وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

دیدار مدیران انجمن نابینایان ایران با سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

روز سه شنبه بیست و سوم فروردین‌ماه، جلسه‌ای میان مدیران و مشاوران انجمن نابینایان ایران با آقای مهدی رمضانی سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اصغر گودرزی مدیرکل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها و سید باقر میرعبداللهی مدیرکل تامین منابع کتابخانه‌های عمومی نهاد برگزار شد.

در این نشست، منصور شادکام قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را یکی از سازمان‌هایی به شمار آورد که در سال‌های اخیر به مسئولیت اجتماعی خود به ویژه در بحث استخدام نابینایان به خوبی عمل کرده است. وی افزود: یکی از دغدغه‌های انجمن نابینایان ایران در سال‌های اخیر مباحث فرهنگی بوده و در همین راستا، انجمن نابینایان ایران اقدام به تأسیس 15 کتابخانه دیجیتال و انتشار یک ماهنامه تخصصی در حوزه نابینایان به خط بریل کرده است. مهندس شادکام بیان کرد: از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انتظار داریم طبق قانون از ماهنامه نسل مانا حمایت کرده و شرایطی را فراهم کند تا این نشریه در مراکز نهاد کتابخانه‌ها که بخش نابینایان دارند، در اختیار اعضای جامعه‌ی هدف قرار گیرد. وی ضمن اشاره به نقش فناوری‌ها و تجهیزات کمک‌توانبخشی نابینایان افزود: استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا همواره مد نظر انجمن نابینایان ایران در توسعه کتابخانه‌های خود بوده است و از نهاد کتابخانه‌ها نیز انتظار می‌رود همین رویکرد را در دستور کار خود قرار دهد. ایشان خاطرنشان کرد: یکی از تجهیزاتی که در مراکز کتابخانه‌ای می‌تواند مفید فایده واقع شود، برجسته نگار هوشمند یا همان تبلت بریل ویژه نابینایان است. نابینایان به کمک این تجهیزات می‌توانند تمامی فایل‌های متنی خود را به صورت صوتی و بریل مطالعه کنند و با مراجعه به وبسایت‌های اینترنتی، از مقالات روز دنیا به خط بریل بهره‌مند شوند.

مهندس شادکام در این جلسه ضمن اشاره به استخدام نابینایان در مراکز نهاد کتابخانه‌های عمومی در استان‌های تهران، خراسان جنوبی و بوشهر خواستار برگزاری هر چه سریع‌تر گزینش و مصاحبه این استان‌ها و جذب نابینایان در این سه استان شد.

مدیران نهاد کتابخانه‌ها نیز حمایت تمام‌قد خود را از ماهنامه نسل مانا اعلام کردند و ضمن اشاره به محدودیت‌هایی که کرونا در سال‌های اخیر به این مراکز تحمیل کرده‌است، اعلام کردند به زودی گزینش و استخدام نابینایان در استان‌های ذکر شده برگزار خواهد شد. آنها همچنین مدعی شدند در همکاری با یکی از شرکت‌ها در حال فراهم کردن زیرساختی هستند تا کتاب‌ها و منابع مطالعاتی نابینایان به صورت الکترونیک و صوتی در اختیار آنها قرار گیرد و تجهیز مراکز به تجهیزات توانبخشی ویژه نابینایان را منوط به نظر کارشناسی کارگروه ویژه نابینایان در این سازمان کردند.

قائم‌مقام انجمن نابینایان پس از این جلسه در مصاحبه با روابط عمومی انجمن نابینایان ایران این نشست را مثبت ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه آقای رمضانی یک مدیر انقلابی، توانمند و ساده زیست است. حضور ایشان که پیشتر نیز سابقه فعالیت در نهاد کتابخانه‌های عمومی را داشته کمک می‌کند تا بتوان تعامل بهتر و سازنده‌تری را با ایشان و تیم کاری وی برقرار کرد. مهندس شادکام گفت: در این نشست مقرر شد تفاهمنامه‌ای که میان انجمن نابینایان ایران با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور امضا شده بود مجدداً تمدید شود. منصور شادکام ضمن گلایه از برخی از نابینایانی که به بهانه کرونا به دنبال نشستن در خانه و تعطیلی مراکز کتابخانه‌ای هستند بیان کرد: اگر ما همواره از دولت انتظار داریم به دنبال تثبیت موقعیت شغلی نابینایان باشد، خودمان نیز باید به این مسئله پایبند باشیم و از محدودیتی که به دنبال آسیب بینایی ما به وجود آمده، سو استفاده نکنیم. اگر ما اعتقاد داریم نابینایان انسان‌های توانمندی هستند، باید پس از تثبیت موقعیت شغلی، توانمندی خود را اثبات کرده و از مسئولیتی که به ما واگذار شده، شانه خالی نکنیم.

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران تأکید کرد: تعطیلی این مراکز در وهله‌ی نخست، به اعضای جامعه هدف ما آسیب می‌زند و از طرفی پویایی و شور و نشاط از حضور در کتابخانه‌ها را کاهش می‌دهد.

مهندس شادکام از طرف انجمن نابینایان ایران اعلام آمادگی کرد جهت افزایش انگیزه مثبت و ایجاد رقابت فعال میان مراکز کتابخانه‌های نهاد که بخش ویژه نابینایان دارند، ضمن رصد فعالیت‌های آنها در سال جاری از آنها تقدیر کند. وی در پایان در این ارتباط افزود: انجمن نابینایان ایران به سه کتابداری که بتوانند باعث ترغیب و حضور نابینایان در کتابخانه‌ها شوند و تولیدات صوتی و بریل خود را افزایش دهند، همچنین با حضور خود عضوگیری بیشتری انجام دهند، هدایای نفیسی به آنها اهدا خواهد شد.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید