منصور شادکاممنصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

 

 

این نوشته، با هدف آشنایی مخاطبان مانا با ریز فعالیت‌های انجمن نابینایان ایران در ماه مرداد ۱۴۰۰ تنظیم شده است. گزارش توسط مهندس منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن ارائه شده و علاقمندان می‌توانند افزون بر نسخه حاضر، آن را به صورت صوتی هم با صدای منصور شادکام، ذیل همین صفحه اجرا یا بارگیری کنند.

در آغاز این گزارش لازم می‌دانم فرا رسیدن ماه محرم، ماه تاسوعا و عاشورای حسینی را به مخاطبان مانا تسلیت عرض کنم. آرزو می‌کنم همه ما توفیق آن را به دست آوریم که از پیروان راستین امام حسین (ع) باشیم و سعادت حضور در مراسم و آیین‌های عزاداری را (البته به شرط رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی) به دست آوریم. همچنین لازم می‌دانم ۱۷ مرداد، روز خبرنگار را به همه اعضای تحریریه ماهنامه مانا و به ویژه آقایان سرمدی و هاشمی تبریک بگویم و برای تمامی تلاشگران این حوزه موفقیت آرزو کنم.

انجمن نابینایان ایران، فعالیت‌های روتین و مداومی دارد که در طول مرداد‌ماه هم مثل ماه‌های گذشته بدون هیچ‌گونه توقف، در جریان بوده است. از آن جمله می‌توانم به مواردی نظیر فعالیت‌های کتابخانه‌ای و پیگیری نامه‌ها و درخواست‌های کتبی اعضای نابینای انجمن در ادارات، نهاد‌ها و سازمان‌ها اشاره کنم. اما یکی از اقداماتی که به طور خاص در مرداد صورت گرفت، حضور انجمن در جلسه برنامه‌ریزی برای برگزاری روز جهانی ایمنی عصای سفید، به دعوت سازمان بهزیستی کشور بود. در این جلسه که در محل سازمان بهزیستی کشور برگزار شد؛ نماینده انجمن نابینایان ایران، در کنار سایر مهمانان، به بحث و بررسی درباره چگونگی برگزاری این آیین مهم با توجه به شرایط بهداشتی حال حاضر کشور پرداختند. در این نشست مقرر گردید با توجه به همه‌گیری کرونا، جلسات حتی‌الامکان به شکل غیر حضوری یا با حضور حد‌اقلی افراد برگزار شود. همچنین مصوب شد بهزیستی شرایطی را فراهم کند تا نمایندگان افراد آسیب دیده بینایی بتوانند دیداری مجازی یا حضوری با وزیر جدید وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان بهزیستی و معاونان این سازمان صورت دهند تا جزئیات خواسته‌ها، مشکلات و دغدغه‌های این افراد را به سمع مدیران مربوطه برسانند. تهیه تیزر، پوستر و سایر انواع اقلام تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی به مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید هم از دیگر مصوبات این جلسه بود. همچنین مقرر گردید تعاملاتی با صدا و سیما صورت پذیرد تا در هفته‌ای که ۲۳ مهر در آن قرار دارد، رادیو و تلویزیون با ساخت برنامه‌های مؤثر، جامعه را نسبت به پدیده آسیب بینایی آگاه سازند. از دیگر سو از اعضای شرکت‌کننده در جلسه خواسته شد تا شعار‌های مورد نظرشان را برای این روز در اختیار بهزیستی قرار دهند تا این سازمان ضمن تجمیع این شعار‌ها، به یک شعار واحد به عنوان شعار محوری سال برای روز جهانی ایمنی عصای سفید دست یابد. با توجه به این خواسته بهزیستی، انجمن نابینایان ایران از مخاطبان خود می‌خواهد چنانچه به مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید شعار خاصی مدّ نظر دارند، آن را با دفتر انجمن در میان بگذارند تا ما هم بتوانیم حاصل پیشنهاد‌های اعضا را به عنوان شعار سال به بهزیستی ارائه کنیم.

در روز‌های گذشته یکی دیگر از موضوعاتی که از سوی انجمن مورد توجه قرار گرفت، تغییر در چیدمان مدیران شهری و پایان کار شورای پنجم و آغاز به کار شورای ششم شهر و روستا بود و مشخصاً در تهران، شهردار جدید هم انتخاب شد و در حال حاضر شورا در حال طی کردن مسیر قانونی انتصاب علیرضا زاکانی به‌عنوان شهردار تازه تهران است. ضمن تشکر از فعالیت‌های مثمر ثمر شورای پنجم و شهردار پیشین تهران در زمینه حقوق افراد دارای معلولیت و به ویژه نابینایان، انجمن از شورای ششم تقاضا دارد مسائل و مشکلات افراد دارای معلولیت و به طور خاص نابینایان و کم‌بینایان جزو اولویت‌های این شورا قرار گیرد. خوشبختانه مهندس مهدی چمران و اکثر اعضای شورا قبلاً هم در چنین جایگاهی به تهرانی‌ها خدمت کرده‌اند و به همین علت با مسائل و مشکلات آشنایی کامل دارند. در دوره پیشین فعالیت‌هایی شروع شد که به‌خاطر مشکلات عدیده نیمه‌تمام باقی ماند. از شورا می‌خواهیم تا آن فعالیت‌ها را پیگیری کرده و به سر‌انجام برساند. همچنین در هنگام تصدی قبلی همین افراد بر شورا و شهرداری، اقدامات خوبی صورت گرفت که جامعه معلولین خواستار تکرار و تداوم آن اقدامات است. از آن جمله، ایجاد سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولین در زمان شهرداری دکتر قالیباف در سال ۹۲ بود و این سامانه در آن تاریخ با شصت خودرو شروع به کار کرد اما همه ما به خوبی مستحضریم که این تعداد خودرو پاسخگوی نیاز معلولان تهرانی نیست و متأسفانه از آن تاریخ تا کنون حتی یک خودرو به این ناوگان اضافه نشده است و چنانچه امروزه روز، دانشگاه‌ها، مدارس و مراکز آموزشی به حالت غیر حضوری در نیامده بود، این ناوگان حتی نمی‌توانست پنج درصد از نیاز جامعه معلولان تهرانی را هم تأمین کند. لذا، از شهردار محترم تقاضا داریم نسبت به تکمیل و نوسازی این ناوگان، توجه ویژه داشته باشند. مناسبسازی مبلمان شهری هم از دیگر مطالبات جامعه معلولان از شورا و شهردار جدید است. ما مشخصاً از شهردار تقاضا داریم مناسبسازی‌ها را به خیابان‌های اصلی و پر تردد محدود نکنند و با دیدی کلان به موضوع مناسبسازی مبلمان شهری نظر داشته باشند. همچنین از تیم جدید شهرداری تقاضا داریم نسبت به انتخاب مشاوران معلول، دقت ویژه‌ای مبذول دارند و به جای روابط، ضوابط را در انتخاب این افراد دخیل کنند که حضور این مشاوران در شهرداری، نتیجه مطلوب‌تری در‌بر داشته باشد.

در روز‌های میانی مرداد، شاهد استقرار دولت جدید بودیم. ضمن تبریک به رئیس جمهوری منتخب، از وزیر محترم کار، تعاون و رفاه تقاضا داریم نسبت به اجرای بی‌قید و شرط و تمام و کمال قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، عنایت خاص داشته باشند؛ چرا که این قانون با وجود همه کاستی‌ها و اشکالاتی که دارد، می‌تواند متضمن حفظ کرامت انسانی افراد دارای معلولیت و زندگی بهتر آنها باشد. ما در کشور جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنیم و شرط اول تحقق اسلامیت، رعایت عدالت است. امید است مدیران جدید اصل عدالت را سرلوحه تصمیم‌گیری‌های خود قرار دهند. همچنین از وزیر محترم تقاضا داریم در‌های تعامل با جامعه هدف را باز نگه دارند و در تصمیم‌سازی‌ها از نخبگان و همچنین سازمان‌های مردم‌نهاد به عنوان نمایندگان جامعه معلولان استفاده کنند و در انتخاب مشاوران معلول و به‌کارگیری معلولان در معاونت‌ها دقت ویژه‌ای مبذول دارند. در دوره قبل، بار‌ها پیش می‌آمد که برای دیدار با یکی از مدیران کل یا معاونان، بیش از بیست بار با دفتر مربوطه تماس بگیریم و هر بار به دلیلی امکان گفتگو یا دیدار فراهم نشود. در این دولت اما تقاضا داریم تعامل با مدیران، تسهیل شود تا دغدغه‌های جامعه افراد دارای معلولیت با سهولت بیشتری به گوش مدیران برسد. امید است با تحقق این خواسته‌ها، شاهد ارتقا سطح کیفی زندگی معلولان و به ویژه نابینایان در کشور باشیم.