وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

تندیس جشنواره گامینو در دستان قهرمانان مجازی

تقدیر از ده سال فعالیت داوطلبانه کاربران نابینا و کم‌بینا در فضای مجازی

در روز ۱۱ شهریور سال جاری، فراخوانی از سوی انجمن نابینایان ایران بر روی وبسایت‌ها و کانال‌های خبری حوزه نابینایان قرار گرفت که از کاربران با آسیب بینایی دعوت می‌کرد چنانچه در ده سال گذشته در فضای مجازی اقدام به تولید محتوای متناسب برای نابینایان یا مرتبط با موضوع آسیب بینایی داشته‌اند، آثارشان را در نخستین دوره جشنواره ملی فعالیت نابینایان در فضای مجازی (گامینو) شرکت دهند. با انتشار این فراخوان، 78 نفر از کاربران نابینا و کم‌بینا، ۲۰۶ اثر را در سه محور اصلی آموزشی و توانبخشی، تفریحی و سرگرمی و فرهنگی و اجتماعی به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند و روند داوری آثار از ابتدای مهرماه آغاز شد. از ابتدا قرار بود آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان گامینو در روز ۲۳ مهر و به مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید برگزار شود اما اختلالات به وجود آمده در دسترسی کاربران به اینترنت این کار را به تعویق انداخت تا اینکه در نهایت این رویداد، در تاریخ ۲۴ آذر و با حضور جمع زیادی از نابینایان در محل سالن آمفی‌تئاتر مجتمع نابینایان شهید محبی برگزار شد.

در این رویداد، امید هاشمی، فاطمه جوادیان و مسعود طاهریان داوران هر یک از محور‌های سه‌گانه جشنواره ضمن برشمردن چالش‌های حوزه تخصصی خود و ارائه گزارش در خصوص روند انجام داوری‌ها، ملاک‌های داوری آثار را تشریح کردند. همچنین مهندس منصور شادکام قائم‌مقام انجمن و امیر سرمدی دبیر اجرایی جشنواره گامینو، به تشریح اهداف انجمن از برگزاری این رویداد ملی پرداختند. بعلاوه، حسین عبدالملکی، پژوهشگر نابینا نیز حضور و فعالیت نابینایان در فضای مجازی را از منظر جامعه‌شناسی مورد واکاوی قرار داد.

اصلی‌ترین بخش این رویداد، معرفی نفرات برتر هر یک از محور‌های جشنواره بود که با حضور داوران و سایر مسؤولان برگزاری جشنواره رقم خورد.

در نخستین دوره از جشنواره ملی حمایت از فعالیت‌های نابینایان در فضای مجازی و در بخش آموزشی و توانبخشی که امید هاشمی داوری آن را به عهده داشت، به ترتیب آقایان سعید درفشیان به خاطر تولید بسته‌های آموزشی در زمینه نرم‌افزار‌های ضبط و ویرایش صدا، آرمین رسولی برای فعالیت‌های گسترده آموزشی در بستر اینستاگرام و شهروز حسینی برای ارائه بسته صوتی آموزش مقدماتی نوازندگی پیانو و فعالیت‌های اثربخش در فضای مجازی، حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند. همچنین شرکت دانش‌بنیان پکتوس به علت 6 سال فعالیت مستمر در حوزه تولید بسته‌های آموزشی و انتشار اخبار به‌روز در زمینه فناوری و خبر‌های ویژه نابینایان، به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شد.

در این حوزه 40 شرکت کننده، 82 اثر را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.

در حوزه تفریحی و سرگرمی به داوری سرکار خانم فاطمه جوادیان، برنامه رادیویی شش‌نقطه که به همت اشکان آذر‌ماسوله، الهه واحدی و جمع دیگری از نابینایان تولید می‌شود، به خاطر ارسال آثار مستند‌های تهران من تابستان من، مستند خانه حیوانات و سلسله برنامه‌های کوهنوردی و ملزومات آن به جایگاه اول دست یافت. محمدرضا صداقت، به خاطر تولید پادکست‌های تهرانگردی به عنوان برگزیده دوم شناخته شد و بهاره احمدی، از بازیگران و کارگردانان نابینای نمایش‌های صوتی برای ارسال نمایش روزهای ابری و معجزه عظیم، عنوان سوم را از آن خود کرد. در این قسمت همچنین شورای کتاب کودک به خاطر سال‌ها فعالیت در زمینه تولید کتاب‌های ویژه کودکان نابینا از جمله انواع بازی برای بچه‌های نابینا، مجموعه لمس آگاهی و کتاب تو یک جهانگردی، به عنوان شایسته تقدیر شناخته شد.

در این حوزه، 26 شرکت کننده، 34 اثر را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.

در بخش فرهنگی و اجتماعی به داوری مسعود طاهریان، محسن صالحی مدیر پایگاه اینترنتی محله نابینایان برای تولید نشریات فرهنگی آگاهی‌بخش از جمله نشریه نگاه و جهان آزاد و عرضه رایگان فیلم‌ها و سریال‌های توضیحدار برای نابینایان، عنوان نخست را از آن خود کرد. ابوذر سمیعی برای ارسال سلسله پادکست‌های مدرسه رسا و نگاه تخصصی در ارتباط با تولیدات محتوای فرهنگی نابینایان در جایگاه دوم قرار گرفت. مجید سرایی نیز برای تولید پادکست‌های تخصصی درباره تاریخ اجتماعی و فرهنگی نابینایان از جمله مجموعه زنگ تاریخ و ساختمان 53 و انتشار سفرنامه صوتی تاجیکستان، عنوان سوم را از آن خود کرد.

در این بخش، مؤسسه حمایت از بیماران چشمی آرپی به علت فعالیت‌های علمی آموزشی و فرهنگی و تولید پادکست‌هایی در این ارتباط به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شد.

در این حوزه، 46 شرکت کننده 90 اثر را به دبیرخانه جشنواره ارسال کردند.

تمامی برندگان، تندیس جشنواره، لوح تقدیر، دارو‌کارت طلایی، جوایز نقدی و غیر نقدی این جشنواره را دریافت کردند. هدیه نقدی رتبه اول 30 میلیون ریال، رتبه دوم 20 میلیون ریال و برگزیده رتبه سوم 10 میلیون ریال بود. لوح تقدیر و تندیس جشنواره نیز به شایستگان تقدیر اهدا شد.

منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران این نوید را به علاقمندان فعالیت در فضای مجازی داد که این جشنواره هر دو سال یک بار در سطح ملی و به منظور تقدیر از فعالیت‌های نابینایان در فضای مجازی برگزار شود.

شایان ذکر است، این جشنواره با حمایت سازمان بهزیستی کشور، بانک مسکن، بانک صادرات، شرکت پرداخت الکترونیک سداد، شرکت پیشگامان پویا، شرکت پکتوس و شرکت آبتین سلامت ایرانیان برگزار شد.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید