وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

برگزاری آیین رونمایی از اولین شماره ماهنامه نسل مانا به خط بریل

آیین رونمایی از نخستین شماره ماهنامه نسل مانا  صبح روز سه‌شنبه بیست و هشتم دی‌ماه 1400، با حضور مسئولان سازمان‌ها، نمایندگانی از مراکز مرتبط با نابینایان، نخبگان و شخصیت‌های فرهنگی نابینایان و اعضای تحریریه نسل مانا در سالن همایش‌های اداره مرکزی بانک مسکن برگزار شد.

در این مراسم، علی اکبر جمالی مدیرعامل انجمن نابینایان ایران با ابراز خرسندی از تحقق این رؤیای دیرینه گفـت: امروز شاهد رونمایی از ماهنامه‌ای هستیم که از دی‌ماه سال ۱۳۹۹ به صورت صوتی و الکترونیکی فعالیت‌اش را آغاز کرد و پس از یک سال انتشار، با دریافت پروانه انتشار از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز اولین نسخه به خط بریل آن نیز رونمایی می‌شود. وی ضمن اشاره به سالروز تولد لویی بریل و روز جهانی خط بریل و تقارن تقریبی آن با رونمایی از این ماهنامه گفت: این نشریه با تلاش و همکاری 22 نفر از اعضای تحریریه که از نابینایان متخصص هستند، به طور رسمی آغاز به کار کرد. به ثمر نشستن این اتفاق بزرگ فرهنگی مدیون تلاش‌های تمامی نفرات تحریریه نسل مانا، پشتیبانی حامیان مالی از جمله بانک مسکن، پکتوس و فنآوا کارت است که از آنها تشکر می‌کنم.

مهندس منصور شادکام قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران در این مراسم ابتدا از مرحوم رحیمی انارکی مدیرعامل سابق بانک مسکن یاد کرد و گفت: مقوله فرهنگ و مباحث فرهنگی اهمیت زیادی در جامعه دارد، به طوری که فرهنگ از سیاست و اقتصاد هم مهم‌تر است. زیرا جامعه‌ای که فرهنگ آن غنی و قوی باشد، یقیناً اقتصاد و سیاست قوی هم خواهد داشت. وی با اشاره به اینکه رویکرد انجمن نابینایان ایران در سال‌های اخیر بیشتر فرهنگی بوده و تلاش کرده به ارتقای فرهنگ جامعه نابینایان توجه داشته باشد افزود: انتشار ماهنامه نسل مانا یک اتفاق بزرگ فرهنگی است. زیرا در این ماهنامه نیاز‌های نابینایان مطرح شده و در آن مطالبی گنجانده شده که ضمن اطلاعرسانی و آگاه‌سازی افراد نابینا به آنها کمک می‌کند از به‌روز‌ترین اطلاعات روز دنیا باخبر شوند. بی‌تردید آگاهی‌بخشی در میان اعضای جامعه هدف، موجب ارتقای سطح فرهنگی و دانش جامعه نابینایان خواهد شد. شادکام ضمن گلایه از برخی مسؤولان که علیرغم دعوت در این رونمایی حضور پیدا نکردند خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فرهنگ دغدغه مقام معظم رهبری بوده و شعار دولت انقلابی، جهادی و مردمی بودن است، عدم حضور با شعار دولت و ماهیت فرهنگی و دینی ما و نیز آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران مغایرت دارد. انتشار این ماهنامه به خط بریل اتفاق فرهنگی حائز اهمیتی است و عدم حضور در این مراسم به منزله عدم توجه به فرهنگ و نادیده گرفتن اهمیت آن است. وی ضمن اشاره به لزوم توجه به مسئولیت اجتماعی توسط نهاد‌های دولتی و خصوصی ادامه داد: من از بانک مسکن و شرکت‌های پکتوس، فنآوا کارت و امیدان تجارت اروند به خاطر حمایت‌های‌شان تشکر می‌کنم. این امر نشان می‌دهد که مدیران این مراکز صرفاً نگاه اقتصادی نداشته و به مقوله فرهنگ و مسئولیت اجتماعی توجه دارند و این بانک و شرکت‌ها، الگوی سایر نهاد‌های دولتی و خصوصی هستند. مهندس شادکام خواستار توجه ویژه دولت به امر مسئولیت اجتماعی شده و یادآور شد: در کشورهای توسعه یافته مسئله مسئولیت اجتماعی مورد توجه بوده و سازمانها و شرکت‌ها دارای ردیف بودجه مخصوص به این امر هستند.

مهندس شادکام در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با روابط عمومی انجمن افزود: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرو دعوت در این مراسم قول قرار ملاقات با آقای مهدی‌پور معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد را دادند که امیدوارم به زودی شرایط این دیدار فراهم شود. مهندس شادکام همچنین ضمن انتقاد شدید از علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: ایشان در مراسم تودیع و معارفه برای ریاست سازمان بهزیستی گفتند خادم معلولان هستند. این در حالی است که هنوز به مدیران انجمن نابینایان ایران که بیش از 28 سال سابقه فعالیت دارد، علیرغم پیگیری‌های فراوان در دو ماه اخیر، وقت ملاقات برای بیان دغدغه‌ها و مشکلات اعضای جامعه هدف نداده‌اند و در مراسم رونمایی از ماهنامه نسل مانا نیز حاضر نشدند. این امر نشان دهنده بی‌توجهی ایشان نسبت به آیین‌های فرهنگی نابینایان و انجمن نابینایان ایران است.

امیر سرمدی مدیر‌مسئول ماهنامه نسل مانا ضمن ابراز خرسندی از تلاش‌هایش برای به ثمر رسیدن انتشار یک ماهنامه تخصصی به خط بریل برای نابینایان پس از 10 سال فعالیت در حوزه رسانه اظهار کرد: از انجمن نابینایان ایران تشکر می‌کنم که با حمایت آنها هم اکنون شاهد برگزاری چنین مراسمی هستیم.

وی ادامه داد: نسل مانا از شماره‌ی نخست، علاوه بر فرمت صوتی و الکترونیکی به خط بریل نیز منتشر می‌شود و تقارن این رویداد با روز جهانی خط بریل را باید به فال نیک گرفت. سرمدی افزود: نسخه بریل این ماهنامه در همین روز از کتابخانه مرکزی استان یزد که چاپ بریل نشریه نسل مانا در این استان انجام می‌شود به 85 نقطه‌ی ایران ارسال شد. مراکز کتابخانه‌ای، بخش نابینایان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتابخانه‌های سامسونگ زیر نظر انجمن نابینایان ایران و دفاتر نمایندگی این انجمن در استان‌ها، برخی مدارس شبانه روزی، انجمن‌های فعال ویژه آسیب‌دیدگان بینایی از جمله مراکزی هستند که نسخه‌ی بریل اولین شماره ماهنامه نسل مانا برای آنها ارسال شده است. وی ابراز امیدواری کرد: علاوه بر سازمان‌ها، نسخه‌های فردی به خط بریل از اسفند ماه سال جاری یا نهایتا از ابتدای سال آینده، به آدرس محل سکونت متقاضیان نابینا ارسال شود. وی این مژده را نیز به مخاطبان نسل مانا داد که از روز شنبه دوم بهمن‌ماه می‌توانند جهت ثبت‌نام برای دریافت نسخه بریل به صورت شخصی، با دفتر ماهنامه به شماره 22560255 تماس گرفته و حق اشتراک خود را دریافت کنند.

مدیر‌مسئول ماهنامه نسل مانا در ارتباط با حق اشتراک فردی تصریح کرد: هزینه اندکی را برای اشتراک سه ماهه، شش ماهه و یک ساله در نظر داریم که اطلاعیه و شرایط آن به زودی در وبسایت‌های ویژه نابینایان از جمله وبسایت نسل مانا و انجمن نابینایان ایران منتشر خواهد شد.

سرمدی ضمن برقراری ارتباط حد‌اکثری با اعضای جامعه هدف و نابینایان دست به قلم تصریح کرد: دست یاری خود را به سمت تمامی نابینایان کشور و انجمن‌های نابینایی دراز می‌کنیم و مناسبات نسل مانا بر اساس سیاست‌های مستقلانه این نشریه با سایر انجمن‌ها شکل خواهد گرفت. وی ادامه داد: در عین حال، تحریریه نسل مانا در بیان دیدگاه‌ها و نقد‌های خود با مدیران متولی امور نابینایان عقد اخوت نبسته و با کسی تعارف ندارد. محدودیت‌های نشریات و سازمان‌های دولتی در نسل مانا جایی ندارد و این اختیار به اعضای تحریریه داده شده در بیان دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسی خود با کسی مماشات نکنند.

مدیر‌مسئول نشریه فرهنگی اجتماعی نسل مانا با اشاره به بهره برداری از وبسایت اینترنتی نسل مانا به نشانی naslemana.com گفت: قصد داریم وبسایت نسل مانا را به یک پایگاه خبری-تحلیلی پویا و فعال در حوزه آسیب‌دیدگان بینایی تبدیل کنیم. تا اواسط بهمن‌ماه این وبسایت به صورت رسمی افتتاح خواهد شد، هر چند در حال حاضر هم با دو دامنه naslemana.com و .ir در دسترس نابینایان است.

امیر سرمدی در خاتمه سخنان خود بیان کرد: داشتن یک چاپخانه بریل اختصاصی و دفتر تحریریه مستقل که چندین نابینای متخصص در حوزه مطبوعات در آن مشغول به کار شوند، از جمله اهدافی است که با حمایت سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف باید عملیاتی شود تا نسل مانا بتواند اهداف و برنامه‌های خود را توسعه دهد و رضایت اعضای جامعه هدف خود را فراهم کند.

در ادامه این مراسم، امید هاشمی سردبیر ماهنامه نسل مانا ضمن تشکر از توجهی که در شرایط فعلی به امر فرهنگ شده است، به طور خلاصه به بررسی محتوای این ماهنامه پرداخت و خاطرنشان کرد: نسل مانا آمده است با فعالیت حرفه‌ای خود در جهت تحقق ارتقاء سطح آگاهی و سواد افراد دارای معلولیت گام بردارد. وی گفت: ما معتقدیم ارتقای آگاهی و دانش نابینایان، خود یکی از ارزانترین راه‌های توانمندسازی آنها است. در تولید محتوا و انتخاب سرویس‌های نسل مانا نیز همواره این امر مد نظر ما بوده، لذا بر نیاز‌های آگاهی‌بخشی به اقشار آسیب‌دیده بینایی تمرکز کردیم. هاشمی بیان کرد: برخی نابینایان یا نیاز‌های خود را نمی‌شناسند یا چگونگی رفع آن را نمی‌دانند. ما با استفاده از تعدادی از نخبگان و دانش‌آموختگان نابینا در تحریریه تلاش داریم محتوای اختصاصی ویژه این قشر و موارد مورد نیاز آسیب‌دیدگان بینایی را تولید کنیم. سردبیر نسل مانا افزود: در این ماهنامه، تمامی همکاران و اعضای تحریریه جز دو نفر، از میان نابینایان یا افراد کم‌بینا هستند و می‌کوشیم مطالبی صد در صد مرتبط با حوزه‌های نابینایان و در شأن آنها تولید کنیم.

هاشمی در پایان اظهار کرد: امیدوارم سازمان‌های مرتبط و حمایتگران بخش خصوصی در راستای مسئولیت اجتماعی خود از این  نشریه حمایت کنند تا انتشار آن با تیراژ بالا و محتوای کیفی روز‌افزون سالیان سال تداوم یابد.

در ادامه، مدیران بانک مسکن و شرکت‌هایی که حامی مالی نشریه نسل مانا هستند نیز در این نشست فرهنگی به بیان نظرات خود پرداختند.

مهدی احمدی رئیس اداره کل روابط عمومی بانک مسکن ضمن اشاره به هشتاد و سومین سالروز تأسیس بانک مسکن، حمایت این بانک از نابینایان را در قالب مسئولیت اجتماعی از افتخارات بانک مسکن دانست. وی تصریح کرد: از حدود 27 میلیون خانوار سراسر کشور، حدود 9 میلیون خانواده از حمایت‌های تأمین مسکن مانند وام‌های خرید و تعمیر مسکن بانک مسکن استفاده کرده‌اند. وی بیان کرد: حدود 10 سال است که در کنار انجمن نابینایان ایران هستیم و تلاش می‌کنیم به این حمایت و همراهی به هر اندازه که نیاز باشد ادامه دهیم.

دکتر بهبهانی مشاور مدیرعامل شرکت موناکو در این مراسم گفت: توجه به امر مسئولیت اجتماعی همواره یکی از دغدغه‌های مجموعه موناکو بوده است. در همین راستا بر روی محصولات عطر و ادکلن خود از بریل استفاده کردیم و اخیراً به درخواست انجمن نابینایان ایران یکی از اعضای این جامعه را در دفتر مرکزی انجمن استخدام کردیم.

شکوهی مدیرعامل شرکت فنآوا کارت نیز گفت: حدود هفت سال است که در کنار انجمن نابینایان ایران هستم. شخصاً سعی کرده‌ام در هر جایی که مشغول به خدمت بوده‌ام،در مجموعه کاری خودم از افراد نابینا استفاده کنم. در ارتباط با ماهنامه نسل مانا نیز با تصویب هیئت مدیره در کنار تحریریه نسل مانا هستیم و از وجود آنها انگیزه می‌گیریم. مدیرعامل شرکت فنآوا کارت در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با روابط عمومی انجمن نابینایان ایران در خصوص سابقه فعالیت‌های این شرکت گفت: فنآوا کارت با هدف «ارائه خدمات ایمن، ارزان و در جهت توسعه ابزارهای پرداخت» در سال ۱۳۸۲ افتتاح شد. وی افزود: پس از دریافت مجوز PSP از بانک مرکزی، فعالیت خود را با صدور کارت‌های اعتباری آغاز کردیم و از سال ۱۳۸۸ تاکنون با بانک‌های کشور در زمینه‌هایی همچون تأمین، نصب و پشتیبانی از دستگاه‌های کارتخوان همکاری می‌کنیم.

مهندس سعید صادقپور مدیرعامل شرکت پکتوس در این مراسم گفت: پکتوس همواره از هر رویداد یا محصولی که ترویج کننده خط بریل در میان نابینایان باشد حمایت می‌کند. وی ضمن اشاره به پروژه دسترس‌پذیری خدمات بانکی برای نابینایان گفت: سامانه خدمات بانکی نابینایان در شعب تا به حال در 12 شعبه بانک مسکن نصب و راه اندازی شده است و ما انتظار داریم حداقل در هر مرکز استان، یک شعبه از این بانک برای نابینایان دسترس‌پذیر شود.

در پایان این مراسم، از اولین شماره ماهنامه نسل مانا به خط بریل رونمایی شد و شماره نخست آن به نابینایان حاضر در جلسه اهدا شد.

گفتنی است در این مراسم، علی اکبر جمالی و منصور شادکام مدیرعامل و قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران، دکتر محمدیان مدیرکل پژوهش و حجت اشرفی مدیر گروه‌های خاص نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور، دکتر ذوالفقارنسب مدیر بنیاد خیریه نابینایان ذوالفقارنسب و رئیس هیئت مدیره پرسپولیس، دکتر خواجه حسینی و مشیری از سازمان بهزیستی کل کشور، رش‌نو و نگهبان از سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، خادم معاون توان‌بخشی بهزیستی استان تهران، سهیل معینی مدیرعامل انجمن باور و مدیر‌مسئول سابق ایران سپید، کامران عاروان مدیرعامل جامعه معلولان ایران، دکتر خوانین‌زاده مدیر مرکز رودکی، امیر سرمدی مدیر‌مسئول و امید هاشمی سردبیر ماهنامه نسل مانا، نماینده رئیس آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران و عزتی کارشناس این سازمان، احمدی رئیس اداره روابط عمومی، حبیبی مدیر امور فرهنگی، کندی و صالحی از روابط عمومی بانک مسکن، مینو یثربی مدیر سابق مرکز خزانه، میر و رئیسی نمایندگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، علیرضا محمدبیگی‌نیا مدیر مؤسسه فرهنگی مطبوعاتی هزاره سوم و مدیر‌مسئول اسبق ایران سپید، مهندس شکوهی مدیرعامل شرکت فنآوا کارت، مهندس صادقپور مدیرعامل و مهندس فرجاد رئیس هیئت مدیره شرکت پکتوس، دکتر بهبهانی مشاور مدیرعامل و مختاری روابط عمومی شرکت امیدان تجارت اروند (موناکو) ، نماینده اداره سلامت شهرداری تهران، شهاب الماسی مدیرعامل سابق انجمن دانشجویان و دانش آموختگان ایران، محسن رستمی و مهدی عبد اللهی از کانون نابینایان فرهنگسرای بهمن، سلیمیان رئیس دفتر نمایندگی انجمن نابینایان ایران در تهران، محمدرضا راشاد مترجم نرم افزار NVDA در ایران، شهرزاد دهقان کارشناس بخش نابینایان نهاد کتابخانه‌های شهر تهران، زهرا همت، میرهادی نائینیزاده، شهروز حسینی، اعظم چَلَوی، امیر سپهری و اشکان آذرماسوله از اعضای تحریریه نسل مانا در تهران، عباسیون، حسینی و سراوانی از اعضای هیئت مدیره انجمن نابینایان ایران، واحدی، حجتی و گودینی از کارمندان دفتر مرکزی انجمن نابینایان ایران، نابینایان شاغل در بانک مسکن و نمایندگان اصحاب رسانه حضور داشتند.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید