وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

آغاز داوری آثار ارسالی به جشنواره کاما/ارسال 202 اثر به دبیرخانه جشنواره

ششمین جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره کاما روز چهارشنبه پنجم مهرماه به میزبانی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست که تقریباً تمامی اعضای شورای سیاست‌گذاری در آن حاضر بودند، مهندس منصور شادکام دبیر اجرایی جشنواره گفت: از اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره که سازمان‌های متبوع آنها به این نتیجه رسیده‌اند باید به امور فرهنگی بیشتر توجه کنند، تشکر می‌کنم. چرا که اگر به مسائل و مشکلات پیرامونی خود بنگریم، ریشه تمامی آنها مباحث فرهنگی است. فرهنگ رکن اصلی هر جامعه بوده و حتی از نگاه بنده از مسائل اقتصادی و سیاسی نیز مهم‌تر است. رئیس ستاد جشنواره کاما در ادامه تصریح کرد: بسیاری از سازمان‌هایی که در امور فرهنگی فعالیت می‌کنند، مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، خانه کتاب، سازمان بهزیستی، سازمان فرهنگی هنری و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری‌ها، در حوزه فرهنگی بودجه مستقیم دارند. اما در سال‌های اخیر نتوانسته‌اند در حوزه فرهنگ و رفع چالش‌های آن پیش‌گام و منشأ اثر باشند. مهندس شادکام بیان کرد: در ارتباط با دومین دوره جشنواره کاما، از معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران انتظار داشتیم حمایت بیشتری از جشنواره داشته باشند. اما متأسفانه دکتر زاکانی که خود را یک مدیر انقلابی معرفی می‌کند بیشتر اهل سخن‌وری است تا اهل عمل. در سال‌های اخیر مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری و معاونت امور فرهنگی و اجتماعی همکاری بسیار خوبی با سازمان‌های مردم‌نهاد از جمله انجمن نابینایان ایران داشتند اما در دوره فعلی مدیریت دکتر زاکانی شاهد بی‌تفاوتی آشکار ایشان و هر دو معاونت‌شان نسبت به امور معلولان هستیم. وی ضمن اشاره به رایزنی انجمن با بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ برای تأمین مالی بودجه مورد نیاز جشنواره که حدود 600 ملیون تومان براورد شده است اظهار داشت: برخی شرکت‌ها قول‌هایی به ما داده‌اند اما باید دید در عمل به چه نتیجه‌ای می‌رسیم. وی ضمن انتقاد از شبکه بانکی کشور افزود: بانک‌ها در راستای مسئولیت اجتماعی باید توجه بیشتری به امور معلولان داشته باشند. در هفته‌های اخیر که یکی از بانک‌ها که اتفاقاً از جمله بنگاه‌های سود‌ده کشور محسوب می‌شود، قول تأمین جوایز جشنواره کاما تا مبلغ 200 میلیون تومان را داد. اما چند روز بعد اعلام کردند هیئت مدیره و مدیران بانک با پرداخت کل این مبلغ مخالفت کرده‌اند که جداً جای تأسف دارد.

دبیر اجرایی جشنواره کاما ضمن تشکر از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و خانه کتاب و ادبیات ایران برای همکاری قابل توجه با جشنواره کاما ابراز امیدواری کرد: سایر ارگان‌ها و سازمان‌هایی که نمایندگان آنها عضو اعضای شورای سیاست‌گذاری هستند بتوانند اقدامات در خور و در شأن اعضای جامعه هدف را به عمل آورند.

همچنین جا دارد از سازمان بهزیستی تشکر کنم که جوایز افراد برگزیده و شا یسته تقدیر معلول و بحث اسکان و هزینه ایاب و ذهاب نفرات برتر افراد دارای معلولیت را متقبل شده‌اند. به گفته مدیران سازمان، میزان جوایز، حداقل معادل تقدیر از قهرمانان ورزشی خواهد بود. مهندس شادکام به نقل از نماینده خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: از اول مهرماه داوری آثار ارسالی به جشنواره انجام شده است و تا پانزدهم مهرماه، داوری آثار دور نخست به پایان می‌رسد. پیش‌بینی می‌شود تا دهم آبانماه کلیه آثار داوری شوند و افراد برگزیده و شایسته تقدیر به دبیرخانه جشنواره معرفی خواهند شد. داوری دور اول با حضور دو تا سه داور متخصص در هر حوزه است و دو داور به آثار نمره خواهند داد. به طور کلی، داوری‌ها بر مبنای آیین‌نامه جشنواره انجام خواهد شد.

دبیر اجرایی جشنواره کاما اظهار کرد: طبق گزارش دبیرخانه جشنواره: 13 اثر ارسالی مربوط به سال جاری است که با تصمیم اعضای شورای سیاست‌گذاری و همانطور که پیش‌تر اعلام کرده بودیم، این آثار داوری نخواهند شد و در دوره سوم جشنواره می‌توانند شرکت کنند. اما 36 اثر ارسالی که مربوط به سال‌های 89 تا 97 هستند، چنانچه در دوره قبلی جشنواره شرکت نکرده باشند، آثار آنها داوری شده و در جشنواره شرکت داده خواهد شد. رئیس ستاد جشنواره کاما یکی دیگر از خواسته‌های اعضای شورای سیاست‌گذاری در ششمین نشست این شورا را داشتن وجاهت قانونی برای این جشنواره اعلام کرد و خاطرنشان کرد: تمامی اعضا اعتقاد داشتند نباید بار چنین جشنواره‌هایی تنها بر دوش یک یا دو انجمن باشد. بلکه جشنواره کاما که در حکم انتخاب کتاب سال معلولان است، باید یک شخصیت حقوقی پیدا کند و در زمره جشنواره‌های رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شود. وی ابراز امیدواری کرد با نظر مساعد نماینده معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ادوار بعدی، این جشنواره با حمایت تمام‌قد وزارت ارشاد و با همکاری انجمن‌های معلولان برگزار شود. این خواسته در بیانیه پایانی جشنواره نیز مطرح خواهد شد و تمام تلاش خود را برای تحقق این امر به کار خواهیم بست.

در ادامه این نشست: دکتر کامران عاروان مدیرعامل جامعه معلولین ایران اعلام کرد: در دومین دوره جشنواره کاما 202 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. از میان آثار ارسالی، 126 اثر برای معلولان و 76 اثر مرتبط با نویسندگان و پدید‌آورندگانی بود که موضوع کتاب‌های آنها در حوزه معلولان است. دو اثر نیز در حوزه نشر بریل به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. عاروان با اشاره به تفکیک گروه‌های معلولیتی شرکت کننده در جشنواره بیان کرد: 34 نفر از گروه افراد نابینا و کم‌بینا، 37 نفر از معلولان جسمی و حرکتی، 7 نفر از میان ناشنوایان و یک اثر مربوط به یک فرد با معلولیت روانی مزمن بود. 13 نفر نیز معلولیت آنها هنوز مشخص نشده است. دکتر عاروان ادامه داد: از میان کلیه آثار ارسالی به جشنواره، تهران بیشترین کتاب در حوزه محل نشر را با 105 اثر منتشر شده به خود اختصاص داد. قم با نشر 63 عنوان کتاب، تبریز 10 عنوان، شیراز 5، کاشان و اهواز 3 عنوان و از سایر شهرهای کشور نیز آثاری به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود. وی افزود: 153 اثر ارسالی در سالهای 1398 تا اسفند 1401 منتشر شده‌اند که بازه اصلی جشنواره هستند. 36 عنوان کتاب نیز برای سال 89 تا 1397 هستند. 13 اثر ارسالی نیز مربوط به سال 1402 است. داستان‌های فارسی، شعر فارسی، ادبیات شعر کودک و داستان کوتاه عمده کتاب‌های ارسالی از حوزه معلولان است و  در حوزه افراد غیر معلول نیز پزشکی، روانشناسی و توامندسازی عمده آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره کاما بود.

در ادامه نشست: اعضای شورای سیاست‌گذاری هر یک به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند و مقرر شد جلسه بعدی شورا روز چهاردهم آبانماه و با مشخص شدن نفرات برگزیده و شایسته تقدیر برگزار شود.

شایان توجه آنکه مراسم اختتامیه جشنواره کاما روز هفتم آذرماه در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار خواهد شد.

 

 

 

 

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید