وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

کتابخانه های دیجیتال و گویای نابینایان و کم بینایان سامسونگ در یک نگاه. قسمت دوم.

در اولین قسمت از این مجموعه 16 قسمتی به بیان ایده ای که منجر به شکلگیری کتابخانه های گویای دیجیتال انجمن نابینایان ایران با مشارکت شرکت سامسونگ شد اشاره کردیم
به گزارش روابط عمومی انجمن نابینایان ایران: شرکت سامسونگ در راستای توجه به مسئولیت اجتماعی با همکاری انجمن نابینایان ایران اقدام به تأسیس کتابخانه های گویا و دیجیتال در استانهای مختلف کشور نموده است.
ضمنا به طور مختصر به تعداد این کتابخانه ها, محل تشکیل آنها, تعداد اعضای هر یک از این کتابخانه ها و همچنین به مرور فعالیتهای کلی هر کتابخانه نیز پرداختیم. و در عین حال این وعده را نیز دادیم که از این به بعد هر ماه به یک کتابخانه به طور مفصل خواهیم پرداخت و گزارش کاملی از فعالیتهای آن را تقدیم میکنیم.
کتابخانه گویای دیجیتال ایلام.
در اولین قدم به استان ایلام سفر میکنیم تا کمی با کتابخانه ویژه نابینایان این استان بیشتر آشنا شویم.
استان ایلام در غرب کشور قرار دارد.
به نقل از ویکی پدیا: مساحت این استان در حدود 20133 کیلومتر مربع بوده و دارای 10 شهرستان میباشد. جمعیت این استان طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال 1395 حدود 580158 نفر است.
استان ایلام از غرب با کشور عراق از جنوب با استان خوزستان از شرق با استان لرستان و از شمال با استان کرمانشاه همسایه است. این استان که یکی از استانهای استراتژیک است دارای بیشترین ذخایر نفت و گاز و طولانیترین مرز با کشور عراق است.
گفته میشود تعداد نابینایان ساکن در استان ایلام به رقمی در حدود 2040 نفر میرسد.
شنیده ها از این حکایت دارند که این استان پیشتر دارای کتابخانه ویژه نابینایان بوده اما در سال 1396 و با ورود انجمن نابینایان ایران و شرکت سامسونگ به این استان بخش نابینایان این کتابخانه مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و با تجهیز این کتابخانه رسما این مجموعه در 14 مرداد 1397 افتتاح و به جمع کتابخانه های گویای دیجیتال انجمن نابینایان ایران با مشارکت سامسونگ پیوست.
اما در این بخش نگاهی کلی به شرایط کتابخانه های ایلام خواهیم داشت که در دل آن به کتابخانه نابینایان هم اشاره مختصری خواهیم داشت.
شروع به ساخت کتابخانه در این استان در سال 1380 و در زمینی وقفی دارای 3700 متر مربع زیربنا و به مساحت 5720بود که در تاریخ 21 بهمن 1396 کتابخانه مرکزی استان ایلام بدین شکل افتتاح شد. تعداد کتابخانه هایعمومی در سطح استان 40 باب است که تنها یک کتابخانه به نابینایان اختصاص داده شده است
بخشهای مختلف کتابخانه مرکزی در این استان شامل: بخش مرجع, مخزن اصلی, کافینت, سالن مطالعه, بخش کودک و بخش نابینایان است.
بخش نابینایان این کتابخانه که هدف اصلی این گزارش است دارای 176 نفر عضو بوده که به طور میانگین ماهیانه حدود 40 نفر به این کتابخانه مراجعه مینمایند.
در این کتابخانه 380 عنوان کتاب به خط بریل, 430 نسخه کتاب به خط بریل, 10000 عنوان کتاب صوتی در عناوین مختلف وجود دارد.
در این کتابخانه علاوه بر فعالیتهای معمول یک کتابخانه فعالیتهای دیگری همچون برگزاری کلاسهای آموزشی مانند رایانه, کار با سیستم عامل اندروید, بریل آموزی, قصه گویی, شعرخوانی و … . همچنین این کتابخانه امکان مطالعه کتاب به وسیله بهدید را برای کمبینایان فراهم آورده است.
این کتابخانه به مناسبتهای ملی و مذهبی مراسمهای مختلفی را با حضور نابینایان استان برگزار میکند که از جمله میتوان به برگزاری شب شعر با حضور نابینایان و انجمن شعر به مناسبت زادروز رودکی اشاره کرد که در ادامه این گزارش، به برگزاری این مراسم اشاره می کنیم.

محضر قائم مقام انجمن نابینایان ایران جناب آقای شادکام
با سلام این جانب سمیه رضوی نیا مربی کتابخانه گویای سامسونگ و نماینده انجمن نابینایان ایران در استان ایلام به اطلاع می‌رسانم، در راستای فرهنگ سازی و آشنا کردن افراد جامعه با نابینایان و گسترش تعامل افراد بینا و نابینا با یکدیگر، در روز سه شنبه مورخ چهار دی ماه 1397 مصادف با زاد روز تولد رودکی شاعر روشن دل و پدر شعر فارسی، مراسم شب شعری با حضور چند تن از نابینایان و اعضای انجمن شعر استان برگزار شد. در این مراسم ابتدا بنده و خانم شفیعی کتابدار بخش نابینایان به معرفی امکانات کتابخانه و طریقه استفاده افراد نابینا از تجهیزات الکترونیکی پرداختیم. سپس آنها را با کتاب های بریل آشنا کردیم و هر یک از افراد تا حدودی با این خط آشنا شدند. همچنین چند قطعه شعر یکی از کتاب های شعر که با خط بریل نوشته شده بود خوانش شد. پس از آن شعر خوانی شاعران آغاز شد و هر یک چند سروده خود را قراعت کردند. بنده نیز یکی از غزلیات خود را قراعت کردم و مورد تشویق حاضران قرار گرفتم. در پایان از مهمانان پزیرایی به عمل آمد و به هر یک از این عزیزان به رسم یادبود یک هدیه و یک لوح تقدیر که نوشته هایش ترکیبی از خط بینایی و بریل بود تقدیمگردید.
به تمام نابینایان و کم بینایان ایلامی توصیه میکنیم که دست کم یک بار به این کتابخانه مراجعه و کرده و با عضویت در این کتابخانه از خدمات و فعالیتهای این مرکز بهره مند شوند.
نشانی: استان ایلام_ شهر ایلام_ بولوار دانشجو_ میدان دفاع مقدس_ جنب اداره آب و فاضلآب_ کتابخانه مرکزی_ بخش نابینایان. تلفن تماس: 08432247694. 09182822474 سرکار خانم رضوینیا مربی کتابخانه و 09183443007 سرکار خانم شفیعی مسئول کتابخانه.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید