وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

جلسه مشترک اداره کل سلامت شهرداری تهران با مدیران انجمن نابینایان ایران

روز شنبه بیست و هفتم آذرماه، جمعی از مدیران و کارشناسان اداره کل سلامت شهرداری تهران میهمان انجمن نابینایان ایران بودند.

در این نشست صمیمی که در دفتر مرکزی انجمن نابینایان ایران برگزار شد، دکتر حمید صاحب سرپرست اداره کل سلامت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، علی اکبر جمالی مدیرعامل انجمن نابینایان ایران، مهندس منصور شادکام قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران، آقای صفری مدیر روابط عمومی اداره کل سلامت شهرداری، خانم مرادی کارشناس اداره کل سلامت شهرداری تهران، آقای دویده رئیس اداره سلامت شهرداری منطقه 3 و امیر سرمدی مدیر روابط عمومی انجمن نابینایان ایران حضور داشتند.

در این نشست ابتدا علی اکبر جمالی به فعالیت‌های انجمن اشاره کرد و منصور شادکام قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران به بیان اولویت‌های سال جاری انجمن پرداخت.

مهندس منصور شادکام گفت: در کشور نزدیک به 150 هزار نابینای مطلق و حدود 650 هزار نفر آسیب‌دیده بینایی با انواع اختلالات در سطح کشور داریم. وی افزود: در سازمان بهزیستی نیز 205 هزار نفر از نابینایان پرونده دارند که برای آنها کارت معلولیت صادر شده است. قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران با اشاره به حضور پنج هزار دانشجوی نابینا در سطح کشور گفت: حدود هزار نفر از این دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند و طبق آمار ارائه شده توسط آموزش و پرورش استثنایی، حدود 4700 دانشآموز نابینا و کم‌بینا در حال تحصیل هستند که 2200 نفر از آنها در مدارس استثنایی حضور دارند.

وی افزود: متأسفانه آمار‌های دقیق از طرف متولیان امر ارائه نمی‌شود و تمام آمار‌های فوق، تقریبی هستند. مهندس شادکام در خصوص فعالیت‌های انجمن گفت: یکی از مهمترین کار‌های فعلی انجمن در بعد مسائل فرهنگی است. ایشان خاطرنشان کرد: از سال 1391 و با حمایت شرکت سامسونگ در بعد مسئولیت‌های اجتماعی کتابخانههای دیجیتال گویا و بریل برای کودکان و نوجوانان نابینا را راه‌اندازی کردیم که تا سال 98، کتابخانه‌های فعال ما به 15 عدد رسید و عمده‌ی آنها در مناطق کم‌برخوردار قرار دارد. وی افزود: در حال حاضر، منابع بریل شده در اختیار کودکان نابینا نسبت به سال 91 که تنها چهل عنوان کتاب بود، در برخی شعب کتابخانه‌های ما به 300 عنوان کتاب بریل رسیده است. در بخش کتب صوتی برای کودکان و نوجوانان نابینا نیز کتاب‌های صوتی ما از 1000 عنوان فراتر رفته و برای بزرگسالان نیز بین 5000 تا 10 هزار کتاب گویا در آرشیو ما موجود است. مهندس شادکام تصریح کرد: از ارگان‌هایی مثل شهرداری انتظار داریم آنها هم در راستای وظایف قانونی و شرکت‌های تابعه‌ی آن در بعد مسئولیت اجتماعی به کمک انجمن بیایند. یکی از پروژه‌های دیگر انجمن در بعد فرهنگی، مجله‌ی نسل مانا است که به تازگی از معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار گرفته است. این ماهنامه به صاحب امتیازی انجمن نابینایان ایران منتشر می‌شود و 20 نفر از نابینایان دست به قلم، اعضای تحریریه آن را تشکیل می‌دهند.

مهندس شادکام بیان کرد: برای چاپ بریل این نشریه نیاز به حمایت معاونت فرهنگی شهرداری را داریم تا کسانی که علاقمند هستند این ماهنامه را به خط بریل دریافت کنند، بتوانیم این امکان را در اختیارشان قرار دهیم.

قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران یکی دیگر از نیاز‌های نابینایان را دسترسی به منابع مطالعاتی روز دانست و خاطرنشان کرد: اکثر کتابخانه‌های شهرداری و فرهنگسرا‌های شهرداری تهران، فاقد زیرساخت‌های مناسب برای نابینایان اهل مطالعه است. وی افزود: در حال حاضر می‌توان به وسیله‌ی برجسته نگار هوشمند که یک تبلت بریل ویژه نابینایان است، از ظرفیت بریل الکترونیک به جای بریل چاپی استفاده کرد و اگر کتابخانه‌های شهرداری به این امکان مجهز شود، نابینایان می‌توانند به صورت نامحدود فایل کتاب‌ها و هر آنچه که در اینترنت به صورت متنی در دسترس است را به صورت بریل و صوتی بخوانند.

دکتر حمید صاحب، سرپرست اداره کل سلامت شهرداری تهران نیز در این جلسه گفت: وظیفه‌ی ما این است که در جمع نابینایان و مدیران انجمن حاضر شویم و صحبت‌ها و درد و دل‌های آنها را از نزدیک بشنویم. واقعیت آن است که با توجه به شرایط فعلی شهرداری، باید مشکلات معلولان را اولویت‌بندی کنیم. نگاه ما بر مبنای اجتماعسازی است. اعتقاد داریم باید جامعه را مهیای حضور معلولان کنیم و در کنار آن، از حوزه مسائل فرهنگی و معیشتی اعضای جامعه‌ی هدف خود غافل نشویم.

دکتر صاحب تصریح کرد: هنرمندان معلول، خانواده‌هایی که هر دو زوج نابینا یا کمبینا هستند و کسانی که در حال تحصیل هستند از جمله دانشجویان باید مورد حمایت بیشتر قرار بگیرند و این مسئله جز اهداف اداره کل سلامت معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران است.

وی در پایان در خصوص تجهیز برخی از کتابخانه‌ها به دستگاه برجسته نگار هوشمند و حمایت از انتشار مجله‌ی نسل مانا به خط بریل قول مساعد داد و گفت: اخبار خوبی در ارتباط با معلولان در شهرداری تهران از جمله توسعه سامانه حمل و نقل معلولان در حال رخ دادن است که به محض تثبیت، رسانه‌ای خواهد شد.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید