وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

تبدیل صفحه کلید کامپیوتر به ماشین پرکینز با افزونه ی PC Keyboard Braille Input در nvda

از حدود بیست سال پیش تا حالا که رایانه به عنوان یک پدیده غیر قابل حذف جای خود را در زندگی کاربران نابینا و کم بینای ایرانی باز کرده، استفاده از صفحه کلید های معمول با تعداد دکمه های زیادش همواره برای برخی کاربران یک معضل لاینحل به حساب می آمده است. در ایران حرکت هایی جسته و گریخته برای حل این مشکل انجام شده است؛ نظیر آنچه که در مجموعه نرم افزار های نوید یا نرم افزار پارسآوا صورت گرفته بود که به کاربران امکان می داد با استفاده از شش تا از کلید های صفحه کلید استاندارد، به همان شیوه مرسوم در ماشین های تایپ بریل کار نوشتن را انجام دهند. روشی که البته به خاطر وجود اشکالات پر شمار، نتوانست جای خود را در میان کاربران باز کند. چند سالی می شود که طراحان صفحه خوان محبوب ان وی دی ای (NVDA) خود به فکر حل این مشکل افتاده اند و افزونه ای را به همین منظور طراحی کرده اند.
افزونه «پیسی کیبورد بریل اینپوت»، «PC Keyboard Braille Input» چند سالی می شود که در اختیار کاربران قرار گرفته است و حالا بد نیست به بهانه به روز رسانی تازه ای که برایش منتشر شده، آن را با شما به اشتراک بگذاریم. نصب افزونه به سادگی و درست مثل بقیه افزونه ها انجام می شود. بعد از نصب، کافی است کلید های میانبر Insert + 0 را بفشارید تا آن را فعال کنید. ابتدا وارد محیطی که می خواهیم در آن بنویسیم می شویم و میانبر را می فشاریم تا پیغام فعال شدن افزونه برایمان خوانده شود. سپس به کمک نقطه هایی که به عنوان راهنما بر روی برخی از دکمه های صفحه کلید تعبیه شده، کلید های مربوط به حرف f و j در انگلیسی یا ب و ت در فارسی را پیدا کنید و دو انگشت اشاره تان را بر روی آنها قرار دهید. طبیعتاً انگشتان میانی و حلقه هم بر روی دکمه های کناری قرار خواهد گرفت. حالا شما یک ماشین تایپ بریل در اختیار دارید و می توانید با همان روشی که در پرکینز تایپ می کردید، برای نوشتن در رایانه هم اقدام کنید و البته نتیجه را نه به صورت بریل که به شکل حروف بینایی در اختیار داشته باشید.
این افزونه امکان جالب دیگری را هم در اختیار کاربران قرار می دهد و آن هم این است که کسانی که به هر دلیل مجبور به نوشتن با یک دست هستند می توانند با رفتن به قسمت تنظیمات NVDA و بخش PC Keyboard Braille Input، تیک مربوط به نوشتن با یک دست را انتخاب کنند. روش نوشتن به بریل با یک دست به تفصیل در راهنمای افزونه توضیح داده شده است. می توانید این راهنما را با رفتن به قسمت مدیریت افزونه های NVDA مطالعه کنید.
این افزونه از زبان های انگلیسی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی، ترکی، اسپانیایی، پرتغالی و فارسی پشتیبانی می کند. برای بارگیری آن به نشانی addons.nvda-project.org مراجعه کنید.
منبع: ایران سپید

آرشیو ماهیانه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید