رقیه شفیعیرقیه شفیعی: کتاب‌دار بخش نابینایان نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور

 

 

کسانی که به دنبال راه و روش شروع یک زندگی عاشقانه و یا حتی فارغ شدن از یک زندگی سخت هستند مطالعه این بخش را از دست ندهند! در این شماره با کتاب‌هایی در موضوعات خانواده، تاریخ، رمان، خاطرات، حقوق و روان‌شناسی با اهل مطالعه و به‌ویژه بانوان و مسائل مربوط به آنان خواهیم بود.

*«محکم در آغوشم بگیر: هفت گفت‌و‌گو برای یک عمر زندگی با عشق» اثر سو جانسون با ترجمه سمانه پرهیزکاری را نشر میلکان سال 1397 در 241 صفحه به چاپ رسانده است.

کتاب برای تمام افرادی است که به‌دنبال عشق جاودان هستند. زن‌ها و مرد‌ها و به‌طور کلی هر فردی در هر موقعیت و فرهنگی که روابطش نیازمند اصلاحات باشد، می‌تواند از این کتاب بهره گیرد.

نویسنده مشاور خانواده است. او سعی می‌کند از طریق مشاوره دادن به افراد و خانواده‌ها، جنگ میانشان را پایان دهد. او کتابش را به سه بخش تقسیم کرده است. بخش اول به سؤالات قدیمی در مورد عشق پاسخ می‌دهد، همچنین از تحقیقاتی در مورد روابط خصوصی و عمیق می‌نویسد. این بخش فهمی تازه از عشق را به عشاق ارائه می‌دهد. بخش دوم در مورد نسخه کارآمد و عملی درمان هیجان‌محور است و به شما می‌آموزد که چگونه پیوندی محکم و ماندگار در زندگی‌تان داشته باشید. بخش سوم به قدرت بی‌کران عشق می‌پردازد و به شما توصیه می‌کند که زخم‌های ویران‌گر ایجاد شده در زندگی را بهبود بخشید.

جانسون می‌گوید: من مشاوره به زوج‌ها را در اوایل دهه هشتاد میلادی آغاز کردم. متحیرم که هنوز، بعد از بیست‌و‌پنج سال، وقتی در اتاقی می‌نشینم تا با زوجی کار کنم، با شور و اشتیاق احساس هیجان می‌کنم. هنوز هم وقتی زوج‌ها ناگهان پیام‌های قلبی هم را درک می‌کنند و با تلاش برای تکیه به یکدیگر دست به خطر می‌زنند، شادمان می‌شوم.

*«خاطرات سیاسی، پنجاه نفر و سه نفر ، فرصت از دست رفته از انشعاب تا کودتا» تألیف انور خامه‌ای را نشر نامک سال 1399 در 1091 صفحه تقدیم تاریخ‌دوستان کرده است.

این کتاب خاطرات، نخست در سال‌های 1362 و 1363 به‌صورت سه کتاب جداگانه منتشر شد و مورد استقبال فراوان قرار گرفت. کتاب حاوی خاطرات انور خامه‌ای 1295-1397 عضو گروه پنجاه‌و‌سه نفر و از بنیان‌گذاران حزب توده ایران است. او از نسل چپ ایران بود که در سال 1316 همراه دکتر تقی ارانی رهبر و دیگر اعضای گروه 53 نفر به زندان افتاد و در سال 1320 آزاد شد. انور خامه‌ای از کادرهای اصلی روزنامه ارگان رهبر حزب توده بود که در سال 1322 به حزب پیوست و در سال 1326 به‌علت اعتراض همراه با خلیل ملکی، جلال آل‌احمد و فریدون توللی از آن جدا شد. او با شکل‌گیری نهضت نفت، روزنامه‌های حجّار و جهان ما را منتشر کرد. بعد از کودتای 28 مرداد 1332 مدت کوتاهی به زندان افتاد و پس از آزادی، زمان کمی از سیاست کناره گرفت و در سال 1340 برای تحصیل به اروپا رفت. پس از اخذ دکترا، چند سالی در خارج و سپس در ایران به تدریس پرداخت. کتاب خاطرات سیاسی او یکی از مهم‌ترین منابع برای مطالعه جنبش چپ در ایران است.

*«شمس‌پاره» اثر الیف شافاک با ترجمه صابر حسینی است که نشر مروارید چاپ چهارم آن را سال 1397 در 256 صفحه تقدیم علاقه‌مندان ادبیات کرده است.

کتاب حاوی 65 مقاله است که شافاک آنها را در روزنامه خبر ‌ترک منتشر کرده است. موضوع این نوشته‌ها مسائل اجتماعی، زن، خانواده، ادبیات، سیاست و … است. «شمس پاره» کتابی است که باخواندن آن می‌توانیم با بحث‌های نظری شافاک در مورد مسائل گوناگون آشنا شویم. او در این کتاب سعی داشته به واکاوی هویت زن، جامعه مرد‌سالار، کارکرد‌های سیاسی و اجتماعی جامعه در برقراری توازن میان تفاوت‌های جنسیتی، قومی و مذهبی، نویسندگی و نگاه مردم به موضوع ادبیات و رویداد‌های مهمی که در گذشته و حال اتفاق افتاده بپردازد. وی نویسنده‌ای آرمان‌گراست. او نزاع‌های قومی و مذهبی را نکوهش می‌کند و معتقد است: انسان‌ها با هر مذهب، زبان و نژادی که دارند، می‌توانند با مسامحه و اغماض و چشمپوشی از تفاوت‌ها در کنار هم زندگی کنند. این کتاب حاوی نظرات اصلی خود نویسنده فارغ از شخصیت‌پردازی رمان‌های اوست.

*«تاریخ اجتماعی زنان در عصر قاجار» گردآوری سمیه‌سادات شفیعی را نشر ثالث سال 1400 در 343 صفحه روانه بازار کرده است.

شناخت اندک از زنان و زنانگی در عصر قاجار، دغدغه اصلی تألیف این مجموعه بوده است. به عبارت دیگر نظم دادن به بحث تاریخ اجتماعی زنان در ایران معاصر و پرهیز از هیاهو بر سر گزاره‌های نامستند که از گوشه و کنار شنیده می‌شود و القائات برخی متخصصان همه‌جا‌رو و همه‌چیز‌دان که قائل به حوزه تخصصی زنان نیستند یا برخی که زن بودن را دلیل بر علم مطالعات زنان می‌دانند انگیزه‌ای برای طرح مباحث کتاب بوده است. کتاب حاضر با پرداختن به موضوعاتی چون: زن، خانواده و نظم جنسیتی در عصر قاجار، تحصیل زنان، بازار کار زنان، جایگاه زنان در نظام حقوقی و روابط قدرت، سرکوب بدن زنانه و تفکیک جنسیتی، زنان شبستان، زنان و پزشکی عصر قاجار، زنان، معاینه پزشکی و درمان، مطالعه جنسیتی باور‌های عامیانه در عصر قاجار، زنان عصر قاجار جرائم و مجازات‌ها، زنان در گفتمان مشروطه بسوی آموزش، مقایسه میان زن ایرانی و غربی، اعتراض به جایگاه زن ایرانی از این دست مطالب است که در کتاب مفصّل به آن‌ها پرداخته شده است.

*«بازسازی زندگی پس از طلاق» اثری از بروس فیشر و رابرت آلبرتی با ترجمه اکرم اکرمی را نشر صابرین سال 1395 در 246 صفحه تقدیم علاقه‌مندان مطالعات خانوادگی کرده است.

طلاق مانند عمل جراحی تمام جنبه‌های فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ریشه طلاق را باید در موقعیت و انتظارات فرد از زندگی زناشویی جست‌و‌جو کرد. اکثر افراد به امید زندگی بهتر ازدواج می‌کنند، شاید اگر غیر از این باشد، احمقانه به نظر برسد. نا‌امیدی در زمان طلاق به میزان انتظارات ما از زندگی مشترک بستگی دارد. هرچه انتظار ما از زندگی بیشتر باشد و لزوم فرد دیگری را برای معنا‌دار کردن زندگی بیشتر احساس کنیم، تحقق نیافتن انتظارات‌مان مارا مأیوس‌تر می‌کند. برای بسیاری از افراد، طلاق مانند ظرف شکسته‌ای است که فرد برای ادامه آن باید بتواند اجزای شکسته آن را جمع‌آوری کند.

در این کتاب نویسنده با ارائه چارچوب مشخصی این امکان را برای خواننده فراهم می‌سازد تا این دوره کوتاه را بررسی کند، جایگاه خود را تشخیص دهد و با استفاده از رهنمود‌های عملی گام‌به‌گام به سوی آینده‌ای سالم و پر‌نشاط پیش برود. در واقع با مطالعه این کتاب، فرد می‌تواند از گذشته درس بگیرد، خود را بهتر بشناسد و ابعادی از وجود خود را پرورش دهد که قبلاً برای او ناشناخته بوده است.

*«زندگی شیرین» اثر تکین حمزه‌لو است که نشر برکه خورشید چاپ ششم آن را سال 1398 در 319 صفحه تقدیم رمان‌دوستان کرده است.

داستانی ایرانی در سبک خانوادگی و اجتماعی که تکین حمزه‌لو با نوشتن آن ثابت کرده که دغدغه‌هایی فراتر از کلیشه‌های داستان‌های امروزی و آپارتمانی دارد. او توانسته در دل داستانی خوش‌خوان و جذاب، برخی از مهم‌ترین مسائل روز جامعه را بیان کند. کتاب داستان آشنایی دارد. آدم‌های این کتاب همان کسانی هستند که همیشه و همه جا آن‌ها را می‌بینیم. کسانی که تا همین دیروز زندگی بی‌حاشیه و معمولی داشتند و امروز سری دارند با هزار سودا. در این کتاب، حمزه‌لو به‌خوبی نشان داده که چطور آدم‌ها با تغییر شرایط عوض می‌شوند و روی تازه‌ای از خود نشان می‌دهند.

*«بلوغ جسمی و روحی-روانی در دختران» تألیف ماهیار آذر و دیگران است که نشر ما و شما چاپ بیستم آن را سال 1391  در 144 صفحه به چاپ رسانده است.

در این کتاب سعی شده است تا تغییرات و خصوصیات اساسی و مهم دوران بلوغ در دختران و راه‌حل‌های مشکلات شایع مربوطه، به زبان ساده شرح داده شود و تقریباً پاسخ‌گوی تمامی سؤالات احتمالی در این رابطه باشد. از آن‌جایی که خواهر، برادر، پدر، مادر و مسئولین، همگی در ارتباط مستقیم با این گروه هستند، لذا تمامی افراد جامعه (از دختر خانم‌های کلاس پنجم ابتدایی گرفته تا مادر و پدر‌بزرگ‌ها، مربیان مدارس و مسئولین و برنامه‌ریزان حکومتی) این کتاب را نه یک بار، بلکه چندین بار به دقت مطالعه نمایند.

*«حقوق به زبان ساده 1 حقوق متهم» نوشته عبدالفتاح سلطانی و ژینوس سبحانی را نشر روزنه سال 1400 در 159 صفحه تقدیم دوست‌داران مباحث حقوقی کرده است.

چگونه می‌شود امور پیچیده تخصصی مانند مسائل حقوقی را به زبان ساده برای اشخاص غیر‌متخصص در امور حقوقی بیان نمود؟ به گونه‌ای که کاربردی باشد و از این رهگذر، شهروندان با حقوق قانونی خود آشنایی نسبی پیدا کنند و مجریان قانون نتوانند از عدم آگاهی آنان سوء‌استفاده نمایند و موجبات تضییع حقوق مردم، خواسته یا ناخواسته فراهم نگردد.

تجربه این ادعا را به اثبات رسانده که هرچه مردم یک سرزمین با حقوق خود بیشتر آشنا باشند کمتر می‌شود آنها را مورد ستم قرار داد و حتی در روابط مردم با یکدیگر، رعایت حقوق دیگران، بیشتر تضمین می‌شود. از طرف دیگر هم یکی از اصول اساسی دستیابی به آزادی در مفهوم صحیح خود، شناخت قواعد حقوقی و قانون اساسی مدون در هر جامعه‌ای است. علاوه بر این، قواعد حقوقی و عرف بین‌المللی، معاهدات، میثاق‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی نیز نقش مهمی را ایفا می‌کنند که آشنایی شهروندان با این قواعد بین‌المللی در دستیابی آنان به حقوق خود نقش بسزایی دارد. این مجموعه در راستای پاسخ به سؤالات افرادی که نیاز به آگاهی بیشتر نسبت به حقوق مندرج در اسناد یاد شده دارند و با در نظر گرفتن آخرین مصوبات قانونی تهیه شده است.

*«گاندی و استالین دو نشان بر سر راه دوراهی بشریت» اثری از لویی فیشر با ترجمه غلام‌علی کشانی را نشر قطره سال 1395 در 246 صفحه روانه بازار کتاب کرده است.

چرا گاندی در کنار استالین؟ این دو چه شباهتی با هم دارند؟

اسم گاندی را کم و بیش شنیده‌ایم و نام استالین را هم. یکی درویشی بوده اخلاق‌مدار، با لبخندی مشهور بر لب که یکی از معماران جهان بدون خشونت به شمار می‌آید. دیگری ارتشبدی بوده بی‌لبخند که کشوری را از میانه خرابه‌های سرنگونی تزاریست و جنگ اول جهانی در دست گرفت و به شکلی که می‌خواست شکل داد. لویی فیشر، شوروی‌شناس، هند‌شناس و گاندی‌شناس شاخصی است که در کتابش شرح دریافت دست‌اولش را از این دو در کنار هم می‌گذارد و با تجربه‌ای که از سوسیالیست واقعاً موجود و مخاطرات اخلاقی  و سیاسی و اقتصادی موجود بر سر راه بشر به دست آورده در هم می‌آمیزد و خواننده را به انتخاب میان این دو دعوت می‌کند. این‌چنین است که گاندی و استالین در یک کتاب همنشین هم می‌شوند.

*«ساعت شوم» نوشته گابریل گارسیا مارکز با ترجمه احمد گلشیری را نشر نگاه چاپ هشتم سال 1398 در 236 صفحه تقدیم رمان‌دوستان کرده است.

کتاب «ساعت شوم» از جمله آثار معروف گابریل گارسیا مارکز است که به محض انتشار در سال 1961 میلادی جایزه ادبی کلمبیا را نصیب نویسنده‌اش کرد. در این داستان، سرگذشت یک شهر و شهروندانش روایت می‌شود. کشیش و شهردار شهر، هر‌یک تلاش می‌کنند مردم را به شیوه خودشان رهبری کنند و در این حین، اتفاقات بسیاری رخ می‌دهد.

*«عربستان از درون» نوشته رابرت لیسی را با ترجمه محمدعلی عسگری نشر کویر سال 1397 در 576 صفحه منتشر کرده است.

عربستان از هر جهت کشوری مرموز است، از ریگ‌زار‌هایش گرفته که دریایی از طلای سیاه را در خود نهفته دارد، تا ساکنانش که گران‌بها‌ترین خودرو‌های لوکس جهان را سوار می‌شوند و از سوی دیگر، هنوز زنان‌شان را در چادر و نقاب سیاه می‌پیچند. شاهزادگان سکولاری که سر در قصر‌های طلایی ینگه‌دنیا دارند و روحانیان سلفی‌مسلک و متعصبی که هنوز گرد بودن کره زمین را باور ندارند!. به همان میزان که به‌دلیل ارتباط دینی تاریخ گذشته عربستان برای ما مأنوس و روشن است، تاریخ معاصر این کشور بر ما ایرانیان مجهول مانده است. اما باید در نظر داشت که در یک قرن گذشته، یکی از با‌سواد‌ترین کشور‌های منطقه پر‌تلاطم خود بوده است.

رابرت لیسی 73 ساله، طی 4 سال تحقیق و پژوهش، این کتاب را نوشته که در آن مهم‌ترین انتقاداتش را از خاندان حاکم، شاهزادگان قدرتمند، روحانیون بانفوذ، جامعه سنتی عقب‌مانده و حتی باور‌های دینی مردم این کشور بر زبان می‌آورد. کتاب به‌صورت یک رمان مستند روایت می‌شود. تاریخ عربستان از ابتدا تا‌کنون به صورت نامرئی و در لابه‌لای صفحات متعدد روایت می‌گردد. هدف نویسنده هم توجه به لایه‌های پنهان و وجوه متعدد جامعه عربستان است. این کتاب به بسیاری از پرسش‌های خوانندگان ایرانی درباره این کشور مرموز پاسخ می‌دهد.