وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

قائم مقام انجمن نابینایان ایران در گفتگو با برنامه شش نقطه از رادیو تهران اظهار کرد: نابینایان به دلیل نبود مبلمان شهری مناسب، بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند

قائم مقام انجمن نابینایان ایران با اشاره به اینكه نابینایان به دلیل نبود مبلمان شهری مناسب، بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند گفت: تعداد خودروهای خدمت‌رسانی به جانبازان و معلولان در تهران، كافی نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، سامانه‌ی حمل و نقل جانبازان و معلولین، سال‌هاست كه زیر نظر شركت واحد شهرداری تهران مشغول به ارائه ی خدمت در حوزه‌ی حمل و نقل به معلولین و جانبازان ساكن تهران، با استفاده از خودروهای مناسب‌سازی‌شده است. حامد صادق‌مقدسی مدیر این سامانه، با حضور در برنامه‌ی رادیویی شش نقطه، در خصوص فعالیت‌ها و خدمات این سامانه توضیحاتی را ارائه كرد. همچنین مهندس منصور شادكام، قائم مقام انجمن نابینایان ایران، در این گفتگوی رادیویی، چالش‌ها و انتظارات جامعه‌ی معلولین و به خصوص نابینایان از این سامانه را با مدیریت این سامانه مطرح نمود.

شادكام: تعداد خودروهای خدمت رسانی به جانبازان و معلولان در تهران، كافی نیست
به گفته‌ی قائم مقام انجمن نابینایان ایران، مشكلات فراوانی كه در سطح شهر از لحاظ مناسب‌سازی مبلمان شهری وجود دارد، باعث شد تا سامانه‌ی حمل و نقل جانبازان و معلولین راه‌اندازی شود.
وی در ادامه توضیح می‌دهد كه این سامانه در ابتدای راه‌اندازی كه در سال ۱۳۹۱ اتفاق افتاد، دارای ۶۰ ون مناسب‌سازی‌شده بوده كه این تعداد بعد از گذشت این همه سال هنوز افزایش نیافته و حتی تعداد زیادی از این ون‌ها به دلیل نیاز به تعمیر از رده خارج شده و قابل استفاده نیستند. به دلیل تعداد زیاد تقاضا از سوی معلولین و جانبازان ساكن تهران، این تعداد خودرو برای خدمات‌رسانی مناسب به آنها بسیار اندك است. البته امسال تعدادی ون به این سامانه اضافه شده كه با توجه به از رده خارج شدن تعدادی از خودروهای قبلی این سامانه، عملاً تعداد این ون‌ها نسبت به شروع به كار این سامانه افزایشی نداشته و صرفاً خودروهای جدید جایگزین خودروهای غیر قابل استفاده شده‌اند.

شادكام: نابینایان به دلیل نبود مبلمان شهری مناسب، بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند
به گفته‌ی مهندس شادكام، این دیدگاه حاكم بر سامانه‌ی معلولین كه معلولین حركتی را در اولویت برای ارائه‌ی خدمات قرار می‌دهد و نابینایان همواره در اولویت بعدی قرار می‌گیرند، به هیچ وجه دیدگاه قابل قبولی نیست. چرا كه تمام معلولین از جمله نابینایان باید در شرایط برابر قرار بگیرند و در سال‌های اخیر، بیشترین آسیبی كه معلولین به دلیل عدم مناسب‌سازی مبلمان شهری با آن مواجه شده‌اند مربوط به معلولین با آسیب بینایی بوده است.

صادق مقدسی : خدمت رسانی به معلولان با شرایط ایده آل فاصله زیادی دارد
در ادامه حامد صادق مقدسی مدیر سامانه‌ی حمل و نقل جانبازان و معلولین شهرداری تهران، توضیح می‌دهد كه خدماتی كه در حال حاضر در این سامانه به معلولین ارائه می‌شود، به دلیل مشكلاتی كه درزیر‌ساخت‌های شهری وجود دارد، با آنچه كه در شأن این قشر از جامعه است فاصله‌ی زیادی دارد.

صادق مقدسی: به زودی؛ ۵۰ دستگاه ون به ناوگان سرویس معلولان تهران اضافه می‌شود
وی در ادامه توضیح می‌دهد كه با دستور ویژه‌ی مدیریت شهری، فرایند راه‌اندازی بیش از ۴۰ ون متوقف شده كه نیاز به تعمیر داشتند، آغاز شده و تا كنون حدود ۱۰ دستگاه از این ون‌ها تعمیر و به ناوگان حمل و نقل سامانه‌ی معلولین اضافه شده و مابقی این ون‌ها تا مهرماه آماده به كار خواهند شد. همچنین علاوه بر ۲۰ دستگاه ون جدیدی كه اخیراً به این سامانه اضافه شده، با دستور شهردار تهران، قرار است ۵۰ دستگاه ون دیگر هم به زودی به تعداد خودروهایی كه در این سامانه به معلولین سرویس ارائه می‌كنند اضافه شود. همچنین با توجه به مشكلاتی كه در زمینه‌ی نیروی انسانی در این سامانه وجود دارد، قرار است به زودی اقدامات كافی برای جذب راننده انجام شود.

صادق مقدسی: برای ارائه ی سرویس به معلولین با محدودیت مواجه هستیم
به گفته‌ی ایشان، ارائه‌ی سرویس به معلولین در این سامانه، به دلیل محدودیت‌های موجود، با اولویت‌هایی انجام می‌شود. اعزام به مراكز درمانی، آموزشی و اعزام به محل كار جهت اشتغال، به ترتیب از جمله اولویت‌های این سامانه جهت ارائه‌ی سرویس به مشتركانش است.

این مقام مسئول همچنین در خصوص ارائه‌ی سرویس به مدارس استثنایی و تشكل‌های معلولین توضیح داد كه از مهرماه با استفاده از اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌هایی كه در اختیار سامانه قرار دارد، سرویس مدارس استثنایی با حداكثر ظرفیت این سامانه انجام خواهد شد و در كنار آن نیز در مناسبت‌های مختلف تا حد امكان خدمات حمل و نقل برای برگزاری مراسم‌ها و اجتماعات به تشكل‌های معلولین ارائه خواهد شد و حتی تخفیف‌هایی هم برای این تشكل‌ها برای پرداخت كرایه در نظر گرفته شده است.

صادق‌مقدسی همچنین از تلاش برای توافق با سازمان تاكسیرانی برای افزایش میزان ارائه‌ی خدمات به مشتركین سامانه با استفاده از ظرفیت‌های این سازمان خبر داد.

ایشان در پایان توضیح داد كه با وجود تمام محدودیت‌ها و با توجه به این كه ثبت نام اشتراك جدید در سال‌های گذشته متوقف شده بود، از سال ۱۴۰۰ تا كنون حدود ۲۰۰ مشترك جدید به تعداد كسانی كه از سامانه‌ی حمل و نقل معلولین سرویس دریافت می‌كنند اضافه شده است.

شایان ذكر است: برنامه «شش نقطه» كاری از گروه اخلاق و زندگی شهروندی به تهیه كنندگی اعظم ابراهیمی، گویندگی اشكان آذر ماسوله، هماهنگی الهه واحدی و گزارشگری شهروز حسینی ، جمعه شب ها از ساعت ۲۱:۰۰ به مدت ۶۰ دقیقه تقدیم شنوندگان رادیو تهران خصوصا شنوندگان نابینای این شبكه رادیویی می‌شود.

منبع: وبسایت رادیو تهران

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید