وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

بهزیستی 100 دستگاه برجسته نگار هوشمند سفارش داده اما نمی‌خرد

مدیر‌عامل شرکت پکتوس، از عملی نشدن قول بهزیستی در خرید 100 دستگاه برجسته‌نگار هوشمند که متون مختلف را برای نابینایان صوتی و بریل می‌‌کند، گلایه کرد.
سعید صادق‌پور، مدیر‌عامل شرکت پکتوس در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره خلف‌وعده سازمان بهزیستی در خرید دستگاه‌های برجسته‌نگار هوشمند ویژه نابینایان بیان کرد: همزمان با روز جهانی نابینایان که سال گذشته استثنا 24 مهرماه با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان بهزیستی، معاون توان‌بخشی، تشکل‌ها، به جامعه نابینایان قول خرید 100 دستگاه برجسته‌نگاه هوشمند و 300 جلد قرآن داده شد. مدیران این سازمان تولید این تعداد دستگاه را به ما سفارش دادند اما با وجود تولید سفارشات، دستگاه از سوی سازمان تحویل گرفته نشده است.
وی با بیان این مطلب که سفارش‌ بدون قرارداد مکتوب و صرفا به شکل شفاهی به ما انتقال داده شده بود، ادامه داد: پیش از آغاز تولید، سازمان به ما اعلام کرد دستگاه‌های موجود در شرکت که تعدادشان 30 دستگا‌ه بود، در 30 استان توزیع شود. البته توزیع از طریق سازمان مرکزی انجام نشد؛ بلکه شرکت پکتوس طی بازه زمانی 4 ماهه توزیع این تعداد دستگاه را با همکاری ادارات کل بهزیستی مراکز استان انجام داد و مبلغ فروش از آن‌ها دریافت شد؛ در‌حالی‌که امکان عقد‌قرار‌داد برای خرید هر 100 دستگاه وجود داشت.
مدیرعامل شرکت پکتوس افزود: مهر‌ماه سال 1399 بعد از تحویل 30 دستگاه با معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی صحبت کردم و ایشان گفتند، شرکت 70 دستگاه باقی‌‌مانده را تولید کند تا سازمان تحویل بگیرد. تولید این 70 دستگاه قبل از پایان نوروز 1400 به پایان رسیده است اما تا امروز با وجود پیگیری‌ و مکاتبه‌های فراوان، کسی حتی پاسخ تلفن ما را هم نمی‌دهد. صادق‌پور با بیان این مطلب که خلف وعده سازمان بهزیستی مسبوق به سابقه است گفت: سال‌های 95 ـ 96 که دستگاه برجسته‌نگار 3 عرضه می‌شد، سازمان بهزیستی برای تهیه این دستگاه‌ در روزنامه‌ها فراخوان عمومی منتشر کرد. شرکت پکتوس با سابقه 30 ساله و به‌عنوان تنها تولید‌‌کننده دستگاه‌های رایانه‌ای کشور ویژه نابینایان، برای تولید 150 دستگاه در این فراخوان برنده شد. قیمت و مشخصات از طرف شرکت به سازمان ارائه شد اما با وجود اینکه در فراخوان برنده شده بودیم، براساس آئین‌نامه معاملات دولتی، سازمان به عقد قرار‌داد با ما اقدام نکرد. وی ادامه داد: در مذاکره با سازمان بهزیستی معین شد تا 150 دستگاه در طول مدت تقریبا دو ماه -از دی‌ تا پایان فروردین‌ماه- تولید، فاکتور و تحویل انبار شود. هرچند تهیه این دستگاه که کاربر خاص دارد، معمولا براساس سفارش به تولید انبوه می‌رسد، این تعداد دستگاه در زمان کوتاه و با تحمل فشار کاری بالا تولید شد؛ اما فقط 50 دستگاه را از ما تحویل گرفتند و 100 دستگاه دیگر باقی ماند.

صادق‌پور افزود: وقتی قرار‌دادی وجود ندارد، دست سازمان برای هر اقدام باز و دست تولید‌کننده بسته است. حتی برنده شدن در فراخوان نیز با توجه به اینکه نامه کتبی به برنده نمی‌دهند دلیلی بر اثبات مدعوان  نمی‌شود.
وی گفت: به‌نظر می‌‌رسد یکی از دلایل اصلی این شیوه مذاکره و همکاری، آزادی عمل سازمان برای جابه‌جا کردن بودجه و ایجاد مانع برای تولید‌کننده است تا توان شکایت و پیگیری نداشته باشد؛ اما آیا این روش برای تولیدکننده هم مناسب است؟! به‌عنوان تولید‌کننده می‌گویم که حتی اگر این سازمان حمایتی از تولید‌کنندگان دستگاه‌های برجسته‌نگار هوشمند داشته، این حمایت‌ها را متوقف کند. تنها خواسته ما این است که به تعهدات خود پایبند و تعاملات لازم را با تولیدکنندگان داشته باشد.
درباره برجسته نگار هوشمند همراه
این دستگاه، تنها نمونه‌ای از بریل نوت تیکرها در دنیا است که به‌صورت کامل، از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند. برجسته‌نگار هوشمند همراه یا همان نوت تیکر، دارای سیستم عامل لینوکس، بدون نیاز به اتصال به کامپیوتر، این امکان را به نابینایان می‌دهد متون مختلف را با فرمت‌های رایج word به‌صورت صوتی و بریل بخوانند، به دو زبان فارسی و انگلیسی تایپ کنند، فایل‌های صوتی خود را با آن بشنوند و از طریق بلوتوث به گوشی اندروید و رایانه شخصی خود متصل شوند.
این دستگاه نیاز دانشجویان، دانش آموزان، دانش‌آموختگان و شاغلان نابینا به ابزاری سبک و قابل حمل بدون نیاز به اتصال به رایانه و با حداکثر  سهولت استفاده در اماکن مختلف، برای انجام فعالیت‌های مختلف از‌جمله مطالعه، یادداشت‌برداری، تهیه متون و گزارش‌ها و… به صورت صوتی و بریل را تأمین می‌کند.

آرشیو ماهیانه

1 دیدگاه

  1. منصوره کریمی از بروجرد گفت:

    با سلام
    جای خالی ستونهای آشپزی و خانه داری احساس میشود.

دیدگاهتان را بنویسید