وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

ماهنامه مانا شماره ۱۰: مهر ۱۴۰۰

روی جلداگر بخواهیم یک صدا را به عنوان نمادی برای استقلال نابینایان به حساب آوریم، بی‌تردید آن صدا چیزی نخواهد بود مگر صدای برخورد نوک عصای سفید با سطح زمین. هرچند مانا همزمان با روز جهانی هم با شما بود و با انتشار چند بسته صوتی این روز‌ها در کنار هم گرامی داشتیم، پر بی‌راه نخواهد بود اگر از این مجرای ارتباطی هم بر احتراممان به عصای سفید، این پرچم همیشگی استقلال آسیب‌دیدگان بینایی تأکید کنیم. دوست شاعر مانا چه خوش سرود که: «یک عصا همراه من می‌آید و بی‌ادعاست، با حضورش زندگی لبریز پویایی شده.»

اگر به تازگی با ماهنامه الکترونیکی نابینایان ایران آشنا شده‌اید، با گوش سپردن به این پرونده صوتی می‌توانید با پیشینه‌اش بیشتر آشنا شوید. همچنین می‌توانید این پرونده را هم بارگیری کنید تا فهرست مطالب  دهمین شماره مانا در اختیارتان قرار گیرد. در ادامه می‌توانید عناوین مطالبی را که با تلاش اعضای تحریریه مانا تهیه شده است، مشاهده کنید.

عناوین این شماره

یادداشت مدیر‌مسؤول

امیر سرمدی: فعال رسانه‌ای

هر‌ساله به مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید، شعار‌هایی از سوی سازمان بهزیستی و فعالان جامعه نابینایان انتخاب می‌شود و دیدار‌هایی نیز با وزرا و برخی از مسؤولان رده بالای کشور ترتیب داده می‌شود. هر دو موضوع در سال جاری نیز رقم خورد که دست‌مایه یادداشت حاضر است.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران: مهر ۱۴۰۰

منصور شادکام: قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران

اعضای انجمن نابینایان ایران و سایر علاقه‌مندان می‌توانند در ادامه گزارش فعالیت‌های این انجمن در طول مهر ۱۴۰۰ را مطالعه کنند. این گزارش توسط مهندس منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن ارائه شده است. شما همچنین می‌توانید در انتهای همین نوشته، نسخه صوتی این گزارش را هم بشنوید.

بارگیری پادکست

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

پیشخان: مروری بر پادکست‌ها و نشریات انگلیسی‌زبان ویژه آسیب‌دیدگان بینایی

امید هاشمی: فعال رسانه‌ای

احترام گذاشتن به عصای سفید که روز و تاریخ نمی‌شناسد اما زمان که در حوالی ۱۵ اکتبر می‌چرخد، اهمیت و جایگاه این وسیله کاربردی که حالا دیگر نقشی نمادین پیدا کرده هم بیشتر خود را می‌نمایاند. همه جا حرف از عصای سفید است و اثری که به انحا گوناگون بر زندگی میلیون‌ها نابینا در سراسر دنیا گذاشته است. ما هم برای آن که از قافله عقب نمانیم و فرصت را برای گفتن از عصای سفید از دست ندهیم، پیشخان این شماره را با مرور جدید‌ترین شماره از پادکست مدرسه نابینایان هدلی شروع می‌کنیم که اکنون بیش از یک قرن از تأسیس آن می‌گذرد و خدماتش افزون بر پنجاه ایالت آمریکا، بیش از یکصد کشور را هم در ‌بر گرفته است.

بارگیری پادکست

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

زندگی: نامهربانی‌های مهر: درد‌سرهای آموزشی افراد آسیب‌دیده بینایی

فاطمه جوادیان: کارشناس نابینایان آموزش و پرورش استثنایی گیلان

همراهان عزیز! ماه مهر یکی از ماه‌های ویژه سال است؛ مانند فروردین که با خود تازگی و طراوت را به‌همراه دارد. هر چند سال که از عمر ما گذشته باشد، نخستین روزهای مدرسه را فراموش نمی‌کنیم. به‌خصوص افراد نابینا که تجربیات مشترکی با یکدیگر و تجربیات متفاوتی از سایر هم‌سالان خود دارند.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

نگاهی به آخرین پژوهش‌های روانشناسی با رویکردی به افراد آسیب دیده بینایی

زهرا همت: روانشناس و آموزگار آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران

طرح آموزشی حاضر، یک واحد درسی پروژه‌بنیان است که در این طرح، دانشجویان رشته‌های گوناگون در یک واحد درسی میان‌رشته‌ای، اطلاعاتی در خصوص آسیب بینایی کسب کردند. این آموزش، بیشتر توسط خود افراد آسیب‌دیده بینایی انجام شد. این دانشجویان، در ابتدا با نظریه‌های معلولیت آشنا شدند و پس از آن نیز اطلاعاتی در خصوص حقوق افراد دارای معلولیت و سازمان‌ها و مؤسسات مرتبط با این افراد، از جمله: فدراسیون ملی نابینایان، کسب کردند. دانشجویان همچنین با فن‌آوری‌های همیار و طراحی فراگیر آشنا شدند.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

پزشکی و سلامت: عقاید غیر‌علمی و واقعیت‌ها درباره چشم مصنوعی

مجتبی خادمی: مترجم و بنیانگذار نخستین وبسایت فارسی‌زبان ویژه آسیب‌دیدگان بینایی

انواع مختلفی از دستگاه‌های کاشتنی الکترونیکی وجود دارد، هر سال ایده‌های جدیدی مطرح می‌شوند، اما اصطلاح «چشم مصنوعی» و خود چشم مصنوعی را دانیل پالانکر، یکی از کار‌کنان دانشگاه استنفورد و گروه تحقیقاتی وی به نام فیزیک زیست‌پزشکی و فناوری‌های چشم‌پزشکیی ابداع کردند.

کاشت یک چشم مصنوعی به نام آرگوس که تمام شبکه‌های تلویزیونی آن را پوشش دادند و ادعا شد از این به بعد نابینایان می‌توانند دنیا را مانند آن زمان که بینایی داشتند ببینند، باعث شد صد‌ها نفر خواستار کاشت چشم مصنوعی شوند و حتی برخی از افراد خواستار کاشت تراشه‌هایی برای برخورداری از یک دید فرا‌طبیعی شدند.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

یادداشت میهمان: لمس آگاهی: راه‌های رفع نیاز مطالعاتی افراد نابینا و کم بینا

مسعود طاهریان، کارشناس ارشد روانشناسی کودکان استثنایی

برای بسیاری از اعضای جامعه سؤال است که افراد نابینا و کم‌بینا چطور می‌توانند کتاب بخوانند. حتی خیلی از افراد با آسیب بینایی هم درست نمی‌دانند چگونه می‌توانند  نیازهای مطالعاتی خود را رفع کنند. ولی بیش از پیش با پیشرفت تکنولوژی و امکانات، مطالب قابل استفاده گسترده‌تری برای افراد نابینا و کم بینا تولید و منتشر می‌شود. در نتیجه من در این مطلب، ده راه متفاوت دسترسی به انواع منابع مطالعاتی برای افراد با آسیب بینایی را که در یک بررسی کارشناسانه جمع‌آوری کرده ام، معرفی می‌کنم…

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

بگو چیست کار: نان نا‌هم‌زبانی: گفت و گوی نشریه مانا با امید صالحی، مترجم نابینا

میرهادی نایینیزاده: دانشجوی دکتری پژوهش‌های قرآنی

میهمان این شماره متولد سال ۱۳۶۳ در روستای حسن‌آباد اقلید، شمالی‌ترین نقطه استان فارس است. پس از سپری کردن دوران تحصیلی خود در شیراز، سال ۱۳۸۲ توانست در رشته زبان و ادبیات انگلیسی وارد دانشگاه تهران شود و از سال ۱۳۸۶، تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد در همان دانشگاه ادامه داد.

بارگیری پادکست

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

یادداشت: مجازات به جرم یک رؤیا؟

زهرا همت: روان‌شناس و آموزگار آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران

چند روزی است که خبر مربوط به دانش‌آموز یازده‌ساله مشهدی در رسانه‌ها خوانده و شنیده و دست‌به‌دست می‌شود. خبری که به مناسبت روز ایمنی عصای سفید منتشر شد و دانش‌آموز مشهدی را برنامه‌نویس معرفی می‌کرد…

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

تازه‌های کتاب صوتی

رقیه شفیعی: کتاب‌دار بخش نابینایان نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کشور

کسانی که به دنبال راه و روش شروع یک زندگی عاشقانه و یا حتی فارغ شدن از یک زندگی سخت هستند مطالعه این بخش را از دست ندهند! در این شماره با کتاب‌هایی در موضوعات خانواده، تاریخ، رمان، خاطرات، حقوق و روان‌شناسی با اهل مطالعه و به‌ویژه بانوان و مسائل مربوط به آنان خواهیم بود.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

بازی‌باز: غوطه‌ور شدن در دنیای آدرنالین با سایکلپَث

علیرضا نصرتی: گیمر نابینا

این بار در آموزش صوتی که علیرضا برای مخاطبان مانا آماده کرده یک بازی در ژانر رانندگی مد نظر قرار گرفته است. او این ماه به سراغ یک بازی هیجان‌انگیز به نام «سایکِلپَث» رفته است…

بارگیری پادکست

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

به قلم شما: گزارشی از تردد در کوچه‌های نا‌ایمن شهر

دکتر صلاح الدین محمدی، معلم آموزش و پرورش استثنایی تهران

خاطرم هست چند سال پیش که قانون عصای سفید در بخش قوانین رانندگی در ایران به تصویب  رسیده بود و مقرر شد که نابینایان می‌توانند با افقی نگه‌داشتن عصای سفید خویش به صورت ایمن از خیابان عبور نمایند، بسیار خوشحال شدم. بر اساس این قانون، افقی نگه‌داشتن عصای سفید، در حکم چراغ قرمز برای رانندگان است…

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

 

چالش‌های آموزش جهتیابی و حرکت ، در گفتگوی مانا با دکتر اشرف کریمی، مؤلف کتاب برنامه‌ریزی درسی جهتیابی و حرکت

مصاحبه: امید هاشمی و امیر سرمدی: پیاده‌سازی و تنظیم: زهرا همت

دکتر اشرف کریمی از کارشناسان با‌سابقه و توانمند در حوزه آموزش جهتیابی و حرکت است. مانا در گفتگویی با این مدرس دانشگاه، چالش‌های آموزش جهتیابی به نابینایان و عوامل گریزان شدن نابینایان از عصای سفید را واکاوی کرده است.

بارگیری پادکست

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

به قلم شما: نیست دیگر بی‌فروغ این دیده

سمیه رضوی‌نیا: معلم و مسؤول انجمن نابینایان ایران در استان ایلام

مخاطبان مانا می‌توانند در ادامه قطعه شعری را مطالعه کنند که خانم سمیه رضوی‌نیا، شاعر نابینا، به مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید سروده و در اختیار مانا قرار داده است.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

طنز: بررسی عمل‌نکرد نهاد‌های مرتبط با نابینایان

نویسنده: یخ نکنی نمکدون

23 مهر روز جهانی عصای سفید است و به همین خاطر این روز را به نوعی سال تحویل نابینایان می‌دانند.

به گزارش ماهنامه الکترونیکی مانا و به نقل از جناب یخ نکنی نمکدون و به گفته خیلی ها و با توجه به قرائن و شواهد، به جز تقویم‌های شمسی و قمری و میلادی و جلالی و سایر دوستان، برخی تقویم‌های غیر‌رسمی هم به فراخور مناسبت‌ها و فعالیت‌های مختلف وجود دارد.

دریافت نسخه صوتی

دیدن نوشته

اعلام اسامی برگزیدگان چالش ۲۳ کلمه

از شما همراهان مانا خواسته بودیم به مناسبت فرا رسیدن ۲۳ مهر، روز جهانی ایمنی عصای سفید، در قالب یک چالش، مانا را نقد یا توصیف کنید. چالشی که شرکت کنندگان را ملزم می‌کرد این کار را تنها در ۲۳ کلمه انجام دهند. برای تحریریه مانا جای بسی سعادت است که همراهانی چون شما دارد و به رغم کوتاه بودن فرصت مشارکت در این چالش، استقبال گرمی از این دعوت به عمل آمد. بعد از بررسی ارسالی‌های همراهان، سه اثر شایسته تقدیر تشخیص داده شدند که در زیر آنها را می‌خوانید. البته پیش از آن لازم است به رسم تشکر، تک‌تک عزیزانی را که اقدام به ارسال اثر کردند در همین نوشته یاد کنیم.

سپاس بی‌کران از آقایان و خانم‌ها، عزیزی کتابدار کرمانشاه، سیده معصومه موسوی کتابدار زنجان، سمانه کریم‌زاده از اصفهان، محمد شبانی از کاشان، آقای امید، حسین بخشی از کاشان، بیتا از بیرجند، فاطمه بیدگلی از کاشان، آمنه قاسمی از اصفهان، زهرا رئیسی از لردگان، زهرا عسگری‌نژاد، داوود نظامی از بروجرد، اصغر میرزا‌خانی، اکرم سلیمی، غزل بهرامی، زهره شعبانی، عباس خاک‌سفیدی از زاهدان، سحر ناصری از سنندج، فریبا حسنی، سهیلا عزیزی از کردستان، بایرام نبی‌زاده از ارومیه و پیمان رضایی‌زاده از کرمان.

بی‌تردید تمامی نوشته‌های شما برایمان ارزشمند است و آن را نشانی از اعتماد و همدلیتان با تحریریه مانا می‌دانیم و تک به تک کلماتتان را توتیای چشممان می‌کنیم اما پس از بررسی آثار ارسال شده، هیئت داوران این چالش به اتفاق آثار ارسالی از سوی بیتا از بیرجند، عزیزی، کتابدار کتابخانه نابینایان کرمانشاه و غزل بهرامی را شایسته تقدیر اعلام می‌کند. در زیر می‌توانید آثار برگزیده را از نظر بگذرانید:

مانا اراده نویسندگان ارزنده ایست در فراسوی مرزهای ذهن و گفتار که

ابریشمین نور آفتاب و ماه نیز حتی در وارونه مانا پیداست

عزیزی کتابدار کرمانشاه

 

درخت مانا,

سردفترش اخبار داغ.

برگی از زندگی میگوید, برگی از شادروانی, سلامتی و کتاب.

آخرش بازی و قلم شما.

مانا, قلمت توانا.

غزل بهرامی

 

از غربُ شمالُ شرق مطلب داری

روشنگر فکرُ عقل و راهی مانا

رندانه بگویم به شما بر نخورد

کلاً عرق چهل‌گیاهی مانا

” بیتا”

امید است بتوانیم در قالب چالش‌ها و رقابت‌های دیگری دوباره با شما همراه شویم و این داد و ستد فرهنگی را با رونق بیشتری ادامه دهیم.

دریافت نسخه صوتی

بارگیری تمامی نسخه‌های متنی و صوتی

این ماه مثل همیشه چهار بسته صوتی ثابت مانا در اختیار شما قرار گرفته است. این چهار بسته عبارتند از: گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران، مهر ۱۴۰۰، ارائه شده به وسیله مهندس منصور شادکام، پیشخان با اجرای امید هاشمی و امیر سرمدی، بازی‌باز با میزبانی علیرضا نصرتی و بگو چیست کار به اجرا و تهیه کنندگی میرهادی نائینی‌زاده. تدوین پادکست‌ها را مثل همیشه

اشکان آذر‌ماسوله

 

 

 

 

اشکان آذر‌ماسوله

به عهده داشته است.

احتمالاً در جریان قرار گرفته‌اید که مانا در روز ۲۳ مهر هم چند بسته صوتی را در اختیار مخاطبان نابینا قرار داده است. شما می‌توانید بسته صوتی ویژه ۲۳ مهر را از اینجا، گفتگو با دکتر اشرف کریمی را با موضوع آموزش جهتیابی و حرکت از این لینک و میزگرد با موضوع فناوری را هم از این طریق دریافت کنید.

ما نسخه‌های مختلفی از مانا را تهیه کرده‌ایم که شما می‌توانید متناسب نیاز یا سلیقه‌تان، هر یک را برای بارگیری انتخاب کنید تا بتوانید مانا را یکجا در اختیار داشته باشید و بدون نیاز به اینترنت، مطالب این شماره را مطالعه کنید. اگر با نسخه صوتی راحت‌تر باشید می‌توانید مجموعه مطالب این شماره را در قالب یک پرونده فشرده (ZIP) از اینجا دانلود کنید. همچنین اگر نسخه متنی را می‌پسندید، این شماره از مانا را به شکل پی‌دی‌اف از اینجا و به صورت اچ‌تی‌ام‌ال هم از این لینک بارگیری کنید.

پشت جلد

 

آرشیو ماهیانه

9 Comments

  1. پیمان رضایی زاده گفت:

    سلام و درود. مانا در مهرماه به جز دو سه مورد تمامی ستونهایش مناسبتی بود که این جای تقدیر دارد. تشکر ویژه از تهیه کننده بخش تنز که به درستی به موضوعات اشاره کرده. یک پیشنهاد. با توجه به مسئله بزرگنمایی انجام شده توسط یک دانشآموز جهت جلوگیری از تکرار آن در موارد گوناگون، ضروری است در یک ستون جداگانه و یا ستونهای موجود در ماهنامه، به علل و عوامل این گونه رفتارها و بزرگنمایی ها از سوی خود نابینایان و دامن زدن آنها توسط رسانها و نهادها، اشاره شود و دقیق بررسی شود تا از وقوع چنین مسئله ای جلوگیری شود. اهمیت پرداختن به این موضوع از آنجا است که در نمونهای متعدد در شهرستانهای کوچک به کرات دیده ام با تشکر

  2. usa گفت:

    با سلام مثل همیشه ماهنامه پر از مطالب آموزدنه و پیگیری حقوق نابینایان بوده .
    یکی ار برنامه ها ی بسیار عالی آن مسابقه مانا بود که امیدواریم برای هر فصل یا مناسبتی این مسابقه برگزار گردد.
    لطفا با نخبگان نابینای کشور مصاحبه ای بفرمایید

  3. فاطمه شبانی از کاشان گفت:

    با سلام و احترام
    با تشکر از تمام مطالب مفید و ارزشمند ماهنامه مانا بخصوص بخش تازه های کتاب،اگر امکان دارد کتاب های کودک و نوجوان هم به این قسمت اضافه شود.

  4. amirraesi71 گفت:

    با سلام و احترام خدمت دوستان محترم ماهنامه مانا مطالب جذاب و جالب بود

  5. اقبالی گفت:

    با سلام و احترام عرض خسته نباشید رمطالب ماهنامه عالی وجالب بود و من فایل صوتی این ماهنامه استفاده کردم خیلی خوب ربود

  6. mojtaba گفت:

    سلام بسیار متشکرم از مجله پر بار شما.
    مانا باشید

  7. عزیزی کرمانشاه گفت:

    با سلام و وقت بخیر خدمت شما و با سپاس از تک تک دست اندر کاران مجله تخصصی مانا جا دارد قبل از هر صحبتی از همگی شما خوبان تشکر کنم که بنده را در قسمت چالش 23 کلمه مورد لطف و عنایت خود قرار داده . دست مریزاد این شماره نیز چون گذشته عالی و پربار

  8. محمود عُبِیدی نِیسی گفت:

    با سلام. مثل همیشه عالی.
    موفق باشید.

  9. ساجده سَیاح زاده گفت:

    با عرض سلام.
    سپاس بابت زحمتی که می کشید. واقعا مطالب مفید و آموزنده هستند.
    برای من بخش مربوط به مقالات روانشناسی بسیار جذاب است.
    همیشه شاد و سلامت باشید.

دیدگاهتان را بنویسید