منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران و سمیه رضوی‌نیا، مسؤول دفتر انجمن نابینایان ایران در استان ایلاممهندس منصور شاد‌کام

 

 

 

آنچه در این نوشته از نظر خوانندگان ماهنامه نسل مانا می‌گذرد، نسخه مکتوب گزارشی است از عملکرد انجمن نابینایان ایران در طول ماه گذشته که مهندس منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن ارائه کرده است. شما همچنین می‌توانید گزارشی را از شرح فعالیت‌های نمایندگی انجمن نابینایان ایران در استان ایلام مطالعه کنید که سمیه رضوی‌نیا، مدیر این نمایندگی آن را تنظیم کرده است. این دو گزارش در قالب یک پرونده صوتی هم در انتهای همین نوشته در اختیار علاقمندان خواهد بود.

منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

ابتدا لازم می‌دانم از همراهی شما با انجمن نابینایان ایران تشکر کنم و صحبت‌هایم را با یک خبر خوش آغاز کنم. خبر خوشی که لازم است آن را با شما شریک شوم. خوشبختانه بعد از پیگیری‌های بسیار، پروانه انتشار ماهنامه مانا از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر شد و از ماه بعد قرار است اولین نسخه رسمی این ماهنامه منتشر شود.

البته با ذکر این نکته که با توجه به نامی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تأیید رسیده، از این به بعد مانا را با نام «نسل مانا» در اختیار خواهید داشت. ضمناً از ماه بعد قرار است تعداد اعضای تحریریه نسل مانا به بیست نفر افزایش یابد و یکی دو بخش جدید هم به بخش‌های قبلی اضافه شود. از جمله اینکه با عنایت به درخواست مخاطبان، بخش کودک و نوجوان هم به بخش‌های فعلی افزوده خواهد شد.

این ماه به فراخور تقارن آذر با روز جهانی افراد دارای معلولیت توانستیم، دیدار‌هایی را با سران مملکتی ترتیب دهیم و مسائل حوزه نابینایان را با آنها در میان بگذاریم. از جمله دیدار‌هایی با رئیس جمهوری، رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر کار و رفاه اجتماعی داشتیم.

در دیدار با رئیس جمهوری که اخبارش از طریق رسانه‌ها هم در اختیارتان قرار گرفت، ایشان خوشبختانه صحبت‌های مفیدی مطرح کردند و اینطور به نظر رسید که عنایت خاصی به معلولان دارند و امیدواریم توصیه‌هایشان مثمر ثمر واقع شود.

رئیس جدید سازمان بهزیستی را هم فعلاً فقط به مدت پنج دقیقه آن هم ذیل یکی از برنامه‌های مناسبتی ۱۲ آذر ملاقات کردیم و دغدغه‌ها را با ایشان مطرح کردیم و از لزوم دقت در انتصابات بهزیستی با او صحبت کردیم و قرار بر آن شد که ما بتوانیم مسائل و مشکلات نابینایان را در دیداری خصوصی با ایشان در میان بگذاریم که تا لحظه تنظیم این گزارش این مهم هنوز حاصل نشده است. یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در سازمان بهزیستی وجود دارد، رفتار گزینشی در برخی معاونت‌ها بالاخص معاونت توانبخشی سازمان است. در این معاونت متأسفانه شاهد آن هستیم که از کسانی که به نحوه عملکرد این معاونت نقد دارند و مخالف روش‌های غلط آنها هستند، دعوت به عمل نمی‌آید و در زمینه چینش افراد در جلسات سازمان گزینشی عمل می‌شود که این روشی زشت و نادرست است.

حوزه توانبخشی مهم‌ترین حوزه در بهزیستی برای افراد دارای معلولیت است و امیدواریم رئیس جدید سازمان زودتر این حوزه را سامان دهد تا دیگر شاهد سرگردانی نابینایان نباشیم. انتظار می‌رود شما هم ما را حمایت کنید تا نسبت به دیکتاتوریِ به وجود آمده واکنش نشان دهیم. متأسفانه اشخاصی که بعضاً از میان خودِ جامعه نابینایان هم هستند به خاطر پیگیری مطامع شخصی خودشان هرگونه صدای مخالفی را ساکت می‌کنند و به این ترتیب دیکتاتوری به وجود آمده را تقویت می‌کنند که باید با این مورد مقابله شود. لازمه برقراری عدالت در جامعه، وجود وحدت و یکصدایی در میان تک‌تک آحاد آن جامعه است که امیدواریم این مهم هرچه سریع‌تر به وجود آید و مشکلات جامعه نابینایان حل شود.

سمیه رضوی‌نیا، نماینده انجمن نابینایان ایران در استان ایلام

ابتدا گزارشی از عملکرد بخش نابینایان کتابخانه ایلام را تقدیم شما می‌کنم. این کتابخانه در سال ۹۴ راه‌اندازی و در سال ۹۶ به دست شرکت سامسونگ به وسائل مورد نیاز نابینایان مجهز شد و فعالیت رسمی خود را از سال ۹۷ به عنوان کتابخانه کودکان و نوجوانان آغاز کرد.

نمایندگی انجمن در ایلام هم از همان سال ۹۷ فعالیتش در ایلام را آغاز کرد و از آن تاریخ، کتابخانه و نمایندگی در راستای هم به نابینایان خدمات‌رسانی می‌کنند. تعداد اعضای کتابخانه در حال حاضر ۲۵۰ نفر است که تعدادی از آنها را کودکان تشکیل می‌دهند و در شرایط عادی ماهانه حدود ۴۰ نفر از خدمات کتابخانه به صورت حضوری استفاده می‌کنند.

بیش از ۱۴۲۷۵ عنوان کتاب در این کتابخانه وجود دارد که حدود هزار عنوان از این کتاب‌ها مختص کودکان و نوجوانان است. تعداد کتب بریل کتابخانه ۳۰۰ عنوان در قالب ۵۲۰ جلد است که ۸۰ عنوان هم به کودکان اختصاص یافته است.

در این کتابخانه، در ماه به‌طور میانگین دو کتاب هم جهت استفاده دانش‌آموزان و دانشجویان نابینا ضبط می‌شود. رایانه رو‌میزی، لپ‌تاپ، تبلت، بهدید، بازی‌های فکری ویژه نابینایان، ابزار کمک‌آموزشی بریل و ریاضی، پرکینز، برجسته‌نگار و نوت‌تیکر، از جمله امکاناتی است که در این مرکز در اختیار مراجعان حضوری قرار می‌گیرد.

نشست معرفی کتاب، ارائه انواع آموزش‌ها در زمینه اندروید، ویندوز، خط بریل، مهارت‌های اجتماعی، موسیقی و … از جمله دیگر فعالیت‌های انجام شده در این مرکز است.

برگزاری برنامه‌های مناسبتی نظیر روز عصای سفید، مادر، معلولان و همچنین شب شعر به مناسبت تولد رودکی در ۴ دی، از جمله فعالیت‌های روتین در این مرکز محسوب می‌شود. با شیوع کرونا هم سعی کردیم فعالیت‌هایمان را به بستر‌های بر‌خط و به‌طور خاص پیام‌رسان واتسپ منتقل کنیم که همچنان هم این مسیر ارتباطی به قوت خود برقرار است. ارائه انواع کمک‌ها در قالب سبد‌های معیشتی و اقلام مورد نیاز، تأمین منابع برای پرداخت وام‌های نقدی، پرداخت کمک‌هزینه‌های تحصیلی و ازدواج و پیگیری جهت تأمین شغل از جمله دیگر فعالیت‌های انجمن در ایلام است. امید می‌رود به یاری خدا و کمک حامیان انجمن بتوانیم گام مؤثری در جهت ارتقا کیفی زندگی آسیب‌دیدگان بینایی در این استان برداریم و شاهد موفقیت‌های اعضای انجمن در سطح استان و کشور باشیم.