وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

گزارشی از مراسم روز جهانی ایمنی عصای سفید در باشگاه تشریفاتی اقدسیه توسط انجمن نابینایان ایران

 



مراسم گرامی‌داشت روز جهانی ایمنی عصای سفید روز یکشنبه بیست و سوم مهرماه با حضور 330 نفر از نابینایان و کم‌بینایان، مدیران نهاد‌های مرتبط با نابینایان، مسئولان لشکری و کشوری، هنرمندان و ورزشکاران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم که از ساعت 10 صبح آغاز شد، داوود حسنی از قاریان نابینا به قرائت قرآن پرداخت

و پس از پخش سرود جمهوری اسلامی، مجریان برنامه اشکان آذرماسوله از گویندگان نابینای رادیو و پدرام کریمی از مجریان سیما، ضمن خوشامدگویی به مهمانان آغاز ویژه برنامه روز جهانی نابینایان را اعلام کردند.
در ادامه، کلیپی از اقدامات انجمن نابینایان ایران در یک سال گذشته پخش شد که به اقدامات انجمن در زمینه‌های فرهنگی از جمله برگزاری جشنواره‌های گامینو و کاما، ماهنامه نسل مانا و برنامه شش نقطه، برگزاری تورهای طبیعتگردی و کوهنوردی، حمایت‌های معیشتی و درمانی شامل: سبد کالا، توزیع لوازم‌التحریر، جهیزیه، وام‌های قرض‌الحسنه، کمک هزینه دارو و درمان، برگزاری دوره‌های آموزشی شامل: آموزش خط بریل، آموزش رایانه و کار با گوشی‌های هوشمند در دفاتر نمایندگی، آموزش تحرک و جهتیابی و صنایع دستی اشاره داشت.
پس از پخش کلیپ گزارش عملکرد انجمن در یک سال گذشته، علی اکبر جمالی مدیرعامل انجمن نابینایان ایران ضمن خیر مقدم به مدعوین حاضر در جلسه گفت: انجمن نابینایان ایران حدود 30 سال است که فعالیت می‌کند و در سالهای اخیر همواره برنامه‌های مختلفی را به مناسبت روز جهانی نابینایان برگزار کرده است. وی ضمن قدردانی از باشگاه تشریفاتی اقدسیه گفت: ادامه فعالیت‌های انجمن منوط به حمایت حامیان آن است.

جمالی با تأکید بر اینکه فعالیت‌های فرهنگی در سالهای اخیر یکی از اصلی‌ترین حوزه‌های کاری انجمن است خاطرنشان کرد: ماهنامه نسل مانا حاصل توجه انجمن به حوزه فرهنگ است. این ماهنامه توسط خود نابینایان اداره می‌شود و در سه قالب صوتی، بریل و متنی به 50 شهر ایران ارسال می‌شود. جمالی ضمن گلایه از وجود تنها یک یا دو چاپخانه دولتی در کشور برای نابینایان گفت: هزاران چاپخانه برای افراد بینا در کشور مشغول به چاپ کتاب هستند اما در زمینه نابینایان همان یک چاپخانه هم با فرسودگی تجهیزات چاپ مواجه است. وی ضمن انتقاد از عدم رسیدگی به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور گفت: انجمن نابینایان ایران پیگیر مباحث مربوط به آموزش فنی و حرفه‌ای، مناسبسازی مبلمان شهری و مسئله اشتغال افراد نابینا و کم‌بینا است. جمالی در خصوص دسترس‌پذیری معابر شهری گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت 20 درصد از معابر شهری در تهران برای معلولان مناسبسازی شده است که فاصله زیادی با اهداف ما دارد. وی در پایان ابراز امیدواری کرد انجمن در ادامه فعالیت‌های خود بتواند پیگیر مسائل و خواسته‌های جامعه هدف باشد.

در ادامه، یاسین فرجی از خوانندگان نابینا به روی سن آمد و یکی از کارهای موسیقایی علی منتظری به اسم ستاره بارون را بازخوانی کرد. در ادامه این مراسم، کلیپی 6 دقیقه‌ای از صعود گروه کوهنوردی انجمن نابینایان ایران به قله آبیدر بزرگ پخش شد که به ارتفاع 2550 متر در شهر سنندج قرار دارد. یک تیم 60 نفره شامل 28 نفر از اعضای تیم کوهنوردی انجمن نابینایان ایران، گروه کوهنوردی عصای سفید سنندج و آبفای کردستان روز جمعه بیست و یکم مهرماه به مناسبت روز جهانی نابینایان موفق به صعود این قله شدند.
سخنان حمید صاحب مدیرکل اداره‌کل سلامت شهرداری تهران بخش دیگری از ویژه برنامه روز جهانی نابینایان بود. وی ضمن اشاره به گروه کوهنوردی انجمن نابینایان ایران گفت: انسان از این همه توانمندی لذت می‌برد. کاری که این عزیزان در صعود به قله آبیدر انجام دادند، از عهده بسیاری از ما انسان‌های سالم خارج است. وی به برنامه‌های شهرداری در ارتباط با معلولان اشاره کرد و افزود: اولین چهارشنبه هر ماه را با عنوان چهارشنبه‌های معلولان نام‌گذاری کردیم و برنامه‌هایی در سطح سرای محلات شهرداری برای این قشر برگزار می‌شود.


در ادامه این مراسم، مهندس محمدرضا باهنر سیاست‌مدار اصولگرا و از نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی گفت: خوشحالم که در جمع شما عزیزان هستم. هر وقت ویزای ورود به مراسم شما به من داده شود در جمع شما عزیزان حضور خواهم یافت. وی در ادامه ضمن اشاره به مسئله این روزهای دنیای سیاست گفت: مسئله فلسطین تنها باید با انتخاب مردم فلسطین حل شود و همانطور که مقام معظم رهبری چند سال پیش اعلام کردند، این مسئله در یک انتخابات آزاد و با رأی خود آنها باید مشخص شود. وی ضمن اشاره به حمله اسرائیل به نوار غزه در روز‌های اخیر گفت: آنها با این تهاجم گسترده نابودی خود را تسریع کردند و به آنها هشدار می‌دهیم اگر حمله زمینی به غزه را آغاز کنند، محور مقاومت واکنش تندی نشان خواهد داد.

مهندس باهنر در پایان ضمن اعلام راه‌های ارتباطی خود به نابینایان از آنها خواست چنانچه مشکلاتی دارند آن را با ایشان در میان گذاشته و با ارسال پیامک پاسخگوی آنها خواهد بود.

در ادامه این مراسم، مازیار مهرگان از کمدین‌های مطرح کشور به اجرای استند‌آپ کمدی پرداخت.
مهندس منصور شادکام قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران در این مراسم گفت: در ابتدا جا دارد از تمامی خیران، سازمان‌ها و شرکت‌هایی که همراه ما هستند تشکر کنم. شرکت‌هایی همچون: پرداخت الکترونیک سداد، پیشگامان پویا، پارس حیان، گلرنگ، پکتوس، پالکو و بانک‌های مسکن، آینده، صادرات و معاونت فرهنگی-اجتماعی شهرداری و اداره‌کل سلامت شهرداری. اگر این شرکت‌ها و حامیان ما نباشند، انجمن نابینایان ایران قدرت پشتیبانی از جامعه نابینایان را ندارد. از مجموعه باشگاه تشریفاتی اقدسیه جناب آقای مهربان که مانند نامشان مهربان هستند هم تشکر ویژه‌ای دارم که مانند سال گذشته، همیار و همدل جامعه نابینایان و انجمن در برگزاری مراسم روز جهانی نابینایان بودند.

مهندس شادکام ادامه داد: تشکر بعدی من از دوست فرهیخته هنرمندم جناب آقای منوچهر هادی است که در سال‌های اخیر همواره در کنار انجمن نابینایان ایران بوده‌اند. وی افزود: من آقای هادی را حدود 20 سال است که می‌شناسم. ایشان ابتدا فیلم‌نامه نویس بودند و کمتر کارگردانی می‌کردند. در آن زمان زندگی متوسطی داشتند، اما به خاطر کارهای خیری که انجام دادند، در حال حاضر از بهترین کارگردانان حال حاضر در کشور هستند. رمز موفقیت ایشان آن است که بین 20 سال قبل ایشان با حال حاضر، هیچ تفاوتی وجود ندارد. اگر امروز در این مراسم هستیم، این امر به لطف هماهنگی‌های ایشان است. متأسفانه جامعه این مسائل را نمی‌بیند اما اگر کوچک‌ترین اشکالی در فیلمی باشد انسان‌های تنگنظر که هیچ اعتقادی هم به مسئولیت اجتماعی ندارند، شروع به فحاشی در فضای مجازی می‌کنند. لذا جا دارد قدردان هنرمندانی مانند منوچهر هادی و هیئت همراه آنها باشیم. این امر در ارتباط با مهندس باهنر نیز صدق می‌کند. ایشان چه آن زمان که نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بودند و چه در حال حاضر که عضو تشخیص مصلحت نظام و دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین هستند، همواره با روی باز دعوت ما را قبول می‌کنند. ایشان باید به عنوان یک مدیر اخلاق‌مدار الگوی سایر سیاست‌مداران در کشور باشد. قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران در ادامه سخنان خود بیان کرد: سازمان‌های حاضر در مراسم، اطلاع دارند اگر افراد چهره بخواهند در نشست‌های اینچنینی حاضر شوند، 10-15 سکه میگیرند. اما در مراسم ما این هنرمندان بدون هیچ چشم‌داشتی و با جان و دل در کنار نابینایان قرار می‌گیرند.


مهندس شادکام در ادامه قدردانی خود از حامیان انجمن در طول یک سال گذشته به سردار رستمی از شرکت گلرنگ و آقای کچویی و هیئت همراه ایشان از این شرکت اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مهمانان امروز ما دکتر صفاری‌فرد از سازمان بهزیستی است که انتصاب جدید ایشان موجی از خوشبینی و تحول در این سازمان را به واسطه سابقه و تجربیات‌شان نوید می‌دهد. گودرزی مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و ایمانی مشاور عالی مدیرعامل بانک مسکن از دیگر نفراتی بودند که قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران از آنها تشکر کرد. مهندس شادکام در خصوص فعالیت‌های بانک مسکن و حمایتش از انجمن گفت: مدیران این بانک همواره در راستای مسئولیت اجتماعی که در این زمینه پیشگام هستند حامی انجمن نابینایان ایران بوده‌اند. تا به حال سراغ ندارم درخواستی از بانک مسکن داشته باشیم و بسته به شرایط‌شان از ما حمایت نکرده باشند. ما 28 بانک در سطح کشور داریم اما متأسفانه تنها 3 بانک ارتباط خوبی با ما دارند. به مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید و در راستای فرهنگسازی، از یکی از شرکت‌های ارتباطی درخواست کردیم متنی را برای آهاد مردم پیامک کند تا آنها بیشتر با جامعه نابینایان آشنا شوند. به ما اعلام کردند این طرح 16 میلیارد تومان هزینه در بر دارد، اما شما 8 میلیارد پرداخت کنید. ایشان افزود: ما اگر 8 میلیارد پول نقد داشتیم که بسیاری از مشکلات اعضای جامعه هدف خود را برطرف می‌کردیم. لذا بسیاری از شرکت‌ها نیز هستند که علیرغم درآمد سرشار روزانه، هیچ اعتقادی به مسئولیت اجتماعی ندارند و حاضر نیستند فعالیت‌های داوطلبانه اجتماعی داشته باشند. بانکی که تبلیغ کارت هواداری می‌کند حاضر نیست در کنار انجمن قرار بگیرد و اندک کمکی به مناسبت این روز انجام دهد. لذا باید از بانک‌هایی مانند مسکن، آینده و صادرات تشکر کرد.



مهندس شادکام در ادامه قدردانی خود از حاضران در مراسم روز جهانی ایمنی عصای سفید گفت: جا دارد از زحمات سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان و مدیران آن آقای عیوض‌زاده، ذو‌القدر، رئوف و مسئول روابط عمومی این سامانه آقای اسد‌اللهی تشکر کنم که همواره در کنار انجمن هستند. وی با نام بردن از سهیل معینی مدیرعامل انجمن باور و کامران عاروان مدیرعامل جامعه معلولان ایران گفت: در نشست امروز برخی از مدیران دفاتر نمایندگی انجمن نابینایان ایران در استان‌ها نیز در کنار ما هستند که جا دارد از زحمات و فعالیت‌های این عزیزان نیز تشکر کنم.
اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره کاما شامل: سازمان اسناد و کتابخانه ملی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، خانه کتاب و ادبیات ایران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده دفتر فرهنگ معلولین از دیگر نفراتی بودند که قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران از حضور آنها تشکر کرد. اصحاب رسانه، دکتر صحراگرد و علیرضا مبینی از مدیران رادیو تهران و خیرانی که حاضر نیستند نامشان برده شود، از جمله افرادی بودند که مورد تجلیل مهندس منصور شادکام قرار گرفتند. قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران در ادامه سخنان خود خطاب به دکتر صفاری‌فرد بیان کرد: دوستان ما مطالبات زیادی دارند که سال گذشته نیز مطرح شد اما هیچ کدام از آنها محقق نشده است. آقای قادری فرد خوبی هستند اما در جایگاه رئیس سازمان بهزیستی عملکرد قابل قبولی نداشته است. سال گذشته نیز خواهش کردیم مراکز توانبخشی باید احیا شود اما متأسفانه اقدامی صورت نگرفته است. مهندس شادکام با اشاره به فعالیت‌های رودکی گفت: این مرکز از معدود مجموعه‌های دولتی چاپ بریل و کتب صوتی در کشور محسوب می‌شود که زیر نظر سازمان بهزیستی فعالیت می‌کند. متأسفانه نیروی انسانی این مرکز به نسبت پنج سال پیش به یک پنجم کاهش پیدا کرده و از حدود 60 نفر به 10 الی 12 نفر رسیده است. این امر باعث شده خدمات این مرکز با افت قابل توجهی مواجه شود. خزانه از دیگر مراکز توانبخشی مرتبط با نابینایان نیز به چنین سرنوشتی دچار شده است و فعالیت‌های آموزشی آن قابل مقایسه با سالهای اخیر نیست. لذا مراکز توانبخشی نابینایان باید با قدرت احیا شوند. از آقای قادری انتظار داریم هرگونه موانع قانونی که در این ارتباط وجود دارد با رایزنی‌های صورت گرفته از جمله بحث چارت نیروی انسانی از پیش روی برداشته شود.
قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و عدم اجرای آن در سال‌های اخیر، یکی دیگر از انتقادات قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران بود. ایشان در این ارتباط گفت: قانونی که برای تحقق اجرای آن 80 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد کمتر از 12 هزار میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته می‌شود و مبالغ بسیار کمتری در نهایت تخصیص می‌یابد، چگونه می‌توان انتظار داشت مواد مختلف این قانون در نهایت اجرا شود. وی ضمن اشاره به حفظ کرامت انسانی نابینایان گفت: تا کی باید اعضای جامعه هدف ما برای تأمین معاش خود در خیابان‌ها پرسه بزنند و برای پیدا کردن شغل، دنبال این سازمان و آن نهاد باشند؟ یکی از این اقشار دست فروشان هستند که از شهرداری انتظار می‌رود آنها را سازماندهی کرده و یک مکان مشخص برای این عزیزان نیز در نظر بگیرد. تا چه زمانی باید شاهد درگیری این قشر زحمت‌کش با مأموران شهرداری باشیم.

منصور شادکام در ادامه سخنان خود با اشاره به کند شدن روند مناسبسازی گفت: شهرداری و سایر سازمان‌ها باید پاسخ دهند چرا در سالهای اخیر شاهد کاهش توجه به بحث مناسبسازی مبلمان شهری هستیم.
قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران با اشاره به مسئله استخدام نابینایان در وزارت آموزش و پرورش گفت: پیش‌تر به مسئولان گوشزد کردیم قوانین استخدامی در این ارتباط تغییر کرده است و خواستار برگزاری جلسه‌ای با حضور نخبگان نابینا و نمایندگان آموزش و پرورش استثنایی و سازمان بهزیستی شدیم که توجه چندانی صورت نگرفت. در حال حاضر، همنوعان ما در این آزمون قبول می‌شوند اما به علت معلولیت در گزینش رد صلاحیت می‌شوند که این برخورد‌ها شایسته جامعه نابینایان کشور نیست. مهندس شادکام با اشاره به مراکز مثبت زندگی گفت: این مراکز از نظر ساختاری دچار چالش‌های جدی هستند اما هنوز ساماندهی نشده‌اند و مشکلات آنها همچنان در زمینه زیرساخت‌ها پابرجا است. وی ضمن تشکر از برخورد مناسب برخی از مدیران بهزیستی گفت: متأسفانه اما در برخی از استان‌ها، مدیران کل بهزیستی با دفاتر نمایندگی انجمن مانند بهزیستی استان کرمانشاه ارتباط و تعامل مثبتی ندارند. در مراسم امسال، بهزیستی استان کرمانشاه به جای آنکه مراسم بزرگ‌داشت این روز را با تنها انجمن نابینایان استان که دفتر نمایندگی انجمن نابینایان ایران است برگزار کند، این مراسم را با هیئت ورزشی انجام می‌دهد. همچنین بهزیستی این استان در طول سال برای جلسات مرتبط با نابینایان، از رئیس دفتر نمایندگی انجمن در کرمانشاه هیچگونه دعوتی انجام نمی‌دهد. از مدیران بهزیستی در استان‌ها انتظار می‌رود سطح همکاری‌های خود را با انجمن‌ها بالا‌تر برده و نسبت به برنامه‌های آنها بی‌توجهی نکنند. چرا که انجمن‌ها بازوی اجرایی بهزیستی محسوب می‌شوند و ظرفیت‌های بسیاری دارند که بهزیستی باید به آنها توجه داشته باشد. پرداختن به روزنامه ایران‌سپید یکی دیگر از محورهای سخنان منصور شادکام در مراسم روز جهانی نابینایان بود. وی با اشاره به تبدیل شدن این روزنامه به هفته‌نامه و چاپ بریل آن تنها در شهر تهران گفت: یکی از خواسته‌های ما احیای روزنامه ایران‌سپید به عنوان تنها روزنامه ویژه نابینایان در کشور است. روزنامه‌ای که 25 سال بی‌وقفه برای نابینایان منتشر می‌شد اما مدیران انقلابی و مردمی باعث توقف انتشار آن شدند. از مدیر روزنامه ایران و وزارت ارشاد انتظار می‌رود نسبت به این موضوع بی‌تفاوت نباشند. وی به توسعه دولت الکترونیک اشاره کرد و بیان داشت: دولت‌مردان همواره از گسترش دولت الکترونیک سخن می‌گویند، این در حالی است که بسیاری از فرایند‌های سازمان بهزیستی همچنان به صورت دستی و حضوری صورت می‌گیرد. چرا باید فرد نابینا با وضعیتی که پیاده‌رو‌های ما دارند چندین ساعت به خاطر یک اقدام ساده به شعب بهزیستی مراجعه کند؟ مهندس شادکام در ادامه به مسائل معیشتی افراد نابینا و کم‌بینا اشاره کرد و افزود: مگر می‌توان با مستمری حدود 700 هزار تومانی زندگی کرد؟ این در حالی است که نظارتی هم بر روی این مسئله وجود ندارد و شاهد بی‌عدالتی در پرداخت مستمری‌ها به افراد دارای معلولیت هستیم. هنوز بسیاری از افراد هستند که وارد چرخه پرداخت مستمری از سوی بهزیستی نشده‌اند. از رئیس جمهور محترم که با شعار حمایت از اقشار آسیب‌پذیر بر روی کار آمدند و همواره خود را یک مدیر جهادی و انقلابی معرفی می‌کنند، انتظار می‌رود نسبت به مسائل معیشتی اعضای جامعه هدف توجه داشته باشند و اقدامات آنها صرفاً شعاری نباشد.


علی لهراسبی با اجرای دو آهنگ پاپ یکی دیگر از بخش‌های ویژه برنامه روز جهانی نابینایان را بر عهده داشت. او در این مراسم ابراز خوشحالی کرد که در این روز خاص، در کنار نابینایان قرار دارد. در ادامه این نشست صمیمی، منوچهر هادی، سید علی صالحی، پویا امینی و هومن جوادی از کارگردانان، بازیگران و خوانندگان مطرح کشور روی سن آمدند.


پدرام کریمی از مجریان برنامه با آنها به گفت‌و‌گو نشست. منوچهر هادی ضمن ابراز رضایت از بودن در کنار نابینایان گفت: وظیفه ما خدمت به این جامعه است و اگر در این زمینه کاری انجام می‌دهیم جزء عشق و ارادت به جامعه نابینایان نیست. وی به آخرین ساخته خود یعنی فیلم ساعت 8 صبح اشاره کرد و از مجری نابینای برنامه پرسید چرا به نابینایان نباید واژه روشندل را اطلاق کرد که مجری برنامه به ایشان توضیح داد در دهه 30 و 40 شمسی دکتر خزائلی به علت آنکه مردم از واژه کور برای نابینایان استفاده نکنند واژه روشندل را رواج داد. اما این واژه نمی‌تواند شرح حال درستی از یک فرد با آسیب بینایی باشد. بهترین معرفی برای معلولان با آسیب بینایی، همان نام بردن از واژه افراد نابینا و کم‌بینا است و این امر باید فرهنگسازی شود.


در بخش پایانی این مراسم، از برخی دبیران فعال کانون مناطق شهرداری تهران، مدیران دفاتر نمایندگی انجمن نابینایان ایران در استان‌ها و برخی از همکاران انجمن تقدیر شد. امیر توکلی دبیر کانون معلولان منطقه 4، مهین زورقی دبیر کانون معلولان منطقه 7، زهره کاوه‌ای دبیر کانون معلولان منطقه 14، زهره آستاب دبیر کانون معلولان منطقه 10، محمد نصیری از فرهیخته‌گان جامعه نابینایان، سهیل معینی مدیرعامل انجمن باور و مدیر شبکه چاووش، عبدالمناف عظیمی رئیس دفتر نمایندگی انجمن نابینایان ایران در استان آذربایجان غربی، شهرزاد محمد‌زاده رئیس دفتر نمایندگی انجمن نابینایان ایران و مسئول کتابخانه دیجیتال گویا نابینایان و کم‌بینایان در استان خراسان جنوبی، پیمان رضایی‌زاده مسئول کتابخانه دیجیتال گویا نابینایان و کم‌بینایان در استان کرمان، اسمعیل مریدی‌زاده رئیس دفتر نمایندگی انجمن نابینایان ایران در استان لرستان، مجتبی ناطوری‌زاده رئیس دفتر نمایندگی انجمن نابینایان ایران و مسئول کتابخانه دیجیتال گویا نابینایان و کم‌بینایان در استان بوشهر، سجاد سنجری رئیس دفتر نمایندگی انجمن نابینایان در استان کرمانشاه، سعیده عالیجناب رئیس دفتر نمایندگی انجمن نابینایان در استان خراسان رضوی-شهرستان خواف، امید هاشمی مشاور پروژه‌های فرهنگی و از کنشگران حوزه دسترس‌پذیری برای نابینایان و اعظم چلوی مدیر شبکه‌های اجتماعی انجمن نابینایان ایران در فضای مجازی، از جمله نفراتی بودند که در این مراسم با اعطای لوح تقدیر و هدایایی از آنها قدردانی شد.


در پایان این نشست نیز محورهای بیانیه انجمن نابینایان ایران به مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید توسط امیر سرمدی عضو هیئت مدیره انجمن اعلام شد. پایان دادن به انتصابات بی‌ضابطه توسط دولت در ارتباط با مدیران نهاد‌های مرتبط با نابینایان، اجرای بی‌قید و شرط قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، ایجاد یک جایگاه مشخص برای حمایت از دانشجویان نابینا در وزارت علوم، رسیدگی به چرایی افت تحصیلی از دانش‌آموزان نابینا در سازمان آموزش و پرورش استثنایی، ایجاد یک تحول ساختاری در سازمان بهزیستی کشور به منظور رفع نارضایتی از میان اعضای جامعه هدف تحت پوشش و برگزاری مجمع انتخاباتی شبکه ملی نابینایان ایران (شمنا) برای انتخاب افراد اصلح برای مدیریت این شبکه از جمله محورهای بیانیه انجمن نابینایان ایران به مناسبت روز جهانی نابینایان بود.

 

این مراسم، ساعت 13.30 دقیقه ظهر  با صرف ناهار و پذیرایی از مهمانان به پایان رسید.


آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید