وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

گزارشی از زندگی جاکوب کریستوفل، کشیش آلمانی که زندگی نابینایان ایران را متحول کرد

نابینایان ایرانی همواره تلاش کرده اند از هم نوعان خود در آن سوی مرزها و نحوهٔ زندگی آن ها و امکاناتی که در اختیارشان قرار می گیرد و پیشرفت هایی که در زندگی شان حاصل می شود و اتفاقاتی که برای شان می افتد خبردار شوند. در گذشته این وظیفه آگاهی بخشی بر دوش معدود ایرانیانی بود که فرصتی برای شان پیش می آمد تا سفری به کشورهای دیگر داشته باشند. اما امروزه با آسان تر شدن ارتباطات و دسترسی نابینایان به ابزارهای ارتباطی؛ آن ها خود از راه های مختلف با دنیا در ارتباطند و اخبار مربوط به خود را پیگیری می کنند. نام های غیر ایرانی زیادی هست که نابینایان ایرانی به فراخور علاقه یا نیازشان صبح تا شب در گفت و گوهای شان با دیگران از آن ها یاد می کنند.
اما شاید جالب باشد بدانیم اولین فرد غیر ایرانی که نامش وارد زبان نابینایان ایرانی شد که بود؟ ارنست جاکوب کریستوفل کشیشی آلمانی بود که امکان خواندن و نوشتن را به نابینایان ایران هدیه داد. او که خود نابینا بود در سال 1876 در استان منشن گلادباخ آلمان متولد شد. در سنین جوانی به ترکیه و ایران سفر کرد و مدارس ویژه نابینایان را در این کشورها بنا نهاد. او در سال 1304 وارد ایران شد. به شهر تبریز رفت و مدرسه نابینایان این شهر را تأسیس کرد. وی چند سالی را در این شهر به تدریس خط بریل، زبان فارسی و آذری اشتغال داشت و پس از آن به اصفهان رفته و مرکز مشابهی را نیز در این شهر بنا نهاد. کریستوفل تمامی آموزش ها و کارهای مربوط به این مرکز از خط بریل گرفته تا زبان های فارسی و آلمانی و موسیقی و بیولوژی، از تعمیر وسایل گرفته تا رسیدگی به باغچه ها و تیمار حیوانات را خود به تنهایی به عهده می گرفت. شاگردانش در بارهٔ او می گویند: با وجود این که کریستوفل فردی محکم و سخت گیر بود شاگردان مدرسه او را بسیار دوست می داشتند و با نهایت جدیت در کلاس های او حاضر می شدند و همه ساکت و آرام پای درسش می نشستند.
در سال های جنگ جهانی دوم که ایران در دست نیروهای متفقین بود کشیش نابینا به اتهام ارتباط غیر مستقیم با ارتش آلمان نازی مجبور شد چهار سالی را در اردوگاه های کار اجباری بگذراند. کریستوفل پس از آزادی تاب دوری از ایران را نیاورد و دوباره به اصفهان بازگشت و کار آموزش به کودکان نابینای ایرانی را از سر گرفت و سر انجام در اردیبهشت 1334 درگذشت و در گورستان ارامنه اصفهان به خاک سپرده شد.
این کشیش آلمانی در سال 1908 در آلمان بنیادی را برای کمک به نابینایان ساکن در کشورهای فقیر دنیا تأسیس کرده بود که این بنیاد هنوز هم در این کشور به فعالیتهای بشردوستانه خود ادامه می دهد. بنیاد سی بی ام اکنون بیش از 31 میلیون عضو دارد و متخصصان این مرکز در بیش از 700 پروژه در 70 کشور دنیا مشارکت می کنند. هدف این مرکز همان گونه که کریستوفل خواسته بود، شناسایی مناطق محروم دنیا و فراهم آوردن امکان تحصیل برای نابینایان این مناطق است.
منبع: ایران سپید

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید