وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

منصور شادکام در آیین روز جهانی عصای سفید مطرح کرد: کم‌لطفی مسئولان به جامعه نابینایان رنج‌آور است

قائم مقام انجمن نابینایان ایران گفت: شرکت در این جنس مراسم ها و از جمله  آیین‌ روز جهانی عصای سفید که مخاطب اصلی آن نابینایان هستند لیاقت می‌خواهد. افراد زیادی در شورای شهر و مجلس شورای اسلامی  قول دادند شرکت کنند اما امروز جای آنها خالی است.
به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، منصور شادکام در مراسم روز جهانی عصای سفید تصریح کرد: ما در کشوری اسلامی و شیعه زندگی می‌کنیم اخلاق در دین ما حرف اول را می‌زند. متاسفانه دین اسلام لقلقه زبان برخی افراد شده است. گویی از عدالت و اخلاق چیزی نمی‌دانند. اگر اعتقادی به مسایل اخلاقی وجود داشت باید در چنین مراسم‌هایی شرکت کنند و از نزدیک با مسایل و مشکلات نابینایان کشور آشنا شوند.
شادکام تاکید کرد: آقای رییسی! رییس محترم جمهوری شعار انتخاباتی شما تشکیل دولت مردمی، انقلابی و جهادی بود. امروز در کشور با مسایل و مشکلات فراوانی روبرو هستیم. علی رغم تلاش‌ها و توصیه‌های شما و مسئولان ذیربط، متاسفانه سازمان بهزیستی کشور که امروز باید در کنار ما باشد و این مراسم را اجرایی می‌کرد برنامه همزمان گذاشته‌اند و در این مراسم شرکت نکرده اند. شاید به این جهت شرکت نکرده‌اند که حرفی برای گفتن ندارد.
قائم مقام انجمن نابینایان ایران اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را مطالبه جدی خواند و گفت: امروز از رییس محترم جمهور می‌خواهیم که از مجلس شورای اسلامی بخواهند که اجرای کامل این قانون را در دستور کار قرار دهند.
شادکام یکی دیگر از دغدغه‌های افراد نابنیا را اشتغال دانست و افزود: باید موانع و مشکلات پیش‌روی اشتغال، مسکن، مستمری و… افراد نابینا برداشته شود.
قائم مقام انجمن نابینایان ایران باانتقاد از تعطیلی روزنامه ایران سپید، تصریح کرد: روزنامه، مجله، گاهنامه، فصلنامه های متعدد وبی شماری برای افراد بینا در کشور منتشر می‌شود. متاسفانه ایران سپید تنها روزنامه تخصصی نابینایان به بهانه شیوع کرونا تعطیل شد و بعد مذاکرات فراوان امروز به صورت هفته‌نامه منتشر می شود.
شادکام ادامه داد: مرکز رودکی تنها مرکزی است که برای نابینایان تولید منابع بریل و صوتی می‌کند که در حال حاضر به وضعیت اسفناکی دچار شده است، همچنین شرایط و وضعیت آموزش در مرکز خزانه نیز تعریف چندانی ندارد.
وی عملکرد سازمان بهزیستی کشور در قیاس با کمیته امداد را ضعیف ارزیابی کرد و افزود: افراد تحت پوشش کمیته امداد از لحاظ مسکن بسیار جلوتر از مددجویان سازمان بهزیستی کشورهستند.
شادکام با اشاره به پشت نوبت ماندن برخی از نابینایان برای دریافت مستمری عنوان کرد: عده‌ای متاسفانه دارای شغل هستند اما به جهت عدم مدیریت درست سازمان بهزیستی بر پرداخت مستمری‌ها، ماهانه از این سازمان مستمری دریافت می‌کنندودر مقابل شماری از نابینایان فاقد شغل پشت نوبت مانده‌اند.
قائم مقام انجمن نابینایان ایران گفت: از رییس جمهورمی‌خواهیم که با همکاری مجلس شورای اسلامی هرچه سریع‌تر وزیر کار و تعاون و رفاه اجتماعی تعیین شود تا سازمان‌های زیرمجموعه این وزارتخانه زودتر به سامان برسند و برای سازمان بهزیستی کشور نیز به یک رییس قوی، باتجربه، مدیرو مدبر انتخاب شود که با سرعت بیشتری مسایل و مشکلات معلولان و به ویژه نابینایان شناسایی، بررسی و حل شود.
وی با گلایه از شهرداری، خطاب به آقای زاکانی شهردار تهران گفت: جناب آقای زاکانی شما جانباز و معلول هستید شما باید به عنوان اولین نفر در این جلسه شرکت می‌کردید و از نزدیک مسایل و مشکلات نابینایان را لمس می کردید.
شادکام ادامه داد: جناب شهردار! لازم است که از نزدیک با چالش‌های نابینایان در خصوص وضعیت مناسب‌سازی شهر تهران آشنا شوید. رمپ‌هایی که باید با شیب سه باشند بعضا با ۹۰ درجه شیب در سطح شهر بنا شده‌اند.
وی تصریح کرد:همایش کوهپیمایی توچال که رفته بودیم رمپی دیدم که نیسان پاترول با دنده سنگین نمی‌توانست از آن عبور کند. اگر بودجه نیست برای شیب صد درصد هم نباید وجود داشته باشد چطور برای شیب سه درصد بودجه‌ای در خزانه موجود نیست.
شادکام باتصریح براینکه گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه، نابینایان هستند، اضافه کرد: ما در مترو، اتوبوس‌ها و حمل و نقل شهری، خیابان‌ها و پل‌های هوایی به خاطر شرایط بد مناسب سازی مجروح و کشته دادیم و متاسفانه مسئولان بعد آه و افسوس و عرض تسلیتی دوباره مناسب‌سازی را فراموش می کنند.
وی گفت: به داد برسید! امکانات هست اما متاسفانه ضعف مدیریتی وجود دارد. شورای شهر بودجه بیشتری باید به این مهم تزریق کند که هرچه سریع‌تر مناسب‌سازی در کشور به درستی و کامل اجرا شود.
شادکام گفت: اگرچه اقدامات خوب انجام شده در مناطق مختلف شهرداری را قدردان هستیم اما به برخی مسایل انتقاد داریم. امروز باید شهردار، نمایندگان مجلس و رییس سازمان بهزیستی کشور در این مراسم حضور پیدا می‌کردند.
قائم مقام انجمن نابینایان ایران گفت: چرا در تمام میادین میوه و تره تهران، غرفه‌ای در اختیار نابینایان قرار نمی‌گیرد؟ آیا با استفاده از این ظرفیت، شهرداری نقش موثری در استغال‌زایی این افراد ایفاء نمی‌کرد؟ از کتابخانه‌های عمومی کشور تشکر می‌کنم که در به کارگیری نابینایان عزم جدی داشته است.
وی تصریح کرد: دین اسلام تاکید دارد که کرامت انسانی افراد باید حفظ شود آیا کرامت انسانی تنها با پرداخت ماهانه مستمری حفظ می‌شود.
شادکام با انتقاد از سازمان بهزیستی کشور در خصوص تعلیق در ایجاد دفتر شبکه نابینایان گفت: انتهای سال ۱۳۹۹ این شبکه ایجاد شد اما تا این لحظه این شبکه فاقد دفتر، تشکیلات و مجمع است. تمام اعضاء هیات مدیره به جهت بی عملی و منفعل بودن بهزیستی در حال استعفاء هستند.
شادکام با ابراز تشکر از رییس مجلس شورای اسلامی به جهت راه‌اندازی سامانه حمل‌ونقل جانبازان و معلولان افزود: اگرچه این اقدام ارزشمند و مفیدی است اما این سامانه با این تعداد دستگاه اتوبوس ون پاسخگوی نیاز جامعه معلولان نیست.
قائم مقام انجمن نابینایان با ابزار تشکر ویژه از حامیان انجمن گفت: خدا شاهد است که اگر بزرگوارن در طول سالیان انجمن را حمایت نمی‌کردند قطعا چراغ انجمن خاموش می‌شد و جا دارد از تمام حامیانی که در راستای مسئولیت اجتماعی خود انجمن را حمایت می‌کنند به صورت ویژه قدردانی کنم.
آیین روز جهانی عصای سفید ۲۳ مهرماه ۱۴۰۱ به همت انجمن نابینایان ایران در تالار باشگاه اقدسیه برگزار شد.
مهین داوری
کد خبر: 54422

منبع: آتیه آنلاین

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید