وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

کتابخانه دیجیتال نابینایان در کرمان راه اندازی می‌شود

قائم مقام انجمن نابینایان کشور از راه اندازی کتابخانه دیجیتال و صوتی ویژه نابینایان در کرمان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه ها، جلسه هماهنگی تجهیز و بهسازی کتابخانه نابینایان بزرگسال و ایجاد کتابخانه ویژه کودکان روشندل با حضور قائم مقام انجمن نابینایان کشور، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان و جمعی از نمایندگان دستگاه های ذیربط در محل اداره کل کتابخانه های عمومی استان برگزار شد.

در این جلسه محمدجواد حسین زاده مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمان به ارائه گزارشی اجمالی از وضعیت کتابخانه های عمومی در استان کرمان پرداخت وگفت: 132 باب کتابخانه عمومی با یک‌ میلیون و 600 هزار جلد کتاب در سطح استان کرمان فعالیت دارند که سال گذشته یک میلیون و 500 هزار جلد به امانت داده‌اند.

وی گفت: آنچه که امروز جامعه ما به آن نیاز دارد، پیشرفت است که یکی از راههای تحقق آن، ارتقاء سطح کتاب و کتابخوانی است. وی افزود: در چهارماهه اول امسال بیش از 500 هزار جلد کتاب از کتابخانه های عمومی استان به امانت رفته و  بیش از یک میلیون نفر به کتابخانه ها مراجعه داشته اند.

محمدجوادحسین زاده با اشاره به اینکه کتابخانه های عمومی باید به گروه های خاص هم خدمات ویژه ای ارائه دهند گفت: کتابخانه نابینایان کرمان سال 1384 در محل کتابخانه مرکزی کرمان راه اندازی شده است و در حال حاضر با 10 هزار منبع صوتی، 700 عنوان کتاب بریل به 700 نفر عضو نابینا وکم بینا ارائه خدمات می دهد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 150 عنوان کتاب در کتابخانه نابینایان کرمان گویا و صوتی شده است، خاطرنشان کرد: برگزاری فعالیت های جنبی ویژه روشندلان و ارسال منابع درخواستی اعضا به درب منازل آنها از طریق پیک موتوری از دیگر فعالیتهای این کتابخانه می باشد.

وی ابراز امیدواری کرد با نگاه مثبت شرکت سامسونگ به بحث مسئولیت اجتماعی در قبال روشندلان، شاهد راه اندازی کتابخانه نابینایان به عنوان یک مرجع و مرکز با امکانات ویژه در سطح استان کرمان باشیم.

در ادامه جلسه منصور شادکام قائم مقام انجمن نابینایان گفت: انجمن نابینایان ایران موسسه خیریه ای است که از سال72 فعالیت خود رادرزمینه حمایتی، رفاهی، اجتماعی، مشاوره، فرهنگی و توانبخشی به کم بینایان و نابینایان آغاز نموده است.

وی گفت: از سال 1391 تولید مواد مطالعاتی برای کودکان نابینا مورد توجه ویژه قرار گرفته است و با هماهنگی های انجام شده با شرکت سامسونگ، شاهد اتفاقات بسیار مثبتی در این بخش بودیم که از آن جمله می توان به تاسیس 12 کتابخانه دیجیتالی و گویا ویژه کودکان نابینا در سطح کشور اشاره کرد.

وی با تاکید بر اینکه سایر شرکت‌ها می‌توانند فعالیت سامسونگ در حوزه مسئولیت اجتماعی را الگو قرار دهند، گفت: در حال حاضر نابینایان بخش بزرگی از جامعه را تشکیل می دهند و قریب 150 هزار روشندل مطلق و نزدیک به 750 هزار تن افراد با اختلالات بینایی در کشور وجود دارد که نیاز به برنامه ریزی و رسیدگی دارند.

وی افزود: تاکنون در زمینه شمار نابینایان آمار دقیقی ارایه نشده اما لازم است تا برای همین تعدادی که آمار آنها وجود دارد، در زمینه های فرهنگی، اجتماعی ورفاهی از سوی نهادهای مسئول، دولت و خیرین برای بهبود شرایط زندگی و فعالیت آنان اقداماتی صورت پذیرد.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران با اشاره به مشکل ها و دغدغه های پیش روی نابینایان، بیان داشت: در واقع انتقال فرهنگ یکی از دغدغه اصلی نابینایان است که بایستی رسانه ها و خبرگزاری ها با فرهنگ سازی لازم و برنامه هایی مشخص توانمندی های قشر روشندل را به جامعه معرفی کنند.

وی با اشاره به اینکه مناسب سازی فضای اجتماع، گام دیگری در مسیر رسیدن به حقوق شهروندی نابینایان است، گفت: افراد دارای معلولیت بینایی نیاز دارند که در اجتماع حضور یابند، کارهای روزمره خود را انجام دهند از این رو، به استفاده از مکانهای عمومی نظیرکتابخانه احتیاج پیدا می‌کنند.

img_4323img_4331

img_4325 img_4323

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید