وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

منصور شادکام در گفتگو با آتیه آنلاین اظهار کرد: نقش پررنگ وزیر کار در تحقق مطالبات بحق معلولان، انعکاس مطالبات معلولان در گفت‌وگوی آتیه‌آنلاین با قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران:

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران بااشاره به مشکلات بهزیستی در سال‌های اخیر گفت: درخواست و مطالبه جدی جامعه معلولان کشور از وزیر کار این است که در راستای شناسایی و حل مشکلات در هم تنیده ساختاری و مدیریتی سازمان بهزیستی که عملکرد آن بر زندگی و مسایل معلولان تاثیر مستقیم دارد با دغدغه‌مندی و تعهد افزون‌تر تدبیر نظری جدی و راهبرد اصولی مدنظر قرار گیرد.
منصور شادکام در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در سال‌های اخیر ایجاد مراکز مثبت زندگی بود که با تصمیمات غلط کارشناسی و عدم مشورت با انجمن‌ها تأسیس شدند و با روی کار آمدن رییس فعلی سازمان از ایشان درخواست شد که مشکلات پیش آمده برای مددجویان ما در این مراکز و مشکلات ساختاری آن برطرف شود اما متأسفانه تمامی آن مشکلات همچنان پابرجا است.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات جدی برای معلولان در بهزیستی را مساله تجهیزات کمک‌توانبخشی دانست و تصریح کرد: درخواست سالیان متمادی جامعه معلولان تدوین شیوه‌نامه مشخص برای تامین و تحویل تجهیزات توانبخشی براساس نیاز سنجی‌ است.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر استان‌ها برای خرید تجهیزات سلیقه‌ای عمل می‌کنند و ستاد نظارت چندانی ندارد. کارشناسان بهزیستی تجهیزات را وسایل پیش‌پا افتاده‌ای مانند لوح و قلم، ساعت و عصای سفید می‌دانند. این در حالی است که امروزه نابینایان نیاز به تجهیزات پیشرفته و با فناوری‌های روز دنیا را دارند. تجهیزاتی که گران‌قیمت هستند و معلولان توانایی خرید آن را ندارند.
شادکام تصریح کرد: بهزیستی هیچ برنامه مشخصی برای حمایت از تجهیزات گران قیمت مانند برجسته نگار هوشمند همراه که یک تبلت بریل ویژه نابینایان است ندارد. تجهیزاتی که توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و در داخل کشور تولید می‌شود، حتی برنامه‌ مشخصی برای حمایت از توسعه این شرکت‌ها در دستور کار این سازمان وجود ندارد.
ضرورت تخصیص کامل بودجه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت
قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران تاکید کرد: بودجه موردنیاز سازمان بهزیستی در زمینه تجهیزات، اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت و سایر زمینه‌های این سازمان که مرتبط با زندگی معلولان است باید تمام و کمال تأمین شود تا آسیب‌دیدگان اجتماعی در شرایط امروزی کشورمان بیش از این دچار مشکل نشوند.
وی تأمین مسکن را یکی دیگر از نیازهای اساسی جامعه معلولان کشور برشمرد و اعلام کرد: در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای خانه‌دار شدن افراد معلول و خانواده‌هایی که دو فرد معلول و بیشتر دارند شروع شد. اما این تلاش‌ها پاسخگوی نیاز فعلی معلولان در حوزه مسکن نیست.
شادکام اضافه کرد: در بسیاری از استان‌ها به ویژه در تهران و البرز هنوز هیچ یک از تعهدات سازمان در زمینه مسکن معلولان عملیاتی نشده است. در زمینه طرح نهضت ملی مسکن نیز ناهماهنگی‌هایی میان سازمان بهزیستی و وزارت راه و شهرسازی وجود دارد. از طرفی بهزیستی اعلام می‌کند معلولان نیازی به واریز آورده اولیه ندارند. از آن طرف وزارت راه و شهرسازی افرادی را که اقدام به واریز نکرده‌اند را از این طرح حذف می‌کند.
عدم تمکین دستگاه‌ها به سهم سه درصدی استخدام معلولان
قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران اشتغال را از دیگر معضلات و چالش‌های پیش روی وزارت کار برای معلولان دانست و گفت: متأسفانه دولت نتوانسته در زمینه ایجاد اشتغال برای معلولان موفق باشد. از طرفی قانون سه درصد استخدام معلولان در دستگاه‌های اجرایی کشور را داریم از طرفی دیگر بخش خصوصی است که دولت حمایت‌های لازم را از این بخش در زمینه اشتغال معلولان به عمل نمی‌آورد. قطعاً حتی اگر قانون سه درصد هم اجرا شود، پاسخگوی نیاز معلولان در حوزه اشتغال نیست.
وی اضافه کرد: بسته‌های حمایتی و تشویقی مشخصی برای بخش خصوصی به ویژه در زمینه معافیت‌های مالیاتی باید در نظر گرفته شود تا آنها تشویق شوند در یک موقعیت یکسان برای استخدام یک فرد معلول با یک فرد سالم، فرد معلولی که در همان ساختار شغلی توانایی و تخصص دارد را انتخاب کند.
دریغ از انتشار یک روزنامه برای نابینایان
شادکام ضمن انتقاد شدید نسبت به عملکرد وزارت ارشاد و مؤسسه مطبوعاتی ایران در حذف تنها روزنامه ویژه نابینایان گفت: در کشوری زندگی می‌کنیم که بیش از سه هزار نشریه شامل فصل‌نامه، ماهنامه، هفته‌نامه و روزنامه برای افراد بینا دارد. اما ایران سپید به عنوان تنها روزنامه ویژه نابینایان و به بهانه کرونا در یک حرکت انقلابی تعطیل شد و در حال حاضر هم با تصمیم¬های غلط کارشناسی تبدیل به هفته‌نامه شده است. نسخه بریل آن تنها در تهران توزیع می‌شود.
وی تصریح کرد: دولت سیزدهم با شعار دولت انقلابی، مردمی و جهادی پای به میدان گذاشت اینکه در حال حاضر هیچ‌حمایتی برای احیای تنها روزنامه ویژه نابینایان با ۲۶ سال سابقه نداردآیا امری عادلانه است؟
شادکام از مدیر مؤسسه ایران تقاضا کرد مدیر مسئول ایران سپید را از میان نابینایان دست به قلم و متخصص انتخاب کند تا شاهد بهبود کیفی مطالب این روزنامه باشیم.
وضعیت اسفناک مرکز توانبخشی رودکی
قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران به وضعیت نامناسب مرکز توانبخشی رودکی نیز اشاره کرد و گفت: یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مراکز توانبخشی ویژه نابینایان که‌یکی از اقداماتش تأمین منابع مطالعاتی نابینایان به خط بریل و صوتی بود با عملکردغلط بهزیستی به نابودی کشیده شد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر این مرکز نیاز به استخدام نیروی انسانی مجرب دارد. تجهیزات آن هر روز مستهلک‌تر می‌شود و ساختمان مرکز نیز به تعمیراتی نیاز دارد.
شادکام افزود: از وزیر جدید تعاون انتظار می‌رود بحث احیای مراکز توانبخشی ویژه نابینایان را به جد دنبال و پیگیری کند. مشکل ما تنها در تهران و مرکز رودکی و مرکز خزانه که در زمینه آموزش بسیار فعال بود و در حال حاضر اکثر فعالیت‌های آن متوقف شده، نیست.
شادکام با تاکید بر جایگاه رو به زوال مراکز توانبخشی ویژه نابینایان در سایر استان‌ها تصریح کرد: در حال حاضر مراکز شهید جلیلیان در مشهد و هفت تیر در اصفهان تعطیل شده اند.
وی ضمن به کارگیری مدیران توانمند و متخصص در رأس مرکز رودکی و سایر مراکز توانبخشی ویژه نابینایان از سازمان بهزیستی درخواست کرد هر چه سریعتر به وضعیت این مراکز رسیدگی کند.
شادکام قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را یکی دیگر از اسناد بالادستی زندگی معلولان دانست که مدیران بهزیستی و سایر نهادها هیچ توجهی به آن ندارند.
وی ادامه داد: بودجه مورد نیاز قانون حمایت آنطور که باید به دستگاه‌های اجرایی تخصیص داده نمی‌شود. در سال‌های اخیر شاهد تخصیص حداکثر تنها ۵ درصد از بودجه مورد نیاز قانون از طرف سازمان برنامه و بودجه بودیم، بنابراین با این شرایط تا صد سال دیگر هم نمی‌توان این قانون را که دولت و مجلس متعهد به اجرا و پیگیری آن هستند را محقق کرد.
بی‌عملی دبیرخانه نظارت بر قانون حمایت از حقوق معلولان
قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران گفت: دبیرخانه نظارت بر قانون حمایت از حقوق معلولان زیر نظر بهزیستی و در این سازمان تشکیل شده است. اما حال سازمانی که خود به وظایف محوله عمل نمی‌کند چطور می‌خواهد از سایر وزارتخانه‌ها و سازمانهایی که قانون را اجرا نمی‌کنند مطالبه‌گری کرده و آنها را در این زمینه پاسخگو کند؟
مستمری اندک و عدم کفایت معیشت معلولان
وی با تاکید بر اینکه مسائل معیشتی معلولان به ویژه نابینایان یکی دیگر از مواردی است که دولت و وزارت کار باید تصمیم عاجلی در خصوص آن داشته باشد، افزود: طبق ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان، دولت مکلف است به معلولان شدید و خیلی شدید فاقد شغل و درآمد حقوقی معادل حقوق پایه وزارت کار پرداخت کند. اما در حال حاضر مستمری سازمان بهزیستی برای افراد یک نفره ۴۲۰ هزار تومان است که فاصله بسیار زیادی با قانون حمایت دارد.
شادکام پرداخت ناعادلانه مستمری را یکی دیگر از چالش‌های بهزیستی دانست و اظهار کرد: این سازمان آمار و ارقام مشخصی از وضعیت معلولان در زمینه پرداخت مستمری ندارد. در حالی که برخی از افراد پشت نوبت دریافت مستمری هستند، به عده‌ دیگری که اتفاقا شغل و درآمد مناسب دارند، مستمری تعلق می‌گیرد.
وی تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد در خیلی از موارد تنها بحث، عدم بودجه و امکانات نیست. در خیلی از موارد همین بودجه فعلی درست توزیع نمی‌شود و با مدیریت غلط شاهد اتلاف منابع و امکانات موجود هستیم.
شادکام گفت: ناعدالتی در زمینه پلاک ویژه برای نابینایان نیز صدق می‌کند و متأسفانه با عدم همکاری که میان بهزیستی و راهنمایی و رانندگی وجود دارد، شاهد هستیم که پلاک ویژه به نابینایان داده نمی‌شود. درست است این قشر خود نمی‌تواند رانندگی کند. اما افراد نابینا فرزند و همسر بینا دارند، پدر و مادر دارند که با شرایط آنها داشتن پلاک ویژه می‌تواند کمک بزرگی به نابینایان در شهر تهران برای تردد کند.
عدم حمایت بهزیستی از شبکه ملی نابینایان ایران
قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران شبکه ملی نابینایان ایران شمنا را یکی دیگر از نقاط ضعف بزرگ سازمان بهزیستی برشمرد و افزود: بهزیستی در اسفندماه سال ۱۳۹۹ شبکه شمنا را با هدف پیگیری مطالبات جامعه نابینایان ایجاد کرد. اما متأسفانه در ۱۹ ماه اخیر که این شبکه تأسیس شده است، سازمان هیچ حمایتی را از آن به عمل نیاورده است. در حال حاضر این شبکه نه دفتر مشخصی دارد، نه اقدام به عضوگیری کرده و نه وبسایت فعالی دارد که بتواند فعالیت‌های خود را منعکس کند. مجمع عمومی این شبکه که قرار بود در مردادماه برگزار شود هم تشکیل نشده و اعضای هیات مدیره آن یکی پس از دیگری در حال استعفا هستند.
شادکام در ادامه از وزیر کار درخواست کرد به شبکه ملی نابینایان ورود کند و امکانات مورد نیاز این شبکه را در اختیار آنها قرار دهد.
قائم‌مقام انجمن نابینایان‌ایران باانتقاد از عملکرد سازمان بهزیستی‌کشور از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست کرد که این وزارت خانه یکی از اولویت‌های کاری خود را تغییر و تحولات مدیریتی در این سازمان قرار دهد چرا که عملکرد سازمان بهزیستی در زندگی معلولان کشور تأثیر مستقیم دارد.
ضرورت عملگرایی و پرهیز از شعار در سازمان بهزیستی
وی با درخواست از وزیر کار برای ایجاد تغییرات گسترده در رأس سازمان بهزیستی، گفت: با روی کار آمدن وزیر سابق در دولت سیزدهم تغییراتی در سازمان بهزیستی مانند بسیاری از سازمان‌ها اتفاق افتاد و رئیس فعلی سازمان بهزیستی نیز انتخاب شد. علی محمد قادری روز نخست مسئولیت خود حکمش را بر سر گذاشت و اعلام کرد که خادم معلولان کشور است اما متأسفانه عملکرد وی در طول بیش از یک سال گذشته به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
شادکام افزود: تنها سردادن شعار خادمی و خالی از عملکرد قابل دفاع دردی دوا نمی کند. خادم بودن مشخصاتی دارد. زمانی که هیچ‌یک از خواسته‌های جامعه معلولان عملیاتی نمی‌شود و پای درد و دل آنها نمی‌نشینیم چطور می‌توان ادعای خدمتگزاری داشت.
قائم‌مقام انجمن نابینایان‌ایران عملکرد مجموعه بهزیستی را در مقطع فعلی به نسبت سال‌های اخیر بسیار ضعیف ارزیابی کرد و گفت: معاونت توانبخشی سازمان یکی از ناکارآمدترین معاونان توانبخشی بهزیستی در سال‌های اخیر بوده و همکاری مناسبی با سازمان‌های مردم‌نهاد در کشور نداشته است. با برکناری او معاون این بخش مشخص نیست چه کسی قرار است یکی از مهم‌ترین معاونت‌های بهزیستی عهده دار شود.
وی تصریح کرد: متاسفانه دفتر امور توانمندسازی معلولان در سازمان بهزیستی ۶ ماه است که بدون مدیرکل اداره می‌شود. دفتری که بسیاری از امور مهم معلولان به آن مربوط می‌شود. از بدیهی‌ترین مسائل «انتخاب مدیران توانمند برای دفاتر مهم سازمان بهزیستی» است و عدم انتخاب مدیرکل برای این دفتر تامل برانگیز است.
شادکام با درخواست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: انتظار جامعه معلولان و از جمله اعضاء انجمن نابینایان از وزیر کار این است که با ایجاد تغییرات گسترده و انتصاب مدیران تازه‌نفس و مدبر در رأس سازمان بهزیستی خون جدیدی در رگ‌های این سازمان حیاتی برای معلولان بدمند و با انتخاب مدیران متخصص و متعهد زمینه ای برای حل بخشی از مشکلات این قشر فراهم کنند.
انجمن ها در کنار و نه مقابل سازمان بهزیستی قرار دارند
قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران با بیان اینکه «ما خود را در کنار بهزیستی می‌دانیم نه در مقابل آنها»، تاکید کرد: این انجمن به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های مردم نهاد در کشور که نزدیک به ۲۹ سال سابقه فعالیت دارد و با ۲۲ دفتر نمایندگی در سطح کشور می‌توانیم بازوی خوبی برای بهزیستی در پیشبرد امور نابینایان باشیم.
وی افزود: ما خود را در کنار و نه مقابل سازمان بهزیستی می‌بینیم. مدیران این سازمان باید از تجربیات و نیروهای متخصص انجمن در زمینه‌های مختلف استفاده کنند. در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها با انجمن وارد مشورت شوند و قبل از آنکه قانونی را به تصویب برسانند، آن را با اعضای جامعه هدف در میان بگذارند. مسائل و مشکلات آن را برطرف کنند سپس قانون را برای اجرا ابلاغ کنند. در این صورت شاهد کاهش بسیاری از مشکلات فعلی خواهیم بود.
شادکام در پایان با آرزوی توفیق برای وزیر جدید کار گفت: جامعه معلولان و از جمله نابینایان کشور امید دارند که این وزارت خانه و مجموعه سازمان بهزیستی کشور صدای آنها را بشنوند و به خواسته‌ها و مطالبات آنها پاسخی در خور و مناسب دهند.
گفت و گو : مهین داوری
مهین داوری
کد خبر: 54878

منبع: آتیه آنلاین

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید