منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

 

 

 

آنچه از نظر مخاطبان ماهنامه الکترونیکی نابینایان ایران می‌گذرد، شرح فعالیت‌ها و اقدامات انجمن نابینایان ایران در طول یک ماه گذشته است. این گزارش را مهندس منصور شادکام، قائم‌مقام این انجمن ارائه کرده است. علاوه بر این نوشته، شما می‌توانید موارد مطروحه را در قالب یک پرونده صوتی شانزده دقیقه‌ای با صدای مهندس شادکام هم بشنوید.

انجمن نابینایان ایران در طول یک ماه گذشته، زنگ آغاز فعالیت‌ها برای برگزاری دومین دوره جشنواره کتاب افراد معلول ایران (کاما) را به صدا در آورد. همانطور که می‌دانید، نخستین دوره این جشنواره در سال ۹۸ برگزار شد و مقرر گردید این جشنواره هر دو سال یک بار برگزار گردد. لذا، نخستین جلسه جهت تصمیمگیری و سیاست‌گذاری به منظور برگزاری دومین دوره این جشنواره برگزار گردید. از پانزده ارگان برای مشارکت در برگزاری این جشنواره دعوت به عمل آمد که ده ارگان برای حضور در جلسه اول اعلام آمادگی کردند اما به دلیل عدم آمادگی بقیه ارگان‌ها، مقرر گردید الباقی در جلسات بعدی حاضر شوند. نمایندگانی از  سازمان بهزیستی، نهاد کتابخانه‌های عمومی، معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و ادبیات ایران، سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، دانشگاه علوم بهزیستی، دفتر فرهنگ معلولین مستقر در شهر قم و مرکز پژوهش‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در این جلسه حاضر شدند. در جلسه مذکور، جناب آقای علی‌اکبر جمالی، مدیر‌عامل انجمن نابینایان ایران به سمت رئیس شورای سیاست‌گذاری و مهندس منصور برجیان، مدیر‌عامل انجمن آفرینش‌های هنری معلولان ایران به عنوان دبیر شورای عالی سیاست‌گذاری منصوب شدند. همچنین اینجانب هم در جایگاه رئیس ستاد و دبیر اجرایی جشنواره و سخنگو با جشنواره کتاب افراد معلول ایران همکاری خواهم داشت. قرار است این جشنواره با همکاری انجمن نابینایان ایران و انجمن آفرینش‌های هنری معلولین ایران در سال ۱۴۰۰ برگزار شود.

از دیگر اقدامات انجمن در طول یک ماه گذشته، برگزاری جلسه‌ای با حضور بیش از دو سوم مدیران و معاونان بنیاد احسان، از مراکز زیر نظر ستاد اجرایی فرمان امام در محل انجمن است که می‌تواند نویدبخش اتفاقات مثبتی در جامعه نابینایان باشد. در این جلسه شرایط و بستر‌های همکاری میان انجمن نابینایان ایران و بنیاد احسان مورد بحث و واکاوی قرار گرفت و توافقاتی در این زمینه حاصل شد. البته هدف نهایی انجمن، فراهم کردن شرایط همکاری با خودِ ستاد اجرایی فرمان امام است و همکاری‌ها فقط به بنیاد احسان یا برکت خلاصه نخواهد شد. پیشنویس یک طرح همکاری دو‌جانبه میان انجمن نابینایان ایران و ستاد اجرایی تنظیم شده و در اختیار این ستاد قرار گرفته است و امید می‌رود این مهم در آینده‌ای بسیار نزدیک عملیاتی شود. با محقق شدن این همکاری‌ها انجمن خواهد توانست از ظرفیت‌های تمامی شرکت‌های زیر‌مجموعه این ستاد بهره ببرد و به این ترتیب امید آن می‌رود که انجمن بتواند در جهت رفع مشکلات افراد آسیب‌دیده بینایی در زمینه‌هایی نظیر ازدواج، مسکن، اشتغال، تهیه جهیزیه و مواردی از این دست، گام‌های مؤثری بردارد.

دسترسی‌پذیری در حوزه فعالیت‌های پولی و بانکی برای افراد نابینا و کم‌بینا، از جمله حوزه‌هایی است که در طول ماه گذشته مورد توجه انجمن نابینایان ایران بوده است. در طول سالیان دراز، هر روز تماس‌هایی از سوی افراد نابینا با انجمن گرفته می‌شده است و همواره نابینایان، از عدم مناسب‌سازی انواع بستر‌های پولی و بانکی گلایه‌مند بوده‌اند. استفاده از ماشین‌های خود‌پرداز، پایانه‌های کارت‌خوان، نامناسب بودن طراحی وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های مربوط به اینترنت‌بانک و حتی شناسایی مقادیر اسکناس‌های موجود در چرخه پولی، از جمله موارد بی‌شماری است که نابینایان تا به حال به عنوان مشکل، با انجمن در میان گذاشته‌اند. مشکلاتی که روند عادی زندگی را برای نابینایان دشوار می‌کند و گرفتاری‌های زیادی را به خصوص برای آن دسته از نابینایانی که کسب و کار شخصی خودشان را اداره می‌کنند به وجود می‌آورد و در برخی مواقع حتی باعث زیر سؤال رفتن کرامت انسانی آنها می‌شود. همین کثرت تماس‌ها باعث شد در انجمن برای راه‌اندازی یک کارزار یا پویش در فضای مجازی تصمیمگیری شود. بر اساس تصمیماتی که در انجمن اتخاذ شده، قرار است پویشی در فضای مجازی با حمایت نابینایان راه‌اندازی و با اتکا به آن، جلساتی در سطوح ارشد مدیریتی در بانک مرکزی برگزار شود تا بتوانیم قدم به قدم در جهت برداشتن این موانع از سر راه آحاد جامعه نابینایان گام برداریم. در این راستا، حمایت شما از پویش انجمن نابینایان ایران، مهمترین سرمایه ما برای تحقق این هدف خواهد بود. در‌باره چند و چونِ این کمپین به زودی اطلاع‌رسانی‌های دقیق و کاملی از سوی انجمن صورت خواهد گرفت.

اقدامات انجمن نابینایان در جهت تشکیل شبکه ملی انجمن‌های تخصصی حوزه نابینایان، آخرین مورد از فعالیت‌های انجمن در ماه گذشته است که در این گزارش به آن اشاره می‌شود. تشکیل این شبکه در قوانین و اسناد بالا دستی پیشبینی شده بود اما تا به حال اقدامی در جهت تشکیل آن از سوی سازمان‌های مردم‌نهادِ ویژه نابینایان صورت نگرفته بود. انجمن با همکاری بهزیستی اساسنامه‌های مربوطه را تدوین کرد و با انتشار فراخوان، از سایر انجمن‌ها برای مشارکت دعوت به عمل آورد. در روز بیست و ششم اسفندماه ۹۹ جلسه‌ای با حضور همه انجمن‌ها برگزار و تصمیمات مربوطه در راستای تشکیل این شبکه اتخاذ شد. با تولد این شبکه، امکان هم‌افزایی و تعامل بیشتر در میان انجمن‌ها به وجود خواهد آمد و امید است انجمن‌ها بتوانند با استفاده از قابلیت‌های بالقوه شبکه، به یک وحدت رویه دست پیدا کنند و اثرگذاری بیشتری داشته باشند. در شماره‌های بعدی گزارش‌های ماهانه انجمن، به جزئیات تشکیل شبکه بیشتر پرداخته خواهد شد.

انجمن نابینایان ایران سال نو خورشیدی و اعیاد دینی و مذهبیِ پیش رو را به عموم جامعه افراد آسیب‌دیده بینایی و خانواده‌هایشان شادباش می‌گوید. شما می‌توانید در ادامه، پادکست گزارش ماهانه فعالیت‌های انجمن را در همین صفحه بشنوید.

علی‌اکبر جمالی: مدیرعامل انجمن نابینایان ایران

 

 

 

 

علی اکبر جمالی، مدیرعامل انجمن نابینایان ایران نیز در ادامه تشریح فعالیت‌های انجمن، ابتدا ضمن تبریک فرا رسیدن عید نوروز و ایام شعبانیه در ارتباط با سایر برنامه‌های انجمن در اسفندماه گفت: در این ماه، جلسه‌ای در نهاد ریاست جمهوری داشتیم که در این نشست، مسؤولان بانک مرکزی، معاونت امور اجتماعی دکتر جهانگیری، سازمان بهزیستی کشور، ستاد مناسب‌سازی و وزارت اقتصاد و دارایی حضور داشتند و در ارتباط با سامانه خدمات بانکی نابینایان، دستگاه‌های خودپرداز و دسترس‌پذیری اینترنت‌بانک و همراه‌بانک بحث و تبادل نظر شد.

وی افزود: یکی دیگر از اقدامات انجمن جلسه با مدیران شهری و شرکت در جلسات ستاد مناسبسازی شهر تهران در شهرداری بود. از همین فرصت از کلیه انجمن‌های نابینایان در سراسر کشور درخواست می‌کنم طبق قانون حمایت از حقوق معلولان، با شهرداری استان‌های خود در ارتباط با دسترس‌پذیری مبلمان شهری مکاتبه کنند و پیگیر امور مناسبسازی شهر خود باشند. چنانچه شهرداری‌ها از این امر مهم سر باز زدند، مراتب را با ما در میان بگذارید تا پیگیری کنیم.

ایشان ضمن اشاره به جلسه برای مناسبسازی اسکناس‌ها برای نابینایان از معلولان با آسیب بینایی خواستند چنانچه نظری در این ارتباط دارند، آن را با انجمن نابینایان ایران در میان بگذارند.

علی اکبر جمالی در پایان بیان کرد: 1400، سال توسعه امور فرهنگی در انجمن است. از نابینایان سراسر کشور تقاضا دارمنظرات و پیشنهادات خود را در این ارتباط نیز به ما انتقال دهند.