وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

دبیر اجرایی جشنواره کاما مطرح کرد: آغاز ماراتون سال نویسندگان دارای معلولیت

با انتشار
فراخوان

دومین دوره جشنواره کاما (کتاب افراد معلول ایران)، این جشنواره ملی از روز پنجشنبه اول تیرماه 1402 رسماً آغاز شد.

 

مهندس منصور شادکام قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران و رئیس ستاد اجرایی جشنواره کاما در خصوص دومین دوره این رویداد ملی در حوزه نویسندگان و ناشران افراد دارای معلولیت گفت: پس از برگزاری جشنواره کتاب نابینایی و کم‌بینایی در سال 96 و اولین دوره جشنواره ملی کاما در سال 1398، دومین دوره این جشنواره پس از 4 سال وقفه امسال برگزار می‌شود. وی افزود: در این دوره شاهد تغییراتی به نسبت دوره قبل هستیم. بخش‌های جدیدی به محورهای جشنواره اضافه شده است که علاقمندان با مراجعه به متن فراخوان می‌توانند از جزئیات آن مطلع شوند. مهندس شادکام تغییر در همکاری برگزاری جشنواره را یکی از تغییرات مهم این جشنواره قلمداد کرد و بیان داشت: در دوره نخست، انجمن نابینایان ایران با همکاری انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان ایران اقدام به برگزاری جشنواره کاما کرد اما در دوره دوم و با انصراف این انجمن، جامعه معلولین ایران با مدیریت آقای دکتر کامران عاروان جایگزین شد که امیدوارم با ورود این انجمن به عرصه برگزاری جشنواره ملی کتاب افراد معلول ایران، شاهد حضور گسترده و پرشورتر افراد دارای معلولیت در جشنواره باشیم.

دبیر اجرایی دومین دوره جشنواره ملی کاما در خصوص آخرین نشست برگزار شده توسط اعضای شورای سیاست‌گذاری این جشنواره گفت: روز بیست و هشتم خردادماه سومین نشست این شورا برگزار شد و نمایندگان خانه کتاب و ادبیات ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان بهزیستی، سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، دفتر فرهنگ معلولین قم، کارشناسان افراد دارای معلولیت، انجمن نابینایان ایران و جامعه معلولین ایران حضور داشتند. وی ضمن گلایه از انصراف نماینده سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از دکتر طریفی حسینی ریاست این سازمان به شدت انتقاد کرد و گفت: ما از سازمان‌های متولی امور معلولان انتظار داریم در همایش‌ها و جشنواره‌های اینچنینی که در سطح ملی برگزار می‌شود حضور فعالانه و پر‌رنگی داشته باشند. اما این سازمان که ده‌ها هزار از دانشآموزان دارای معلولیت عضو آن هستند که بیش از 7 هزار نفر از آنها از میان افراد با آسیب بینایی نیز محسوب می‌شوند عملاً از جشنواره و اطلاعرسانی‌های آن با بی‌تدبیری رئیس این سازمان کنار گذاشته شده‌اند. رئیس ستاد جشنواره کاما تصریح کرد: وقتی نماینده سازمان آموزش و پرورش استثنایی از حضور در شورای سیاست‌گذاری جشنواره منع می‌شود، این امر باعث می‌شود نیازها و مسائل مبتلا‌به اعضای جامعه هدف این سازمان که عمدتاً کودکان و نوجوانان را شامل می‌شود کمرنگ شده یا دست‌کم اخبار و رویداد‌های جشنواره به این قشر، آنطور که شایسته است اطلاعرسانی نشود. مهندس شادکام از عدم حضور نماینده معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران (اداره‌کل سلامت) نیز انتقاد کرد و افزود: هر دو سازمان از متولیان امور فرهنگی در کشور محسوب می‌شوند و انتظار میرود نقش فعالانه‌تری در راستای هر چه با شکوه‌تر برگزار شدن این جشنواره ایفا کنند. البته انجمن نابینایان ایران طی ارسال نامه‌ای به وزیر ارشاد و وزیر جدید آموزش و پرورش، مراتب اعتراض خود را نسبت به عدم حضور نمایندگان این دو وزارتخانه در شورای سیاست‌گذاری جشنواره کاما اعلام کرد و امیدواریم این مجموعه‌ها از این پس در جلسات شورا حضور پیدا کنند.

دبیر اجرایی جشنواره کاما اصلاح متن فراخوان را یکی دیگر از تصمیمات شورای سیاست‌گذاری جشنواره کاما در جلسه روز بیست و هشتم خردادماه اعلام کرد و افزود: با خرد جمعی اعضای شورا متن نهایی فراخوان از روز اول تیرماه در کلیه وبسایت‌ها و خبرگزاری‌ها منتشر شده است و نویسندگان افراد دارای معلولیت، ناشران و کسانی که در حوزه افراد دارای معلولیت اثری را منتشر کرده‌اند تا سی و یکم مردادماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره که در دفتر جامعه معلولین ایران مستقر شده‌است، ارسال کنند.

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران ضمن اشاره به سایر تصمیمات اتخاذ شده در سومین نشست اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره کاما گفت: با پیشنهاد اعضای شورا مقرر شد: ترتیب چیدمان لوگوی سازمان‌های مرتبط همکار و حامیان مالی جشنواره براساس میزان مشارکت آنها تعیین شود و اعضای شورا در تعامل  با روابط عمومی سازمان‌های خود، نسبت به پوشش رسانه‌ای اخبار و اطلاعیه‌های جشنواره اقدام کنند.

مهندس شادکام ضمن تشکر از نماینده خانه کتاب و ادبیات ایران بیان داشت: امسال نیز مانند ادوار گذشته، داوران بین‌المللی خانه کتاب که داوری کتاب سال را نیز بر عهده دارند، در این دوره نیز داوری آثار ارسالی را انجام خواهند داد.

رئیس ستاد دومین دوره جشنواره کاما ادامه داد: با توجه به قول مساعد نماینده سازمان بهزیستی در نخستین جلسه شورای سیاست‌گذاری تصمیم بر آن شد جوایز جشنواره برای افراد برگزیده و شایسته تقدیر از میان جامعه هدف معلولان، توسط این سازمان به میزانی که در شان و کرامت برگزیده‌گان جشنواره باشد، پرداخت شود. مهندس شادکام افزود: سعی ما بر این است سایر سازمان‌ها و نهاد‌های فرهنگی را نیز پای کار بیاوریم یا شرایطی را فراهم کنیم تا در این دوره، جوایز اهدایی به افراد برگزیده و شایسته تقدیر در سطح یک رویداد ملی باشد.

دبیر اجرایی دومین دوره جشنواره ملی کاما در پایان بیان کرد: چهارمین نشست شورای سیاست‌گذاری قرار است روز یکشنبه اول مرداد با ارائه گزارش رئیس ستاد و بررسی هزینه‌های جاری جشنواره و تعیین میزان جوایز اهدایی برگزار شود.

فراخوان، پوستر و کاربرگ ثبت نام دومین دوره جشنواره ملی کاما را می‌توانید از طریق
این لینک

دانلود کنید.

 

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید