وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

به مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید صورت گرفت: برگزاری نشست فعالان جامعه نابینایان با اعضای شورای شهر در دفتر انجمن نابینایان ایران

روز دوشنبه 26 مهر، دو تن از اعضای شورای ششم شهر تهران با مدیران انجمن نابینایان ایران در دفتر این انجمن دیدار کردند.

در این نشست که به مناسبت روز جهانی ایمنی عصای سفید برگزار شد، علی اکبر جمالی و منصور شادکام قائم مقام انجمن نابینایان ایران، ناصر امانی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر، عین القضات، مشاور معاونت معماری و شهرسازی شهرداری تهران، کامران آروان مدیر عامل جامعه معلولان ایران، امیر سرمدی مدیر روابط عمومی انجمن نابینایان ایران و چند نفر دیگر از مدیران شهری و کنشگران جامعه نابینایان حضور داشتند.

در این نشست که حدود دو ساعت به طول انجامید، در خصوص مسائل و مشکلات نابینایان در امور شهری بحث و تبادل نظر شد.

مهندس منصور شادکام در این نشست، ابتدا فعالیت های انجمن نابینایان ایران در حوزه های مختلف را تشریح کرد و در خصوص مناسبسازی معابر شهری برای نابینایان، توسعه سامانه حمل و نقل معلولان، ساماندهی دست فروشان نابینا در میادین میوه و تره بار شهرداری و مترو ها، استفاده از مشاوران خبره معلول و فراهم کردن دسترسی نابینایان به منابع مطالعاتی روز در کتابخانه های زیر نظر شهرداری، به بیان نکاتی پرداخت.

علی اکبر جمالی و عین القضات در بحث پایان کار ساختمان ها و الزام برای رعایت حقوق معلولان اعلام کردند: متأسفانه شاهد آن هستیم مدیران پروژه های عمرانی پیش از دریافت پایان کار، بالابر اجاره می کنند و پس از دریافت مجوز آنها را جمع می کنند.

امیر سرمدی نیز در این جلسه به چالش های بی آر تی ها و مأموران مترو در راهنمایی کردن نابینایان در تردد اشاره کرد و خواستار دسترس پذیری وبسایت ها و سامانه های متعدد زیر نظر شهرداری برای نابینایان شد. انتقاد از طراحی استوانه های سنگی در تقاطع پیاده رو ها و آسیب پذیری آن برای نابینایان، استفاده از فناوری های روز دنیا جهت تسهیل تردد نابینایان در مترو و سازمان های زیر نظر شهرداری، انتقاد از ایجاد چراغ های قرمز غیر استاندارد هوشمند و گویا برای نابینایان، از جمله موارد اشاره شده توسط مدیر روابط عمومی انجمن نابینایان ایران بود.

مدیر مسئول مجله مانا که به صاحب امتیازی انجمن نابینایان ایران منتشر می شود، بیان کرد: در راستای فرهنگسازی بیشتر در جامعه با توجه به تردد روزانه یک میلیون مسافر در شبکه متروی تهران، تیم رسانه ای او قادر است برنامه های آگاهی بخشی تولید کرده تا در طول روز از رادیو مترو که در تمامی ایستگاه ها وجود دارد، پخش شود.

پس از صحبت های سایر اعضای حاضر در این نشست، دکتر ناصر امانی عضو شورای ششم شهر تهران و نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر گفت: اولین بار است که جلسه ای اینچنینی با نابینایان دارد. امانی گفت: طبق قانون انتشاراتی های زیر نظر شهرداری موظفند به محض انتشار یک کتاب، نسخه صوتی و بریل آن را نیز تولید کنند و در اختیار کتابخانه های زیر نظر شهرداری قرار دهند که این امر تا کنون محقق نشده است. او همچنین وعده داد بودجه مورد نیاز طرح های مرتبط با نابینایان را پیگیری و برای تحقق آن تلاش کند.

دکتر جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران نیز در این نشست صمیمی گفت: یکی از کار هایی که باید انجام دهیم، ایجاد عدالت است. همانطور که یک فرد سالم حق دارد در معابر شهری به صورت ایمن تردد کند، این امکانات برای یک فرد نابینا و معلول هم باید فراهم باشد. تشکری هاشمی بیان کرد: به خاطر مشکلاتی که در بحث منابع مالی داریم، پروژه های مرتبط با نابینایان و معلولان را باید اولویت بندی کنیم. وی ضمن اشاره به سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان بیان کرد: زمانی که مسئول معاونت حمل و نقل و ترافیک در شهرداری تهران بودم، با مساعدت دکتر قالیباف 62 ون و چند ده دستگاه اتوبوس برای این سامانه خریداری و آن را راه اندازی کردیم. متأسفانه در سال های گذشته این سامانه نه تنها توسعه پیدا نکرد، بلکه نیمی از ون ها فرسوده شده و از چرخه خدمت رسانی خارج شده است. تشکری هاشمی اعلام کرد در ماه های آتی، قرار است چند دستگاه خودروی مناسبسازی شده به سامانه حمل و نقل جانبازان و معلولان اضافه شود. وی ضمن اشاره به وجود استوانه های سنگی در سطح پیاده رو ها بیان کرد: متأسفانه در برخی از موارد راه را اشتباه رفتیم و موانع سنگی نه تنها بلای جان نابینایان بلکه افراد سالم جامعه است که در حین برخورد با آن، باعث آسیب دیدگی جدی آنها می شود. وی افزود: باید با موتور سواران متخلف برخورد جدی شود و قول داد اِلِمان هایی که باعث آسیب رسانی به مردم می شود، از سطح شهر جمع شده و جایگزین برای آن در نظر گرفته شود.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای ششم شهر تهران ضمن ایجاد یک کارگروه تخصصی در این کمیسیون بیان کرد: یک کارگروه ویژه را برای پیگیری امور معلولان ایجاد کردیم و قرار است از فعالان معلولان در حوزه های مختلف، دعوت شود تا ضمن مشورت با آنها، تصمیمات این کمیسیون را مبنای حرکت در شورای شهر قرار دهیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با کمک خود نابینایان و انجمن های آنها، بتوانیم شهری دسترس پذیر تر از گذشته برای معلولان با آسیب بینایی بسازیم.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید