وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

خلاصه‌ای از دهمین شماره ماهنامه‌ی مانا

نگاهی به دهمین شماره‌ی مجله‌ی مانا

دهمین شماره ماهنامه الکترونیکی نابینایان ایران جمعه سی‌ام مهرماه بر روی وبسایت انجمن نابینایان ایران منتشر خواهد شد.

در این شماره امیر سرمدی مدیر‌مسئول مانا، طی یادداشتی به تحلیل شعار روز جهانی نابینایان در سال جاری پرداخته و دیدار مدیران انجمن‌های نابینایی و فعالان جامعه‌ی نابینایان با مسئولان ارشد کشور به مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید را مورد نقد قرار داده است.

امید هاشمی سردبیر مانا طبق روال شماره‌های پیشین، وبسایت‌ها، پادکست‌ها و نشریات انگلیسی‌زبان ویژه نابینایان در خارج از کشور را رصد کرده است. در این شماره از سرویس پیشخوان، یکی از پادکست‌های مدرسه هدلی به مناسبت 15 اکتبر که در خصوص عصای سفید و حواشی آن است مورد بررسی قرار گرفته و به یادداشت مفصلی که استیو کِلی در آخرین شماره نشریه اکْسِس وُرْلْد از بنیاد نابینایان آمریکا در خصوص دستیار صوتی لویی نوشته، پرداخته شده است. معرفی یک صفحه کلید برای کاربران نابینای گوشی‌های هوشمند و مصاحبه پادکست بْلایْنْدَبیلیتیز با یک نویسنده نابینای آمریکایی، از دیگر بخش‌های سرویس پیشخوان است.

منصور شادکام قائم مقام انجمن نابینایان ایران طی گزارشی به اقدامات این انجمن در ارتباط با روز جهانی ایمنی عصای سفید پرداخته و فاطمه جوادیان کارشناس آموزش و پرورش استثنایی در سرویس زندگی، شرایط تحصیلی دانشجویان و دانش‌آموزان نابینا در دوران کرونا و آموزش‌های مجازی را زیر ذره‌بین برده است.

زهرا همت آموزگار آموزش و پرورش استثنایی در سرویس روانشناسی، به بخش دوم و پایانی مقاله‌ی نگرش به آسیب بینایی پرداخته که نوشته‌ی برایان دابل‌یو است.

مجتبی خادمی مترجم و از کنشگران جامعه‌ی نابینایان در سرویس پزشکی و سلامت، به عقاید غیر علمی و واقعیت‌ها درباره چشم مصنوعی اشاره کرده و مسعود طاهریان کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنایی طی یادداشتی که در اختیار مانا قرار داده، به راه‌های رفع نیاز مطالعاتی افراد نابینا و کم‌بینا پرداخته است.

هادی نائینی‌زاده در سرویس بگو چیست کار که نگاهی به مشاغل کاربردی برای نابینایان دارد، با امید صالحی مترجم نابینای شاغل در اتاق بازرگانی مصاحبه کرده و شغل مترجمی برای نابینایان را واکاوی کرده است.

علیرضا نصرتی در سرویس بازی‌باز مجله‌ی مانا، یک بازی در ژانر رانندگی را معرفی کرده و به سراغ یک بازی هیجان‌انگیز به نام «سایکِلپَس رفته است.

رقیه شفیعی کتابدار بخش نابینایان در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سرویس تازه‌های ضبط، کتاب‌هایی در موضوعات خانواده، تاریخ، رمان، خاطرات، حقوق و روان‌شناسی را با اهل مطالعه به اشتراک گذاشته است. کسانی که به دنبال راه و روش شروع یک زندگی عاشقانه و یا حتی فارغ شدن از یک زندگی سخت هستند، مطالعه این سرویس را از دست ندهند.

یخ نکنی نمکدون در سرویس طنز، عملکرد نهاد‌های مرتبط با نابینایان در سال‌های اخیر را بررسی کرده است. انجمن نابینایان ایران، برنامه رادیویی شش نقطه، روزنامه‌ی ایران سپید، سازمان بهزیستی، شبکه ملی تشکل‌های نابینایان چاووش، شرکت پکتوس و فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان از جمله موارد بررسی شده توسط طنز‌نویس ماهنامه‌ی مانا است.

زهرا همت در یک یادداشت دیگر، به موضوع پر سر و صدای این روز‌های جامعهی نابینایان اشاره کرده و طی یادداشتی با عنوان مجازات به جرم یک رؤیا، به مصاحبه خبرگزاری فارس با دانش‌آموز 11 ساله مشهدی واکنش نشان داده و صلاح الدین محمدی معلم آموزش و پرورش استثنایی، طی گزارشی به تردد در کوچه‌های نا‌ایمن شهر پرداخته است.

سمیه رضوی‌نیا یکی دیگر از معلمان آموزش و پرورش در ستون به قلم شما، یک غزل ناب را تقدیم مخاطبان مانا کرده و متن مصاحبه‌ی اختصاصی مجله مانا با دکتر اشرف کریمی استاد دانشگاه با موضوع جهتیابی و حرکت و واکاوی آن، یکی دیگر از بخش‌های شماره‌ی دهم مانا است.

در پایان هم برندگان مسابقه‌ی ویژه برنامه‌ی مانا به مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید تحت عنوان چالش 23 کلمه معرفی شده اند که به نفرات اول تا سوم، جوایزی از طرف انجمن نابینایان ایران اهدا خواهد شد.

دهمین شماره‌ی مجله الکترونیکی نابینایان ایران مانا روز جمعه سی‌ام مهرماه بر روی
وبسایت انجمن نابینایان ایران
منتشر خواهد شد.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید