وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

تمدید دومین دوره شرکت در جشنواره ملی کاما تا چهاردهم شهریور

با تصمیم اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره ملی کاما، مهلت آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره ملی کاما (مهمترین رویداد کتاب افراد معلول ایران) تا روز سه شنبه چهاردهم شهریورماه تمدید شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن نابینایان ایران: منصور شادکام دبیر اجرایی و رئیس ستاد دومین دوره جشنواره ملی کاما گفت: پنجمین جلسه شورای سیاست‌گذاری کاما به میزبانی جامعه معلولین ایران برگزار شد. وی گفت: بعد از پیگیری‌های فراوان، آقای عربشاهی به عنوان نماینده معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسات اعضای شورا حاضر شدند که امیدواریم حضور ایشان باعث توجه هر چه بیشتر وزارت ارشاد به عنوان اصلی‌ترین متولی امور فرهنگی در کشور به جشنواره کاما شود. مهندس شادکام ضمن گلایه و انتقاد شدید از سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران گفت: متأسفانه این نهاد توجه چندانی به جلسات شورای سیاست‌گذاری ندارد. همچنین نماینده اداره‌کل سلامت شهرداری تهران نیز حضور منظمی در جلسات نداشته است و این امر، زیبنده شهرداری تهران و مدیر انقلابی آن نیست.

دبیر اجرایی جشنواره کاما بیان کرد: از دکتر زاکانی و همکاران ایشان در مجموعه شهرداری تهران انتظار می‌رود در امور فرهنگی تعامل بیشتری با سازمان‌های مردم‌نهاد داشته باشند. حس همدلی و تعامل مثبت مدیران در دوره‌های قبلی شهرداری بسیار بیشتر از زمان حاضر با سازمان‌های مردم‌نهاد از جمله انجمن نابینایان ایران بود.

رئیس اجرایی دومین دوره جشنواره کاما گفت: با تصمیم اعضای شورای سیاست‌گذاری و تأیید نماینده خانه کتاب و ادبیات ایران، مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره به مدت دو هفته و تا روز چهاردهم شهریورماه تمدید شد. مهندس شادکام بیان کرد: طبق گزارشی که آقای عاروان مدیرعامل جامعه معلولین ایران به عنوان همکار انجمن نابینایان ایران در برگزاری دومین دوره جشنواره کاما ارائه کردند: تا روز بیست و نهم مردادماه 178 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است. وی افزود: بر اساس 107 اثر ارسالی که اطلاعات آن به طور کامل احصا شده است، 50 اثر ارسالی مربوط به نویسندگان یا پدید‌آورندگان افراد دارای معلولیت بوده است که 29 نفر آنها از میان معلولان جسمی و حرکتی، 17 نفر از میان نابینایان و کم‌بینایان، سه نفر از میان افراد ناشنوا و کم‌شنوا و یک اثر نیز مربوط به معلولان اعصاب و روان بوده است. مهندس شادکام بیان کرد: این امر نشان‌دهنده رشد 35 درصدی آثار ارسالی به جشنواره نسبت به دوره قبل است که 131 اثر به جشنواره کاما ارسال شده بود. وی گفت: پیشبینی می‌شود طبق آنچه که تا‌کنون به دبیرخانه جشنواره اطلاع داده شده است، کتاب‌های شرکت کننده در دومین دوره جشنواره ملی کاما از 200 عنوان فراتر رود.

رئیس ستاد دومین دوره جشنواره کاما مطرح کرد: برخی نویسندگان آثار خود را به صورت کتاب الکترونیک در قالب لوح فشرده به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌اند که این امر مورد پذیرش سیاست جشنواره نیست و پدید‌آورندگان می‌بایست نسخه فیزیکی و چاپی آثار منتشر شده خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند. مهندس شادکام بیان کرد: یکی دیگر از بخش‌های در نظر گرفته شده برای داوری در جشنواره ناشران بریل هستند که تا‌کنون اثری از آنها به دست ما نرسیده است. به این گروه از ناشران که البته تعداد آنها در ایران زیاد هم نیست توصیه می‌کنیم تا روز چهاردهم شهریورماه آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند، در غیر این صورت دیگر آثار آنها داوری نخواهد شد. وی افزود: در محور ناشران کتاب‌های بریل، جنبه‌های ویراستاری بریل، صفحه‌بندی کتاب‌ها و رعایت استاندارد‌های رسم‌الخط بریل مطرح است و محتوای کتاب به خودیه خود اهمیت چندانی ندارد.

دبیر اجرایی دومین دوره جشنواره ملی کاما گفت: یکی دیگر از مواردی که در پنجمین جلسه اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره کاما مورد بررسی قرار گرفت، هزینه‌های جنبی برگزاری این جشنواره و میزان جوایز در نظر گرفته شده برای افراد برگزیده و شایسته تقدیر بود. به طور کلی، طبق براورد صورت گرفته، برگزاری این جشنواره قریب به 600 میلیون تومان هزینه در بر دارد که تحقق آن در گروی یک وفاق همه جانبه و همدلی دستگاه‌های فرهنگی کشور است. وی افزود: ما از نهاد‌های عضو شورای سیاست‌گذاری و شورای فرهنگ عمومی کشور انتظار داریم عنایت ویژه‌ای به مهمترین رویداد فرهنگی معلولان در زمینه کتاب داشته باشند و از این جشنواره حمایت کنند. همچنین از شرکت‌های بزرگ و بانک‌ها انتظار داریم در راستای مسئولیت اجتماعی، در کنار انجمن نابینایان ایران و جامعه معلولین ایران در راستای هر چه با شکوهتر برگزار شدن این جشنواره، ما را یاری کنند.

رئیس ستاد جشنواره کتاب افراد معلول ایران ضمن اشاره به دیگر تصمیمات اعضای شورای سیاست‌گذاری گفت: مقرر شد نمایندگان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طبق رایزنی‌هایی که با مقامات مسئول در این نهاد انجام می‌دهند، یک حد‌اقلی را برای میزان کتاب‌های خریداری شده برای افراد برگزیده جشنواره کاما را مشخص کنند تا ابهامات موجود در این بین، برای نویسندگان و ناشران رفع شود. قطعاً این امر می‌تواند منجر به شفافیت بیشتر در راستای اقدام ارزشمند نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در زمینه حمایت از نویسندگان و ناشرانی شود که یا خود از افراد دارای معلولیت هستند و یا در حوزه این قشر کتاب منتشر کرده‌اند. مهندس شادکام افزود: در این جلسه قرار شد نماینده سازمان بهزیستی بحث اسکان و ایاب و ذهاب افراد دارای معلولیت که به عنوان افراد برگزیده و یا شایسته تقدیر انتخاب می‌شوند را پیگیری کند. همچنین نماینده خانه کتاب و ادبیات ایران که پیشتر داوری آثار را بر عهده گرفته‌اند، وعده پیگیری چاپ کتاب جشنواره از سوی این مؤسسه با همکاری معاونت فرهنگی وزارت ارشاد را دادند که امیدواریم مانند دوره قبل، این امر نیز محقق شود.

ششمین جلسه اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره کاما اوایل مهرماه برگزار می‌شود و مقرر شد اعضا گزارشی از آخرین پیگیری‌ها و اقدامات سازمان متبوع خود را در نشست پیش‌رو، گزارش کنند.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید