویا نابینایان و کم بینایان تحت پوشش انجمن
مربیان در 15کتابخانه 24 نفر
رانندگان در 15 کتابخانه _
تعداد ساعت فعالیت 15 کتابخانه 9352 ساعت
تعداد کل اعضا 4707
افراد غیر مستمر 15 کتابخانه (مراجعین )  65231  نفر (5% افزایش)
داستان های مطالعه شده 15 کتابخانه 8561 تعداد (18% افزایش)

 

 

 

جدول پیوست شماره :1-2

نام بانک و تعداد شعب مناسب سازی شده

تعداد شعبه نام بانک ردیف
15 شهر 1
3 رسالت 2
2 پست بانک 3
3 پارسیان 4
32 سپه 5
11 کشاورزی 6
11 آینده 7
37 تجارت 8
20 رفاه کارگران 9
5 صادرات 10
13 ملی 11
2 سینا 12
1 پاسارگاد 13
8 دی 14
41 ملت 15
4 قرض الحسنه مهر ایران 16
1 انصار 17
31 توسعه تعاون 18
12 مسکن 19
10 موسسه مالی ملل 20
1 اقتصاد نوین 21
1 موسسه اعتباری نور 22
1 کارآفرین 23

 

توضیح: جهت اطلاعات بیشتر از آدرس بانکها  و شعب مناسب سازی شده به سایت انجمن مراجعه  فرمایید. www.ibngo.ir

 

جدول پیوست شماره  :2- 2

ردیف لیست سایتهای دسترس پذیر
1 بانک کشاورزی
2 بانک مسکن
3 بانک پاسارگاد
4 بانک رسالت
5 بانک سپه
6 بانک شهر
7 پست بانک
8 همراه اول
9 سایت میراث فرهنگی
10 سایت دولت الکترونیک
11 سایت استانداری تهران
12 سایت شرکت ملی پست
13 سایت فروشگاه شهروند
14 شرکت شاپرک
15 سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
16 دارو پیک
17 وبسایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
18 سایت موزه ملی
19 خبرگزاری میراث آریا
20 سایت بورس اوراق بهادار
21 اینترنت بانک ملت

 

 

 

 

 

پیوست شماره: 3

امسال نیز مانند سال‌های اخیر، شاهد تغییر و تحولاتی بودیم و نفرات جدیدی به تیم تحریریه نسل مانا اضافه شدند. در خردادماه سال جاری، ولی‌الله یزدانی که به عنوان ویراستار با نسل مانا همکاری می‌کرد جای خود را به فاطمه محسنزاده داد و ایشان از شماره هجدهم همکاری خود را با نسل مانا آغاز کرد. از تیرماه و همزمان با انتشار شماره نوزدهم نسل مانا، سرویس جدیدی با نام معلولان و قوانین ایران به نویسندگی نگین حیدری به نسل مانا اضافه شد و از مردادماه، محمد نوری دبیر دفتر فرهنگ معلولین قم همکاری خود را به صورت مستمر با نسل مانا در حوزه‌های مختلف آغاز کرد. ایشان عمدتاً به مرور زندگی‌نامه اولین نابینایان تاثیرگذار پرداخت و از بهمن ماه به تاریخچه مدارس ویژه نابینایان در ایران می‌پردازد.

مریم مشایخی از دیگر مترجمان نابینا بود که از آبان ماه و همزمان با انتشار بیست و سومین شماره ماهنامه نسل مانا وارد تیم تحریریه این نشریه شد و ترجمه مطالب مربوط به اشتغال نابینایان بر عهده وی گذاشته شد. جواد سقا، دکتری علوم ارتباطات از دیگر نفراتی بود که از زمستان سال جاری همکاری خود را با نسل مانا آغاز کرد و از بهمن ماه به چگونگی و ابعاد مختلف تولید فیلم‌های توضیح دار برای نابینایان در ایران و جهان اشاره می‌کند. این سلسله مطالب قرار است در سال 1403 نیز همچنان منتشر شود.

شرکت نسل مانا در بیست و چهارمین دوره نمایشگاه رسانه‌های کشور، از دیگر فعالیت‌های این ماهنامه در سال 1402 بود. نمایشگاهی که از روز 29 بهمن در مصلای امام خمینی آغاز و تا دوم اسفندماه ادامه داشت. حضور نسل مانا در این رویداد به عنوان تنها نشریه ویژه آسیب‌دیدگان بینایی، مورد توجه و استقبال سایر رسانه‌ها قرار گرفت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیگر اتفاق مبارک برای نسل مانا در سال 1402، اختصاص کاغذ تحریر به این نشریه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. امری که می‌تواند بخشی از هزینه‌های سنگین کاغذ مورد نیاز برای چاپ نسخه بریل نسل مانا را جبران کند. از این رو، هزینه اشتراک شخصی نسل مانا در سومین سال فعالیت این ماهنامه که از دیماه آغاز شد، تنها 5 هزار تومان افزایش یافت و از 45 به 50 هزار تومان در هر ماه رسید. نابینایان علاقمند برای سال 1403، می‌توانند اشتراک 6 ماهه این ماهنامه را با قیمت 300 هزار تومان خریداری کنند تا نسل مانا به در منازل آنها ارسال شود. البته شایان توجه است این مبلغ تنها هزینه پرینت بینایی جلد، هزینه ارسال از طریق پست و هزینه‌های مربوط به صحافی نسل مانا را شامل می‌شود و سایر هزینه‌های چاپ بریل، کاغذ و تیم تحریریه که برای هر جلد با تیراژ فعلی بالغ بر 180 هزار تومان است، توسط انجمن نابینایان ایران و حامیان آن پرداخت می‌شود. حامیان مالی نسل مانا در سال 1402 و تا فصل پاییز، بانک مسکن و پرداخت الکترونیک سداد بودند. شرکت پکتوس نیز از دیگر حامیان نسل مانا در سال جاری بود. رستوران رزمیلو، بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، رستوران ارکیده و باشگاه تشریفاتی اقدسیه به همراه شرکت پاما و بیمه زندگی خاورمیانه، از دیگر حامیان نسل مانا و انجمن نابینایان ایران در سال 1402 بودند که به صورت مقطعی از این نشریه و انجمن حمایت کردند.

در پایان این گزارش، به تیم تحریریه نسل مانا در سال 1402 اشاره می‌شود با ذکر این نکته که اسامی نفراتی که در بالا به عنوان اعضای تازه‌وارد به این ماهنامه نام برده شد، اشاره نشده است.

امیر سرمدی، امید هاشمی، منصور شادکام، رؤیا بابایی، زهرا همت، فاطمه جوادیان، میثم امینی، میرهادی نائینی‌زاده، امین عرب، مسعود طاهریان، صلاح‌الدین محمدی، رقیه شفیعی، ابوذر سمیعی، روح الله رنجبر، ماهرخ تُجا، اعظم چلوی، اشکان آذرماسوله، ترانه میلادی و امیر سپهری از دیگر همکاران تحریریه نسل مانا در سال 1402 بودند. به طور کلی در سال 1402 25 نفر با تحریریه نسل مانا همکاری داشتند و حدود 10 نفر دیگر نیز در ستون یادداشت مهمان یا به قلم شما برای نسل مانا مطلب ارسال کرده‌اند.

نسل مانا در حال برنامه‌ریزی است تا در سال آینده با تجهیز یک چاپخانه بریل در دفتر تحریریه خود، اقدام به چاپ نسخه بریل این ماهنامه در تهران و ارسال آن به سایر نقاط کشور نماید. امری که نیازمند تأمین هزینه‌های فراوان است اما تحریریه نسل مانا امیدوار است این امر در سال 1403 محقق شود. در حال حاضر، نسل مانا در بخش نابینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی استان یزد و توسط جناب آقای روح الله رنجبر چاپ و به سایر نقاط ایران ارسال می‌شود.

 

 

 

 

 

 

پیوست شماره: 4

برنامه رادیویی شش نقطه در آغاز سال 1402 هشتمین سال تولید خود را سپری کرد و در طول سال 67 قسمت از این برنامه روانه آنتن رادیو تهران گردید. تیم برنامه ساز شش نقطه سال 1402 را با تولید و پخش دو قسمت ویژه برنامه نوروزی هر کدام به مدت 60 دقیقه آغاز کرد و پس از تعطیلات نوروز طبق روال گذشته سه روز در هفته از رادیو تهران پخش شد.

13 شهریور 1402 هفت سالگی این برنامه رادیویی به پایان رسید و این برنامه رادیویی به عنوان یک برند معتبر در حوزه رسانه و نابینایان به مسیر خود در راستای آشنایی جامعه با سبک زندگی نابینایان و طرح دغدغه های جامعه نابینایان ادامه داد.اما در طی تغییراتی که در جدول پخش برنامه های رادیو تهران به وجود آمد برنامه شش نقطه نیز دچار تغییراتی شد که بر اساس آن تعداد برنامه های شش نقطه از 3 برنامه به یک برنامه و زمان آن از 20 دقیقه به 30 دقیقه افزایش یافت.

