وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

منصور شادکام، در گفتگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: امیدواریم خواسته‌های جامعه نابینایان به گوش مسئولان برسد

منصور شادکام، با تشریح برنامه‌های ویژه روز عصای سفید، گفت: به طرح مسائل، مشکلات و مطالبات جامعه نابینایان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، احیای حقوق شهروندی، توان‌بخشی، مددکاری خواهیم پرداخت و امیدواریم این خواسته‌ها به گوش مسئولان برسد.
امیدواریم خواسته‌های جامعه نابینایان به گوش مسئولان برسد
منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره برنامه‌های انجمن به‌مناسبت 23 مهر، روز جهانی عصای سفید، گفت: در این روز طبق روال سال‌های گذشته برنامه ویژه‌ای خواهیم داشت و مراسمی با حضور مسئولان دولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد، رسانه‌ها، خیرین، ورزشکاران، هنرمندان، نابینایان و خانواده‌های آن‌ها برگزار خواهیم کرد. در این مراسم به طرح مسائل، مشکلات جامعه هدف و مطالبات جامعه نابینایان در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، احیاء حقوق شهروندی، توان‌بخشی، مددکاری و… خواهیم پرداخت و امیدواریم این خواسته‌ها به گوش مسئولان برسد.

شادکام ادامه داد: در این مراسم علاوه بر شهردار و معاون فرهنگی ایشان و اعضای شورای شهر، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و نمایندگان مجلس از چهره‌های هنرمند ازجمله منوچهر هادی، یکتا ناصر، بهناز جعفری، ایمان صفا و هنرمند عرصه موسیقی، فرزاد فرزین، ورزشکارانی مانند خواهران منصوریان، محمدهادی ساروی دعوت کرده‌ایم.  اداره کل سلامت شهرداری و باشگاه اقدسیه و انجمن خیریه افق سبز در برگزاری این برنامه مشارکت دارند.

وی همچنین درباره وضعیت برگزاری جشنواره ملی «کاما» گفت: جشنواره ملی کاما (کتاب افراد معلول ایران) از تجمیع دومین جشنواره «کتاب نابینایی و کم ‌بینایی» و سومین جشنواره «انتخاب بهترین کتاب در حوزه معلولان» متولد شده است. قرار بود این جشنواره دو سالانه برگزار شود اما متأسفانه در دو-سه سال اخیر به‌دلیل شرایط کرونا نتوانستیم این جشنواره را برگزار کنیم، همچنین شرایط و امکانات از نظر بودجه‌ای و اعتباری برای جذب  حامی مساعد نبود. اما امسال از دی‌ماه سال جاری مقدمات آن را فراهم می‌کنیم تا دومین جشنواره ملی کاما را آذرماه 1402 برگزار کنیم، فراخوان این جشنواره نیز خردادماه سال آینده اعلام می‌شود.

وی در ادامه از برگزاری جشنواره دیگری به نام «گامینو» خبر داد و گفت: امسال درصدد آن هستیم که جشنواره ملی «گامینو» را برگزار کنیم. در چند سال اخیر به‌ویژه در زمان کرونا، فضای مجازی بستری برای نابینایان فراهم آورد که این افراد به صورت خودجوش به ساخت کلیپ‌های آموزشی و فرهنگی در فضای مجازی اقدام کردند؛ از این رو تصمیم گرفته شد جشنواره‌ای با نام «گامینو» در سه محور توان‌بخشی، آموزشی و تفریحات و سرگرمی برگزار کنیم.

شادکام افزود: از فراخوان این جشنواره استقبال خوبی شد و 200 نفر فیلم و کلیپ‌های آموزشی که در این چند سال تولید کرده بودند را ارسال کردند و داوران این آثار نیز از نابینایان بودند. مهلت این جشنواره پایان شهریورماه بود که به‌دنبال وضعیت قطعی اینترنت امکان داوری آثار دیگر وجود نداشت؛بنابراین تصمیم گرفته شد داوری‌ها به تعویق بیفتد. امیدواریم بتوانیم این جشنواره را آذرماه سال جاری برگزار کنیم.

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران درباره برنامه‌های این انجمن برای «هفته کتاب» گفت: در سال‌های اخیر به دلیل شرایط کرونا برنامه‌های ویژه هفته کتاب، مجازی بود و امکان حضور در کتابخانه‌ها وجود نداشت. امسال با کمرنگ‌تر شدن وضعیت کرونا، حضور مجدد نابینایان در کتابخانه‌ها بیشتر شده است. در هفته کتاب و در کتابخانه‌های ویژه نابینایان، غیر از برنامه کتاب و کتابخوانی که از سوی کتابداران در اختیارشان قرار می‌گیرد، برنامه‌های دیگری مانند مسابقه کتابخوانی، نشست کتابخوانی، آموزش خط بریل، جهت‌یابی، مهارت‌های زندگی، موضوعات روانشناسی و ارائه صنایع دستی برگزار می‌شود.

شادکام افزود: همه 15 کتابخانه زیرنظر انجمن نابینایان برای این برنامه‌ها در هفته کتاب، اعلام آمادگی کرده‌اند که زمان برگزاری آن‌ها اعلام می‌شود.
کد مطلب : ۳۲۷۲۵۶

منبع: خبرگزاری کتاب ایران ایبنا

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید