اردیبهشت برای آنها که قدم در مسیر آموختن و دانستن گذاشتهاند، همیشه یادآور جایگاه بلند آموزگارانی است که در آغاز مسیر دانایی، راه را با نور جان روشن میکنند. این تقارن خجسته هم ما را به صرافت انداخت که شماره اردیبهشت مانا را با فضایی متناسب با این ماه تولید کنیم؛ اما از کجا باید میدانستیم که این بار، اردیبهشت نیست، که اردیجهنم است. در گیر و دار بستن صفحات بودیم که خبردار شدیم «جواد لطفی»، آموزگار خوشنام و خوشقلبِ آموزش و پرورش استثنایی شهرستانهای تهران، به دلیل ابتلا به ویروس کرونا، از میان ما پر کشیده است. بر زبان جواد، جز سخن عشق جاری نشد و ما هم که خوب میدانیم این خوشترین یادگاری است که در گنبد دوار میماند. برای او جایگاهی بلند آرزو میکنیم و برای خانواده و دوستان و نزدیکانش هم صبر. نام نیکش همیشه به یادمان خواهد ماند. تحریریه مانا این ضایعه را به خانواده لطفی و جامعه معلمان و نابینایان تسلیت میگوید.
اگر به تازگی با ماهنامه الکترونیکی نابینایان ایران آشنا شدهاید، با گوش سپردن به این پرونده صوتی میتوانید با پیشینهاش بیشتر آشنا شوید. همچنین میتوانید این پرونده را هم بارگیری کنید تا فهرست مطالب پنجمین شماره مانا در اختیارتان قرار گیرد. در ادامه میتوانید عناوین مطالبی را که با تلاش اعضای تحریریه مانا تهیه شده مشاهده کنید.
عناوین این شماره
یادداشت مدیرمسؤول
امیر سرمدی: فعال رسانهای
در حالی معاون وزیر آموزش و پرورش تربیتبدنی را یکی از مهمترین ساحتهای شش گانه تعلیم و تربیت اعلام میکند که زنگ ورزش در دو دهه اخیر در مدارس استثنایی، تفاوت چندانی با زنگ تفریح ندارد.
در این یادداشت، ابتدا به شرح کوتاهی از وضعیت ورزش نابینایان پیش از انقلاب در تهران اشاره میکنم و در ادامه، به بررسی وضعیت زنگ ورزش در مدارس نابینایان در دو دهه اخیر خواهم پرداخت
گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران (اردیبهشت ۱۴۰۰) + فایل صوتی
منصور شادکام: قائممقام انجمن نابینایان ایران
به روال هر ماهِ نشریه مانا، از منصور شادکام، قائممقام انجمن نابینایان ایران میشنویم که این انجمن در طول یک ماه گذشته چه فعالیتهایی انجام داده و پیگیر کدام بخش از مطالبات جامعه نابینایان بوده است. در ادامه شرح این گزارش را میخوانید. همچنین علاقمندان میتوانند در انتهای گزارش، آن را با صدای جناب شادکام به صورت صوتی هم بشنوند.
پیشخان: مروری بر پادکستها و نشریات انگلیسیزبان ویژه آسیبدیدگان بینایی + فایل صوتی
امید هاشمی: فعال رسانهای
آسمان شب، هزاران سال است که مایه شگفتی، کنجکاوی، تحسین و التذاذ، همه را یکجا برای بشر فراهم کرده است. هزاران سال است که دانشمندان از شاخههای گوناگون علمی میکوشند برای پدیدههای آسمان، توجیه و دلیلی فراهم آورند و رازهای سربهمهر کیهان را باز بگشایند. اما اینها را چه به نابینایان و پیشخوان؟
زندگی: انتخاب مدرسه مناسب برای دانشآموزان آسیبدیده بینایی
فاطمه جوادیان: کارشناس نابینایان آموزش و پرورش استثنایی گیلان
همراهان عزیز! از آنجا که گروهی از مخاطبان نشریه مانا والدین، مربیان، آموزگاران و سایر دست اندر کاران امور مربوط به کودکان نابینا و کم بینا هستند، بر آن شدیم تا طبق وعده شماره پیشین، کمی در باره تحصیل دانشآموزان در مدارس خاص و غیر خاص نکاتی را ارائه کنیم.
نگاهی به آخرین پژوهشهای حوزه روانشناسی با رویکردی به آسیبدیدگان بینایی
زهرا همت: روانشناس
از دهه ۱۹۶۰ میلادی، توجه پژوهشگران به موضوع اثر معلولیت والدین بر رشد فرزندان جلب شد و مطالعه در این زمینه به طور روزافزونی در حال افزایش است. محور اصلی این بررسیها کیفیت فرزندپروری و تأثیر معلولیت والدین بر سلامت روان و رفتار اجتماعی فرزندان و نقش فرزندان به عنوان مراقبان کوچک والدین معلولشان بوده است و به این دلیل که پژوهشی تاکنون به زندگی اجتماعی، وضعیت هیجانی و احساس نوجوانان نسبت به والدین نابینا نپرداخته است، پژوهش حاضر به مقایسه این موارد بین فرزندان والدین نابینا و فرزندان والدین بینا میپردازد.
بگو چیست کار: مشاغل از نگاه نابینایان شاغل + فایل صوتی
هادی نایینیزاده: دانشجوی دکتری مطالعات قرآنی
در اولین ایستگاه ستون «بگو چیست کار» و به مناسبت روز ۱۲ اردیبهشت، پای صحبت یکی از نو آموزگاران نابینایی نشستم که با علاقهٔ شخصی معلمی را برگزیده است.
امین عرب، متولد سال ۱۳۷۶ در مرودشت، تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه شوریدهٔ شیرازی پشت سر گذاشت و پس از ادامهٔ تحصیل در مدارس عادی توانست در آزمون سراسری سال ۱۳۹۳ حائز رتبه ۳۰۷ شود.
پزشکی و سلامت: همیشه برای جلوگیری از کاهش بینایی در بیماران مبتلا به فشار چشم، به درمان نیاز نیست
مجتبی خادمی: مترجم و بنیانگذار اولین وبسایت فارسیزبان ویژه نابینایان
مایکل ای. کاس، دکترای پزشکی، سرپرست مطالعه ملی درمان فشار بالای چشم بود که مشخص میکرد آیا کاهش فشار چشم بیماران، بر جلوگیری از کم شدن بینایی در اثر آبسیاه تأثیر دارد یا خیر. کاس و همکارش مائو گوردون، در مقطع دکترا، اخیراً مطالعات ثانویهای را 20 سال پس از شروع مطالعه اولیه، بر روی بیماران انجام دادند و دریافتند همه بیماران با فشار چشم بالا، برای جلوگیری از کاهش بینایی در اثر آبسیاه، به درمان فشار چشم نیاز ندارند. جا دارد از همکاری دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن قدردانی گردد
یادداشت: بررسی پرورش دانشآموزان آسیبدیده بینایی از نگاه دبیر آموزش و پرورش استثنایی
بهروز افروز: دکتری ادبیات فارسی و دبیر آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران
اگر نگاهی به گزارشهای عملکردی مدیران و مسئولان حوزه پرورشی سازمان و ادارات آموزش و پرورش استثنایی بیندازیم، میبینیم که همگی، متفقالقول از افزایش چند برابری میزان مشارکت دانشآموزان در چنین فعالیتهایی سخن می گویند. در دنیای آنان فعالیتهای پرورشی دانشآموزان با تنوع زیاد و مشارکت چشمگیر، اثرگذار و پویا در جریان است؛ اما فضای مطلوبی که آن گفتهها از شرایط پرورشی دانشآموزان ترسیم میکند با مشاهدات و دیدههای جامعه فرهنگیان کارشناسان و صاحبنظران آموزش و پرورش استثنایی در مغایرت آشکار است.
معرفی دستچینی از جدیدترین کتابهای ضبط شده برای نابینایان
رقیه شفیعی: کتابدار بخش نابینایان نهاد کتابخانههای عمومی کشور
آنچه در پی میآید، معرفی چند کتاب برای سلایق گوناگون است که در ماههای اخیر در مراکز متعدد ضبط کتاب در کشور به زیور صوت آراسته شدهاند و در اختیار نابینایان اهل مطالعه قرار گرفتهاند.
یادداشت میهمان: چالشهای آموزش برخط برای دانشآموزان نابینا و کمبینا در دوران کرونا
حمیدرضا رضایی: دبیر آموزش و پرورش استثنایی استان فارس
نظام آموزشی برای آموزش از راه دور استفاده از پیامرسانهای وطنی را الزامی کرد و هرگونه بکارگیری پیامرسانهای خارجی را اکیداً ممنوع ساخت. یک پیامرسان داخلی موسوم به شاد به وسیله ارتباط میان معلمان و یادگیرندگان مبدل گردید اما به دلیل عدم دسترسپذیری شبکه شاد برای نابینایان در همان آغاز این قشر را ناشاد نمود. پس از بحثها و گفتگوهای فراوان با مسئولین امر در خصوص مناسبسازی این پیامرسان برای گروه آسیبدیدگان بینایی، سرانجام بعد از یک سال در دهه فجر 99 خبری مبنی بر دسترسپذیری شاد برای نابینایان منتشر شد که مایه مسرت و شادی گروه هدف گردید اما مشخص شد که تنها گزینههای صفحه ورود قابلیت خواندن توسط صفحه خوانها را دارند و مابقی همان است که بود و آن شادی کم دوام به تلخی کام بدل گشت و این خبر تنها جنبه تبلیغاتی داشت که در این گونه مناسبتها از این دست اخبار فراوان است.
بازیباز: تنازع برای بقا در بازی بینام + فایل صوتی
علیرضا نصرتی: گیمر نابینا
این ماه علیرضا، بازیبازِ جمع مانا، گویا از انتخاب خودش خیلی راضی بوده چرا که در ابتدای نسخه صوتی بازیباز، این بازی را یکی از بهترین بازیهایی که تا به حال تجربه کرده قلمداد میکند. بازیِ انتخابی علیرضا اسمش «اوه شِت» است.
طنز: راهکارهای موفقیت در جلسات مصاحبه استخدامی آموزش و پرورش برای نابینایان
نویسنده: یخ نکنی نمکدون
یکی از مشکلات اخیر نابینایان در روزگاران حاضر، شرکت در آزمونهای استخدامی دستگاههای اجرایی است. در کل ما نابینایان انسانهای خاصی هستیم. تمام دنیا درگیر مبارزه با کرونا هستند، ولی ما در حال مبارزه با بیکاری و تلاش برای استخدام شدن هستیم. یکی از این تلاشها، شرکت در آزمونهای استخدامی و عمدتاً معلم شدنمان است. اصلاً از روزی که گفتهاند معلمی شغل انبیاست، ما نابینایان محب انبیا تصمیم گرفتیم راه این بزرگواران را با جدیت تمام دنبال کنیم. منتها در این راه سخت، مشکلاتی وجود دارد که ما را از رسیدن به هدفمان باز میدارد.
بارگیری پروندههای صوتی و متنی
این ماه هم زحمت پادکست ویترین بر دوش
گروه سه نفره اشکان آذرماسوله، شهروز حسینی و صنم اوشلی
بوده است. ویترین، نگاهی است نیم ساعته، بر آنچه در ماهنامه مانا با شما به اشتراک گذاشته شده است. شما میتوانید با گوش کردن به این پرونده صوتی، از محتوای تمامی نوشتهها و پادکستهای این شماره از مانا باخبر شوید. ویترین را با حجم ۲۸ مگابایت از اینجا بارگیری کنید.
گزارش صوتی فعالیتهای انجمن نابینایان در ماه اردیبهشت را از اینجا دریافت کنید. اگر طرفدار پیشخوان هستید آن را از اینجا بارگیری کنید. پادکست «بگو چیست کار» هم از این طریق قابل دانلود است و به کمک این لینک هم میتوانید به پادکست بازیباز دسترسی داشته باشید.
ما تلاش میکنیم مانا را در قالبهای گوناگون در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید آن را به شکل مطلوب خودتان مطالعه کنید. اگر میخواهید این ماهنامه به صورت یکجا و در قالب یک فایل در دسترس شما باشد، میتوانید نسخه پیدیاف را از این لینک و اچتیامال را هم از اینجا بارگیری کنید و برای دریافت نسخه صوتی پنجمین شماره ماهنامه مانا به صورت یکجا و در قالب یک فایل فشرده اینجا کلیک کنید.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.