اکنون به بیان برخی از مهم ترین اتفاقاتی که در طول سال 1402 توسط تیم برنامه ساز 6 نقطه رقم خورد می پردازیم.

-استفاده از ظرفیت فضای مجازی برنامه شش نقطه در تلگرام برای انعکاس و پوشش رویداد های ورزشی و فرهنگی مرتبط با جامعه نابینایان به طور زنده و مستقیم همچون مسابقات جهانی ورزش های نابینایان, بازی های پارا آسیایی هانگژو, مسابقات گلبال قهرمانی آسیا پاسفیک انتخابی پارالمپیک پاریس, اختطامیه جشنواره کتاب افراد معلول ایران کاما و تورنومنت بهترین های گلبال دنیا.

-برگزیده شده در دومین جشنواره ملی کتاب افراد معلول ایران کاما به جهت پوشش مفید و مستمر رویداد های این جشنواره.

-تقدیر شده در شانزدهمین جشنواره چشم ایران برگزار و توسط بنیاد پروفسور شمس و بیمارستان فارابی.

– تقدیر شده توسط مدیر رادیو تهران جناب آقای دکتر حمیدرضا صحراگرد به جهت استمرار در تولید و پخش و کیفیت بالای محتوای برنامه.

-برگزاری جشن ویژه روز جهانی گرامی داشت ایمنی عصای سفید و سالگرد افتتاح برنامه در استودیوی 1 ساختمان تولید رادیو با حضور تعدادی از نابینایان ورزشکار و هنرمند و مسئولین انجمن ها و تشکل های مرتبط با نابینایان مدیران رادیو تهران و مخاطبان و عوامل این برنامه. توضیح این که این جشن در قالب 6 قسمت برنامه به شکل روتین در هفته منتهی به روز جهانی گرامی داشت ایمنی عصای سفید از رادیو تهران پخش شد.

-انتخاب از سوی رادیو تهران به عنوان برنامه هدف در طرح توجه به روستا با عنوان رادیو روستا.

-توجه به تولید کتب صوتی برای جامعه هدف با تولید دو کتاب

داستان های مشتی گَلین  خانم و کتاب جامع سلامت کودک.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پیوست شماره: 5

1 – گزارش عملکرد دفتر نمایندگی استان بوشهر شهرستان بوشهر

انجمن نابینایان ایران نمایندگی استان بوشهر در ششمین سال فعالیت خود در کنار خدمات رسانی های مختلفی چون توزیع بسته های نوشت افزار، اختصاص کمک هزینه های موردی و درمانی، کمک هزینه تهیه جهیزیه برای نوعروسان و تازه دامادهای نابینا و کم بینا، پیگیری جذب کارجویان واجدالشرایط در بخشهای خصوصی و اعزام ۴ نابینا و کم بینای تحت پوشش به سفر زیارتی کربلای معلی به برگزاری نشست های تفاهم آمیز با موسسات و نهادهای مختلف پرداخت. تولید و انتشار خبر در سایت رسمی نمایندگی با هدف معرفی بیشتر فعالیتهای انجمن و اطلاع رسانی به جامعه هدف و عموم مردم در زمینه های گوناگون، تقویت منابع فیزیکی و گویای کتابخانه دیجیتال، تمدید مجوز سازمانهای مردم نهاد، تالش و پیگیری جدی ترمیم اساسی آسیب دیدگی سقف ساختمان دفتر نمایندگی و ایجاد بسترهای حمایتی از درآمدزایی اعضاء توانمند مجموعه از دیگر دستاوردهای این تشکر مردمی در سال 1۴۰۲ به شمار می رود .

پیرو پیگیری هایی که انجمن از تابستان 1۳۹۸ به منظور راه اندازی پروژه های کارآفرینی و درآمدزایی نابینایان و کم بینایان داشته است، پروژه راه اندازی ۲ آموزشگاه آزاد رایانداک از پاییز 1۴۰1 و پروژه راه اندازی انتشارات قلمداد از بهار 1۴۰۲ به بهره برداری رسید. در همین راستا آموزشگاه فعالیت خود را در زمینه برگزاری دوره های عمومی و خصوصی آغاز کرده است و اکنون با هدف اشتغالزایی سه تن از توان یابان با بخشهای مختلف این آموزشگاه همکاری دارند. انتشارات نیز به عنوان دومین پروژه به بهره برداری رسیده این مجموعه در زمینه انجام صفر تا 1۰۰ مراحل چاپ کتاب توانسته سه تن از توان یابان را به عنوان ویراستار،طراح جلد و صفحه آرا به کار بگیرد. به دنبال رونق گرفتن کسب و کار در آموزشگاه و انتشارات جذب کارجویان توانیاب نیز ادامه خواهد داشت. در پایان از دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری بندر بوشهر و همه نهادهایی که در راستای پیشبرد اهداف انجمن کمک رسان بودند قدردانی به عمل می آید؛ بیگمان تک تک نیکوکاران و همیارانی که تا به حال یاری گر این سازمان مردم نهاد بوده اند در پیشرفت های روزافزرون این مجموعه سهیم خواهند بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

2 – گزارش عملکرد دفتر نمایندگی استان سیستان و بلوچستان شهرستان زاهدان

دفتر نمایندگی انجمن نابینایان ایران در سال 1393 با تاسیس یک باب کتابخانه ویژه نابینایان شروع به کار کرد که این کتابخانه مجهز به آخرین فناوری مانند برجسته نگار هوشمند ، دستگاه بهدید به همراه تلوزیون 55 اینچ جهت مطالعه کم بینایان ، دستگاه های پخش کتب صوتی، ده هزار کتب صوتی شامل درسی و غیر درسی … می  باشد .

این کتابخانه دارای 85 نفر عضو دائمی می باشد که پیوسته از خدمات آن استفاده می نمایند و اعضای تحت پوشش انجمن بالغ بر 240 نفر است.

1 – برگزاری دو سفره افطار با حمایت انجمن نابینایان  ایران و خیرین محترم که در این سفره افطاری مسئولین محترم استانداری و سازمان بهزیستی حضور داشتند، منجمله مدیر کل اقتصاد، مدیر کل امور اجتماعی، مدیر کل امور بانوان، استانداری س و ب و همچنین مدیر کل محترم سازمان بهزیستی، معاون پشتیبانی معاونت توانبخشی، ریاست بازرسی سازمان بهزیستی استان س و ب که 250 نفر از نابینایان و خانواده های آنان نیز حضور داشتند.

 

 

 

 

 

 

2- پرداخت هدیه نقدی برای 4 نفر از نابینایان حافظ قرآن در دو مرحله  به مناسبتهای شب قدر با همکاری خیرین محترم

3-توزیع 420 پرس غذای گرم در میان خانواده های نیازمند نابینا با مشارکت کمیته امداد امام خمینی در روز آخر ماه مبارک رمضان

4- شرکت در انتخابات سمنهای استانداری جهت انتخاب نماینده سمنهای مردم نهاد

5-دیدار با بانوان سالمند شهر زاهدان با حضور چندی از سمنهای مردم نهاد در خردادماه

6-شرکت در جلسات سازمان بهزیستی و مطرح نمودن مشکلات نابینایان با مدیران کل ادارات دولتی در تیرماه

7–شرکت در جلسه ای به مناسبت هفته بهزیستی با حضور سمنهای معلولین و جناب دکتر مالکی نماینده شهر زاهدان در مجلس شورای اسلامی

8-پرداخت 25  میلیون ریال برای 5 نفر از نابینایان نیازمند توسط انجمن نابینایان ایران

9-  توزیع 200 پرس غذای گرم با حمایت بانک کشاورزی به مناسبت عاشورای حسینی در میان نابینایان

10-توزیع100 پرس غذای گرم از سوی امور فرهنگی شهرداری بمناسبت اربعین حسینی در میان نیازمندان

11-توزیع 50 پک لوازم التحریر با  حمایت انجمن نابینایان ایران در میان خانواده های نیازمند

 

 

 

 

 

12-همکاری با انجمن نابینایان شهرستان زاهدان در برگزاری 23 مهر روز جهانی نابینایان

13-شرکت در مراسم 12 آذر به مناسبت روز جهانی معلولین و  مصاحبه با شبکه هامون و معرفی برجسته نگار هوشمند

14- تهیه 70 کیف لوازم التحریر با حمایت بانک کشاورزی استان برای اعضای تحت پوشش

15-دیدار با معلولین جسمی حرکتی با تعدادی از سمنهای مردم نهاد بمناسبت فرارسیدن هفته معلولین و اجرای برنامه های شاد برای این عزیزان

16-شرکت در مراسم روز جهانی معلولین به همت انجمن شوق پرواز و برگزاری مسابقه میان شرکت کنندگان و اجرای برنامه های شاد

17-شرکت در جسله ای از سوی معاونت سیاسی استاندار در جهت هم افزایی سمنهای سطح استان در دی ماه

18-برگزاری 3 جلسه برای نابینایان جهت آشنایی با خط آینه (اولین خط مشترک بین نابینایان و افراد عادی)

19-برگزاری 3 جلسه کلاس قرآن برای نابینایان و کم بینایان

20-شرکت در جلسه ای با حضور شهردار زاهدان با سمنهای استان بابت هم افزایی در خدمات شهری

21-توزیع مرغ کشتار روز بین 22 خانواده کم  بضاعت نابینایان با حمایت انجمن نابینایان ایران

22- شرکت در جلسه ای با معاون سیاسی استاندار و نماینده تشکلهای مردم نهاد جهت بررسی اولین نشست کاندیداهای مجلس شورای اسلامی با نمایندگان سمنها و شرکت در جلسه ای در فرمانداری زاهدان بابت هماهنگی طرح پرسشگری ازکاندیدهای شهر زاهدان

23- برگزاری پرسش و پاسخ از سی نفر از کاندیداهای شهر زاهدان توسط نمایندگان سمنها

24- مشارکت 90 پرس غذای گرم برای نابینایان در اردوی مشهد مقدس

25- اعزام 11 نفر از نابینایان نخبه به مشهد مقدس با حمایت سازمان بهزیستی بمدت 6 روز

26- جلب مشارکت به مبلغ  000/200/4  تومان برای دو نفر از نابینایان جهت درمان به شهر شیراز

27-جلب مشارکت 3 تن سیمان از کارخانه سیمان خاش برای یکی از مددجویان اعضای انجمن در شهرستان سراوان جهت ساخت مسکن

28- جلب مشارکت از بانک کشاورزی به مبلغ 200 میلیون ریال جهت تکمیل مسکن یکی از اعضا در شهر سراوان

29- تهیه میان وعده برای 45 نفر از اردوی مشهد نابینایان که توسط انجمن نابینایان  شهرستان زاهدان انجام شد.

 

 

 

 

 

 

3 – گزارش عملکرد دفتر نمایندگی استان خراسان رضوی شهرستان خواف

دفتر نمایندگی انجمن نابینایان ایران در استان خراسان رضوی شهرستان خواف در سال 1401  تاسیس و دارای عضو 300 می باشد. خدمات ارائه شده توسط این دفتر به اعضا خود به شرح ذیل می باشد:

– توزیع سبد کالا برای 25 خانوار مددجوی نابینا و کم بینای نمایندگی انجمن  نابینایان ایران همزمان با ماه مبارک رمضان

– برگزاری مراسم جشن عید فطر و آغاز سال 1402 ویژه مددجویان نابینا و کم بینا و خانواده های آنها .

– حضور در نمایشگاه قرآنی ویژه ماه مبارک رمضان در  محل سالن فرهنگیان برگزار شده از جانب اداره ارشاد اسلامی

– برگزاری جلسه مشاوره برای مادران دانش آموزان دوره ابتدایی تا سوم دبستان

– ارائه درخواست قرآن بریل برای قرآن آموزان و حافظان  نابینا و کم بینای شهرستان خواف و اهدای سه سری قرآن بریل برای مددجویان نابینای خوافی از جانب انجمن نابینایان ایران

– ارائه درخواست تاسیس و راه اندازی کتابخانه دیجیتال گویا در شهر خواف به انجمن نابینایان ایران

– درخواست لیست تکمیل شده مددجویان بینایی بهزیستی خواف تا پایان 1401

– تماس با مددجویان جدید جهت مراجعه و تشکیل پرونده دردفتر نمایندگی برای برنامه ریزی و اجرای بهتر برنامه ها

– برگزاری جلسه مشاوره برای خانواده های مددجویان نابینا و کم بینا به صورت گروههای 5 نفره

– پیگیری وضعیت ورزش نابینایان و کم بینایان خواف و جلسه با اداره ورزش و جوانان

– ارائه لیست تعدادی از نابینایان و کم بینایان خواف به هیات ورزشی جانبازان و معلولین خراسان رضوی جهت شرکت در مسابقات

– نامه نگاری و درخواست همکاری خیرین در خصوص تهیه و تامین پکهای غذایی و پوشاک برای مددجویان نابینا و کم بینا در عید قربان

– توزیع پک های غذایی ویژه مددجویان نمایندگی انجمن نابینایان ایران در خواف همزمان با نزدیک شدن به ایام الله عید قربان و غدیر

– ارائه لیست سادات روشن سرای امید به انجمن نابینایان ایران جهت همکاری در عید غدیر و واریز مبلغ 1200000 تومان به عنوان موردی برای 8  نفر از سادات مددجوی روشن سرای امید (نمایندگی انجمن نابینایان ایران در خواف )

– اعطای وام قرض الحسنه به دو نفر از مددجویان به مبلغ4  میلیون تومان

– همایش سه روزه از آگاهی تا پذیرش از پذیرش تا آرامش ویژه اولیا و دانش آموزان کم بینا و نابینای شهرستان خواف

– برنامه اردوی دو روزه داخل شهرستان –اردوی آموزشی – توانبخشی ویژه دانش آموزان کم بینا و نابینا – همراه با کلیه خدمات رفاهی و اسکان در خوابگاه  .- مشاوره و هماهنگی تعدادی از دانش آموزان کم بینا جهت ثبت نام در مدارس استثنائی و کتاب درشت خط

-پرداخت مبلغ 000/000/5 تومان به عنوان ودیعه مسکن مربوط به اجاره منزل خانم معصومه عرب نژاد و هماهنگی های لازم برای ثبت نام وی در مدرسه استثنائی گناباد

– اعطای وام قرض الحسنه به مبلغ 000/000/2 تومان به عنوان کمک هزینه درمان

– جلسه و برنامه ریزی برای  اشتغال مددجویان و برگزاری کارگاه های آموزشی اشتغال آنها

– بازدید از منزل مددجویان در روستاهای نهور ،مژن آباد ،کال شور ،بهدادین ،سنگان ، مهرآباد ، خرگرد و تیزاب – آموزش های خاص مورد نیاز (بریل ،جهت یابی ،تجهیزات کمک بینایی ،سیستم های گویا کامپیوتر و گوشی ، مشاوره فردی و خانواده ) و نیز اهدای بسته های غذایی –پوشاک و تحصیلی به آنها

– رسال تعداد 83 بسته تحصیلی از جانب انجمن نابینایان ایران و توزیع آن در بین خانواده ها و دانش آموزان نابینا و کم بینای نیازمند

– برنامه ریزی  و تصمیم گیری هیات مدیره برای موارد مربوط به هفته عصای سفید و مراسم بزرگداشت روز جهانی نابینایان

– برگزاری دوره های آموزش تخصصی بریل ، جهت یابی ،مهارتهای روزمره فردی و اجتماعی برای مددجویان

– بازدید از منزل مددجویان و بررسی وضعیت زندگی ، معیشت و اشتغال آنها ، و توزیع پک های غذایی ،پوشاک و تحصیلی  برای آنها همزمان با شروع سال تحصیلی

– برگزاری دوره های آموزشی  کامپیوتر با نرم افزار های گویا و شرایط خاص مربوط به افراد کم بینا و نابینا .

– تداوم برگزاری دوره های طرح حفظ قرآن کریم  تلفنی و حضوری ویژه نابینایان و کم بینایان

– برگزاری مراسم بزرگداشت هفته عصای سفید و روز جهانی نابینایان و کم بینایان  در محل دفتر انجمن نابینایان و کم بینایان خواف .

– تهیه تجهیزات نظیر فلش ، اسپیکر ،هدفن و …برای دانش آموزان و قرآن آموزان مددجوی موسسه و انجام تعمیرات تجهیزات آنها در برخی موارد و پرداخت هزینه آن

– حضور هیات مدیره موسسه در منزل ورزشکار موفق و نمونه استانی و کشوری مددجوی موسسه در رشته گلبال و تقدیر

– پیگیری امور مربوط به دانش آموزان کم بینا و نابینا در مدارس مختلف سطح شهرستان جهت اختصاص کتاب درشت خط و معلم تلفیقی به آنها

– برگزاری جلسات مشاوره برای والدینی که  دانش آموزان نابینا و کم بینا دارند  و توجیه آنها جهت  چگونگی رفتار و کار با دانش آموز کم بینا و نابینایشان  برای بهبود کیفیت عملکرد و تحصیل آنها

– اجرای طرح توانمندسازی به همراه – برگزاری جلسات آموزشی بریل ، تحرک و جهت یابی ،استفاده از تجهیزات کمک توان بخشی –بینایی، گوشی های هوشمند ویژه 30 نفر از نابینایان و کم بینایان شهرستان خواف (بازدید از منزل و برگزاری جلسات آموزشی و مشاوره ای فردی و خانواده )

– پیگیری موضوع معلم تلفیقی مربوط به دانش آموزان کم بینا که در مدارس عادی مشغول به تحصیل  هستند .از طریق آموزش و پرورش و آموزشگاه  مفید

– ارسال مدارک مربوط به مددجویان نابینا و کم بینای شهرستان خواف به انجمن نابینایان ایران جهت عضویت و صدور کارت  عضویت

– پیگیری و برنامه ریزی هایمربوط به اعزام 4 نفر از مددجویان نابینای شهرستان خواف به سفر زیارتی کربلای معلا با همکاری انجمن نابینایان ایران ، به صورت رایگان در 8الی 16 بهمن ماه 402

– اهدائ یک سری دستگاه برجسته نگار هوشمند از جانب انجمن نابینایان ایران به نمایندگی انجمن نابینایان ایران در خواف در دی ماه 402

– حضور جمعی از مددجویان نابینا و کم بینای نمایندگی انجمن نابینایان ایران در خواف در مراسم بزرگداشت مقام ماد ر برگزار شده از جانب موسسه خیریه توانمندی بچه های باران (مشهد مقدس )

-اهدای بسته غذایی مرغ از جانب انجمن نابینایان ایران به نمایندگی شهرستان خواف و توزیع آن به 40 خانوار مددجوی خوافی

-ارسال تعدادی پوشاک ،کفش و دمپایی از جانب انجمن نابینایان ایران برای مددجویان نمایندگی خواف و اهدای آن به مددجویان نابینا و کم بینا ی نیازمند

-بازدید از منزل مددجویان روشن سرای امید خواف (نمایندگی انجمن نابینایان ایران در خواف )در روستاهای لاج ، علی آباد ،حسن آباد ،چمن آباد ،و سلامی –  مشاوره خانواده و فرد ، آموزش های خاص نابینایان و کم بینایان نظیر بریل ،جهت یابی و…بهمن و اسفند ماه 1402

–  توزیع تقویم بریل برای مددجویان نابینای شهرستان خواف و حومه

 

 

 

 

 

 

 

 

2 – گزارش عملکرد دفتر نمایندگی استان فارس شهرستان ارسنجان

نمایندگی انجمن نابینایان ایران ارسنجان در شهریور ماه  1394 پس از نقل مکان از اداره بهزیستی به خیابان ولی عصر جنوبی کوچه 12متری پلاک 66 و نقل مکان به خیابان طالقانی کوچه سالن معلم قدیم پشت مسجد آقامیرزا احمد در زمینه های مختلف رفاهی ، حمایتی ، توان بخشی ، فرهنگی ، آموزشی ، رفاهی و مشاوره با توان بیشتری به فعالیتهای خود ادامه داد و با تجهیز امکانات بیشتر و استفاده از مربیان مجرب و کادر با تجربه گامهای بلندی در جهت پیشرفت روزافزون اهداف برداشت.

نمايندگي انجمن نابينایان ايران- ارسنجان بعنوان نماینده انجمن نابینایان ایران با شماره ثبت ۷۹۸۴  كه با ياري و استعانت خداوند سبحان و همت تني چند از نیک‌اندیشان و نيز علاقه‌مندان به امور نابينايان با هدف فعالیتهای رفاهی،حمایتی، فرهنگی، توان بخشی،آموزشی و مشاوره تأسيس گرديده. دست اندركاران اين مؤسسه مردمي، تمام مساعي خود را به كار بسته‌اند تا بتوانند جامعه را با حقوق حقه و طبيعي افراد نابينا و كم بينا آشنا سازند و جهت احقاق آن تا حد توان، نيروهاي متعهد جامعه را به ياري بطلبند. علاوه بر اين، انجمن در تلاش است تا اين باور منطقي را در بين نابينايان و كم بينايان رواج دهد كه خداوند منّان خلقت آدمي را آن گونه قرار داده است كه با وجود محروميّت از عضوي، نه تنها می‌تواند چون ساير افراد اجتماع به زندگي طبيعي خود ادامه دهد، بلكه می‌تواند به عنوان يك عنصر موفق و توانمند در جامعه خود ايفاي نقش كند.

گزارش عملکرد این نمایندگی درسال 1402 به شرح ذیل می باشد.

 

الف : هزینه های نمایندگی

ردیف عنوان ؛ توضیحات تعداد مبلغ کل به ریال
1 پرداخت اجاره بهاء بصورت ماهیانه مبلغ 9.000.000 ریال معادل 900.000 تومان 12 108.000.000
2 پرداخت قبض آب هر دوماه یک بار 6 500.000
3 پرداخت قبض برق هر دوماه یک بار 6 1.000.000
4 پرداخت قبض گاز هر دوماه یک بار 6 1.000.000
5 پرداخت قبض تلفن هر دوماه یک بار 6 1.000.000
6 هزینه اینترنت 1 سال 40.000.000
جمـــــع کل 262.000.000

 

ب : فرهنگی

ردیف عنوان ؛ توضیحات  
1 بازدید سرکار خانم ابراهیمی رئیس محترم کتابخانه عمومی ارسنجان  
2 برگزاری چند جلسه هیئت مدیره  
3 مراسم افطاری 80 نفر
4 بازدید فرماندار شهرستان از کتابخانه  
5 بازدید رئیس بهزیستی و همراهان  
6 بازدید بچه های مدرسه سید جمال حسینی از کتابخانه در دو روز متفاوت  
7 بازدید رئیس کمیته امداد از کتابخانه  
8 بازدید کارشناس مشارکتهای مردمی کمیته امداد  
9 مراسم رونمایی از برجسته نگار هوشمند با حضور رئیس بهزیستی و همراهان رئیس کمیته امداد و همراهان  

 

 

 

 

پ : حمایتی

ردیف عنوان ؛ توضیحات تعداد مبلغ کل به ریال(در سال)
1 کمک به سادات 21 نفر 211.000.000
2 مستمری 7 نفر بصورت ماهیانه مبلغ 5.000.000 ريال از آبان ماه 8 نفر 8 نفر 445.000.000
3 کمکهای بلاعوض 23 نفر 115.000.000
4 توزیع برنج 40 نفر 80.000.000
5 اهداء 4 عدد فرش 4 400.000.000
6 توزیع سبد کالا ارزش هر سبد کالا مبلغ 3.000.000 ريال 35 نفر 105.000.000
7 اهداء لوازم التحریر 72 نفر 228.000.000
8 اهداء جهیزیه یخچال ، اجاق گاز ، فرش ، سری قابلمه 3 نفر 230.000.000
9 توزیع مرغ 190 260.000.000
12 واریز نماز و روزه استیجاری 3 80.000.000
13 اهداء یخچال فریزر 1 عدد 180.000.000
14 اهداءکولر 1 عدد 80.000.000
15 کمک هزینه دارو و درمان 8 مورد 44.000.000
مبلغ کــــل 2.458.000.000

 

ت : آموزشی

ردیف عنوان ؛ توضیحات تعداد
1 حفظ قرآن دو روز در هفته 6 نفر

 

ث : مشاوره

ردیف عنوان ؛ توضیحات تعداد
1 ارائه خدمات مشاوره ای به اعضاء تحت پوشش 2

 

ج: خدماتی

ردیف عنوان ؛ توضیحات تعداد
1 امانت دادن تخت دوتکه بیمارستانی به اعضاء 1 نفر
2 امانت دادن ویلچر 2 نفر

 

بازدید از سایت نمایندگی از ابتدا تاکنون 113185 نفر (آدرس سایت nsaniran.ir)

باتوجه به باورهای عمیق اسلامی حاکم برجامعه،این اطمینان وجوددارد،گرچه جامعه کنونی بشدت بسوی مادی شدن پیش میرودولی بازهم افرادخیّرونیک اندیش فراوانندوچنانچه اطلاع رسانی مناسبی صورت گیردمیتوان مسیرکمکهای انسان دوستانه رابسوی ارتقاءتوانمندی های این جامعه محروم سوق داد.

بر اساس قانون اساسی توجه به کرامت انسانی و رعایت عدالت در جامعه از اصول پایه نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و دولت موظف است خدمات عادلانه و مطلوبی را برای اقشار مختلف جامعه تامین نماید.

در این راستا نابینایان که جزء جامعه مستعد و دارای معلولیت و محدودیت خاص می باشند ، می بایست مورد توجه ویژه ای قرار گرفته و دولت وظیفه دارد زمینه رشد ، بالندگی، نشاط ، سلامت ، تامین اجتماعی و رفاه در زندگی و بخصوص اشتغال که مهمترین نیاز جامعه نابینایان و در مراحل بعدی مشکل مسکن و ازدواج را همانند سایر شهروندان کشور ایجاد نماید.

به امید روزی که همه نابینایان و کم بینایان به حق قانونی خود دست یابند و هیچ گونه معزل ومشکلی در زندگی روزمره خود احساس نکنند و با دیگر شهروندان حقوق برابر داشته باشند.

در پایان جا دارد از توجه و عنایت مدیران سخت کوش و تلاشگر انجمن نابینایان ایران قدردانی نموده و از درگاه خداوند متعال توفیقات روز افزون آن عزیزان را خواستاریم.

امید است با توکل بر خداوند متعال و اتکا به داشته های خود افق جدیدی در سال 1403 گشوده و شاهد موفقیت های ارزنده ای در پایان سال آینده باشیم.

 

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید