وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

تا سه نفر نابینا نیاز به همراه در مسافرت های هوایی ندارند

سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرد: این شرکت‌ها مکلف به ارائه خدمات به معلولان با رعایت اصول ایمنی هستند و خودداری از ارائه خدمات به این افراد تخلف است.
جمعه 20 فروردین ماه 1400 ساعت 20:20 دقیقه شرکت هواپیمایی کاسپین برای پرواز از سمت مشهد به شیراز در حال مسافرگیری بود که در این میان مسئولان این شرکت هواپیمایی مانع از ورود مسافر نابینا به داخل هواپیما می شوند. طی این برخورد که خلاف قوانین پروازی در قبال معلولان است کارت پرواز این جوان تحصیل کرده نابینا پاره شده و برخوردی دور از شان معلولان با این مسافر نابینا صورت گرفت.
این رسانه طی تماس با رحمت اله فرهادی مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری پیگیر قوانین مربوط به شرایط پرواز افراد دارای معلولیت شد که این مسئول در پاسخ به ایران سپید گفت: «مسافرت افراد نابینا و معلول از طریق خطوط هواپیمایی هیچ منع قانونی ندارد و تا سه نفر نابینا میتوانند بدون همراه سوار بر هواپیما در هر شرکت هواپیمایی شده و از خطوط هوایی برای جابه جایی استفاده کنند.»
ما نیز شرح اتفاقی را که برای حسین آگاهی روی داده بود و همچنین درج اطلاعات خلاف قوانین پروازی نابینایان در سایت این شرکت هواپیمایی را به اطلاع روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری رساندیم تا پیگیر این موضوع شوند.
بعد از بررسی های مسئولان هواپیمایی کشوری ابلاغیه ای از سوی معاونت هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری به این شرکت های هواپیمایی ارسال شد تا ضمن تصحیح اطلاعات شرایط مسافرت افراد توانخواه در سایت های رسمی شان به حقوق مسافران معلول و نابینا احترام گذاشته و شرایط سفری ایمن را برایشان فراهم سازند.
در ابلاغیه سازمان هواپیمایی کشوری که به امضای معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی رسیده آمده است: بابت ارائه خدمات هیچگونه هزینه ای از مسافر اخذ نخواهد شد و خدماتی از قبیل ویلچر و ماشین بالابر و مهماندار اضافه به جهت رعایت اصول ایمنی مسافران در تمام پروازهای داخلی رایگان خواهد بود.
در این بخشنامه تأکید شده است: اعمال محدودیت در تعداد مسافران توانخواه، تابع دستورالعمل منطقی عملیاتی شرکت‌ها خواهد بود.
معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری در بخشنامه خود تاکید کرده است: حسب قوانین جاری و متقن و رویه های موجود و متکی به اصل مجوزهای صادره، کلیه شرکت‌های هواپیمایی که در زمینه حمل و نقل عمومی فعالیت می‌کنند، موظفند نسبت به فروش بلیت و پذیرش مسافران توانخواه و دارای محدودیت حرکتی با رعایت اصول ایمنی مربوطه اقدام کنند و عذر عدم پذیرش این دسته از مسافران به علت عدم وجود امکانات به هیچ عنوان پذیرفته نبوده و تخلف محرز تلقی می گردد.
بر اساس ماده 5 قانون حمایت از معلولان مصوب 20 اسفند 1396 مجلس شورای اسلامی، وزارتخانه های راه و شهرسازی و کشور و شهرداری ها مکلفند حسب مورد نسبت به مناسب سازی و دسترس پذیری کلیه پایانه‏ ها، ایستگاهها، تأسیسات سامانه ‏ها و ناوگان حمل و نقل درون‏شهری و برون‏شهری، دسترس پذیری سامانه های حمل و نقل عمومی برای دسترسی منطبق با قوانین داخلی و استانداردهای بین المللی افراد دارای معلولیت اقدام کنند و امکان بهره مندی این افراد از ناوگان حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی را فراهم نمایند و کارکنان خود را جهت همیاری عملی و صحیح با مسافران دارای معلولیت، آموزش دهند.
منبع: ایران سپید

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید