ماهنامه مانا، شماره ۵: اردیبهشت ۱۴۰۰

اردیبهشت برای آنها که قدم در مسیر آموختن و دانستن گذاشته‌اند، همیشه یادآور جایگاه بلند آموزگارانی است که در آغاز مسیر دانایی، راه را با نور جان روشن می‌کنند. این تقارن خجسته هم ما را به صرافت انداخت که شماره اردیبهشت مانا را با فضایی متناسب با این ماه تولید کنیم؛ اما از کجا باید می‌دانستیم که این بار، اردیبهشت نیست، که اردی‌جهنم است. در گیر و دار بستن صفحات بودیم که خبردار شدیم «جواد لطفی»، آموزگار خوشنام و خوشقلبِ آموزش و پرورش استثنایی شهرستان‌های تهران، به دلیل ابتلا به ویروس کرونا، از میان ما پر کشیده است. بر زبان جواد، جز سخن عشق جاری نشد و ما هم که خوب می‌دانیم این خوشترین یادگاری است که در گنبد دوار می‌ماند. برای او جایگاهی بلند آرزو می‌کنیم و برای خانواده و دوستان و نزدیکانش هم صبر. نام نیکش همیشه به یادمان خواهد ماند. تحریریه مانا این ضایعه را به خانواده لطفی و جامعه معلمان و نابینایان تسلیت می‌گوید.

اگر به تازگی با ماهنامه الکترونیکی نابینایان ایران آشنا شده‌اید، با گوش سپردن به این پرونده صوتی می‌توانید با پیشینه‌اش بیشتر آشنا شوید. همچنین می‌توانید این پرونده را هم بارگیری کنید تا فهرست مطالب  پنجمین شماره مانا در اختیارتان قرار گیرد. در ادامه می‌توانید عناوین مطالبی را که با تلاش اعضای تحریریه مانا تهیه شده مشاهده کنید.

عناوین این شماره

یادداشت مدیر‌مسؤول

امیر سرمدی: فعال رسانه‌ای

در حالی معاون وزیر آموزش و پرورش تربیت‌بدنی را یکی از مهم‌ترین ساحت‌های شش گانه تعلیم و تربیت اعلام می‌کند که زنگ ورزش در دو دهه اخیر در مدارس استثنایی، تفاوت چندانی با زنگ تفریح ندارد.

در این یادداشت، ابتدا به شرح کوتاهی از وضعیت ورزش نابینایان پیش از انقلاب در تهران اشاره می‌کنم و در ادامه، به بررسی وضعیت زنگ ورزش در مدارس نابینایان در دو دهه اخیر خواهم پرداخت

دریافت نسخه صوتی.

دیدن نوشته

گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (اردیبهشت ۱۴۰۰) + فایل صوتی

منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

به روال هر ماهِ نشریه مانا، از منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران می‌شنویم که این انجمن در طول یک ماه گذشته چه فعالیت‌هایی انجام داده و پیگیر کدام بخش از مطالبات جامعه نابینایان بوده است. در ادامه شرح این گزارش را می‌خوانید. همچنین علاقمندان می‌توانند در انتهای گزارش، آن را با صدای جناب شادکام به صورت صوتی هم بشنوند.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

پیشخان: مروری بر پادکست‌ها و نشریات انگلیسی‌زبان ویژه آسیب‌دیدگان بینایی + فایل صوتی

امید هاشمی: فعال رسانه‌ای

آسمان شب، هزاران سال است که مایه شگفتی، کنجکاوی، تحسین و التذاذ، همه را یکجا برای بشر فراهم کرده است. هزاران سال است که دانشمندان از شاخه‌های گوناگون علمی می‌کوشند برای پدیده‌های آسمان، توجیه و دلیلی فراهم آورند و راز‌های سر‌به‌مهر کیهان را باز بگشایند. اما این‌ها را چه به نابینایان و پیشخوان؟

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

زندگی: انتخاب مدرسه مناسب برای دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی

فاطمه جوادیان: کارشناس نابینایان آموزش و پرورش استثنایی گیلان

همراهان عزیز! از آنجا که گروهی از مخاطبان نشریه مانا والدین، مربیان، آموزگاران و سایر دست اندر کاران امور مربوط به کودکان نابینا و کم بینا هستند، بر آن شدیم تا طبق وعده شماره پیشین، کمی در باره تحصیل دانشآموزان در مدارس خاص و غیر خاص نکاتی را ارائه کنیم.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

نگاهی به آخرین پژوهش‌های حوزه روانشناسی با رویکردی به آسیب‌دیدگان بینایی

زهرا همت: روانشناس

از دهه ۱۹۶۰ میلادی، توجه پژوهشگران به موضوع اثر معلولیت والدین بر رشد فرزندان جلب شد و مطالعه در این زمینه به طور روز‌افزونی در حال افزایش است. محور اصلی این بررسی‌ها کیفیت فرزند‌پروری و تأثیر معلولیت والدین بر سلامت روان و رفتار اجتماعی فرزندان و نقش فرزندان به عنوان مراقبان کوچک والدین معلولشان بوده است و به این دلیل که پژوهشی تا‌کنون به زندگی اجتماعی، وضعیت هیجانی و احساس نوجوانان نسبت به والدین نابینا نپرداخته است، پژوهش حاضر به مقایسه این موارد بین فرزندان والدین نابینا و فرزندان والدین بینا می‌پردازد.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

بگو چیست کار: مشاغل از نگاه نابینایان شاغل + فایل صوتی

هادی نایینی‌زاده: دانشجوی دکتری مطالعات قرآنی

در اولین ایستگاه ستون «بگو چیست کار» و به مناسبت روز ۱۲ اردیبهشت، پای صحبت یکی از نو آموزگاران نابینایی نشستم که با علاقهٔ شخصی معلمی را برگزیده است.

امین عرب، متولد سال ۱۳۷۶ در مرودشت، تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه شوریدهٔ شیرازی پشت سر گذاشت و پس از ادامهٔ تحصیل در مدارس عادی توانست در آزمون سراسری سال ۱۳۹۳ حائز رتبه ۳۰۷ شود.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

پزشکی و سلامت: همیشه برای جلوگیری از کاهش بینایی در بیماران مبتلا به فشار چشم، به درمان نیاز نیست

مجتبی خادمی: مترجم و بنیانگذار اولین وبسایت فارسی‌زبان ویژه نابینایان

مایکل ای. کاس، دکترای پزشکی، سرپرست مطالعه ملی درمان فشار بالای چشم بود که مشخص می‌کرد آیا کاهش فشار چشم بیماران، بر جلوگیری از کم شدن بینایی در اثر آب‌سیاه تأثیر دارد یا خیر. کاس و همکارش مائو گوردون، در مقطع دکترا، اخیراً مطالعات ثانویه‌ای را 20 سال پس از شروع مطالعه اولیه، بر روی بیماران انجام دادند و دریافتند همه بیماران با فشار چشم بالا، برای جلوگیری از کاهش بینایی در اثر آب‌سیاه، به درمان فشار چشم نیاز ندارند. جا دارد از همکاری دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن قدردانی گردد

دریافت نسخه صوتی.

دیدن نوشته

یادداشت: بررسی پرورش دانش‌آموزان آسیب‌دیده بینایی از نگاه دبیر آموزش و پرورش استثنایی

بهروز افروز: دکتری ادبیات فارسی و دبیر آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران

اگر نگاهی به گزارشهای عملکردی مدیران و مسئولان حوزه پرورشی سازمان و ادارات آموزش و پرورش استثنایی بیندازیم، می‌بینیم که همگی، متفق‌القول از افزایش چند برابری میزان مشارکت دانش‌آموزان در چنین فعالیتهایی سخن می گویند. در دنیای آنان فعالیتهای پرورشی دانش‌آموزان با تنوع زیاد و مشارکت چشمگیر، اثرگذار و پویا در جریان است؛ اما فضای مطلوبی که آن گفته‌ها از شرایط پرورشی دانش‌آموزان ترسیم می‌کند با مشاهدات و دیده‌های جامعه فرهنگیان کارشناسان و صاحب‌نظران آموزش و پرورش استثنایی در مغایرت آشکار است.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

معرفی دستچینی از جدید‌ترین کتاب‌های ضبط شده برای نابینایان

رقیه شفیعی: کتابدار بخش نابینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

آنچه در پی می‌آید، معرفی چند کتاب برای سلایق گوناگون است که در ماه‌های اخیر در مراکز متعدد ضبط کتاب در کشور به زیور صوت آراسته شده‌اند و در اختیار نابینایان اهل مطالعه قرار گرفته‌اند.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

یادداشت میهمان: چالش‌های آموزش بر‌خط برای دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا در دوران کرونا

حمید‌رضا رضایی: دبیر آموزش و پرورش استثنایی استان فارس

نظام آموزشی برای آموزش از راه دور استفاده از پیامرسانهای وطنی را الزامی کرد و هرگونه بکارگیری پیامرسانهای خارجی را اکیداً ممنوع ساخت. یک پیام‌رسان داخلی موسوم به شاد به وسیله ارتباط میان معلمان و یادگیرندگان مبدل گردید اما به دلیل عدم دسترسپذیری شبکه شاد برای نابینایان در همان آغاز این قشر را ناشاد نمود. پس از بحثها و گفتگوهای فراوان با مسئولین امر در خصوص مناسب‌سازی این پیام‌رسان برای گروه آسیب‌دیدگان بینایی، سرانجام بعد از یک سال در دهه فجر 99 خبری مبنی بر دسترسپذیری شاد برای نابینایان منتشر شد که مایه مسرت و شادی گروه هدف گردید اما مشخص شد که تنها گزینه‌های صفحه ورود قابلیت خواندن توسط صفحه خوانها را دارند و مابقی همان است که بود و آن شادی کم دوام به تلخی کام بدل گشت و این خبر تنها جنبه تبلیغاتی داشت که در این گونه مناسبت‌ها از این دست اخبار فراوان است.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

بازی‌باز: تنازع برای بقا در بازی بی‌نام + فایل صوتی

علیرضا نصرتی: گیمر نابینا

این ماه علیرضا، بازی‌بازِ جمع مانا، گویا از انتخاب خودش خیلی راضی بوده چرا که در ابتدای نسخه صوتی بازی‌باز، این بازی را یکی از بهترین بازی‌هایی که تا به حال تجربه کرده قلمداد می‌کند. بازیِ انتخابی علیرضا اسمش «اوه شِت» است.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

طنز: راهکارهای موفقیت در جلسات مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش برای نابینایان

نویسنده: یخ نکنی نمکدون

یکی از مشکلات اخیر نابینایان در روزگاران حاضر، شرکت در آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های اجرایی است. در کل ما نابینایان انسان‌های خاصی هستیم. تمام دنیا درگیر مبارزه با کرونا هستند، ولی ما در حال مبارزه با بیکاری و تلاش برای استخدام شدن هستیم. یکی از این تلاش‌ها، شرکت در آزمون‌های استخدامی و عمدتاً معلم شدنمان است. اصلاً از روزی که گفته‌اند معلمی شغل انبیاست، ما نابینایان محب انبیا تصمیم گرفتیم راه این بزرگواران را با جدیت تمام دنبال کنیم. منتها در این راه سخت، مشکلاتی وجود دارد که ما را از رسیدن به هدفمان باز می‌دارد.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

بارگیری پرونده‌های صوتی و متنی

این ماه هم زحمت پادکست ویترین بر دوش

  

گروه سه نفره  اشکان آذر‌ماسوله، شهروز حسینی و صنم اوشلی

بوده است. ویترین، نگاهی است نیم ساعته، بر آنچه در ماهنامه مانا با شما به اشتراک گذاشته شده است. شما می‌توانید با گوش کردن به این پرونده صوتی، از محتوای تمامی نوشته‌ها و پادکست‌های این شماره از مانا با‌خبر شوید. ویترین را با حجم ۲۸ مگابایت از اینجا بارگیری کنید.

گزارش صوتی فعالیت‌های انجمن نابینایان در ماه اردیبهشت را از اینجا دریافت کنید. اگر طرفدار پیشخوان هستید آن را از اینجا بارگیری کنید. پادکست «بگو چیست کار» هم از این طریق قابل دانلود است و به کمک این لینک هم می‌توانید به پادکست بازی‌باز دسترسی داشته باشید.

ما تلاش می‌کنیم مانا را در قالب‌های گوناگون در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید آن را به شکل مطلوب خودتان مطالعه کنید. اگر می‌خواهید این ماهنامه به صورت یکجا و در قالب یک فایل در دسترس شما باشد، می‌توانید نسخه پی‌دی‌اف را از این لینک و اچ‌تی‌ام‌ال را هم از اینجا بارگیری کنید و برای دریافت نسخه صوتی پنجمین شماره ماهنامه مانا به صورت یکجا و در قالب یک فایل فشرده اینجا کلیک کنید.

259 دیدگاه دربارهٔ «ماهنامه مانا، شماره ۵: اردیبهشت ۱۴۰۰»

  1. با سلام و خسته نباشید به دست اندرکاران این مجموعه،این نسخه از ماهنامه هم مثل همیشه پربار و عالی بود،مخصوصا قسمت مصاحبه با افراد موفقی مثل آقای عرب که باعث انگیزش و ترغیب در دیگر عزیزان نابینا میشود.

    1. با سلام و تشکر از دوستان زحمت کش مجله مانا
      مطالب برای من خیلی مفید و عالی بود
      چه خوب میشه که انجمن نابینایان ایران کانال یا سایتی برای افراد آسیب دیده بینایی درست کند که خودشان هنری بلدند و می توانند از طریقش درآمد داشته باشند .

  2. با سلام و عرض خسته نباشید به خانم شفیعی، لطفاً در معرفی کتابها بفرمایید کدام کتابخانه هر یک از این کتابها را ضبط کرده و ما چگونه میتوانیم برای تهیه کتاب مورد علاقه خود اقدام کنیم.

    1. عرض سلام و تشکر از حسن نظر شما.
      در شماره بعد با اجازه مدیر مسئول و سردبیر لیست تمامی مراکز پخش کتب نابینایان در سراسر کشور رو قرار خواهم داد. با مسئولین بخش های نابینایان در استان خودتون در ارتباط باشید و اگر کتابی از لیست معرفی شده رو نداشتند بگید که اونها از من بگیرند تا هم آرشیو کتابخونه مرکز خودشون غنی بشه هم به دست شما ها برسونند.
      با تشکر از حضور پر مهرتان.

  3. سلام، من دبیر تلفیقی نابینایان هستم. از عدم رسیدن به موقع کتب درسی به دست نابینایان در رنجم.
    لطفاً مسئولین محترم سازمان استثنایی کشور را جهت توضیع به موقع کتب درسی نابینایان به چالش بکشید.

  4. با سلام و آرزوی توفیق بیش از پیش برای شما عزیزان که با تلاش شبانه روزی مطالب خوب و ارزنده ارائه میدهید. من خود در انجمن شاهد استقبال قابل توجه نابینایان از ماهنامه هستم. امیدوارم این نشانه ی خوبی برای دلگرمی و پشتکار شما باشد.

  5. سلام و درود بخش یادداشت میهمان می تواند راهنمای بسیار خوبی برای مسوولین دستگاه‌های اجرایی در ارتباط با نابینایان باشد البته به شرط انتقال مطالب و مشاهده این موارد توسط آنها

  6. با سلام و خدا قوت به دوستان پر تلاش مانا .
    بخش زنگ ورزش برای نابینایان, زنگ تفریح, که برای من شبیه مرور خاطرات بود چون دقیقا با چنین مشکلاتی در مدرسه رو به رو شدم در دوران راهنمایی امیدوارم با تلاش عزیزان مسؤول این مشکل به طور کامل رفع گردد

    1. سلام .خداروشکر که کرونا در حال ریشه کنی است همه کتابخانه ها نیز فعالیت حضوری را دارند و فقط بخش های نابینایان و کم بینایان غیرحضوریست اگر امکانش هست لطفی کنید که سرویس ها برای برگشت به کتابخانه ها فعال شوندممنون

  7. سلام و خسته نباشید خدمت تهیه کنندگان این ماهنامه.سپاس از مطالب اموزنده .اگر امکان دارد از نابینایان موفق در ایران و جهان بیشتر مطالب بگذارید تا موجب ایجاد انگیزه در دیگر نابینایان عزیز شود.

  8. سلام . تشکر میکنم از همه کسانی که در تهیه این مجله پرمحتوا تلاش میکنند،همه قسمت ها مثل همیشه عالی بود، از مشکلات افراد نابینا در ادارات و جاهای دولتی و چگونگی مناسب سازی سازمان ها و ادارات جهت استفاده نابینایان هم مطلب بگذارید.

  9. با درود و سپاس آخرین بخشنامه های معلولین که در بهزیستی مصوب می شود را هم قید بفرمایید و از قوانین قبلی هم به مرور یار کنید تا اگر دوستان از قوانین خبر ندارند از حقوق خود بتوانند دفاع کنند

  10. با درود و سپاس آخرین بخشنامه های معلولین که در بهزیستی مصوب می شود را هم قید بفرمایید و از قوانین قبلی هم به مرور یار کنید تا اگر دوستان از قوانین خبر ندارند از حقوق خود بتوانند دفاع کنند

  11. با سلام و دست مریزاد خدمت شما بزرگواران
    در قسمت مطالب عالی جناب آقای سرمدی در خصوص ورزش نابینایان کاملا صحیح است در آموزش و پرورش معلمی مختص ورزش نابینایان وجود ندارد چه بسا با امدن چنین فرد متخصصی هم برای آینده دانش اموزان عالی بود و نیز شغلی برای نابینایان و کم بینایان بود با وجود کمبودهای بی شمار ورزش نیز در شهر کرمانشاه برای نابینایان و کم بینایان اصلا مورد توجه نیست و کاملا محدود به افراد خاصی است و تنوع ورزشی نیز وجود ندارد .

  12. با عرض سلام و وقت بخیر خدمت شما دوستان
    در قسمت یخ نکنی نمکدون چقدر دردناک که بازار کار و فعالیت اقتصادی در این جامعه برای افراد نابینا بسیار محدود میباشد و زندگی بدون شغل چقدر طاقت فرساست قبلا در نظرات ماههای گذشته دوستان تقاضای تفاهم نامه ای با سازمان فنی و حرفه ای داشتند اگر این تقاضا محق شود چه بسا زندگی خیلی از افراد نابینا رنگ و بویی خواهد گرفت.

  13. سلام و تشکر خدمت شما عزیزان زحمتکش
    در مناطق ضعیف جامعه با وجود معلمان زحمتکش و فداکار آموزش و پرورش به دلیل نداشتن امکانات باز خیلی از افراد نابینا بالاجبار از تحصیل دور میشوند از شما خواستارم این مجله را در اختیار جامعه عادی نیز بگذارید تا با مشکلات افراد نابینا و کم بینا آشنا شده و کمبودها و محرومیت های این قشر از جامعه را درک کنند .
    سپاس

  14. سلام و درود بر شما
    خیلی از افراد نابینا استعدادهای بالقوه ای در زمینه ورزش دارند ولی به دلیل پیگیری نکردن استانها و اختصاص دادن امکانات به افراد محدودی این استعدادها هیچ وقت نمایان نمیشود از شما خواستار ستونی تحت عنوان درد دل نابینایان در مجله میباشم که در هر منطقه مشخص شود چه مانع هایی در این زمینه وجود دارد .
    تشکر

    1. با سلام. این ستون ایجاد شده و در شماره ششم مانا یک ستون تحت عنوان به قلم شما قرار دادیم که می تونید درد دل ها، دست نوشته ها، اشعار، داستان کوتاه و هر آنچه که از مشکلات زندگی در استان خود دارید بنویسید تا به قلم خودتان در مجله منتشر کنیم.
      آدرس ایمیل ارسال آثار
      amirsarmadi68@gmail.com

  15. سلام اگر این مطالب در اختیار کل افراد جامعه قرار گیرد و فقط خوانندگان مجله افراد نابینا و کم بینا نباشند خیلی میتواند مثمر ثمرتر شود چون حرف دل نابینایان و کم بینایانی است که هنوز خیلی از افراد جامعه حتی طرز برخورد با این افراد را نمیدانند .

  16. سلام و درود.
    اگر ستونی برای پیگیری یک موضوع مانند اقدام ایران سپید اختصاص یابد مفید است.
    مثلاً در سرویس پیشخوان و بررسی مجلات خارجی به رشته دانشگاهی دسترسپذیری اشاره شد که اگر با پیگیری ما این رشته ایجاد شود، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. تشکر

  17. سلام و درود بر شما
    با شرایط سخت امروز و وضعیت کرونا و بیشتر شدن هزینه های زندگی اگر کتابخانه ها حضوری شوند توان رفتن به کتابخانه ها را نخواهیم داشت
    برای برقراری سرویس های کتابخانه ها هم لطفی کنید . سپاس

پاسخی بگذارید