وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

برگزاری اولین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره کاما

اولین جلسه رسمی شورای سیاستگذاری جشنواره کاما (جشنواره کتاب افراد معلول ایران) روز یکشنبه هفتم خرداد در دفتر مرکزی انجمن نابینایان ایران برگزار شد.

در این نشست، علاوه بر مدیران انجمن نابینایان ایران، نمایندگان خانه کتاب و ادبیات ایران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تهران و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران-اداره‌کل سلامت حضور داشتند.

جلسه شورای سیاستگذاری دومین دوره جشنواره کاما، ابتدا روز سه شنبه نوزدهم اردیبهشتماه تشکیل شد اما به علت تقارن با برگزاری نمایشگاه کتاب و عدم حضور برخی از اعضای شورای سیاستگذاری، به صورت غیر رسمی برگزار شد. در آن نشست اعضای حاضر پیرامون چگونگی برگزاری دومین دوره جشنواره کاما به تبادل نظر پرداختند.

 

مهندس منصور شادکام قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران و دبیر اجرایی دومین جشنواره کاما در خصوص اولین جلسه رسمی شورای سیاستگذاری جشنواره کتاب افراد معلول ایران گفت: دستور اولین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره کاما شامل: تعیین خط مشی جشنواره، انتخاب محورها و شرایط شرکت کنندگان، اعلام تاریخ زمان فراخان و زمان برگزاری مراسم اختتامیه، تأمین و برآورد بودجه مورد نیاز جشنواره، نحوه همکاری و میزان مشارکت نهاد‌ها و سازمان‌های ذیربط از لحاظ کمک‌های نقدی و غیر نقدی و معرفی حامیان احتمالی در بخش خصوصی بود.

مهندس شادکام افزود: به پیشنهاد اعضای شورای سیاستگذاری، آیین‌نامه اولین دوره جشنواره کاما به عنوان یک سند بالادستی، معیاری برای هدفگذاری و تصمیمات بعدی در نظر گرفته شد و مقرر شد بخش‌هایی از این آیین‌نامه اصلاح شود. از جمله مواردی که در اولین جلسه شورای سیاستگذاری بر روی آن تأکید شد استفاده از واژه افراد دارای معلولیت برای شرکت کنندگان در جشنواره بود که پیش از این تأکید بیشتری بر روی جامعه آسیب‌دیدگان بینایی داشت. ضمن آنکه در خصوص واژه‌های تکرار شونده، مقرر شد یک بخش تعریف مفاهیم به آیین‌نامه اضافه شود. مهندس شادکام افزود: تمرکز جشنواره از میان گروه‌های مختلف افراد دارای معلولیت، بر روی نابینایان و کم‌بینایان، افراد جسمی و حرکتی و ناشنوایان و کم‌شنوایان است. البته مؤلفان، ناشران، مترجمان و سایر پدیدآورندگانی که در حوزه سایر افراد دارای معلولیت کتاب نوشته‌اند و خودشان از جامعه معلولان نیستند امکان شرکت در جشنواره را دارند.

دبیر اجرایی دومین جشنواره کاما در خصوص سایر تصمیمات اتخاذ شده در اولین جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره کاما بیان کرد: در خصوص بازه زمانی آثار تولید شده و شرکت آنها در جشنواره بحث و تبادل نظر زیادی صورت گرفت و در نهایت مقرر شد کتاب‌هایی که از ابتدای سال 1398 تا پایان سال 1401 منتشر شده‌اند، امکان شرکت در این دوره از جشنواره را داشته باشند. البته آثاری که در دوره‌های گذشته جشنواره کتاب نابینایی و کم‌بینایی و نخستین جشنواره ملی کاما بررسی نشده‌اند می‌توانند در این دوره از جشنواره شرکت داده شوند که بازه زمانی 10 سال اخیر را شامل می‌شود. بنابر این آن دسته از آثاری که در دو جشنواره قبلی داوری شده‌اند دیگر حق شرکت مجدد در این دوره از جشنواره را ندارند. داوری آثار نیز همچون ادوار قبلی، بر عهده داوران بین‌المللی خانه کتاب است که از برجسته‌ترین داوران این حوزه هستند. شادکام ادامه داد: در خصوص اهداف و محورهای جشنواره نیز مباحث متعددی مطرح شد و قید‌هایی که عمدتاً جنبه حمایتی داشتند به بخش اهداف اضافه شد. همچنین در بخش محورهای جشنواره، توجه ویژه‌ای به بحث دسترس‌پذیری به عنوان یک مولفه مهم برای افراد دارای معلولیت شده است که به طور کلی محورهای جشنواره در زمان فراخوان به تفصیل اشاره خواهد شد.

دبیر دومین جشنواره ملی کاما بیان کرد: با تصمیم اعضای شورای سیاستگذاری، مهلت ارسال آثار از تاریخ اول تیرماه تا پایان مردادماه سال جاری تعیین شد و مراسم اختتامیه دومین جشنواره کاما نیز روز هفتم آذرماه برگزار خواهد شد تا به نوعی در هفته منتهی به روز جهانی معلولان باشد.

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران خواستار توجه بیشتر سازمان‌ها به این جشنواره شد و تصریح کرد: مقوله کتاب و کتابخوانی یکی از مسائل مهم در امور فرهنگی است و با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر اهمیت امور فرهنگی، از نهاد‌های دولتی انتظار توجه ویژه‌تری به جشنواره‌هایی از این دست میرود. متأسفانه در این نشست که تعیین خط مشی جشنواره و سیاستگذاری‌های کلان جشنواره ملی کاما مورد بررسی قرار گرفت، نمایندگان معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان بهزیستی کشور و سازمان آموزش و پرورش استثنایی غایب بودند. از این نهاد‌ها که خود از متولیان امور فرهنگی و جامعه افراد دارای معلولیت محسوب می‌شوند، انتظار داریم در جلسات آتی نقش پررنگ‌تری ایفا کنند.

مهندس شادکام در پایان گفت: در ارتباط با اهداف و محورهای جشنواره و همچنین نحوه حمایت سازمان‌های مرتبط، مقرر شد اعضای شورای سیاستگذاری بررسی‌های بیشتری انجام دهند تا جمعبندی این مسائل در جلسه بعدی شورا که قرار است بیست و هشتم خردادماه برگزار شود، مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد.

دومین دوره جشنواره ملی کتاب افراد معلول ایران (کاما) که در دوره نخست علاوه بر انجمن نابینایان ایران با مشارکت انجمن علمی و آفرینش‌های هنری معلولان ایران برگزار شد، قرار است امسال با مشارکت یکی دیگر از سازمان‌های مردم نهاد افراد دارای معلولیت برگزار شود.

گفتنی است: علی اکبر جمالی مدیرعامل انجمن نابینایان ایران به عنوان رئیس شورای سیاستگذاری، منصور شادکام قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران به عنوان رئیس ستاد و دبیر اجرایی جشنواره کاما، سرکار خانم رجبی‌فر از خانه کتاب و ادبیات ایران، سرکار خانم شادی و دکتر ساعی از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، آقای یاوری از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سرکار خانم هاشمی و دکتر روحانی از سازمان اسناد و کتابخانه ملی، سرمدی مدیر روابط عمومی و عضو هیئت مدیره انجمن نابینایان ایران، آقای شهبازی از معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران (اداره کل سلامت) و سرکار خانم یثربی مدیر سابق مرکز توانبخشی خزانه و کارشناس امور نابینایان، به عنوان اعضای حاضر شورای سیاستگذاری دومین دوره جشنواره کاما در اولین جلسه این شورا بودند.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید