آنچه در ادامه از نظر مخاطبان محترم نشریه مانا می‌گذرد، نسخه متنیِ صحبت‌های آقایان علی‌اکبر جمالی و منصور شادکام، مدیرعامل و قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران، درباره فعالیت‌های انجمن مذکور در طول یک ماه گذشته و مواضع این انجمن در خصوص مسائل روز جامعه نابینایان و معلولین است. شما همچنین علاوه بر نسخه مکتوب، می‌توانید پرونده صوتی مربوطه را هم ذیل همین نوشته، بشنوید یا بارگیری کنید.

علی‌اکبر جمالی، مدیرعامل انجمن نابینایان ایران

خدا را شاکریم که یک بار دیگر این توفیق نصیب ما شد که بتوانیم با انتشار مجله مانا، قدمی هرچند کوچک در زمینه توسعه فرهنگی برای مخاطبان عزیز برداریم. احتمالاً بعضی از مخاطبین عزیز به یاد می‌آورند که انجمن نابینایان ایران در نیمه دوم سال ۱۳۷۰ تا نیمه اول سال ۱۳۸۰ اقدام به انتشار ماهنامه پیک روشندلان کرد که متأسفانه این مجله به علت کمبود اعتبار و فقدان نیروی متخصص بعد از چندی تعطیل شد. البته با توجه به اینکه این بار گروهی جوان و متخصص به ما پیوستند، مطمئناً خدمات ارزنده‌تری را در این زمینه ارائه خواهیم کرد. جا دارد در اینجا از این عزیزان تشکر و قدردانی کنیم. و اما در ارتباط با اهم فعالیت‌ها و عملکرد انجمن نابینایان ایران در بهمن‌ماه

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های انجمن در بهمن‌ماه، افتتاح چاپخانه بریل این انجمن در شهر ارومیه است. در این چاپخانه قرار است علاوه بر کتاب‌های بریل، کتب درسی چهار استان را هم چاپ کنیم. از سوی دیگر انجمن در طول یک ماه گذشته جلساتی را هم با بهزیستی برگزار کرده که در این جلسات مقرر گردید شبکه‌ای متشکل از انجمن‌های ویژه نابینایان تشکیل شود و امور اجرایی آن ساماندهی شود؛ به طوری که این شبکه، تا پیش از آغاز سال ۱۴۰۰ بتواند فعالیتش را شروع کند. شرکت در جلسه مناسب‌سازی شهرداری تهران، از جمله دیگر فعالیت‌های انجمن در طول یک ماه گذشته بود. در این جلسه ضمن چانه‌زنی بر سر بودجه‌های حوزه مناسب‌سازی، نظر و رویکرد انجمن را هم در دفاع از حقوق نابینایان در طرح‌های مرتبط با مناسب‌سازی، ارائه کردیم. انجمن در کنار حضور در جلساتی از این دست، هفته‌ای دو بار هم به صورت دوره‌ای از مراکز و معابرِ در دستِ مناسب‌سازی و همچنین محل‌ها و مسیرهایی که پیش‌تر مناسب‌سازی آنها به سرانجام رسیده، بازدید می‌کند.

یکی دیگر از دغدغه‌های انجمن در طول یک ماه گذشته، آماده‌سازی شرایط و امکانات، جهت برگزاری سومین دوره جشنواره کتاب افراد دارای معلولیت، (کاما) است. امیدواریم بتوانیم این جشنواره را به خوبی و در شأن این گروه، برگزار کنیم. گفتنی است در سال آینده، انجمن رویکردی فرهنگی را در پیش خواهد گرفت و قطعاً خواهیم کوشید در این زمینه تلاش‌های بیشتری را در جهت ارتقا امکانات و دسترسی‌های فرهنگی نابینایان به عمل آوریم.

 

منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

در روزگار همه‌گیری ویروس کورونا، یکی از مقوله‌هایی که اهمیتی بیش از پیش یافته، موضوع مسئولیت اجتماعی است. در بسیاری کشورهای پیشرفته، مسؤلیت اجتماعی به عنوان یک کلید واژه جا افتاده است و همگان به اهمیتش پی برده‌اند؛ به این معنا که شرکت‌ها، ارگان‌ها و مراجع مختلف، نسبت به این موضوع حساس شده‌اند و برای انجامش برنامه‌ریزی می‌کنند. در ایران اما با وجود تعدد شرکت‌ها و نهادها و اوضاع اقتصادی مطلوبی که بسیاری از آنها از آن برخورداراند، این امر آن اندازه که باید تثبیت نشده است. در همین راستا چند سالی است که انجمن نابینایان ایران توانسته ارتباطات بسیار مؤثری را با چند بانک کشور برقرار کند که در رأس آنها بانک مسکن است که کمک‌های قابل توجهی را در راستای تحقق هدف مسئولیت اجتماعی به جامعه نابینایان اختصاص داده است. کمک‌های بانک مسکن به جامعه نابینایان شاید به اندازه انتظار نباشد اما همکاری‌های این بانک با جامعه نابینایان اتفاقی قابل ستایش است. این اتفاق بسیار قابل تقدیر است و ما امیدواریم بانک‌های دیگر هم از این الگو استقبال کنند و حامی انجمن و افراد نابینا باشند تا ما بتوانیم در امور فرهنگی کارهای بسیار بزرگی انجام دهیم و بتوانیم افراد نابینا و توانمند را به جامعه معرفی کنیم. اگر مسئولیت اجتماعی جدی گرفته شود و شرکت‌ها و حتی اقشار جامعه به وظیفه اخلاقی و انسانی خود عمل کنند و به عنوان کمک از نابینایان حمایت کنند، این افراد هم می‌توانند حضوری مؤثر در جامعه داشته باشند. حمایت‌های ارگان‌های مختلف می‌تواند منجر به رفع مشکل اشتغال در میان افراد نابینا شود و پر واضح است که با حل شدن مشکل اشتغال و شاغل شدن این افراد، بسیاری از مشکلات دیگر این افراد هم مرتفع خواهد شد. اگر مشکل اشتغال نابینایان مرتفع شود، قطعاً مشکلاتی نظیر مسکن و ازدواج هم حل خواهد شد و به این ترتیب، آن‌ها از انزوا در خواهند آمد و از نظر روحی و جسمی هم ارتقا خواهند یافت. یکی از ارزنده‌ترین نمونه‌های پایبندی به مسئولیت اجتماعی، حمایتی است که شرکت سامسونگ از نابینایان به عمل می‌آورد. در چند سال اخیر، این شرکت در راستای مسئولیت اجتماعی کارهای بسیار بزرگی انجام داد از جمله تجهیز و راه‌اندازی پانزده کتابخانه گویا در سر تا سر کشور و هر ساله میلیون‌ها تومان در تأمین و ادامه تجهیز این کتابخانه‌ها هزینه می‌کند. بی‌شک سامسونگ می‌تواند الگویی مناسب برای سایر شرکت‌ها در این خصوص باشد اما بدون ورود و حمایت دولت، تحقق خواسته‌های جامعه نابینایان امکان‌پذیر نخواهد بود. می‌دانیم که دولت هم به تنهایی نمی‌تواند مشکلات افراد آسیب‌پذیر را مرتفع کند و باید از پتانسیل‌های بخش خصوصی برای این کار استفاده کند. لازم است امتیازهای حداقلی برای آن گروه از نهادها یا شرکت‌ها که در امور حمایتی شرکت می‌کنند در نظر گرفته شود که باعث تشویق و انگیزه آنها شود.

لازم است به این نکته اشاره کنم که بسیاری از سازمان‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری چارتی به نام مسئولیت اجتماعی دارند ولی متأسفانه در حوزه معلولین کمتر ورود می‌کنند و بودجه و اعتباری را که دارند بین انجمن‌های متعدد تقسیم می‌کنند و در نتیجه سهم انجمن‌ها کم می‌شود. انجمن‌ها نمی‌توانند با بودجه‌های کوچک طرح‌های مورد نظرشان را پیاده کنند. باز هم اینجا باید از الگوی شرکت سامسونگ بهره بگیرم؛ این شرکت بخش اعظم بودجه مسئولیت اجتماعی خود را به نابینایان و پروژه کتابخانه‌های گویا اختصاص داده است و تمام هزینه‌های نگهداری و به‌روزرسانی کتابخانه‌ها و حقوق کارمندان و دست‌اندرکاران و هزینه‌های ضبط کتاب و غیره، از طریق بودجه قابل توجهی که این شرکت به این منظور در نظر گرفته، قابل مدیریت است. سازمان‌ها و ارگان‌ها شرکت‌ها و بانک‌ها باید به صورت هدفمند عمل کنند. برای مثال ما در حوزه اشتغال برنامه‌های زیادی داریم. در حوزه مسکن برنامه داریم اما بودجه لازم را نداریم. بعضی از شرکت‌ها یا سازمان‌ها متأسفانه در حوزه معلولین بیشتر خدمات حمایتی سبد کالا را می‌بینند و به دنبال انجام کارهای اساسی نیستند. ضروری است بودجه مسئولیت اجتماعی حتماً با مشورت و برنامه‌ریزی شده و دقیق باشد تا از این بودجه استفاده لازم به عمل آید.