وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

منصور شادکام در گفتگو با آتیه آنلاین اظهار کرد: پس از دو سال تنها 15 چهارراه به چراغ راهنمای گویا تجهیز شده‌اند

قائم مقام انجمن نابینایان ایران گفت: از دو سال گذشته که مقرر شد ۱۰۰ چهارراه پایتخت به چراغ گویا تجهیز شود تنها در ۱۵ چهارراه این دستگاه‌ها نصب شده است.
منصور شادکام در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین بیان کرد: ستاد مناسب‌سازی از سال ۱۳۹۹ تصمیم گرفت  که در حوزه مناسب‌سازی فضاهای شهری و حمل ونقل عمومی برای نابینایان، چهارراه‌های پایتخت به چراغ گویا تجهیز شود که متاسفانه از ۱۰۰ چهارراه تعیین شده، دستگاه‌ها ی موردنظر تنها در ۱۵ چهارراه نصب شده و اغلب آنها نیز خاموش یا از کارافتاده‌اند.
وی با تصریح بر اینکه همت وعزم جدی برای مناسب‌سازی و تجهیز چهارراه‌ها به چراغ گویا وجود ندارد، افزود: اگرچه انجمن جلسات متعددی را با شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات و مسئولان امردر این زمینه برگزار کرده است اما با توجه به تغییرات مدیریتی درمجموعه شهرداری و… کارها به کندی پیش می‌رود. در مجموع عزم جدی در این زمینه وجود ندارد و ضروری است که   معاونت حمل و نقل و ترافیک به صورت جدی‌تر بر این مهم توجه و تمرکز جدی داشته باشد.
قائم مقام انجمن نابینایان ایران با تاکید بر اینکه مناسب سازی فضاهای شهری برای معلولان و از جمله نابینایان یک ضرورت است، گفت: در کشورهای پیشرفته تجهیز چهارراه‌ها به چراغ راهنماهای گویا یک امر پیش پا افتاده است و از اینکه از منظر عادی ترین جلوه مناسب‌سازی شهری نسبت به کشورهای در حال توسعه بسیار عقب افتاده هستیم جای تاسف دارد.
وی غیراستاندارد بودن چراغ راهنماهای گویا را یکی از دلایل تاخیر در اجرای طرح مناسب سازی در این زمینه خواند و گفت: به دلیل نداشتن استانداردهای لازم، اغلب  آنها پس از مدتی بلااستفاده شده اند. بنابراین باید ضمن عیب یابی دقیق دستگاه‌ها نسبت به بروزرسانی آنها مطابق با استانداردهای جهانی اقدام لازم به عمل آید.
قائم مقام انجمن نابینایان ایران نبود نظارت بر اجرای طرح تجهیز چهارراه ها به چراغ گویا را یکی دیگر از موانع پیش روی مناسب سازی خواند و گفت: اگرچه از دوسال پیش اجرای طرح تجهیز چهارراه ها کلید خورد اما نظارت های لازم و دقیقی بر فرایند اجرایی شدن طرح صورت نگرفت و همین مساله در کندی اجرای این طرح بی تاثیر نبوده است.
شادکام عنوان کرد: اگر تخصصی به صورت مستمر در این خصوص  با پلیس راهور، معاون طرح ترافیک، انجمن ها  و ستاد مناسب سازی برگزار شود و  به صورت کارشناسی این مهم واکاوی و بررسی شود قطعا طرح با کیفیت و سطح پوشش دهی بیشتری به ثمر خواهد نشست.
وی بر بهره‌مندی از تجربه کشورهای پیشرفته در این حوزه تاکیدکرد و افزود: کشورهای موفق و مدرن دنیا پیش ازاجرای طرح های مناسب سازی قطعا زیرساخت ها را قبل از آن فراهم کرده اند بنابراین ما باید به این مهم توجه داشته باشیم و در فراهم سازی زیرساخت ها جدی تر عمل کنیم  که اگر در این زمینه موانعی وجود داشته باشدقطعا  طرح های بدون زیرساخت متناسب با شکست مواجه خواهند شد.
قائم مقام انجمن نابینایان ایران  فرهنگ سازی در خصوص معلولیت و حقوق معلولان در جامعه را مهم تلقی کرد و گفت: اگرچه مطالبه معلولان از  شورای شهر، شهرداری و به ویژه معاونت طرح ترافیک در خصوص  مناسب سازی  جدی و قابل تامل است اما تخصیص بودجه ویژه فرهنگ سازی در زمینه حقوق معلولان و شیوه رفتار با آنها باید یکی از اولویت ها مدنظرمسئولان امر باشد.
شادکام افزود: معلولان عضوی از جامعه هستند و باید به حقوق آنها احترام گذاشته شود. مناسب سازی حمل ونقل عمومی، مراکز خدمات شهری، ساختمان دستگاه‌های اجرایی، بانک ها و … در کنار فرهنگ سازی در حوزه معلولیت و معلولان می تواند  اصولی  موثر باشد و در نهایت  ثمره آن به بهبودی شرایط روحی و جسمی و افزایش سطح رضایت مندی معلولان بیانجامد.
مهین داوری

منبع: آتیه آنلاین

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید