از دیماه 99 تا کنون، چهار شماره از ماهنامه الکترونیکی نابینایان ایران (مانا) منتشر شده است. با توجه به تنوع و تکثر دیدگاههای کاربران ذیل شمارههای پیشین این نشریه، لازم میدانم دربارهٔ خط مشی مجله در سال جاری و سرویسهای جدیدی که قرار است به مانا اضافه شود، توضیحاتی ارائه کنم و پاسخگوی سؤالات متعدد شما باشم.
خوشحالم که مانا توانسته بستری را فراهم کند تا خوانندگان، این مجله را پلی برای بیان نظراتشان و رساندن صدایشان به مدیران انجمن نابینایان در تهران و سایر مسئولان کشور بدانند. مثل امیرحسین که گفته است: اگر امکانش هست برای فضای بخش نابینایان و کم بینایان در کتابخانه کرمانشاه، فکری بکنید. با وجود اتاقهای زیادی که در این کتابخانه قرار دارد، بخش ما بسیار کوچک است و برای جلسات حضوری در تنگنا قرار میگیریم. یا آرمان گفته است: من دانشآموز پایه نهم هستم. کتابهای ما دیر به دستمان میرسد یا اصلاً نمیرسد. لطفاً حرف مرا به گوش مسئولان محترم سازمان آموزش و پرورش استثنایی برسانید و از آنها توضیح بخواهید. احمدرضا هم اینطور بیان کرده است که کرونا بیشترین صدمه را به جامعه نابینایان زده. خانهنشینی برای ما بزرگترین درد شده، فکری برای جلسات حضوری در کتابخانهها بکنید. دیدگاههایی از این دست، وظیفهٔ ما را سنگینتر و انگیزه ما را دوچندان میکند تا در حد توان، یک پل ارتباطی میان خواستههای شما با مدیران انجمن و مسئولان باشیم؛ اما خواستهها و پیشنهادهای شما برای اضافه شدن بخشهای جدید به مجله، بسیار متنوع است؛ عدهای خواهان اضافه شدن قسمتهای آموزشی به مانا شدهاند. از جمله آموزش کامپیوتر، آموزش آشپزی، خیاطی، تحرک و جهتیابی، آموزش نرمافزارهای ویژه نابینایان، آموزش موسیقی، خانهداری و مهارتهای زندگی مثل پوست گرفتن میوه اتو کردن و…
با توجه به فقر منابع در آموزشهای تخصصی، این انتظار میرود خوانندگان توقع آموزشهای اینچنینی را از ما داشته باشند. اما مانا یک مجله الکترونیکی با استانداردهای مطبوعاتی است. اعتقاد داریم اغلب آموزشهایی که در بالا بدانها اشاره شد، تنها به صورت حضوری امکانپذیر است. سایر آموزشها هم که تا حدی ظرفیت نوشتاری و یا آموزش آنلاین را دارند، در گروههای تلگرامی از جمله گروه مهارتهایی برای نابینایان، در سطح قابل قبولی به آنها پرداخته میشود. همچنین در بستر تلگرام، امکان رد و بدل کردن سؤالات به صورت صوتی و استفاده از تجربیات افراد متعدد، میتواند در بسیاری از موارد مثل پوست گرفتن میوه، کارامدتر از آموزشهای نوشتاری باشد. شخصاً معتقدم در چنین مواردی کانالها و گروههای تخصصی فعالیتهای خوبی دارند و مانا سعی دارد خلأهایی را پر کند که در سایر شبکهها کمتر به آن موضوعات پرداخته میشود. رسالتی که برای خودمان قائل هستیم، بروز نگه داشتن مخاطب ایرانی و ارائه اطلاعات تخصصی، اخبار و تکنولوژیهای روز، نقد عملکرد مسئولان و سازمانهای مرتبط و ارائه پژوهشهای تخصصی در حوزه نابینایان است.
از دیگر درخواستهای شما، ارائه اطلاعات عمومی مانندِ معرفی مناطق دیدنی ایران بود. صراحتاً باید عرض کنم که مجله مانا، یک نشریه تخصصی در حوزه نابینایان است و مطالب عمومی در مانا جایی ندارند. اگر برای مثال، یک منطقه تفریحی یا گردشگری هم بخواهد معرفی شود، از زاویه دید و تجربیات یک فرد نابینا که به آن منطقه سفر کرده است، صورت خواهد گرفت. مانند مستندی که از سفر مجید سرایی به کشور تاجیکستان در سومین شماره مانا منتشر شد.
موضوع دیگری که در کامنتهای شما به آن پرداخته شده است، انتشار نسخه بریل ماهنامه مانا بود. بسیاری پرسیدهاند که نسخهٔ بریل چه زمانی منتشر میشود؟ در پاسخ به این سؤال باید بگویم: فرایندهای اخذ مجوز از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در حال طی شدن است. به محض گرفتن مجوز و به شرط جذب منابع مالی، انتشار نسخه بریل در دستور کار قرار خواهد گرفت. با وجود سرویسهای فعلی، هر نسخهٔ مانا بالغ بر 120 صفحه بریل میشود. با توجه به گرانقیمت بودن کاغذهای بریل، انتشار نسخه بریل حتی در تیراژ محدود هم بسیار هزینهبر خواهد بود. البته آقای عبد المناف عظیمی مدیرعامل انجمن نابینایان آذربایجان غربی، اعلام آمادگی کردهاند تا در تیراژ محدود و بنا بر سفارش نابینایان این استان، نسخه بریل مانا را به صورت آزمایشی از همین شماره منتشر کنند. توجه مدیران انجمنها به مانا، باعث دلگرمی فراوان است و از ایشان صمیمانه سپاسگزارم.
موضوع اشتغال و معرفی مشاغل مختلف برای نابینایان، از دیگر کلید واژههای پر تکرار در کامنتهای شما بود. با توجه به درخواستهای متعدد خوانندگان نشریه در این ارتباط، سرویس جدیدی با همین موضوع از شماره پنجم به مانا اضافه میشود و نویسنده این سرویس، هادی نائینیزاده است. مقدمهٔ سرویس اشتغال در شمارهٔ چهارم پیش روی شما است. به نوشتهٔ هادی نائینیزاده: نشریهٔ مانا، در راستای کمک به یافتن فرصتهای نو برای جویندهگان مشاغل مختلف، قصد دارد در ستونی تحت عنوان «مشاغل» نقشی کوچک در راستای توانمندسازی افراد نابینا ایفا کند. در هر ماه شغلی مد نظر قرار میگیرد و گفت و گویی با کارشناسان خبرهٔ آن حرفه انجام میگیرد. در این گفت و گوها کوشش میشود از مزایا و موانع مشاغل مورد نظر سخن به میان بیاید. کوشش میشود این گفت و گوها با کسانی باشد که مشکلات موجود بر سر راه متقاضیان کار را لمس کرده باشند و بتوانند آنها را به شکل درستی توصیف کنند تا کسانی که قصد ورود به آن شغل را دارند، دورنمای صحیحی از موقعیت کنونی آن پیش چشم داشته باشند.
موضوع دیگری که از طرف بسیاری از خوانندگان مانا مطرح شده، ایجاد بستری برای انتشار دردِ دلها، اشعار، دستنوشتهها و دلنوشتههای مخاطبان نابینا و کمبینا در مانا است. این آمادگی را داریم از شماره ششم در خردادماه، مطالبی از این دست را در یک ستون مجزا با اسم و تصویر خودتان منتشر کنیم. البته کیفیت اشعار یا دل نوشتههای شما، میبایست مطابق با استانداردهای مانا باشد. لذا شما میتوانید هر گونه شعر یا نوشته که خالق اثر آن یک فرد نابینا باشد را با بیان مشخصات اثر و ارسال عکس، به آیدی تلگرامی @amirsarmadi68 یا پست الکترونیکی manamag99@gmail.com ارسال کنید.
گزارش، ستون دیگری است که از شماره ششم، به مانا اضافه خواهد شد. با توجه به درخواستهای شما، تحریریه مانا این آمادگی را دارد تا بازتاب دهنده مشکلات و اخبار نابینایان در استانها باشد و فعالیتهای سایر انجمنهای نابینایی در کشور را نیز پوشش دهد. لذا مدیران انجمنها و نابینایان در استانها میتوانند سوژههای خود را در قالب یک متن گزارشی از همان راههایی که در بالا بدان اشاره شد، برای ما ارسال کنند. چه بسا در آینده بتوانیم برخی از سوژهها و مشکلات ارسالی مخاطبان را پیگیری کنیم و از مسئولان برای رفع آنها پاسخ بخواهیم.
سرویس یادداشت مهمان که از شماره سوم به مانا اضافه شده، یکی دیگر از نقاط مبهم برای خوانندگان مانا بود. در ارتباط با این بخش باید عرض کنم بسته به مناسبتهای هر ماه یا سوژهای که تحریریه مانا مد نظر دارد، به سراغ افراد صاحب نظر در جامعهٔ نابینایان میرود و بنا بر تخصص آنها، از این افراد درخواست یادداشت اختصاصی میشود و با اسم و تصویر خودشان در ستون یادداشت مهمان منتشر میشود. البته چنانچه شما هم میتوانید مقالات تخصصی یا یادداشت بنویسید، با ما در تماس باشید تا پس از انجام هماهنگیهای مورد نیاز، بتوانیم از قلم شما خوانندگان ارجمند نیز استفاده کنیم.
مَخلَص کلام، آنچه مسلم است اینکه مانا تازه پا به دنیای نشریات معدود نابینایی در کشور گذاشته است و سعی دارد با اتکا به توان اعضای تحریریه خود و سایر نابینایان دست به قلم، مطالب متنوع و درخوری را در هر شماره منتشر کند.
با دل و جان، آماده خواندن و شنیدن نقدها و پیشنهادهای شما هستیم.