وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

راهیابی 42 عنوان کتاب به مرحله دوم جشنواره کاما/ارائه تسهیلات ویژه به افراد برگزیده و شایسته تقدیر

  1.  

هفتمین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره ملی کاما (کتاب افراد معلول ایران) روز یکشنبه ۱۴ آبان به میزبانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن نابینایان ایران:  در این نشست، نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان بهزیستی، کتابخانه ملی، خانه کتاب و ادبیات ایران، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، دفتر فرهنگ معلولین، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، انجمن نابینایان ایران و جامعه معلولان ایران به عنوان مسئولان برگزاری جشنواره کاما حضور داشتند. نماینده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و اداره‌کل سلامت معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران نیز از غایبان این نشست بودند.

 

منصور شادکام، دبیر اجرایی جشنواره کاما در خصوص این نشست گفت: خوشبختانه تصمیمات خوبی در خصوص روند اجرایی جشنواره و نفرات برتر اتخاذ شد. وی افزود: به گفته نماینده خانه کتاب و ادبیات ایران که داوری آثار ارسالی را بر عهده داشتند، از مجموع 202 اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره، 42 اثر توانست به مرحله دوم راه یابد. یک اثر در محور کلیات، 6 اثر در حوزه فلسفه و روانشناسی، 2 اثر در حوزه دین، یک اثر در حوزه علوم اجتماعی، 3 اثر در حوزه اقتصاد، 3 اثر در حوزه زبان، یک اثر در حوزه علوم کاربردی، 5 اثر در حوزه ادبیات، 10 اثر در حوزه هنر، 6 اثر در حوزه تاریخ و جغرافیا و 4 اثر در حوزه کودک و نوجوان محور کتاب‌هایی بودند که به مرحله دوم جشنواره راه پیدا کردند. رئیس ستاد جشنواره کاما بیان کرد: از مجموع 42 اثر راه یافته به مرحله دوم، 8 اثر به عنوان آثار برگزیده و 18 اثر به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شدند. در حوزه ناشران بریل نیز دو ناشر عناوین برگزیده را ازآن خود کردند. معدل نمرات آثار شایسته تقدیر بین 70 تا 80 و افراد برگزیده، بین 80 تا 100 است. با توجه به اینکه برخی از کتاب‌ها چندین مؤلف و مترجم دارند، در مجموع 35 نویسنده در جمع افراد برگزیده و شایسته تقدیر قرار گرفته‌اند که 14 نفر از آنها از میان افراد دارای معلولیت و 21 نفر از میان افرادی هستند که در حوزه معلولان کتاب نوشته‌اند.


مهندس شادکام در خصوص تعویق برگزاری مراسم اختتامیه گفت: به پیشنهاد مدیران سازمان بهزیستی و به منظور حضور پر‌رنگ‌تر مسئولان در مراسم اختتامیه، این رویداد به جای هفتم آذرماه با یک هفته تأخیر در تاریخ 14 آذرماه و به میزبانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار خواهد شد. دبیر اجرایی دومین دوره جشنواره ملی کاما در خصوص جوایز در نظر گرفته شده برای افراد برگزیده و شایستگان تقدیر گفت: با تصمیم اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره جوایز افراد برگزیده و شایسته تقدیر به نسبت دوره نخست بیش از 100 درصد افزایش یافته است که تحقق آن در گروی حمایت نهاد‌های ذیربط و حامیان مالی جشنواره به ویژه سازمان بهزیستی است که قرار است بخش عمده‌ای از جوایز توسط این سازمان پرداخت شود. البته با تصمیم اعضای شورا جوایز در نظر گرفته شده برای مترجمان، کمی کمتر از مؤلفان خواهد بود. همچنین مصوب شد مانند دوره نخست جشنواره، لوح تقدیر و تندیس جشنواره به تمامی افراد برگزیده و شایسته تقدیر اعطا شود اما جوایز نقدی برای آثاری که چندین مؤلف یا مترجم دارند، به نسبت تعداد آنها تقسیم خواهد شد. وی تصریح کرد: از آنجا که به علت تورم موجود در کشور شاید جوایز ریالی متناسب با زحمت و ارزش کار نفرات برگزیده نباشد، تسهیلات و جوایز غیر نقدی دیگری نیز برای این افراد در نظر گرفته شده است. با مصوبه اعضای شورا، مقرر شد طی هماهنگی‌هایی که از طرف انجمن نابینایان ایران و جامعه معلولان ایران صورت خواهد گرفت، کارت نویسندگی اهل قلم برای افراد برگزیده و شایسته تقدیر در نظر گرفته شود که می‌تواند تسهیلات و مزایای خوبی را شامل حال این افراد کند.

همچنین احتمال دارد طی مکاتباتی که با بنیاد نخبگان صورت می‌گیرد، افراد برگزیده و شایسته تقدیر به عنوان برگزیدگان یک جشنواره ملی، بتوانند عضو این بنیاد شوند که اتفاق بسیار ارزشمندی خواهد بود. دبیر اجرایی جشنواره کاما در خصوص سایر جوایز در نظر گرفته شده برای افراد برتر گفت: به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار است کتاب‌های افراد برگزیده خریداری شود تا در مراکز کتابخانه‌ای نهاد توزیع شود. البته میزان کم و کیف و تیراژ کتاب‌های خریداری شده مشخص نیست. اما این امر می‌تواند تا حدی به نویسندگان و ناشران کمک کند.

وی برگزاری نمایشگاه دائم در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی را یکی دیگر از جوایز معنوی در نظر گرفته شده برای کلیه آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره اعلام کرد و گفت: با پیشنهاد نماینده کتابخانه ملی و موافقت مدیران این سازمان، قرار است یک نسخه از کلیه 202 اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره در کتابخانه ملی در قالب یک نمایشگاه دائمی در معرض نمایش عموم قرار بگیرد و احتمال دارد آثار دوره نخست جشنواره کاما نیز به این جمع افزوده شود. با توجه به بازدید اهالی فرهنگ و عاشقان حوزه مطالعه از کتابخانه ملی، این امر می‌تواند باعث هر چه بیشتر دیده شدن کتاب‌های ارسالی به جشنواره باشد. مهندس شادکام گفت: همچنین با تلاش‌های خانم یثربی از کنشگران با سابقه افراد با آسیب بینایی قرار است به نابینایان برگزیده و شایسته تقدیر که تعداد آنها با احتساب ناشرین بریل 8 نفر است، یک هدیه بسیار ویژه اهدا شود که ارزش ریالی آن بالغ بر 25 میلیون تومان است. مهندس شادکام گفت: از آنجا که جشنواره کاما توسط دو سازمان مردم‌نهاد برگزار می‌شود و ردیف بودجه مشخصی از طرف دولت برای آن پیشبینی نشده است، در این دوره سعی کردیم با تنوع جوایز مادی و معنوی، باعث افزایش انگیزه در میان نویسندگان و ناشرانی شویم که در حوزه افراد دارای معلولیت کتاب نوشته یا نشر داده‌اند

.

رئیس ستاد جشنواره کاما با اشاره به افزایش انگیزه در میان ناشران که اکثر آنها از میان ناشران بخش خصوصی هستند گفت: با تصویب اعضای شورای سیاست‌گذاری لوح تقدیر جشنواره به ناشرانی که آثار آنها به عنوان آثار برگزیده و شایسته تقدیر انتخاب شده است اهدا خواهد شد. همچنین با اعلام موافقت خانه کتاب و ادبیات ایران، قرار است کتاب جشنواره نیز پس از برگزاری مراسم اختتامیه، توسط این نهاد منتشر شود.

دبیر اجرایی دومین دوره جشنواره ملی کاما در خاتمه بیان کرد: قرار است هشتمین و آخرین جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره کاما به منظور انجام آخرین هماهنگی‌ها و اعلام حمایت نهایی اعضای شورای سیاست‌گذاری و سازمان‌های مرتبط از این جشنواره، روز چهارم یا ششم آذرماه و به میزبانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شود.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید