وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

ماهنامه مانا: شماره ۱۲ (آذر ۱۴۰۰)

روی جلد

پارسال همین روز‌ها بود که افتادیم به تکاپوی روشن کردن یک چراغ فرهنگی تازه در جامعه نابینایان. یارانی همراهمان شدند و دست در دست هم انتشار ماهنامه الکترونیکی نابینایان ایران (مانا) را کلید زدیم. یک‌سال با شما بودیم و با نشیب و فراز‌های این مسیر دشوار جنگیدیم تا امروز که تلاشمان به ثمر نشست و هم‌اکنون این کودک نوپا را در لباسی تازه و هویتی مستقل و رسمی در اختیار داریم. با تلاش و حمایت دوستانمان در انجمن نابینایان ایران، مانا را از این پس «نسل مانا» خواهیم نامید و این ماهنامه، در قامت نشریه‌ای رسمی و دارای مجوز، هر ماه در اختیارتان خواهد بود. همچنین از ماه بعد و با انتشار نخستین شماره از ماهنامه «نسل مانا»، شما می‌توانید علاوه بر نسخه صوتی و الکترونیک، این نشریه را به شکل بریل هم مطالعه کنید. اضافه شدن یک محصول فرهنگی تازه به سبد منابع بریل را به فال نیک می‌گیریم و در این مسیر از شما هم می‌خواهیم با پیشنهاد و نقدتان ما را یاری کنید.

شادیم از اینکه اغلب دوستانی که از آغاز راه با مانا همراه شدند، در نسل مانا هم با ما خواهند بود و ارج می‌گذاریم به زحمات رفقایی که ترجیح دادند در پایان دوره یک‌ساله انتشار مانا، به همکاری مستمر خود با این ماهنامه خاتمه دهند. به‌طور ویژه از حضور همدلانه مجتبی خادمی و علیرضا نصرتی بی‌اندازه سپاسگذاریم و به تصمیمشان در‌خصوص عدم تداوم همکاریشان با نسل مانا احترام می‌گذاریم و یقین داریم علی‌رغم نداشتن همکاری پیوسته، همچنان همدلانه در کنار ما خواهند بود. همچنین به دوستان تازه‌ای که به جمع ما پیوستند خوش‌آمد می‌گوییم و معرفی یک‌به‌یکشان را به نسخه اول نسل مانا وامی‌گذاریم.

اگر به تازگی با ماهنامه الکترونیکی نابینایان ایران آشنا شده‌اید، با گوش سپردن به این پرونده صوتی می‌توانید پیشینه‌اش را بیشتر بشناسید. همچنین می‌توانید این پرونده را هم بارگیری کنید تا فهرست مطالب  دوازدهمین شماره مانا در اختیارتان قرار گیرد. در ادامه می‌توانید عناوین مطالبی را که با تلاش اعضای تحریریه مانا تهیه شده است، مشاهده کنید.

عناوین این شماره

یادداشت مدیر‌مسؤول

امیر سرمدی، مدیر‌مسؤول

ششمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی تجهیزات و خدمات توانبخشی معلولان، جانبازان، سالمندان و صنایع پزشکی وابسته از روز 16 تا 19 آذر در بوستان گفتگو برگزار شد.

در سومین شماره از مجله‌ی مانا، در اسفندماه سال گذشته و به بهانه برگزاری نمایشگاه سی‌اس‌یو‌ان یادداشتی را با عنوان

از تهران تا کالیفرنیا، تفاوت میان نمایشگاه‌های ما و آن‌ها نوشتم و به مقایسه نمایشگاه‌های برگزار شده در حوزه توانبخشی در ایران و آمریکا پرداختم. بعد از گذشت بیش از 9 ماه متأسفانه همچنان در بر همان پاشنه می‌چرخد و …

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (آذر ۱۴۰۰) + پادکست

منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران، سمیه رضوی‌نیا: مسؤول نمایندگی انجمن در استان ایلام

آنچه در این نوشته از نظر خوانندگان ماهنامه نسل مانا می‌گذرد، نسخه مکتوب گزارشی است از عملکرد انجمن نابینایان ایران در طول ماه گذشته که مهندس منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن ارائه کرده است. شما همچنین می‌توانید گزارشی را از شرح فعالیت‌های نمایندگی انجمن نابینایان ایران در استان ایلام مطالعه کنید که سمیه رضوی‌نیا، مدیر این نمایندگی آن را تنظیم کرده است.

بارگیری پادکست

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

پیشخان: مروری بر نشریات و پادکست‌های انگلیسی‌زبان ویژه آسیب‌دیدگان بینایی + پادکست

امید هاشمی، سردبیر

اگر این بار با پیشخان همراه شوید، برایتان از عجیب‌ترین شغلی خواهیم گفت که یک نابینا آن را به عهده گرفته است. با ویندوز ۱۱ آشنا خواهیم شد، از تجربیات یک کم‌بینا می‌شنویم، یک آسانساز اندرویدی را خواهیم شناخت و با یک وکیل و پادکست‌ساز نابینا هم‌صحبت می‌شویم.

بارگیری پادکست

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

زندگی: رمز و رازهای مقبولیت و موفقیت در گفتگو با کنش‌گر با سابقه حوزه آسیب دیدگان بینایی

فاطمه جوادیان، کارشناس نابینایان آموزش و پرورش استثنایی گیلان

همراهان عزیز! از آنجا که داشتن مهارتی که ما را از سایر اطرافیان‌ متمایز کند، از اهمیت بالایی برخوردار است، این شماره از ستون زندگی را مثل ماه پیش به مقوله مهارت پرداخته ایم. این بار به سراغ یکی از فعالان اجتماعی رفتیم که به نوبه خود حضور پر رنگی در جامعه به‌خصوص جامعه افراد دارای معلولیت به ویژه افراد نابینا داشته است.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

روانشناسی: آسیب بینایی و سلامت روانی: نیاز‌های بر‌آورده نشده و گزینه‌های درمان (بخش دوم)

زهرا همت: روان‌شناس و آموزگار آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران

با وجود این که پژوهش‌های بسیاری، افزایش شیوع مشکلات مرتبط با سلامت روان را در آسیب‌دیدگان بینایی نشان داده‌اند؛ اما این مشکلات در بیشتر این افراد، درمان نشده باقی می‌مانند. برای مثال: یک مطالعه نشان داد که با وجود شیوع بالای افسردگی در گروه افراد آسیب‌دیده بینایی، حدود ۹۱٪ آن‌ها هیچ‌گونه خدمات روان‌شناختی دریافت نکرده‌اند.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

پزشکی و سلامت: نکاتی در خصوص عصای سفید از یک وبلاگ‌نویس: چند تکنیک برای هایکینگ یا پیاده‌روی ملایم در طبیعت

مجتبی خادمی مترجم و بنیان گذار اولین وبسایت فارسی زبان ویژه آسیب دیدگان بینایی

ضمن درود به خوانندگان ستون سلامت و پزشکی به نظرم با توجه به این‌که نابینایان اکثرا حتی در دورانی که قوانین قرنطینه‌ای حاکم نبود باز هم ترجیح می‌دادند در خانه بمانند، سردبیر تصمیم گرفت در آخرین ستون سلامت و پزشکی در آخرین ماه از اولین سال انتشار ماهنامه نسل مانا پیاده‌روی در طبیعت را مورد توجه شما قرار دهد. پس برویم تا با تجربیات یک فرد نابینا که گویا ضمن سر‌پرستی مرکز آموزشی کمیسیون نابینایان نبراسکا تا حدودی آفرود‌باز و طبیعت‌گرد هم هست آشنا شویم و بزنیم به قلب جاده:

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

یادداشت: نقش برساخت اجتماعی معلولیت در سیاستگذاری‌های حوزه معلولان در ایران

ابوذر سمیعی دکتری سیاست گذاری فرهنگی

یکی از دغدغه‌های دیرین من در حوزه معلولان، عدم اجرای قوانین و سیاست‌های مصوب این حوزه بوده است. به عنوان کنشگری که بیش از یک دهه در حوزه افراد دارای معلولیت فعالیت کرده‌ام، این موضوع همیشه برایم جای سوال داشت که چرا قوانین موجود در حوزه معلولان، فارغ از اشکالاتی که بر آنها وارد است، آنطور که باید مورد اجرا قرار نمی‌گیرند؟ یا چرا …

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

بگو چیست کار: درخت تو گر بار دانش بگیرد + پادکست

میر‌هادی نائینی‌زاده: دانشجوی دکتری پژوهش‌های قرآنی

نرگس نیکخواه قمصری، متولد سال ۱۳۵۶، دانش آموخته کارشناسی رشته علوم سیاسی در دانشگاه علامه طباطبایی، رشته جامعه شناسی انقلاب اسلامی در پژوهش‌کده انقلاب اسلامی امام خمینی تهران در مقطع کارشناسی ارشد، و دارای مدرک دکترای جامعه شناسی سیاسی از دانشگاه تربیت مدرس تهران است. وی از شهریور ماه سال ۱۳۸۹ به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان مشغول به کار شده است. نسل مانا ضمن تشکر از ایشان، شما را به مطالعه این گفتگوی مبسوط دعوت می‌کند.

بارگیری پادکست

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

تازه‌های کتاب صوتی

رقیه شفیعی، کتابدار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور

در این شماره قصد داریم خوانندگان گرامی را با افرادی چون: مدل معروف، واریس دیری سومالیایی تبار امریکایی، ایمی پردی و شرایط خاص زندگی‌اش، مایکل پی‌باکلی و زندگی او در افغانستان، لیلا لعلمی و مشکلات زندگی مسلمانان در امریکا، آکیو موریتا و موفقیت‌اش در شرکت سونی، مصطفی الموتی و داستان‌های جنایی و پرونده‌های واقعی،  اینیاتسیو  سیلونه و مباحث سیاسی در ایتالیا و فورستر انگلیسی در هند و … همراه سازیم. پس این شما و این هم کتاب‌های این ماه.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

به قلم شما

بهروز نبی‌زاده مهاجر، شاعر نابینای اهل آذربایجان غربی

غزلی که در ادامه می‌خوانید از سروده‌های بهروز نبی‌زاده، شاعر نابینای اهل استان آذربایجان غربی است. از او پیش‌تر هم در همین ستون غزلی منتشر کرده بودیم. او این بار هم با غزلی تازه و جذاب خوانندگان نسل مانا را میهمان ذوق سرشار و کلمات سحر‌انگیزش کرده است.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

بازی‌باز: یک میهمانی با طعم دیوانه‌بازی در ویندوز + پادکست

علیرضا نصرتی: گیمر نابینا

این بار به عنوان آخرین بازی، علیرضا شما را به یک میهمانی دعوت کرده است. این میهمانی بر بستر ویندوز انجام می‌شود و مهمانانش نابینایانی هستند که می‌خواهند باهم به رقابتی نفسگیر برخیزند. رقابتی که اسمش را «کْرِیزی پارتی» گذاشته‌اند.

بارگیری پادکست

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

طنز: آنچه از دوازده آذر امسال گیرمان آمد

نویسنده، یخ نکنی نمکدون

در ماهی که پشت سر گذاشتیم، دوازده آذر روز جهانی معلولین بود. همیشه در این روز تشکل‌ها و مسئولین به تکاپو افتاده و انواع و اقسام قول‌ها و وعده‌ها را به معلولین می‌دهند. البته این قول‌هایی که معمولاً در همان مرحله‌ی قول باقی می‌مانند، در قالب مراسم‌ها و نشست‌هایی ارائه می‌شوند که در این روز با حضور معلولین برگزار می‌شوند.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

بارگیری تمامی نسخه‌های متنی و صوتی

اشکان آذرماسولهاین ماه مثل همیشه چهار بسته صوتی ثابت مانا در اختیار شما قرار گرفته است. این چهار بسته عبارتند از: گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران، آذر ۱۴۰۰، ارائه شده به وسیله مهندس منصور شادکام که در این شماره رضوی‌نیا، مسؤول انجمن در ایلام هم او را همراهی می‌کند، پیشخان با اجرای امید هاشمی و امیر سرمدی، بازی‌باز با میزبانی علیرضا نصرتی و بگو چیست کار به اجرا و تهیه کنندگی میرهادی نائینی‌زاده. تدوین پادکست‌ها را مثل همیشه اشکان آذر‌ماسوله به عهده داشته است.

ما نسخه‌های مختلفی از مانا را تهیه کرده‌ایم که شما می‌توانید متناسب نیاز یا سلیقه‌تان، هر یک را برای بارگیری انتخاب کنید تا بتوانید مانا را یکجا در اختیار داشته باشید و بدون نیاز به اینترنت، مطالب این شماره را مطالعه کنید. اگر با نسخه صوتی راحت‌تر باشید می‌توانید مجموعه مطالب این شماره را در قالب یک پرونده فشرده (ZIP) از اینجا دانلود کنید. همچنین اگر نسخه متنی را می‌پسندید، این شماره از مانا را به شکل پی‌دی‌اف از اینجا و به صورت اچ‌تی‌ام‌ال هم از این لینک بارگیری کنید.

آرشیو ماهیانه

2 Comments

  1. amirraesi71 گفت:

    با سلام و احترام خدمت عزیزان ماهنامه مانا بسیار خوشحال هستم ماهنامه پر معنا و مفهوم ماهنامه مانا
    مطالب عالی و کاربردی

  2. پیمان رضایی زاده گفت:

    سلام و درود. عرض تبریک جهت 1 سالگی مانای عزیز. در خصوص نمایشگاه به درستی نقاط ضعف شناسایی و معرفی شد بویژه فقدان حضور تصمیمگیران و مسوولین توانبخشی که مانا در شماره های بعدی می‌تواند این نقطه ضعف را برجسته سازد و رفع آن را از متولیان امر خواستار شود. یک پیشنهاد در خصوص نسل جدید مانا: اگر یک ستون به عنوان سواد اطلاعاتی جامعه هدف اختصاص داده شود بسیار عالی است. به این شکل که در هر شماره یک کار تحقیقاتی که عمدتا یک مقاله است از علاقهمندان در ماهنامه قرار بگیرد اگر یک شخص متخصص مسوولیت این بخش را بر عهده بگیرد و در حالی که مقاله متقاضیان با وجود نواقص در ستون مد نظر قرار می‌گیرد. ایراداتش توسط مسوول مربوطه شناسایی و رفع شود تا یک تجربه و آموزش برای علاقهمندان و مخاطبین مانا صورت بپذیرد. پوزش بابت زیادت کلام این جانب. سپاس

دیدگاهتان را بنویسید