وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران در سال 1401

به اطلاع آن دسته از مخاطبانی که در نظر دارند این گزارش را به همراه تصاویر مربوطه مطالعه کنند میرساند می‌توانید نسخه pdf گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران در سال 1401 به همراه عکس‌های آن را از طریق
این لینک
دانلود کرده و بخوانید.

شماره ثبت: 7984

گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران

1401

 

تاسیس1373

 

     انجمن نابینایان ایران با گذشت نزدیک به سه دهه تاسیس در راستای اهداف والای خود همچون سنوات قبل با یاری خداوند سبحان ، همت اعضای هیئت مدیره ، کمک خیرین ، همکاری برخی از سازمانها ، ادرات دولتی و غیر دولتی ، بانک ها و شرکت ها در سال 1401 خدمات نسبتا ارزنده ای را بشرح ذیل به اعضای خود و سایر اقشار جامعه  هدف و غیر عضو در سراسرکشور ارائه نموده است.

خدمات زیربنایی و فراگیر دربر گیرنده جامعه نابینایان کشور

انجمن اهداف و سیاست های خود را در دو زمینه برنامه های زیر بنایی و جامعه شمول که در برگیرنده کلیه افراد نابینا و کم بینا می باشد ارائه نموده است. این اقدامات شامل مناسب سازی، مبلمان شهری ، پیگیری جهت اجرای  قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تا حصول نتیجه و برنامه های آگاه سازی از توانمندی های جامعه هدف، دسترس پذیری خدمات بانکی ( ایجاد سامانه خدمات بانکی ، اینترنت بانک ، تعدادی از سایت های ارگانهای دولتی ) می باشد.

اقدامات و خدماتی که به اعضاء رسمی انجمن ارائه شده که در حال حاضر تعداد آنان 14523 نفر است و 8043 نفر دارای شرایط خاص هستند، به شرح زیر است.

الف -خدمات فرهنگی واجتماعی

در این بخش انجمن خدمات فرهنگی اجتماعی به شرح ذیل ارائه نموده است:

1- خدمات کتابخانه ای :انجمن در حال حاضر دارای 15 کتابخانه دیجیتال گویا فعال ویژه نابینایان و کم بینایان در کشور است و در حال حاضر با توسعه برنامه های آموزشی و تولید مواد مطالعاتی گویا و بریل تعداد 18710 نفر از طریق دریافت خدمات در منزل بهره مند می گردند . در این کتابخانه ها تعداد 3246  عضو ثابت می باشند . همچنین در این کتابخانه ها تعداد 168 عنوان کتاب بصورت  بریل و تعداد 10848 عنوان بصورت گویا در مخازن (هارد، سی دی، دی وی دی) موجود می باشد. علاوه بر افراد عضو افراد غیر عضو انجمن نیز می توانند از امکانات کتابخانه بهره مند گردند. در سال جاری کتابخانه های دیجیتال گویا از طریق فضای مجازی ،گروه های واتساپ و تلگرام  را ایجاد کردند و فایل های آموزشی به تعداد 9147 ( آموزش کامپیوتر، بریل، مهارت های زندگی، آشپزی، قرآن، زبان انگلیسی و …..) و کتب صوتی به تعداد 5847 ( گروه های سنی کودک ، نوجوان ، جوان و بزرگسال )را به اشتراک گذاشتند و همچنین از طریق مشاوره های تلفنی  و ارسال کتب  از طریق پیک با اعضا در ارتباط هستند و امسال نیز با رعایت پروتکل بهداشتی و فاصله گزاری اجتماعی کلاس های حضوری تشکیل شد که تعداد 1238 نفر از اعضا شرکت کردند.

لازم به ذکر است که تاسیس این کتابخانه ها و کلیه خدمات حمایتی و رفاهی آن در راستای مسئولیت اجتماعی توسط شرکت خصوصی انجام پذیرفته است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مشروح گزارشات کتابخانه های فوق الذکر  شامل3پیوست شماره 1 می باشد.

2 – فعالیت انجمن نابینایان ایران در حوزه های علمی، پژوهشی، فرهنگی و تحقیقاتی:

در راستای خدمت به جامعه هدف یعنی جامعه نابینایان و کم بینایان در حوزه توانبخشی،فرهنگی،درمانی ،اجتماعی و…جهت بهره مندی از رویدادهای مهم علمی و پژوهشی و مرتبط کشوری و هم چنین دغدغه های موجود مسائل اجتماعی،فرهنگ سازی،آشنایی و آگاه سازی جامعه با نیازهای افراد دچار معلولیت بینایی،اهمیت مساله پیشگیری های ژنتیکی اقدام به تألیف کتاب و پژوهش و ارائه مقاله در محافل علمی معتبر کشور از دیگر رسالت انجمن بوده و نیز همچنان ادامه خواهد داشت که اهم مقالات در سال 1401 به شرح ذیل می باشد:

1-2 نقش روایتگری حماسه های دفاع مقدس بر سلامت معنوی دانش آموزان با نیازهای ویژه با هوشبهر عادی ارائه شده در نخستین همایش ملی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در  دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز

2-2 بررسی رابطه بین سلامت روان و میزان دینداری بانوان بازدید کننده مناطق جنگی دفاع مقدس ارائه شده در دومین همایش زن مسلمان ایرانی در آیینه الگوی پیشرفت پنجاه ساله دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری

3-2 نقش توانمندسازی اثر بخش جهت تقلیل آسیب های اجتماعی ناشی از معلولیت یک دانش آموز در یک خانواده چند معلولیتی)مطالعه موردی: دانش آموز کم بینای آرپی پایه یازدهم علوم انسانی ارائه شده در اولین همایش ملی پژوهش های کاربردی در آسیب های اجتماعی خانواده، سلامت و علوم رفتاری

4-2 ضرورت مدیریت اسلامی عدالت محور جهت زدودن آثار فقردر جامعه اسلامی بر اساس سیرت علوی درهمایش بین المللی عدالت از منظر امیر المومنین (غدیر) بصورت سخنرانی دانشگاه اراک

5-2 شاخص های شهر آینده برای معلولین نابینا (اولین همایش ملی شهر آینده اندیشه بومی) دانشگاه یزد بصورت سخنرانی

6-2 بررسی تأثیر آموزش چندرسانه ای و زمینه محور در ایجاد نگرش مثبت دانش آموزان کم توان ذهنی دوره متوسطه اول نسبت به دروس مربوط به منابع آبی و خشکسالی در دومین همایش ملی آموزش علوم تجربی دانشگاه فرهنگیان شهر یزد

7-2 بررسی رابطه بین کیفیت زندگی و سلامت معنوی پدران دارای فرزند  دانش آموز مبتلا به سندروم داون در هفتمين همایش ملي سلامت معنوي اسلامي شهر قم

4- برنامه‌های کوهنوردی انجمن نابینایان ایران :

در این سال، کمیته‌ای تحت عنوان کمیته فرهنگی، هنری و ورزشی با مسئولیت آقای منصور شادکام قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران در انجمن شکل گرفت. یکی از اهداف این کمیته توجه به توسعه ورزش همگانی در انجمن بود. لذا در این راستا اجرای برنامه‌های طبیعتگردی و کوهپیمایی‌های سبک در دستور کار کمیته ورزشی انجمن نابینایان ایران قرار گرفت.

در اولین گام و به مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید، همایش کوهپیمایی از ابتدای جاده سلامتی تا ایستگاه 2 توچال برنامه‌ریزی شد. این همایش در روز جمعه 22 مهرماه با مشارکت اداره سلامت شهرداری تهران و مجموعه ورزشی تله‌کابین توچال با حضور یکصد نفر از نابینایان و کم‌بینایان ساکن استان تهران برگزار شد. پس از برگزاری موفقیت‌آمیز این همایش و پوشش رسانه‌ای آن، توجه کوهنوردان علاقمند به مبحث کوهپیمایی نابینایان جلب شد و با لیدری آقای محمد عزیزی از کوهنوردان باشگاه کوهنوردی اوج برنامه‌های روتین کوهنوردی برای اعضای جامعه هدف انجمن نابینایان ایران برنامه‌ریزی شد.

در اولین برنامه از سلسله همایش‌های کوهنوردی در روز هفدهم آذرماه، در پاکوب قله عرقچین در منطقه رحمتآباد لواسانات و در ارتفاع 2300 متری از سطح دریا، تابلویی به صورت نمادین تحت عنوان قله نابینایان نصب شد. در فصل زمستان نیز به ترتیب صعود‌هایی به منطقه کبوترخوان داراباد، همایش تا ایستگاه سوم کلکچال، صعود به قله عرقچین و پیمایش تا دره سانبابا در داراباد برگزار شد.

انجمن نابینایان ایران در نظر دارد برای سال 1402، برنامه‌های گلگشت، طبیعتگردی، کوهپیمایی سبک و کوهنوردی حرفه‌ای را برای اعضای تحت پوشش خود و نابینایان و کم‌بینایان ساکن استان تهران به صورت روتین و منظم برگزار نماید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5  تهیه فیلم های مستند و کلیپ :

به منظور معرفی و آگاه سازی از توانمندی های جامعه هدف ،انجمن اقدام به تهیه 5 برنامه مستند و کلیپ نموده و همچنین با انجام مصاحبه با شبکه های مختلف صدا و سیما و درج مقالات و نشریات نسبت به معرفی فعالیت ها، مشکلات و نیازهای این قشر در زمینه های مختلف اقدام نموده است.

6-  اقدام در جهت درج مشخصات و نام محصولات بصورت بریل بر روی بسته بندی به تعداد 13 مورد از طریق شرکت های دارویی و غذایی

7 ارائه بیش از  935 مورد خدمات مشاوره در زمینه مدد کاری  به اعضاء انجمن .

ب-خدمات جشنواره ای و نمایشگاهی

انجمن با برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های گوناگون سعی نموده از این طریق علاوه بر تشویق و ترغیب جامعه هدف به کارهای هنری و خلق آثار ادبی ، نویسندگی ، مترجمی و…. به در آمد اقتصادی آنان نیز کمک نماید . در سال جاری به علت بحران کرونا نمایشگاه های مورد نظر محدود گردید و فقط دو نمایشگاه مجازی برگزار گردید.

1- جشنواره ملی کاما (کتاب افراد معلول ایران) : نظر به اینکه جشنواره ملی کاما هر دوسال یکبار برگزار می گردد در سال 1401 متاسفانه به علت ادامه شیوع کرونا جلسات شورای سیاست گزاری برای برگزاری این جشنواره انجام نگرفت و به آینده موکول گردید.

2- جشنواره گامینو : یازدهم شهریورماه سال 1401، فراخوانی از سوی انجمن نابینایان ایران بر روی وبسایت‌ها و کانال‌های خبری حوزه نابینایان قرار گرفت که از کاربران با آسیب بینایی دعوت می‌کرد چنانچه در ده سال گذشته در فضای مجازی اقدام به تولید محتوای متناسب برای نابینایان یا مرتبط با موضوع آسیب بینایی داشته‌اند، آثارشان را در نخستین دوره جشنواره ملی فعالیت نابینایان در فضای مجازی (گامینو) شرکت دهند. با انتشار این فراخوان، 78 نفر از کاربران نابینا و کم‌بینا، ۲۰۶ اثر را در سه محور اصلی آموزشی و توانبخشی، تفریحی و سرگرمی و فرهنگی و اجتماعی به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند و روند داوری آثار از ابتدای مهرماه آغاز شد. از ابتدا قرار بود آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان گامینو در روز ۲۳ مهر و به مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید برگزار شود اما اختلالات به وجود آمده در دسترسی کاربران به اینترنت این کار را به تعویق انداخت تا اینکه در نهایت این رویداد، در تاریخ ۲۴ آذر و با حضور جمع زیادی از نابینایان در محل سالن آمفی‌تئاتر مجتمع نابینایان شهید محبی برگزار شد.

 

 

 

                                                                                          

                                                                                      

 

 

 

 

 

پ-  مناسب سازی

 1انجمن در زمینه مناسب سازی مبلمان شهری و حمل و نقل (معابر عمومی، ایستگاه های مترو و اتوبوس ،پارک هاو برخی از ساختمانهای عمومی ) با ارائه طرح ها و پیشنهادات و عضویت و شرکت در ستاد ها و کار گروه های مختلف مناسب سازی از جمله وزارت کشور ، استانداری، فرمانداری ، بهزیستی و شهرداری اقدامات موثری را در این زمینه پیگیری نموده که توسط سازمانهای مجری و با نظارت این انجمن  اقدام گردیده ویا در دست اقدام است. اهم این پروژه ها شامل مناسب سازی پیاده روهاست .انجمن با بازدید از پیاده روهای در حال ساخت ، نظریات و پیشنهادات مورد نظر مطابق با استاندارد مناسب سازی ویژه معلولین به کارشناسان مناسب سازی مناطق 22 گانه پیمانکاران ارائه نموده است.

2- انجمن به منظور دسترس پذیری مطلوب جامعه به عملیات بانکی مورد نیاز جامعه هدف در زمینه نرم افزاری و سخت افزاری با همکاری بانک ها و مشاوره شرکت پکتوس اقداماتی را از سال 1392 تا اکنون بعمل آورده که در 24 بانک در 300 شعبه در سراسر کشور این بانک ها مجهز به سامانه خدمات بانکی ویژه نابینایان و کم بینایان  شده اند  همچنین تا کنون دو شعبه سامانه فروشگاهی دوشعبه سامانه راه آهن و یک شعبه سامانه موزه در کشور به بهره برداری رسیده است.و همچنین نیز  31 بانک، سازمان ، اداره، فروشگاه و موزه نیز اقدام به دسترس پذیری سایت و اینترنت بانک نموده اند.

همچنین نسبت به مناسب سازی و دسترس پذیری تعدادی از سایت های سازمانها و ادارات دولتی هماهنگی انجام شده است . (شرح جزئیات شامل2 پیوست شماره 2 می باشد)

ت-خدمات بهداشتی و درمانی

1-دراین سال هم بعلت ادامه شیوع بیماری کرونا ، اقلام بهداشتی شامل ماسک و مایع ضد عفونی کننده بین اعضا توزیع گردید.

2- انجمن به تعدادی از اعضا خدماتی از جمله تهیه دارو ، عینک ، پروتز و کمک هزینه اعمال جراحی و ….ارائه نموده است.

3- پیگیری و مذاکره جهت خدمات درمانی چشم ، معرفی اعضاء به مراکز درمانی و بیمارستانی از رایگان تا 50% تخفیف.

4-انجمن نابینایان ایران در سال جاری با آزمایشگاه فروردین،که یکی از معتبرترین آزمایشگاه‌ها در سطح استان تهران است تفاهم نامه ای امضا کرد که انجام کلیه آزمایش‌ها و خدمات تحت پوشش آزمایشگاه فروردین برای نابینایان و خانواده‌های درجه 1 آنها با 20% تخفیف و با صلاحدید و معرفی اعضا تحت پوشش انجمن بصورت رایگان انجام خواهد شد.و نیز انجام کلیه آزمایش‌ها بسته به انتخاب فرد می‌تواند در منزل وی یا در محل شعب آزمایشگاه فروردین انجام شود.

 

ج -خدمات حمایتی و رفاهی

اقدامات و خدمات رفاهی  ارائه شده بشرح زیر می باشد:

1-توزیع سبد کالا در 5 نوبت به تعداد 600 بسته ( قیمت هر سبد کالا 8.500.000 ریال ) به مبلغ کل  5.100.000.000 ریال

(هر بسته شامل: برنج 10 ک تایلندی – گوشت400گ -مرغ 400 گ – تن ماهی 2بسته 180گ -روغن مایع 810گ-ماکارونی 1ب 700-چای 500گ – رب 1 ق — قند 500گ -لوبیا قرمز 900گ – نخود900گ – عدس 900گ – خرما زاهدی500گ – عسل500گ – حلوا ارده450گ – پودر لباسشویی 2- پودردستی 2 بسته – شامپو1 -مایع ظرفشویی 1 ل-خمیر دندان1 عدد)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2- جهیزیه کامل 7 سری ( یک سری به مبلغ  800.000.000 و ما بقی از 180.000.000 ریال  تا 250.000.000 ریال ) جمعا”   2.120.000.000 ریال

 

 

 

 

 

3- وام قرض الحسنه  32  فقره  (  از 30.000.000 تا 100.000.000 ) به مبلغ کل 1.423.000.000  ریال

4 – مستمری  35 فقره (از ا 500,000 تا 7,000,000  )  به مبلغ کل   1.050.000.000 ریال

5- کمک بلاعوض و درمانی  476 مورد ( از 1,500,000تا 150,000,000)  به مبلغ کل 2.952.257.000 ریال

6- لوازم خانگی 12  قلم به مبلغ کل.856.500.000  ریال

(شامل: فرش 6 متری ،گاز5 شعله، ماشین لباسشویی، تلویزیون 42 اینچ، جارو برقی، مبل، سرویس قابلمه و …)

 

 

 

 

7- پوشاک ( بلوز مردانه، بلوز زنانه، مانتو ،شلوار، کفش و …  ) و لوازم بهداشتی (حوله دستی – صابون لوکس – خمیردندان پونه – مسواک هیدنت و …)  639  دست به مبلغ کل 96.000.000 ریال

8-لوازم تحریر 72 پک به مبلغ کل 164.820.000  ریال

(شامل: دفتر نقاشی 50برگ – دفتر 50 برگ-مداد سیاه-تراش-

پاک کن  مداد قرمز  – خط کش– خودکار- مداد رنگی 12تایی-

کیف و ….)

 

10-تجهیزات توانبخشی  50  قلم  به مبلغ کل 615,580,000 ریال

(شامل: ویس ریکوردر ، عصا، معلم همراه ، لوح و قلم و …)

 

 

 

 

 

11-اخذ آرم طرح ترافیک: به منظور فراهم آوردن امکانات لازم جهت ایاب و ذهاب درون شهری ، انجمن اقدام به پیگیری اخذ موافقت آرم طرح ترافیک جهت اعضای واجد شرایط نموده است.

د- برنامه های مناسبتی

1-برگزاری مراسم  بزرگداشت روز جهانی نابینایان 23 مهر(ایمنی اعصای سفید )

این برنامه با همکاری اداره کل سلامت شهرداری تهران در روز 23 مهرماه 1401 در باشگاه تشریفاتی اقدسیه با حضور حدود 300 نفر از نابینایان ، هنرمندان، خیرین و مسئولین برگزار شد.

 

 

         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

همچنین مدیران انجمن جلساتی با رئیس محترم قوه قضاییه، رئیس سازمان بهزیستی کشور با تعداد محدود برگزار شد.

2-مراسم ولادت حضرت علی ( ع) روز پدر

در روز چهارشنبه 12بهمن1401 انجمن نابینایان ایران با همراهی جمعی از خیران، اقدام به برگزاری مراسم بزرگ‌داشت روز پدر به مناسبت ولادت امام علی (ع) در تالار پذیرایی یاس سفید با حضور حدود 80 نفر از اعضای انجمن نابینایان ایران برگزار شدو همچنین هدایایی به مناسبت این روز به پدران اهدا شد.

 

 

 

 

 

ه- به دلیل بحران ویروس کرونا در سال 1401 برنامه زیر برگزار نشد:

خدمات اردوهای سیاحتی و زیارتی – بازدید از منازل- برنامه های مذهبی- مراسم ماه مبارک رمضان -حضور در مسابقات قرآنی – شرکت در همایش ها

-فعالیت های رسانه ای انجمن

در طول سال 1401 توانستیم اقداماتی را در جهت اطلاع رسانی فعالیتهای انجمن به جامعه هدف و نیز آشنایی با سبک زندگی نابینایی از طریق حضور مثبت و موثر در برنامه های رسانه ای و نیز تولید برنامه های ویژه قشر نابینا در رسانه انجام دهیم که در این گزارش به شرح این برنامه ها می پردازیم.

1- تاسیس پیج اینستا گرامی برای اطلاع رسانی و ارتباط موثر با جامعه هدف و نیز عموم مردم.

2- تهیه کلیپهای اختصاصی با موضوع معرفی انجمن و بارگزاری آن در پایگاههای خبری انجمن و سایر نهاد های مربوطه.

3-انتشار ماهنامه مانا به صورت صوتی و الکترونیکی و بریل :

در سال 1401 نیز شماره 4 تا15 ماهنامه نسل مانا در 120 صفحه بریل منتشر شد اعضای تحریریه ماهنامه 22 نفر بوده که 20 نفر از آنان نابینا و کم بینا هستند. ماهنامه نسل مانا به کلیه کتابخانه ها ویژه نابینایان، بخش نابینایان نهاد کتابخانه های عمومی کشور و به درب منازل افراد نابینا و کم بینا که اشتراک شخصی را خریداری کرده باشند ارسال می شود. (پیوست شماره 3)

4- برنامه های شش نقطه ویژه نابینایان در رادیو تهران :

یکی دیگر از پروژ های رسانه ای انجمن برنامه رادیویی شش نقطه در رادیو تهران است که سه روز در هفته به مدت 25 دقیقه به روی انتن رادیو تهران می رود. تاکنون 307 قسمت از برنامه شش نقطه از رادیو تهران پخش شده است. تمامی دست اندرکاران این برنامه نیر از جامعه نابینا هستند. ( پیوست شماره 4)

این انجمن به غیر از 15 کتابخانه گویا که در کشور تحت پوشش دارد تعداد 22 نمایندگی نیز دارد . که خلاصه گزارش عملکرد برخی از این نمایندگی ها به پیوست شماره 5 است..

در پایان امید است در ادامه این انجمن  به یاری خداوند متعال و همت مسئولین و خیرین بتواند گام موثر تر و خدمات بیشتری را به اعضاء انجمن و کلیه نابینایان و کم بینایان کشور ارائه نمایند.

 

 

 

 

 

 

 

 

جدول پیوست شماره :1-1

لیست کتابخانه های دیجیتال گویا نابینایان و کم بینایان تحت پوشش انجمن
ردیف نام استان و شهرستان
1 خراسان جنوبی _ بیرجند
2 فارس _ ارسنجان
3 لرستان _ بروجرد
4 گلستان _ گرگان
5 هرمزگان _ بندرعباس
6 اصفهان _ کاشان
7 کرمانشاه _ کرمانشاه
8 آذربایجان غربی _ ارومیه
9 خوزستان _ اهواز
10 زنجان _ زنجان
11 سیستان و بلوچستان _ زاهدان
12  کردستان _سنندج
13  بوشهر_بوشهر
14 کرمان_کرمان 
15 ایلام_ایلام

 

آمار کتب صوتی و بریل در کتابخانه های دیجیتال گویا تحت پوشش انجمن
نمایشی 145
کودک 1302
نوجوان 1141
دانشگاهی 5412
تعداد کتاب بریل 214
جمع کل 8214

جدول پیوست شماره :2-1                                           جدول پیوست شماره :3-1                        

آمار سالیانه 15 کتابخانه دیجیتال گویا نابینایان و کم بینایان تحت پوشش انجمن
مربیان در 15کتابخانه 24 نفر
رانندگان در 15 کتابخانه _
تعداد ساعت فعالیت 15 کتابخانه 7428 ساعت
تعداد کل اعضا 3246
افراد غیر مستمر 15 کتابخانه (مراجعین )  43563  نفر (5% افزایش)
داستان های مطالعه شده 15 کتابخانه 6863 تعداد (18% افزایش)

 

 

 

جدول پیوست شماره :1-2

نام بانک و تعداد شعب مناسب سازی شده

تعداد شعبه نام بانک ردیف
15 شهر 1
3 رسالت 2
2 پست بانک 3
3 پارسیان 4
32 سپه 5
11 کشاورزی 6
11 آینده 7
37 تجارت 8
20 رفاه کارگران 9
5 صادرات 10
13 ملی 11
2 سینا 12
1 پاسارگاد 13
8 دی 14
41 ملت 15
4 قرض الحسنه مهر ایران 16
1 انصار 17
31 توسعه تعاون 18
12 مسکن 19
10 موسسه مالی ملل 20
1 اقتصاد نوین 21
1 موسسه اعتباری نور 22
1 کارآفرین 23

 

توضیح: جهت اطلاعات بیشتر از آدرس بانکها  و شعب مناسب سازی شده به سایت انجمن مراجعه  فرمایید

www.ibngo.ir

جدول پیوست شماره  :2- 2

ردیف لیست سایتهای دسترس پذیر
1 بانک کشاورزی
2 بانک مسکن
3 بانک پاسارگاد
4 بانک رسالت
5 بانک سپه
6 بانک شهر
7 پست بانک
8 همراه اول
9 سایت میراث فرهنگی
10 سایت دولت الکترونیک
11 سایت استانداری تهران
12 سایت شرکت ملی پست
13 سایت فروشگاه شهروند
14 شرکت شاپرک
15 سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
16 دارو پیک
17 وبسایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
18 سایت موزه ملی
19 خبرگزاری میراث آریا
20 سایت بورس اوراق بهادار
21 اینترنت بانک ملت

 

 

 

 

 

پیوست شماره: 3

  • مقدمه

ماهنامه نسل مانا در سال 1401 نیز همچنان در سه فرمت صوتی، بریل و الکترونیکی منتشر شد. در این سال شماره‌های 4 تا 15 این نشریه به چاپ رسید و از اردیبهشتماه که مصادف با انتشار شماره پنجم ماهنامه است، در تمامی بخش نابینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور توزیع شد. در ماه اردیبهشت و خرداد این نشریه توسط انبار مرکزی نهاد به استان‌های مختلف ارسال شد اما به علت تأخیر در ارسال، از شماره هفتم، نسل مانا از چاپخانه استان یزد همچون سایر مشترکین برای 62 مرکز ویژه نابینایان در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور فرستاده می‌شود. نسخه بریل ماهنامه نسل مانا در سال 1401 به صورت میانگین در 110 تا 120 صفحه بریل منتشر شد. اشتراک شخصی این ماهنامه تا پایان سال اول نسل مانا یعنی آذرماه 1401 ماهانه 35 هزار تومان بود که از دیماه 1401 تا آذرماه 1402 به 45 هزار تومان افزایش یافت.

  • تغییرات سرویس‌ها و اعضای تحریریه نسل مانا در سال 1401

اضافه شدن چند نیروی جدید و تغییر در سرویس‌های ماهنامه از دیگر تغییرات نسل مانا در سال 1401 است. ولی الله یزدانی به عنوان ویراستار از خردادماه، سرکار خانم رؤیا بابایی از خبرنگاران نام‌آشنای حوزه معلولان و حسین عبد‌الملکی از پژوهشگران نابینا به تحریریه نسل مانا از فصل زمستان اضافه شدند. از دیماه نیز با شهروز حسینی که ستون یخ نکنی نمکدون از سرویس‌های طنز ماهنامه را قلم می‌زد قطع همکاری شد و ستون طنز با نام خاطرات آقای موشکاف تغییر ماهیت داد. ابوذر سمیعی نویسنده این ستون از شماره سیزدهم است.

سرویس حوزه کتاب نسل مانا نیز از مهرماه دستخوش تغییراتی شد و رقیه شفیعی از کارشناسان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به جای معرفی کتب ضبط شده در طول سال، با نابینایانی که در حوزه‌های مختلف مطالعه دارند در قالب پادکست نواک به گفتگو می‌پردازد.

سرویس اشتغال نسل مانا نیز که از فروردین تا آذرماه 1401 با قلم میرهادی نائینیزاده منتشر می‌شد و با نابینایان موفق حوزه‌های مختلف شغلی مصاحبه می‌کرد از دیماه به سراغ کارفرمایانی رفت که افراد نابینا را استخدام کرده‌اند.

مسعود طاهریان از فروردین تا آذرماه نویسنده ستون محک تجربه بود اما این ستون از دیماه از مجله حذف و سرویس زندگی با چشمان بسته به آن اضافه شد.

از خردادماه 1401 و همزمان با انتشار شماره ششم نسل مانا، ولی الله یزدانی به عنوان ویراستار جایگزین داوود محمدی شد.

  • معرفی تیم تحریریه و سرویس های ماهنامه نسل مانا

در ماهنامه نسل مانا در سال 1401، 22 نفر از نابینایان متخصص در حوزه‌های خود با انجمن نابینایان ایران همکاری کردند.

  • امیر سرمدی فعال رسانه ای نابینایان در صدا و سیما به عنوان مدیر مسئول ماهنامه نسل مانا، به فراخور مناسبت های مختلف برای نسل مانا یادداشت و سرمقاله می نویسد.
  • امید هاشمی که از سال 1392 نویسنده ستون فناوری‌های ویژه نابینایان در ایران سپید و بیش از 15 سال فعال حوزه دسترسی‌پذیری برای نابینایان است، علاوه بر سردبیری این نشریه، خبرنگار سرویس پیشخوان است. در این سرویس، هاشمی هر ماه به اهم مطالب ماهنامه‌ها و نشریات منتشر شده در خارج از کشور نگاهی می‌اندازد، وبسایت‌های ویژه نابینایان در آن سوی مرز را رصد می‌کند و مطالب مفیدی که در پادکست‌های ویژه نابینایان تولید شده را مورد واکاوی قرار می‌دهد. سرویس پیشخوان به همراه یک پادکست منتشر می شود.
  • در سرویس گزارش، به اقدامات انجمن نابینایان ایران در طول ماه اشاره می شود و آقایان مهندس منصور شادکام یا مدیران دفاتر نمایندگی انجمن نابینایان ایران در استان‌ها اهم اقدامات انجمن در طی ماه را تشریح می‌کنند. این بخش همراه با یک پادکست ارائه می شود.
  • در سرویس آموزش و توانبخشی، زهرا همت کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی و از دبیران آموزش و پرورش استثنایی، در هر شماره خلاصه‌ای از آخرین پژوهش‌های روانشناسی و توانبخشی مرتبط با نابینایان در نشریات معتبر علمی دنیا را مورد بررسی قرار می‌دهد.
  • در سرویس یادداشت، ابوذر سمیعی، دکتری سیاست‌گذاری فرهنگی، یک موضوع مبتلابه جامعه نابینایان را مورد تحلیل و آسیب‌شناسی قرار می‌دهد. از دیماه سال 1401 ایشان نویسنده ستون خاطرات آقای موشکاف شد که آسیب‌های جامعه نابینایان را با زبانی طنز مورد نقد قرار می‌دهد.
  • فاطمه جوادیان کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی و از دبیران آموزش و پرورش استثنایی، در سرویس زندگی افراد نابینا را با یکی از مهارت‌های زندگی آشنا می‌کند. تجارب ایشان به واسطه تعامل با دانش‌آموزان و والدین نابینا می‌تواند برای خانواده‌های نابینا و آنان که فرزند نابینا دارند، ارزشمند و راهگشا باشد.
  • رقیه شفیعی کارشناسی ارشد فلسفه و کلام اسلامی و کتابدار بخش نابینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، تا شهریورماه در سرویس تازه‌های ضبط، آخرین کتاب‌های ضبط شده را برای علاقمندان به کتاب به اختصار معرفی می‌کرد و از مهرماه در سرویس نواک به معرفی کتاب‌های تخصصی حوزه‌های مختلف در گفتگو با نابینایان اهل مطالعه می‌پردازد.
  • ستون طنز، یکی دیگر از سرویس‌های ماهنامه نسل مانا بود که توسط شهروز حسینی از فعالان رسانه ای نابینایان تا پایان آذرماه منتشر می‌شد. در این ستون، در هر شماره یکی از مسائل جامعه نابینایان یا سازمان‌های مرتبط با این قشر، به زبان طنز به نقد کشیده می‌شد.
  • میرهادی نائینیزاده دانشجوی دکتری پژوهش های قرآنی در سرویس اشتغال، مشاغل کاربردی برای نابینایان را معرفی می‌کند و در هر شماره ضمن مصاحبه با یک نابینای موفق در آن شغل، افراد نابینا را با چالش های موجود شغل مربوطه و فراز و نشیب‌های آن آشنا می‌کند. این سرویس از دیماه 1401 به سراغ کارفرمایانی رفت که نابینایان را در مجموعه خود استخدام کرده‌اند.
  • میثم امینی که از جمله افراد نابینا-کم‌شنوای موفق ایران است، مترجم سرویس مهارت های روزمره است. امینی در هر شماره مقالات مفید و کاربردی با رویکرد تکنولوژی و ابزار های تسهیل کننده زندگی نابینایان را ترجمه می کند و در اختیار این قشر قرار می دهد.
  • مسعود طاهریان کارشناسی ارشد روانشناسی تا پایان آذرماه در سرویس محک تجربه، هر ماه یک چالش زندگی نابینایان را طرح می‌کرد تا آسیب دیدگان بینایی تجربه‌های خود را مرتبط با آن چالش برایش ارسال کنند. تجارب نابینایان در باب هر موضوع دست‌مایه یک یادداشت و یک پادکست شنیدنی می‌شد و به این شکل نابینایان از سراسر کشور تجربه های خود را با هم به اشتراک می‌گذاشتند. از دیماه ستون طاهریان تغییر ماهیت داد و یک سرویس جدید با نام زندگی با چشمان بسته به نسل مانا اضافه شد. حامی پادکست و سرویس زندگی با چشمان بسته، مؤسسه چشمی بیماران آرپی است و این سرویس عمدتاً خدمات مختلف اجتماعی را برای افرادی معرفی می‌کند که در طول زندگی بینایی خود را از دست داده‌اند. زندگی با چشمان بسته قصد دارد باعث افزایش شور زندگی در میان افراد دیرنابینا شود.
  • امین عرب کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه تهران و از دبیران آموزش و پرورش استثنایی، در هر شماره مقالات با رویکرد مهارت های زندگی برای نابینایان را ترجمه می کند
  • حسین عبدالملکی در سرویس بریل در ایران و ضرورت گذار از دوگانه‌ها، به پیشینه و توسعه خط بریل در ایران و آسیب‌هایی که این خط در دهه‌های اخیر با آن مواجه شده است می‌پردازد. این سرویس از دیماه 1401 به نسل مانا اضافه شده است.
  • رؤیا بابایی از خبرنگاران حوزه معلولان نیز در سرویس یادداشت، مطالبات جامعه نابینایان و مطالبی که جنبه پرونده‌ای دارد را در مصاحبه با مسئولین پیگیری می‌کند و حاصل پیگیری‌های خود را در قالب یک یادداشت منتشر می‌کند.
  • روح الله رنجبر به عنوان ویراستار بریل و مسئول چاپ نسخه بریل، ماهرخ تجا صحاف نسخه بریل، زهرا همت گوینده نسخه صوتی مجله و صفحه‌بند نسخه الکترونیکی، سعید درفشیان پشتیبان وبسایت نسل مانا، ترانه میلادی به عنوان گرافیست طرح جلد، اشکان آذر ماسوله تدوینگر پادکست‌های صوتی، داوود محمدی و ولی الله یزدانی به عنوان ویراستار بینایی، امیر سپهری مدیر شبکه‌های اجتماعی و اعظم چلوی مدیر پیج اینستاگرام نسل مانا در سال 1401 بودند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پیوست شماره: 4

شش نقطه به عنوان یک برنامه رادیویی ویژه نابینایان همواره کوشیده تا فراتر از یک برنامه رادیویی بر افکار جامعه تاثیر گذار باشد, در سال گذشته این برنامه ششمین سال تولید خود را پشت سر گذاشت و در سال هفتم تولید خود یکی از دشوار ترین سالهای حیات خود را آغاز کرد. دشواری هایی که به دلیل انتظار جامعه هدف از این برنامه به عنوان رسانه نابینایان مسئولیت ما را سنگین تر می کرد و این سنگینی بار زمانی بیشتر احساس میشد که با تعطیلی روزنامه ایران سپید جامعه نابینایان از حیث اطلاع رسانی و پیگیری مطالبات دچار خلا شد.

در طول سال گذشته حمایت های رادیو تهران و انجمن نابینایان ایران بیش از هر زمان دیگری کمک کرد تا از پیچ و خم روز های سختی که در پیش بود عبور کنیم و با همه این احوال توانستیم 65 قسمت از برنامه شش نقطه را روانه آنتن رادیو تهران کنیم که مختصرا در ادامه به برخی موضوعات و اتفاقات مهم اشاره خواهیم کرد:

باز گرداندن بینایی از طریق پیوند سلول های بنیادی

این موضوعی بود که در برنامه نوروزی سیما مطرح شد و به جهت ایجاد شبهات فراوان جامعه نابینایان را وارد یک چالش جدی کرد که در برنامه شش نقطه بنا به درخواست مخاطبان موضوع پیگیری شد و خوشبختانه با حسن نیت عوامل آن برنامه نوروزی با حضور در همان برنامه و همان شبکه اقدام به شفاف سازی نمودیم.

نحوه حضور نابینایان در برنامه های تلویزیونی  

در برنامه شش نقطه با طرح موضوع نحوه حضور شایسته نابینایان در برنامه های تلویزیونی دست به فرهنگ سازی زدیم و تعداد زیادی از نابینایانی که در این زمینه صاحب نظر کارشناسانه و تجربه بودند تجارب خود را نقل کرده تا از بروز اتفاقی نظیر آن چه که در یکی از برنامه های تحویل سال سیما رخ داد جلوگیری کنیم, ضمنا برخی از برنامه سازان و مجریان سرشناس رسانه هم به نقل تجربیات خود پرداختند تا مقدمات آشنایی بیشتر مجریان جوان با سبک زندگی نابینایی و گفت و گو با این قشررا فراهم آورند.

 

 

 

 

 

 

 

آموزش

برنامه های مختلف رادیویی و تلویزیونی همواره بستر خوبیست برای ارائه و انتقال نکات آموزشی؛ این اتفاق چندیست که در برنامه شش نقطه در حال رقم خوردن است و یکی از اهداف برنامه شش نقطه در طول سال گذشته نیز بوده که در این راستا سعی کردیم مهارت های مختلفی را به نابینایان آموزش دهیم.

کارشکنی علیه برنامه شش نقطه

مطالبه گری یکی از وظایف اصلی هر برنامه در رسانه است، گاه و با توجه به ملاحظاتی این امکان برای برنامه سازان وجود ندارد اما در مواردی که شرایط فراهم است باید به نقد عملکرد مسئولین بخش های مختلف بپردازیم نظیر آنچه که در بار شبکه تشکل های نابینایان شمنا گفتیم اما مسئولان در یک فرار رو به جلو به جای این که از این نقدها استقبال کرده و کیفیت عملکرد خود را بهبود ببخشند با نامه نگاری و استفاده از مطالبی غیر واقعی و نسبت دادن آن به مجری شش نقطه تمام تلاش خود را برای تعطیلی این برنامه به کار بستند که با حمایت مدیران انجمن نابینایان ایران و مدیران رادیو تهران این اقدام به نتیجه دلخواه آنان منتج نشد اما در این میان جالب آن بود که دوستان این اقدام که بیشتر به یک خود زنی شبیه بود را با افتخار در گزارش های عملکرد خود منتشر میکردند.

شش سال با شش نقطه!

با همکاری مدیران انجمن نابینایان ایران و مدیران رادیو تهران موفق شدیم شش سالگی برنامه رادیویی شش نقطه را با حضور جمعی از هنرمندان و نخبگان نابینا و مخاطبان بینا و نابینای برنامه و نیز مدیران انجمن نابینایان و رادیو تهران در استدیو شماره 1 ساختمان شهدای رادیو (ساختمان تولید) جشن بگیریم که این مراسم به شکل بسیار مطلوبی در بخش های مختلف خبری شبکه های تلویزیونی پوشش داده شد.

 

 

 

 

 

تشکیل اتاق فکر شش نقطه

با همکاری و مساعدت گروهی از نخبگان نابینا و به جهت تغییراتی اساسی در سبک و سیاق برنامه شش نقطه اتاق فکری متشکل از نخبگان نابینا تشکیل شد تا تغییراتی اساسی را در برنامه شش نقطه آغاز کنیم.

روز جهانی عصای سفید

امسال هم به مناسبت روز جهانی عصای سفید میزبان تنی چند از هنرمندان و نخبگان نابینا بودیم و ویژه برنامه ای را در استدیو 8 ساختمان تولید ضبط و روانه آنتن رادیو تهران کردیم؛ نکته مهم ویژه برنامه امسال حضور دانش آموزان بینا و نابینایی بود که به واسطه تریبون شش نقطه در مقابل یکدیگر قرار گرفتند و بی واسطه با هم به گفت و گو پرداختند و هر یک با مقتضیات زندگی دیگری آشنا شدند به ویژه این که تاثیر حضور در یک جمع نابینایی برای دانش آموزان بینا به قدری ملموس بود که سبب حضور بیشتر آنها در جمع های نابینایی شد.

 

 

 

 

فصل جدید شش نقطه با رویکردی جدید

همزمان با تغییر کنداکتور رادیو تهران برنامه شش نقطه نیز با تغییراتی مواجه شد اول پخش به صورت یک روز در میان در روز های فرد, دوم اختصاص زمان پخشی بسیار مناسب که به نوعی زمان طلایی پخش رادیو محسوب می شود یعنی ساعت 16:30 دقیقه, سوم تغییر رویکرد برنامه از یک مجله رادیویی به یک برنامه موضوع محور.

لازم به توضیح است که تعداد زیادی موضوع مرتبط با جامعه نابینایان توسط اتاق فکر برنامه طراحی شد تا در قسمت های مختلف برنامه مورد بررسی قرار بگیرد و از جنبه های مختلف و غالب های متنوع رادیویی همچون متن, مستند گزارشی, بحث کارشناسی, شخصیت پردازی و طنز و کارگاه انتقال تجربه به آنها پرداخته شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

کسب رتبه در نخستین جشنواره ملی نابینایان و فضای مجازی گامینو

برنامه شش نقطه با ارسال آثار مختلفی به دبیرخانه جشنواره ملی گامینو در این جشنواره شرکت نمود و در نهایت به تشخیص هیات داوران موفق به کسب رتبه نخست در بخش تفریحی سرگرمی شد تا پس از کسب توفیق در جشنواره بریل فا کسب جایزه از جشنواره ملی گامینو را هم در رزومه کاری خود قرار دهد.

 

 

 

 

 

عبور تعداد قسمت های پخش شده برنامه شش نقطه از عدد 300

در واپسین روز های سال گذشته و در شرایطی که در تدارک تولید 2 ویژه برنامه نوروزی برای نوروز 1402 بودیم سیصدمین قسمت از شش نقطه نیز از راه رسید و فرصت مناسبی برای ما فراهم آورد تا در مورد حدود شش سال و نیم که با مخاطبان خود همراه بودیم به گپ و گفت بپردازیم و از سختی هایی که کار در این حوزه داشت بی واسطه صحبت کنیم سختی هایی که به لطف همراهی و دلگرمی هایی که از مخاطبان دریافت می کردیم پایان شیرینی داشت و حس علاقه به پیشرفت جامعه نابینایان و فرهنگسازی صحیح از نحوه زندگی نابینایان ما را تا بدان جا میبرد که با علاقه و با وجود تمام مشکلات حتی برای یک لحظه دست از کار و تلاش نکشیم و همواره تولید یک برنامه با کیفیت را جزءِ اولویت های اساسی خود قرار دهیم.اولویتی که اساس کار ما در سال 1402 نیز خواهد بود.

 

 

 

 

 

 

 

 

پیوست شماره: 5

نمایندگی استان فارس شهرستان ارسنجان

امالى طوسى: در خبر مناهى پیغمبر (ص) آمده که فرمود: هر که یک نیاز شخص نابینا را از نیازهاى دنیا برآورده کند و درباره آن روانه شود تا خدا نیاز او را برآورده سازد خدا به او عطا کند برکنارى از نفاق و برکنارى از دوزخ را و برآورد برایش هفتاد حاجت در دنیا را، و پیوسته در رحمت خدا عز و جل شناور است تا از انجام کار نابینا برگردد. (آداب معاشرت،ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار، ج‏۱، ص۲۴۸)

نمایندگی انجمن نابینایان ایران ارسنجان در شهریور ماه  1394 پس از نقل مکان از اداره بهزیستی به خیابان ولی عصر جنوبی کوچه 12متری پلاک 66 و نقل مکان به خیابان طالقانی کوچه سالن معلم قدیم پشت مسجد آقامیرزا احمد در زمینه های مختلف رفاهی ، حمایتی ، توان بخشی ، فرهنگی ، آموزشی ، رفاهی و مشاوره با توان بیشتری به فعالیتهای خود ادامه داد و با تجهیز امکانات بیشتر و استفاده از مربیان مجرب و کادر با تجربه گامهای بلندی در جهت پیشرفت روزافزون اهداف برداشت .

نمايندگي انجمن نابينایان ايران- ارسنجان بعنوان نماینده انجمن نابینایان ایران با شماره ثبت ۷۹۸۴  كه با ياري و استعانت خداوند سبحان و همت تني چند از نیک‌اندیشان و نيز علاقه‌مندان به امور نابينايان با هدف فعالیتهای رفاهی،حمایتی، فرهنگی، توان بخشی،آموزشی و مشاوره تأسيس گرديده. دست اندر كاران اين مؤسسه مردمي، تمام مساعي خود را به كار بسته‌اند تا بتوانند جامعه را با حقوق حقه و طبيعي افراد نابينا و كم بينا آشنا سازند و جهت احقاق آن تا حد توان، نيروهاي متعهد جامعه را به ياري بطلبند. علاوه بر اين، انجمن در تلاش است تا اين باور منطقي را در بين نابينايان و كم بينايان رواج دهد كه خداوند منّان خلقت آدمي را آن گونه قرار داده است كه با وجود محروميّت از عضوي، نه تنها می‌تواند چون ساير افراد اجتماع به زندگي طبيعي خود ادامه دهد، بلكه می‌تواند به عنوان يك عنصر موفق و توانمند در جامعه خود ايفاي نقش كند.

گزارش عملکرد این نمایندگی درسال 1401 به شرح ذیل می باشد.

 

 

 

الف : هزینه های نمایندگی

ردیف عنوان ؛ توضیحات تعداد مبلغ کل به ریال
1 پرداخت اجاره بهاء بصورت ماهیانه مبلغ 10.000.000 ریال معادل 1.000.000 تومان

از آبان ماه مبلغ 8.000.000 ريال معادل 800.000 تومان

12 110.000.000
2 پرداخت قبض آب هر دوماه یک بار 6 500.000
3 پرداخت قبض برق هر دوماه یک بار 6 1.000.000
4 پرداخت قبض گاز هر دوماه یک بار 6 1.000.000
5 پرداخت قبض تلفن هر دوماه یک بار 6 1.000.000
6 شارژ کارتریج پرینتر 4 2.500.000
7 هزینه نصب دوربین مداربسته 2 عدد 96.000.000
8 هزینه اینترنت 1 سال 15.000.000
9 هزینه اسباب کشی و کارگر 20.000.000
10 هزینه برداشتن و نصب اسپیلت 15.000.000
جمـــــع کل 262.000.000

 

ب : فرهنگی

ردیف عنوان ؛ توضیحات
1 بازدید سرکار خانم ابراهیمی رئیس محترم کتابخانه عمومی ارسنجان
2 برگزاری چند جلسه هیئت مدیره
3 بازدید دادستان شهرستان از کتابخانه 1 نفر
4 بازدید فرماندار شهرستان از کتابخانه
5 بازدید خیرین مروجین قرآنی شیراز 6 نفر
6 بازدید رئیس بهزیستی
7 مسابقه کتابخوانی و اهداء جوائز 3 نفر
8 مراسم افطاری 6 نفر
9 برگزاری مراسم عصای سفید با حضور مسئولین و نابینایان 200 نفر

 

 

 

پ : حمایتی

ردیف عنوان ؛ توضیحات تعداد مبلغ کل به ریال(در سال)
1 اهداء سردوش سوبان 6 نفر 24.000.000
2 مستمری 6 نفر بصورت ماهیانه مبلغ 11.300.000 ريال از آبان ماه 7 نفر 7 نفر 135.600.000
3 کمکهای بلاعوض و کمک به سادات 34 نفر 184.500.000
4 توزیع برنج 30 نفر 80.000.000
5 کمک هزینه کلاس های آموزش حفظ قرآن 7 مورد 35.000.000
6 اهداء پوشاک بافت 30 نفر 30.000.000
7 توزیع سبد کالا ارزش هر سبد کالا مبلغ 3.000.000 ريال 35 نفر 105.000.000
8 اهداء لوازم التحریر 76 نفر 228.000.000
9 اهداء 3 سری جهیزیه مبلغ  هرسری 200.000.000 ريال 3 نفر 600.000.000
12 توزیع مرغ 160 160.000.000
13 هزینه نماز و روزه استیجاری 3 نفر  160.000.000
14 اهداء 6 پک بهداشتی ارزش هر پک 100.000 تومان 6 نفر 6.000.000
15 اهداء جوائز مسابقه کتاب 3 نفر 6.000.000
مبلغ کــــل 1.754.100.000

ت : آموزشی

ردیف عنوان ؛ توضیحات تعداد
1 حفظ قرآن دو روز در هفته 6 نفر

ث : مشاوره

ردیف عنوان ؛ توضیحات تعداد
1 ارائه خدمات مشاوره ای به اعضاء تحت پوشش 2

ج: خدماتی

ردیف عنوان ؛ توضیحات تعداد
1 امانت دادن تخت دوتکه بیمارستانی به اعضاء 1 نفر
2 امانت دادن ویلچر 2 نفر
3  

 

بازدید از سایت نمایندگی از ابتدا تاکنون 101649 نفر (آدرس سایت nsaniran.ir)

حضرت امام حسين(ع) می فرمایند:

ای مردم به چشم خود می‏بینید که پیمان‏های خدا شکسته شده و شما هراس نمی‏کنید، بابت نقض تعهد پدران خود به هراس افتاده‏اید، و این در حالی است که تعهد به رسول خدا بی‏مقدار و خوار گشته، نابینایان و ناشنوایان و معلولان در شهرها بی‌ياور مانده‏اند و به آن‏ها رسيدگي نمی‏شود. شما به اندازه و مقام خود و در خور مسئولیت خود کار نمی‏کنید؛ حتي از کسانی که خادم معلولین‌اند تشکر نمی‌نمایید   (تحفة العقول، ص۲۳۷(

باتوجه به باورهای عمیق اسلامی حاکم برجامعه،این اطمینان وجوددارد،گرچه جامعه کنونی بشدت بسوی مادی شدن پیش میرودولی بازهم افرادخیّرونیک اندیش فراوانندوچنانچه اطلاع رسانی مناسبی صورت گیردمیتوان مسیرکمکهای انسان دوستانه رابسوی ارتقاءتوانمندی های این جامعه محروم سوق داد.

بر اساس قانون اساسی توجه به کرامت انسانی و رعایت عدالت در جامعه از اصول پایه نظام جمهوری اسلامی ایران بوده و دولت موظف است خدمات عادلانه و مطلوبی را برای اقشار مختلف جامعه تامین نماید.

در این راستا نابینایان که جزء جامعه مستعد و دارای معلولیت و محدودیت خاص می باشند ، می بایست مورد توجه ویژه ای قرار گرفته و دولت وظیفه دارد زمینه رشد ، بالندگی، نشاط ، سلامت ، تامین اجتماعی و رفاه در زندگی و بخصوص اشتغال که مهمترین نیاز جامعه نابینایان و در مراحل بعدی مشکل مسکن و ازدواج را همانند سایر شهروندان کشور ایجاد نماید.

به امید روزی که همه نابینایان و کم بینایان به حق قانونی خود دست یابند و هیچ گونه معزل ومشکلی در زندگی روزمره خود احساس نکنند و با دیگر شهروندان حقوق برابر داشته باشند.

در پایان جا دارد از توجه و عنایت مدیران سخت کوش و تلاشگر انجمن نابینایان ایران قدردانی نموده و از درگاه خداوند متعال توفیقات روز افزون آن عزیزان را خواستاریم.

نتیجه گیری :

امید است با توکل بر خداوند متعال و اتکا به داشته های خود افق جدیدی در سال 1402  گشوده و شاهد موفقیت های ارزنده ای در پایان سال 1402  باشیم.

عزیزانی که علاقه مند هستند در این زمینه به نمایندگی کمک نمایند : شماره حساب 192793937 و شماره کارت  5894637000005188  و شماره شبا IR650130100000000192793937 بنام نمایندگی انجمن نابینایان ایران ارسنجان (بانک رفاه کارگران) شعبه ارسنجان می باشد.

 

 

 

 

 

نمایندگی استان آذربایجان غربی شهرستان ارومیه

در سالی که گذشت این انجمن همانند سالهای قبل در راستای اهداف خود که در اساس نامه آمده است کوشید تا در زمینه های مختلف اقداماتی را در حمایت از جامعه هدف انجام دهد.

عمده ی  فعالیتهای انجمن را در چند بخش زیر به صورت خلاصه می توان ذکر کرد:

بخش فعالیتهای  فرهنگی

همیشه از بدو تاسیس  ما در این انجمن به فعالیتهای فرهنگی اهمیت ویژه می دهیم و در حد توان سعی می کنیم اقداماتی شایسته انجام دهیم که در سال گذشته هم بر همین روال بوده است و ما کوشیدیم در قالب کلاسهای مختلف حضوری و غیر حضوری در خدمت دوستان نابینا باشیم که به برخی از آنها اشاره می شود .

تشکیل کلاسهای حضوری برای دانش آموزان در پایه های مختلف برای رفع اشکالات درسی

علاوه بر تشکیل این کلاسها در مورد کلاسهای غیر درسی هم انجمن فعال بوده است که می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

1 )کلاس زبان انگلیسی  2 ) کلاس آموزش کامپیوتر

در کنار این فعالیتها برای متقاضیان و علاقمندان به مطالعه کتابهای مورد درخواست شده با پست رایگان برای عزیزان نابینا ارسال شده است .

یکی دیگر از فعالیتهای فرهنگی انجمن عبارت است از ارتباط با رسانه ها که در این زمینه در دفعات مکرر با روزنامه ها و مجلات و صدا و سیمای استان در خصوص آگاهی سازی جامعه از فعالیتهای انجمن توسط مدیرعامل مصاحبه به عمل آمده است.

بخش فعالیتهای تشکیلاتی و اداری

1 ) تشکیل جلسات با حضور مسولین ذی ربط در محل دفتر انجمن برای بررسی مشکلات انجمن و جلب نظر مسولین برای حل مشکلات عزیزان نابینا یکی  از این فعالیتها می باشد .

2 ) مراجعه مستمر به دفاتر شهرستانها   برای بازدید از آنها .

3 ) شرکت در جلسات شورای شهر و جلساتی که از انجمن دعوت می شود که در همه این جلسات مدیرعامل خود شخصا حضور داشته اند.

بخش فعالیتهای حمایتی

1 ) اعطای وام قرض الحسنه برای 65 نفر

2 ) اعطای وام خرید کالا برای 54 نفر

3 ) صدور معرفی نامه برای تعداد بیش از صد مورد  از اعضا برای رفع مشکلات مختلف از قبیل  دریافت مسالح ساختمانی رایگان, انجامخدمات آزمایشگاهی و رادیولوژی,

4 ) مساعدت مالی به اعضای نیازمند در خصوص رفع نیازهای  مختلف جمعا به مبلغ سی میلیون تومان برای صد نفر

5 ) اعطای بسته های حمایتی  برای اعضا در دفعات مکرر به شرح زیر :

تهیه یک بسته حمایتی برای تعداد دویست نفر در شب یلدا که ارزش ریالی هر بسته پانصد هزار تومان بوده است .

تهیه و توزیع بسته حمایتی مناسب برای سی صد نفر در عید نوروز و ماه مبارک رمضان که ارزش ریالی هر بسته یک میلیون تومان می باشد.

تهیه و توزیع یک بسته حمایتی مناسب به مناسبت روز جهانی عصای سفید برای دویست و پنجاه نفر که ارزش ریالی هر بسته بیش از هفت صد   هزار تومان می باشد .

6 ) تهی پوشاک و نوشت افزار برای 50 نفر از دانش آموزان بینا که از فرزندان اعضا هستند به مناسبت بازگشایی مدارس در مهر ماه

فعالیتهای ورزشی

در سالی که گذشت در زمینه ورزشی این انجمن با هیات ورزشهای نابینایان و کم بینایان در زمینه های مختلف همکاری نموده و در راستای گسترش فعالیتهای ورزشی اقدامات مهمی انجام داده است که مختصرا به آنها اشاره می شود .

1 ) اعزام تیمهای گلبال بانوان و آقایان در تیر ماه به بابلسر که در این مسابقات هر دو تیم مقام دوم را کسب کردند .

2) اعزام تیم گلبال و دو و میدانی آقایان و بانوان به بابلسر در آبان ماه که در این مسابقات نیز تیم بانوان سوم و تیم آقایان دوم در رشته گلبال و در رشته دو و میدانی نیز هر دو تیم سوم شدند .

3) در بهمن ماه تیمهای گلبال, دو و میدانی و شطرنج و شنای  بانوان و آقایان به مسابقات کشوری بابلسر اعزام شدند که خوشبختانه در رشته های مختلف امتیازات و رتبه های قابل توجهی کسب کردند .

 

 

 

نمایندگی استان ایلام شهرستان ایلام

دفتر نمایندگی انجمن نابینایان ایران در استان ایلام با گذشت بیش از چهار سال از تأسیس در راستای اهداف والای خود با یاری خداوند و همت اعضای هیئت مدیره مرکزی انجمن و با کمک خیرین در چهار سال گذشته موفق شد خدمات نسبتاً ارزنده ای را به اعضای خود در سراسر استان ارائه نماید.

اقدامات و خدمات ارائه شده به اعضای انجمن در سال 1401:

این خدمات شامل اعضای انجمن بوده که در حال حاضر حدود 210 نفر می‌باشند.

خدمات فرهنگی و اجتماعی:

در این بخش انجمن خدمات فرهنگی اجتماعی به شرح ذیل ارائه نموده است.

الف- حمایتی و مشاوره ای: انجمن از بدو تأسیس در راستای به عرصه آوردن نابینایان تلاش خود را آغاز کرد و با مراجعه حضوری به منازل این افراد و یا تماس با آنان در جهت تحقق این امر کوشش نمود و خانواده‌ها و افراد نابینا را با امکانات و خدمات این انجمن آشنا نمود و باعث حضور هر چه بیشتر این افراد در انجمن، کتابخانه گویای استان و همچنین سطح جامعه گردید و امروز شاهد حضور پررنگ تر و موفقیت‌های بیشتر نابینایان در سطح جامعه، استان و کشور هستیم.

ب- خدمات کتابخانه‌ای: نزدیک به پنج سال از تأسیس کتابخانه گویای نابینایان و کم بینایان در استان ایلام می‎گذرد که در این کتابخانه خدمات ارزنده‌ای در اختیار دانش آموزان، دانشجویان و سایر افراد نابینا و کم بینا قرار می‌گیرد. در این کتابخانه 300 عنوان کتاب بریل در 520 نسخه و بیش از 15000 کتاب گویا موجود است و در سال گذشته بیش از صد عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف توسط گویندگان صوتی شده و در اختیار اعضای نابینای کتابخانه قرار گرفته است که بیش از 500 ساعت کتاب صوتی می‌باشد.

در این انجمن علاوه بر خدمات کتابداری و کتابخوانی، خدمات آموزشی دیگری مانند آموزش کامپیوتر، آموزش اندروید، آموزش خط بریل، آموزش موسیقی، شعرخوانی و قصه‌گویی برای کودکان، برگزاری کلاس های مهارت آموزی در زمینه مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی و جلسات مشاوره ای انجام می‌گیرد.

خدمات حمایتی و رفاهی: این خدمات شامل توزیع سبد کالا، جهیزیه، کمک بلاعوض، نوشت افزار، پوشاک، کمک هزینه های درمانی و توزیع اقلام بهداشتی می باشد که امسال به دلیل کمبود منابع مالی میزان این خدمات بسیار کم بوده و در حد کمک های موردی بوده است و لذا از ذکر جزء به جزء آنها خودداری می شود.

برنامه های مناسبتی:

به منظور حضور فعال انجمن در جامعه و همچنین آشناسازی جامعه از نیاز ها و توانمندی‌های جامعه هدف و از طرف دیگر آشنایی اعضاء به نحوه بیان مطالبات و حضور فعال در جامعه این انجمن برنامه هایی را به شرح زیر اجرا نموده است.

1- دیدار با استاندار ایلام و بیان مسائل و مشکلات حوزه نابینایان استان

2- بزرگداشت روز جهانی نابینایان (ایمنی عصای سفید) در تاریخ ۱۵ اکتبر مصادف با ۲۳ مهر ماه.

3- برگزاری جشن هفته کتاب در آبان ماه به طور مشترک با کتابخانه های گویای استان ها.

4- برگزاری مراسم به مناسبت شهادت سردار سلیمانی در دی ماه

5 تهیه چندین کلیپ به مناسبت های مختلف

6 شرکت حافظان نابینا در مسابقات قرآنی و کسب مقام برتر در این مسابقات.

برنامه های رسانه ای انجمن:

در راستای اهداف آگاه سازی و اطلاع رسانی از توانمندی ها و نیاز حقوق شهروندی نابینایان، این انجمن از طریق رسانه ها اقداماتی نموده است؛ از جمله حضور بنده و چند تن دیگر از نابینایان فعال و توانمند استان در برنامه های رادیو و تلویزیون استان و تهیه گزارش رادیویی و تلویزیونی از انجمن و کتابخانه و پخش آن در صدا و سیمای استان.

امید است در سال 1402 نیز این انجمن به یاری خداوند و همت مسئولین و خیرین بتواند خدمات بیشتری را به اعضای انجمن و کلیه نابینایان و کم بینایان استان ارائه نماید و گام های مثبتی در این زمینه بردارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نمایندگی استان سیستان و بلوچستان شهرستان زاهدان

  • تهیه 53 جفت کفش در اول فروردین برای خانواده های نیازمند با مشارکت خیریه صابرین
  • برگزاری سفره افطاری با حضور 150 نفر از خانواده های نابینایان بهمراه مدیر کل بهزیستی و مدیر کل بانوان استانداری با مشارکت انجمن نابینایان ایران و خیرین محترم
  • واریز 4 میلیون ریال برای 4 نفر ازحفاظ قرآنی در ماه مبارک رمضان
  • توزیع غذای گرم در نیمه ماه مبارک رمضان بین 200 نفر از خانواده های نیازمند
  • توزیع غذای گرم در روز 21 ماه مبارک رمضان بین 170 نفر از خانواده های نابینایان
  • توزیع 300 پرس غذای گرم با مشارکت خیرین در روز 23 ماه مبارک رمضان
  • توزیع 50 سبد کالا در میان خانواده های نیازمند در تیرماه 1401 با مشارکت بنیاد مستضعفان
  • برگزاری کارگاه آموزشی در شهرستان زابل در تاریخ تیرماه 1401 با حضور 25 نفر از خانواده های نابینایان بمدت 3 روز
  • توزیع 25 پک لوازم التحریر در میان خانواده های نیازمند در شهرستان زابل در خلال کارگاه آموزش تحرک و جهت یابی ، آشنایی با تجهیزات کمک آموزشی
  • جلسات متعدد با ادارات مختلف جهت در اختیار گذاشتن مکان برای دفتر انجمن من جمله اداره اوقاف ، ستاد اجرای فرمان امام (ره)
  • مذاکره با ریاست شهرکهای صنعتی استان بهمراه  معاون توانبخشی در مورد اشتغال  نابینایان
  • توزیع 20 بسته گوشت قربانی به مناسبت عید قربان میان بیست خانواده نیازمند نابینا
  • مذاکره با مدیر کل اقتصاد استانداری س و ب و مطرح نمودن مشکل اشتغال نابینایان و نداشتن مکان بعنوان دفتر کاری
  • اعزام اردوی زیارتی برای 43 نفر از خانواده های نابینایان با همکاری یکی از خیریه های استانکه 3 نفر رایگان اعزام شدند با مشارکت انجمن نابینایان در شهریور 1401
  • جلب مشارکت 23 میلیون ریال جهت اعزام اردو به مشهد مقدس از دفتر آستان قدس در شهرستان زاهدان
  • کمک مالی به مبلغ 180 میلیون ریال برای 3 نفر از نابینایان نیازمند از سوی انجمن نابینایان ایران
  • شرکت در جلسه ای به مناسبت 23 مهرماه با شورای شهر زاهدان که هدیه کارتی به مبلغ دومیلیون و پانصد ریال برای 4 نفر از نخبگان نابینا به همراه لوح تقدیر اهدا گردید که در خاتمه جلسه نیز به رئیس دفتر قول مکان داده شد که تا کنون محقق نگردیده است.
  • حضور در روز 23 مهر ماه در معاونت پیشگیری از وقوع از جرم و مطرح نمودن عدم همکاری دوایر دولتی در مورد استخدام معلولین
  • شرکت در جلسه ای با مدیر کل محترم سازمان بهزیستی بمناسبت روز جهانی نابینایان و عنوان نمودن مشکلات متعدد معلولان و قول پیگیری از سوی ایشان به همراه نماینده مجلس شورای اسلامی در زاهدان
  • شرکت در جلسه بمناسبت روز جهانی پارا المپیک با حضور نماینده مجلس اسلامی در شهر زاهدان و نقد تند رئیس دفتر از عدم همگرایی نمایندگان مجلس برای استیضاح وزرا در مورد اشتغال  نابینایان
  • پیگیری استخدام یکی از نابینایان در  آموزش و پرورش از طریق نماینده مجلس که متاسفانه نتیجه ای حاصل نگردید
  • همکاری و هدایت کمکهای نقدی خیرین و واریز مستقیم کمک مالی به حساب نابینایان نیازمند بمبلغ 60 میلیون ریال برای 6 نفر
  • برگزاری مراسم شاد برای 80 نفر از خانواده های نابینایان با همکاری قرارگاه محرومیتزدایی سپاه پاسداران که در این مراسم رئیس دفتر مشکلات متعدد خانواده های نابینایان را مطرح کرد و در پایان از قاری نابینا با هدیه کارت و لوح تقدیر قدردانی شد و این عزیزان به رایگان ویزیت شدند و دارو دریافت کردند و مراسم با اهدا سبد کالا برای  80 خانواده پایان یافت .
  • حضور در جلسه ای با سازمان فنی و حرفه ای در دفتر امور بانوان استانداری و پیگیری تجهیز مرکز فنی و حرفه ای به برجسته نگار هوشمند و لزوم تجهیز شهرهای بلوچستان برای نابینایان
  • حضور در سازمان فنی و حرفه ای بمناسبت افتطاح مرکز نابینایان در حضور استاندار وت
  • همکاری با سازمان فنی و حرفه ای در مورد برگزاری کلاسهای ویژه نابینایان
  • پیگیری گواهینامه بافندگی یکی از نابینایان از سوی دفتر جذب و  سرمایه گذاری گزاری  استانداری  که  سازمان فنی و حرفه ای صدور مدرک ایشان را به  چند سال تاخیر انداخته بود .
  • حضور در جلسه با مدیر کل بیمه سلامت و مطرح شدن حمایت از بیماران خاص و سعب الاج
  • شرکت در جلسه با حضور مسئول فناوری دانشگاه سیستان و بلوچستان و مشاوره در مورد تجهیز  کامل  کتابخانه ای برای نابینایان و پیشنهاد برای  استفاده سایر نابینایان دانشگاه ها برای  استفاده از  این مرکز
  • حضور در جلسات متعدد با سمنهای مردم نهاد استان و مطرح نمودن مشکلات و همکاری بیشتر سمنهای مردم نهاد
  • هدیه یک دستگاه چراغ آترا به یکی از خانواده های نیازمند نابینا توسط رئیس دفتر انجمن نابینایان ایران در استان س وب
  • توزیع 20 سبد کالا برای خانواده های نیازمند با مشارکت بانک ملت
  • مکاتبه با نیروی انسانی استانداری س و ب جهت به گیری یکی از نابینایان در دانشگاه سیستان و بلوچستان

گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران 1401

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید