وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

پیرو درخواست اعضا/گزارش عملکرد انجمن نابینایان ایران در سال 1397

بسمه تعالی
پیرو درخواست اعضای انجمن نابینایان ایران و در راستای شفافیت بیشتر، گزارش عملکرد انجمن در سال های اخیر بر روی وبسایت انجمن نابینایان ایران منتشر می شود.
در ادامه، گزارش کار های انجام شده انجمن نابینایان ایران در سال 1397 را مطالعه کنید.
انجمن نابینایان ایران با گذشت نزدیک به سه دهه تاسیس در راستای اهداف والای خود همچون سنوات قبل با یاری خداوند و همت اعضای هیئت مدیره با کمک خیرین در سال 1397 نیز موفق به  خدمات نسبتا ارزنده ای به اعضای خود و سایر اقشار جامعه  هدف و غیر عضو  در سراسر کشور ارائه نماید.
ارکان موثر در فعالیتها و اقدامات
الف: هیئت امناء و مجریان شامل اعضاء هیئت مدیره و کارکنان ثابت و افتخاری
در این بخش انجمن ضمن تعامل و گفتگو با ارگان های مختلف دولتی از قبیل سازمان آموزش فنی و حرفه ای ، سازمان بهزیستی کشور ، شهرداری ، برخی از دانشگاه ها ، بانک ها ، سازمان ها و … اقدامات پایداری را در جهت بررسی مسایل و مشکلات اشتغال نابینایان و هم چنین آگاه سازی جامعه از توانمندی های ایشان ایجاد نماید.
ب : اقدامات زیربنایی  دربر گیرنده جامعه نابینایان کشور
انجمن برنامه ها و سیاست های خود را در دو زمینه برنامه های زیر بنایی و جامعه شمول که در برگیرنده کلیه افراد نابینا و کم بینا می باشد. از قبیل مناسب سازی ، پیگیری جهت اجرای  قانون حمایت از حقوق معلولان تا حصول نتیجه و برنامه های آگاه سازی از توانمندی های جامعه هدف و …
ج : اقدامات و خدمات ارائه شده به اعضاء انجمن
این خدمات شامل اعضاء انجمن بوده که در حال حاضرحدود 1500  نفر می باشند.
خدمات فرهنگی واجتماعی
در این بخش انجمن خدمات فرهنگی اجتماعی به شرح ذیل ارائه نموده است.
الف- حمایتی ، آموزشی ، مشاوره و مدد کاری که در ادامه بطور مبسوط  بیان خواهد شد.
ب- خدمات کتابخانه ای : انجمن در حال حاضر دارای 15 کتابخانه دیجیتال گویا فعال ویژه نابینایان و کم بینایان با مشارکت شرکت سامسونگ  در کشور می باشد که سه باب از کتابخانه های فوق  در سال 97 تاسیس گردیده است .در حال حاضر با توسعه برنامه های آموزشی و تولید مواد مطالعاتی گویا و بریل تعداد 15،000 نفر از طریق دریافت خدمات در منزل و تعداد 2244 عضو ثابت و تعداد مراجعین به این کتابخانه ها  در سال 28،631 نفر می باشند. همچنین در این کتابخانه ها تعداد  120 عنوان کتاب بصورت  بریل و تعداد   9403 عنوان بصورت  گویا در مخازن (هارد ، سی دی، دی وی دی) موجود می باشد. علاوه بر افراد عضو افراد غیر عضو انجمن نیز می توانند از امکانات کتابخانه بهره مند گردند. دراین کتابخانه ها نیز خدمات دیگری به شرح ذیل به اعضا ارائه می دهد :
1- کلیه اعضایی که جهت مطالعه به کتابخانه ها مراجعه می نمایند از خدمات سرویس  ایاب و ذهاب و پذیرایی (میان وعده) بهره مند می گردند. هزینه سرویس ایاب و ذهاب اعضا و حق الزحمه مربیان این کتابخانه ها نیز ماهیانه پرداخت می شود که کلیه  هزینه های فوق توسط شرکت محترم سامسونگ پرداخت می گردد.قابل ذکر است که کلیه هزینه های تاسیس از جمله کارهای عمرانی مورد نیاز فضای کتابخانه ، خرید تجهیزات  هزینه های افتتاحیه و ایاب و ذهاب و اسکان و …. در راستای مسئولیت اجتماعی توسط شرکت سامسونگ پرداخت شده است . انشالله این تعامل و همکاری با شرکت سامسونگ  در سال جاری نیز ادامه یابد و منشا خدمات بهتری به جامعه هدف (نابینایان و کم بینایان) باشیم.
2- در برخی از این کتابخانه ها علاوه بر خدمات کتابداری و کتاب خوانی ، خدمات آموزشی دیگری انجام می پذیرد.
3 – مشروح گزارشات کتابخانه های فوق الذکر تحت پیوست شماره 1 در سه صفحه ضمیمه می باشد.
ج – تولید کتاب های صوتی : انجمن در سال جاری تعداد31 عنوان کتاب صوتی به تعداد 125.ساعت سی دی تولید و در اختیار متقاضیان قرار داده است.
د- تهیه فیلم های مستند و کلیپ: به منظور معرفی و آگاه سازی از توانمندی های جامعه هدف ،انجمن اقدام به تهیه دو برنامه مستند و کلیپ نموده که از طریق صدا و سیما نیز پخش گردیده است.
ه – مکاتبه با صدا و سیما در خصوص رعایت شاًن و جایگاه نابینایان در صدا و سیما.
خدمات جشنواره ای و نمایشگاهی
انجمن با برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های گوناگون سعی می نماید از این طریق علاوه بر تشویق و ترغیب جامعه هدف به کارهای هنری و خلق آثار ادبی ، نویسندگی ، مترجمی و…. به در آمد اقتصادی آنان نیز کمک نماید و در همین  رابطه در سال جاری اقدام به برگزاری پنج نمایشگاه نموده است .
برگزاری جشنواره ها
انجمن در راستای ارائه خدمات فرهنگی به جامعه هدف مقدمات برگزاری دومین جشنواره ملی کتاب نابینایی و کم بینایی (جشنواره کاما) نموده است ضمنا” خاطر نشان می سازد که این جشنواره در برگیرنده ی معلولین نیز میباشد. که در همین رابطه در سال 1397 تاکنون سه جلسه شورای سیاست گزاری با حضور نمایندگان: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی-سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران- معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور – موسسه خانه کتاب-معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران(اداره کل سلامت )- سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران – نهاد کتابخانه های عمومی کشور-سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور -دفتر مراکز روزانه و تجهیزات پزشکی سازمان بهزیستی کشور- انجمن علمی فرهنگی و آفرینش های هنری معلولان ایران و دفتر فرهنگی سازمان بهزیستی کشور  برگزار نموده است و تا زمان برگزاری جشنواره در نیمه اول آذر ماه 1398 ادامه خواهد داشت.
مناسب سازی
1- انجمن در زمینه مناسب سازی با عضویت و شرکت در ستاد ها و کار گروه های مختلف مناسب سازی از جمله وزارت کشور ، استانداری، فرمانداری ،بهزیستی و شهرداری اقدامات موثری را در زمینه مناسب سازی مبلمان شهری انجام داده است.
2- انجمن در همین راستا با همکاری بانک ها اقدام به ایجاد نصب سامانه خدمات بانکی ویژه نابینایان و کم بینایان  در104  شعبه در سراسر کشور نموده است که  از این تعداد 20 شعبه آن در سال 97 انجام  پذیرفته و این پروژه در سال 98 نیز ادامه خواهد داشت .ضمنا” بعضی از شعب علاوه برنصب سامانه فوق اقدام به دسترس پذیری سایت و اینترنت بانک نموده اند.(شرح جزئیات به پیوست شماره 2 در پنج صفحه)
3- مناسب سازی در ایستگاه های شرکت واحد : انجمن با همکاری شرکت واحد اتوبوس رانی تهران اقدام به مناسب سازی ایستگاههای خطوط 1،3و5 نموده است علاوه بر این در ایستگاهها اقدام به نصب علائم بصورت بریل نموده است.
خدمات بهداشتی و درمانی
1- انجمن در سال جاری پیگیر ادامه طرح ژنتیک نابینایی مادرزادی بوده که در این رابطه فرمهای ارسالی از 5 استان مورد بررسی قرار گرفته است. که تاکنون جمع پرسشنامه های بررسی شده قریب 20،000 پرسشنامه می باشد .این انجمن با همکاری دانشگاه شهید بهشتی علاوه بر بررسی پرسشنامه های فوق در زمینه مشکلات ژنتیک نابینایی مادر زادی در خانواده ها پر مبتلا نیز اقدام به تحقیق نموده است و نتیجه آن در سال 1398 اعلام می گردد.
2- انجمن در سال جاری به تعدادی از اعضاء  خدماتی از جمله تهیه دارو ، عینک ، پروتز و اعمال جراحی و… ارائه نموده است.(شرح جزئیات  طبق جدول پیوست شماره 3  در دو صفحه)
3- پیگیری و مذاکره جهت خدمات درمانی چشم ، معرفی اعضاء با مراکز درمانی و بیمارستانی از رایگان تا 50% تخفیف.
4- اخذ موافقت شهرداری منطقه سه و موسسه خیریه رعد جهت اسکان همراه بیماران شهرستانی بصورت رایگان .
خدمات حمایتی و رفاهی
انجمن طبق سنوات گذشته اقدام به ارائه خدمات رفاهی بشرح زیر نموده است.
1-(توزیع سبد کالا- جهیزیه- وام قرض الحسنه – مستمری- کمک بلا عوض-لوازم خانگی- پوشاک-لوازم تحریر- لوازم بهداشتی- تجهیزات توانبخشی)که شرح جزئیات طبق جدول پیوست شماره3در دو صفحه .
2-اخذ آرم طرح ترافیک: به منظور فراهم آوردن امکانات لازم جهت ایاب و ذهاب درون شهری ، انجمن اقدام به اخذ موافقت آرم طرح ترافیک جهت اعضای واجد شرایط نموده است.

خدمات اردوهای سیاحتی و زیارتی
انجمن در سال جاری اقدام به برگزاری اردوهایی در شهر های مختلف به شرح زیر نموده است:
ردیف استان شهرستان مدت روز تعداد هزینه نفر هزینه کل
1 خراسان رضوی مشهد مقدس 6 116 4،000،000ریال 464،000،000ریال
2 فارس ارسنجان 4 40 6،000،00 ریال 240،000،000ریال
3 مازندران صلاح الدین کلا 4 60 2،800،000ریال 000،760،180 ریال
4 تهران اوشان 3 50 2،000،000ریال 100،000،00 ریال

تعمیر و سرویس ماشینهای پرکینز (تایپ بریل)
از آنجائیکه موضوع تعمیر ماشینهای تایپ بریل نابینایان یکی از معضلات جامعه هدف بوده و دوستان نابینا برای رفع این مشکل دچار سرگردانی و عدم امکان دسترسی به تعمیر کاران ماهر داشته اند .انجمن طی مذاکراتی به منظور رفع این مشکل اقدام به انعقاد تفاهم نامه ای با سازمان صنایع آموزشی وزارت آموزش و پرورش نموده لذا از این پس، افرادی که نیاز به این سرویس دهی می باشند ضمن تماس با انجمن و دریافت معرفی نامه می توانند نسبت به تعمیر  و یا خرید دستگاه مذبور اقدام نمایند و با این معرفی نامه ی انجمن ،  برای خرید دستگاه 20 تا 30% تخفیف دریافت نمایند.
بازدید از منازل
انجمن در سال جاری به منظور دلجویی و آشنایی بیشتر با نحوه زندگی مدد جویان تحت پوشش اقدام به 60 مورد بازدید منزل نموده که گزارش بازدید های انجام شده در پرونده اعضاء ثبت گردیده است.
برنامه های مناسبتی
به منظور حضور فعال انجمن در جامعه و همچنین آشنا سازی جامعه از نیاز ها و توانمندیهای جامعه هدف و از طرف دیگر آشنایی اعضاء به نحوه بیان مطالبات و حضور فعال در جامعه برنامه هایی را بشرح زیر اجرا نموده است.
الف :برگزاری  مراسم  بزرگداشت روز جهانی نابینایان 23 مهر(ایمنی اعصای سفید )
این مراسم در سال 97 نیز همچون سنوات گذشته روز سه شنبه  24/7/96  با حضور بیش از  چهار صد نفر  از اعضاء انجمن و خانواده های محترمشان همراه با جمعی از مسئولین محترم سازمانها و ارگان های مختلف مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام ، سازمان بهزیستی کشور ، شورای شهر ، معاونت امور اجتماعی شهرداری ، تنی چند از نمایندگان مجلس ، بانک ها ، شرکت ها ، سازمان های مردم نهاد و با حضور فعال تعدادی از هنرمندان و کارگردانان سینما و تلویزیون  در سالن آفتاب مجتمع فرهنگی ایوان شمس با اجرای خانم امینیان مجری با سابقه تلویزیون  برگزار گردید البته برنامه های این مراسم توسط هنرمندان نابینا اجرا و از کلیه حاضرین  با  صرف ناهار، شیرینی و میوه پذیرایی بعمل آمدو همچنین به تعداد 30 نفر از نابینایان نخبه جوایزی اهدا گردید ضمنا” در این مراسم به کلیه نابینایان و خانواده هایشان هدایایی اهداء گردید. البته حضور صدا و سیما ،خبر گزاری ها چشم گیر بود.
ب- برنامه های مذهبی
به منظور تشویق وترغیب جامعه هدف به معارف اسلامی ،انجمن دو برنامه مناسبتی نیمه شعبان (تولد حضرت قائم عج ) و عید غدیرخم را با حضور حدود 200نفر در هر برنامه برگزار نمود ودر این مراسم به تعدادی از حاضرین نیز هدایایی به رسم یاد بود اهداء گردید.

ج- مراسم ماه مبارک رمضان
انجمن طبق سنوات گذشته به منظور ترویج سنت الهی اقدام به برگزاری در چهار نوبت مراسم افطاری در تهران 450 نفر ودر  نمایندگی های ارسنجان ،زاهدان ،گرگان و ارومیه در مجموع 470 نفر نمود.
د- بزرگداشت ده فجر انقلاب اسلامی
عوامل اجرایی انجمن با حضور در گلزار شهدای چیذر واقع در امامزاده علی اکبر (ع) چیذر ضمن خواندن دعا و فاتحه و بازدید از موزه شهدا یاد و خاطره شهدا را گرامی داشتند.
ه-حضور در مسابقات قرآنی
انجمن با شرکت در جلسات و همکاری با مدیریت امورفرهنگی سازمان بهزیستی کشور حضور فعالی در برگزاری سومین دوره مسابقات بین المللی قران نابینایان داشته است.
م- شرکت در همایش ها
به منظور ارتقاء سطح علمی کارکنان و کارشناسان خود ، انجمن در 13 همایش علمی و پژوهشی داخلی و بین المللی با ارائه مقاله،  شرکت و گواهی مربوطه دریافت نموده است.
-مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت.
-سلامت زنان.
-سلامت معنوی اسلامی بین نوجوانان محصل در مدارس.
-بررسی میزان سواد سلامت شاغلین اداری افراد کم بینا.
-نقش مطالعات میان رشته ای در توسعه علمی و کار آفرینی کشور.
-تبیین سناریوی گسترش کارآفرینی با استفاده از تکنیک های مدل F.C.M در معلولین نابینا.
-اثر بخشی 25 جلسه پیاده روی گروهی نیمه استقامتی بر استقامت عضلات و افسردگی افراد نابینا.
-بررسی و تحلیل میزان برخورداری میزان سلامت روان دانش آموزان دارای ناهنجاریهای ستون فقرات در مدارس شهر قدس.
-اثربخشی ورزش گوی رانی بر سلامت روان دانش آموزان ابتدایی مبتلا به سندروم روان و دچار ضعف بینایی.
– بازتوانی و تروما.
-بررسی تاثیر یک دوره پودمانی آموزشی –مهارتی در انطباق پذیری مسیر شغلی فارغالتحصیلان نابینای شهر تهران.
-کنگره ملی دخانیات و سلامت.
-بررسی تاثیر مداخلات اجتماعی ارتقاء دهنده سلامت افراد نابینایی آرپی.
برنامه های رسانه ای انجمن
در راستای اهداف آگاه سازی و اطلاع رسانی از توانمندیهای و نیاز حقوق شهروندی اعضاء برنامه های رسانه ای از طریق صدا و سیما و جراید اقداماتی به شرح پیوست شماره 4  در دو صفحه نموده است .
در پایان امید است در سال 1398 نیز این انجمن  بیاری خداوند و همت مسئولین و خیرین بتواند گام مؤثرتر و خدمات بیشتری را به اعضاء انجمن و کلیه نابینایان و کم بینایان کشور ارائه نمایند.

 

جدول پیوست شماره :1-1
لیست کتابخانه های دیجیتال گویا نابینایان و کم بینایان سامسونگ و تحت پوشش انجمن

ردیف نام استان و شهرستان
1 خراسان جنوبی _ بیرجند
2 فارس _ ارسنجان
3 لرستان _ بروجرد
4 گلستان _ گرگان
5 هرمزگان _ بندرعباس
6 اصفهان _ کاشان
7 کرمانشاه _ کرمانشاه
8 آذربایجان غربی _ ارومیه
9 خوزستان _ اهواز
10 زنجان _ زنجان
11 سیستان و بلوچستان _ زاهدان
12  کردستان _سنندج
13  بوشهر_بوشهر
14 کرمان_کرمان
15 ایلام_ایلام

جدول پیوست شماره :2-1
آمار سالیانه 15 کتابخانه دیجیتال گویا نابینایان و کم بینایان سامسونگ و تحت پوشش انجمن
مربیان در 15کتابخانه 23 نفر
رانندگان در 15 کتابخانه 18 نفر
تعداد ساعت فعالیت 15 کتابخانه 7428 ساعت
تعداد کل اعضا 2244
افراد غیر مستمر 15 کتابخانه (مراجعین ) 28631نفر
داستان های مطالعه شده 15 کتابخانه 2857 تعداد

آمار کتب صوتی و بریل در کتابخانه های دیجیتال گویا سامسونگ و تحت پوشش انجمن

نمایشی 138
کودک 1234
نوجوان 945
کودک و نوجوان 2179
جوان و بزرگسال و دانشگاهی  4907
تعداد کتاب بریل 120
جمع کل 9523

جدول پیوست شماره :3-1
کلاس های آموزشی کتابخانه های دیجیتال گویا نابینایان و کم بینایان سامسونگ و تحت پوشش انجمن
تعداد نفر نوع آموزشی ردیف
142 شطرنج 1
220 کامپیوتر 2
65 کمک درسی 3
35 چرتکه 4
49 کلاس های ورزشی 5
20 نهج البلاغه 6
133 قصه گویی و قصه خوانی 7
36 خیاطی 8
202 بریل 9
171 احکام و قرآن 10
16 بازی های هوشی 11
150 مشاوره و روانشناسی 12
73 تحرک و جهت یابی 13
87 سرود و تواشیح 14
95 موسیقی 15
49 هم صدایی و هم آوایی 16
110 زبان انگلیسی 17
43 شاهنامه خوانی 18
151 نقاشی 19
10 نویسندگی 20
20 گلیم بافی 21
77 مهارت های زندگی 22
74 بافتنی و مکرومه بافی 23
62 نشست کتابخوان 24
25 آشپزی 25
72 ساخت لوازم تزئینی و کاردستی 26
48 تئاتر 27
15 بازی های فکری 28

جدول پیوست شماره :1-2

آذربايجان شرقي

تعداد کل شعب  6 شعبه شامل :
بانک شهر 1 شعبه تبریز  کد 272 ، بانک سپه  1 شعبه تبریز کد 1001 ،  بانک کشاورزی  1 شعبه  تبریز کد 4796 ، بانک آینده  1 شعبه  تبریز کد 1201 ، بانک تجارت 1 شعبه تبریز کد 5030 ،  بانک ملی 1 شعبه تبریز کد 4501 ،

آذربايجان غربي

تعداد کل شعب  2 شامل :
بانک ملی 1 شعبه ارومیه کد 5101 ، بانک آینده  1 شعبه ارومیه کد 1601
اردبيل
تعداد کل شعب  1 شامل :
بانک ملی 1 شعبه اردبیل کد 4851
البرز
تعداد کل شعب  5 شعبه  شامل :
بانک شهر 1 شعبه فردیس کد442 ،  بانک سپه 1 شعبه کرج کد 1634 ،  بانک کشاورزی 1 شعبه کرج کد 4975،  بانک آینده  1 شعبه کرج کد 1701،  بانک تجارت 1 شعبه کرج کد 486

اصفهان

تعداد کل شعب  6 شعبه  شامل :
بانک شهر  1 شعبه اصفهان کد 340،  بانک سپه 1 شعبه اصفهان کد1789 ،   بانک کشاورزی  1 شعبه اصفهان کد 2577،  بانک آینده  1 شعبه 1103 ،  بانک تجارت  1 شعبه کد 6330،  بانک ملت 1 شعبه کد 92098

جدول پیوست شماره :2-2

بوشهر

تعداد کل شعب  1 شعبه شامل :
بانک تجارت  1 شعبه کد 26030 ،
خراسان رضوي

تعداد کل شعب  8 شعبه  شامل :
بانک شهر  2  شعبه مشهد کد 396  و کد 371،  بانک سپه 1 شعبه مشهد کد 1238 ،   بانک کشاورزی  1 شعبه مشهد کد 2276 ،  بانک آینده  1 شعبه مشهد کد 1004،   بانک تجارت  1 شعبه مشهد کد 4070، بانک ملی  1 شعبه مشهد کد 8549 ،   بانک قرض الحسنه مهر ایران 1 شعبه مشهد کد 3614،

خراسان شمالي

تعداد کل شعب  1 شعبه  شامل :
بانک ملی 1 شعبه بجنورد کد 8699،

خراسان جنوبي

تعداد کل شعب  1 شعبه  شامل :
بانک ملی 1 شعبه بیرجند کد 9011،

خوزستان

تعداد کل شعب  2 شعبه شامل :
بانک شهر  1 شعبه  اهواز کد 283، بانک آینده 1 شعبه اهواز  کد 4426،

جدول پیوست شماره :3-2

فارس

تعداد کل شعب  7 شعبه  شامل :
بانک سپه 1 شعبه شیراز کد 1325 ، بانک کشاورزی 1 شعبه شیراز کد  1857،  بانک آینده  1 شعبه شیراز کد 5218، بانک تجارت  1 شعبه شیراز کد 7860، بانک ملی  1 شعبه شیراز کد 7309،   بانک ملت  1 شعبه شیراز کد 39164، بانک توسعه تعاون 1 شعبه شیراز  کد 2413

قزوين

تعداد کل شعب  4 شعبه شامل :
بانک سپه  1 شعبه کد 17،بانک رسالت 1 شعبه کد 517، بانک تجارت 1 شعبه کد 21510،  بانک ملی 1 شعبه کد 2683،

قم
تعداد کل شعب 3  شعبه شامل :
بانک سپه  1 شعبه قم کد 1158، بانک تجارت 1 شعبه قم کد 15120،  بانک ملی 1 شعبه کد 2701 ،
كردستان
تعداد کل شعب  3 شعبه شامل :
بانک کشاورزی 1 شعبه سنندج  کد 2782 ، بانک تجارت 1 شعبه سنندج کد 11090 ، بانک ملی 1 شعبه سنندج کد 5520،

كرمان

تعداد کل شعب 2  شعبه شامل :
بانک شهر 1 شعبه کرمان کد 299 ، بانک رسالت  1 شعبه کد 303 ،

جدول پیوست شماره :4-2

كهكيلويه و بوير احمد

تعداد کل شعب  1 شعبه شامل :
بانک تجارت 1 شعبه یاسوج کد 30020
گيلان
تعداد کل شعب  3 شعبه شامل :
بانک سپه  1 شعبه رشت کد 502 ،  بانک کشاورزی  1 شعبه رشت کد 4289، بانک تجارت 1 شعبه رشت کد 8650 ،

لرستان

تعداد کل شعب 1  شعبه شامل :
بانک تجارت 1 شعبه خرم آباد کد 27300،

مازندران

تعداد کل شعب  4 شعبه شامل :
بانک کشاورزی  1 شعبه  ساری کد 1256، بانک آینده  1 شعبه ساری کد 2002، بانک تجارت 1 شعبه ساری  کد 9000،  بانک ملی 1 شعبه ساری  کد 9601،

مركزي

تعداد کل شعب 3  شعبه شامل :
بانک تجارت 1 شعبه کد 14100، بانک رفاه کارگران1 شعبه اراک کد 222، بانک کشاورزی 1 شعبه اراک کد 5105

يزد
تعداد کل شعب 4 شعبه شامل :
بانک سپه 1 شعبه یزد کد 449، بانک کشاورزی 1 شعبه یزد کد 4224،بانک تجارت 1 شعبه یزد کد 20180، بانک ملی 1 شعبه یزد کد 3558،

جدول پیوست شماره :5-2

 

تهران

تعداد شعب  36 شعبه شامل:
بانک شهر 8 شعبه
بانک رسالت 1 شعبه
پست بانک 2 شعبه
بانک سپه 2 شعبه
بانک پارسیان 3 شعبه
بانک کشاورزی  1 شعبه
بانک آینده 3 شعبه
بانک تجارت 2 شعبه
بانک رفاه 1 شعبه
بانک صادرات 2 شعبه
بانک ملی 1 شعبه
بانک ملت 1 شعبه
بانک سینا 2 شعبه
بانک پاسارگاد 1 شعبه
بانک قرض الحسنه مهر ایران 1 شعبه
بانک توسعه تعاون 1 شعبه
بانک دی 3 شعبه
بانک انصار 1 شعبه

جدول پیوست شماره :1-3
نوع خدمات  تعداد   قیمت هرسری به ریال  جمع کل به ریال
جهیزیه  16 17،000،000-100،000،000             1,257,000,000

نوع خدمات  تعداد مبلغ ماهیانه به ریال  جمع کل سالیانه به ریال
مستمری  12 500،000-2،000،000 121,500,000

نوع خدمات  تعداد مبلغ وام به ریال  جمع کل وام به ریال
وام قرض الحسنه  66 5،000،000-150،000،000 760,000,000

نوع خدمات  تعداد مبلغ کمک به ریال  مبلغ کل به ریال
کمکهای بلاعوض 232 500،000- 13،532،000 476,092,000

نوع خدمات  تعداد مبلغ هر پک به ریال  مبلغ کل به ریال
لوازم تحریر 500 400،000- 700،000 260,000,000

نوع خدمات  تعداد مبلغ هر پک به ریال  مبلغ کل به ریال
سبد کالا  850 700،000- 1،800،000 1,145,000,000

نوع خدمات  تعداد مبلغ هر واحد به ریال   مبلغ کل به ریال
لوازم خانگی  27 800،000- 11،000،000 256,500,000
جدول پیوست شماره :2-3
نوع خدمات  تعداد مبلغ به ریال  مبلغ کل به ریال
پوشاک  103 20،000- 450،000 30,900,000

نوع خدمات  تعداد مبلغ به ریال  مبلغ کل به ریال
لوازم بهداشتی  46 35،000- 70،000 2,300,000

نوع خدمات  تعداد مبلغ به ریال  مبلغ کل به ریال
تجهیزات توانبخشی 40 180،000- 500،000 52,000,000

جمع کل مبلغ خدمات به ریال به استثناء وام 4,361,292,000

جدول پیوست شماره :1-4
فعالیت های رسانه ای انجمن
نظر به اهمیت نقش رسانه در آگاه سازی و شناخت جامعه از توانمندی ها و نحوه ی همکاری با این عزیزان انجمن در سال 97 برآن شد که ضمن ایجاد واحد روابط عمومی فعال اقدامات رسا نه ای خود را منسجم و گسترش دهد.
حضور موثر و فعال در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی
در این بخش محور اصلی فعالیتهای خود را بر بستر وبسایت انجمن بنا نهادیم به گونه ای که در طول سال جاری 27 مطالب در وبسایت انجمن منتشر کردیم.:
1- مهم این که هر صفحه از وبسایت انجمن ظرفیت انتشار 15 پست را دارد.
2- اکنون حضور مدیران در اکثر جلسات خارج از انجمن به شکل متنی و تصویری و بعضا صوتی در وبسایت انجمن پوشش داده میشود.
3- طرحهای مشارکتی انجمن با بنگاه اجتماعی و کارآفرینی کاکتوس به طور کامل پوشش داده میشود و اخبار منتشر شده در وبسایت انجمن در سایر محافل خبری ویژه نابینایان نیز با ذکر منبع پخش میشود که باعث جذب نابینایان به سمت وبسایت اختصاصی انجمن نابینایان ایران میشود.
بهبود رتبه وبسایت انجمن در موتورهای جستجوگر  گوگل
با جلوگیری از انتشار مطالب غیر تخصصی و انتشار مطالب تخصصی در حوزه نابینایان رتبه و بسایت در موتورهای جست و جو گر گوگل را بهبود بخشیدیم به گونه ای که با یک جست و جوی ساده عبارت انجمن نابینایان در گوگل بلافاصله به سمت وبسایت اختصاصی انجمن راهنمایی میشوید که این یک دستاورد جدی و مهم برای واحد روابط عمومی انجمن نابینایان است چرا که بدین ترتیب هر شخص حقیقی و حقوقی که قصد دارد به عنوان خیر با مجموعه همکاری داشته باشد بلافاصله و به راحت ترین شکل ممکن از طریق یک جست و جوی ساده میتواند با انجمن نابینایان ارتباط برقرار کند که تا کنون بیش از 10 تماس در ارتباط با این موضوع با  واحد روابط عمومی برقرار شد و قرارهایی جهت انجام مذاکرات در سال آینده گذاشته شد.
تولید خبر
در سالهای اخیر اخبار و اتفاقاتی که مرتبط با انجمن بوده به طرق مختلف پوشش داده شد اما اکنون انجمن خود به طور مستقل دست به تولید خبر میزند, از جمله تولید مجموعه متنی 16 قسمتی کتابخانه های گویای دیجیتال نابینایان  با مشارکت سامسونگ که 3 قسمت آن منتشر شده است.
جدول پیوست شماره :2-4

ایجاد کانال اختصاصی در شبکه اجتماعی تلگرام
در سریع ترین زمان ممکن خبرهای انجمن و حتی جامعه نابینایان را پوشش میدهد این کانال به وسیله یک ربات که توسط نابینایان ابداع شده است به طور مستقیم به وبسایت انجمن متصل میشود و در کمترین زمان ممکن لینک مطالب منتشر شده در سایت را به کانال ارسال میکند.
پخش مستقیم نشستها و جلسات مهم از طریق کانال تلگرامی انجمن نابینایان ایران
برای اولین بار در تاریخ 19/12/97 یکشنبه نشست هم اندیشی مدیران بهزیستی با مدیران انجمنها و تشکلهای معلولان را به طور زنده و مستقیم از طریق کانال تلگرامی انجمن نابینایان پخش گردید. سرعت اطلاع رسانی واحد روابط عمومی انجمن در این نشست به قدری بالا بود که کانالهای مشابه همچون کانال روزنامه ایران سپید و کانال کمپین حمایت از حقوق معلولان را در پوشش این رویداد پشت سر گذاشت.
حضور موثر و فعال در رسانه ها
در سال 97 تیم برنامه ساز نابینای شاغل در رسانه ملی موفق به تولید بیش از 40 قسمت برنامه رادیویی با عنوان: “6 نقطه” برای شبکه رادیویی تهران و 35 قسمت برنامه رادیویی با عنوان: “حس میکنم تو رو” برای شبکه رادیویی جوان و همچنین 7 قسمت آیتم ویژه نابینایان و معلولان برای برنامه صبحگاهی پارک شهر رادیو تهران  نمود که در تولید این آثار انجمن نابینایان نقش بسیار موثری ایفا نموده است.
همچنین مدیران انجمن در مناظره ها و برنامه های رادیویی بسیاری به مناسبتهای مختلف حضور پیدا کردند که از جمله آنها میتوان به حضور  مدیران انجمن در برنامه گفت و گوی فرهنگی به مناسبت هفته جهانی کتاب, “یه روز تازه” شبکه 5 سیمای تهران همزمان با روز جهانی نابینایان  ” برنامه طلوع” شبکه 4 سیما. ساخت آیتم گزارشی با هدف معرفی قانون عصای سفید برای برنامه پیک بامدادی رادیو ایران با حضور مدیران انجمن.
البته در طول سال گذشته به مناسبتهای مختلفی از جمله افتتاح سه کتابخانه گویای دیجیتال توسط انجمن با مشارکت شرکت سامسونگ, روز جهانی ایمنی عصای سفید و طرح تولید کتب صوتی در قالب مسئولیت اجتماعی با مشارکت شرکت پرداخت الکترونیک سداد گفت وگوهای مختلفی با مدیران انجمن نابینایان توسط رسانه های مختلف از جمله رادیو و خبرگزاریهای مانند ایرنا ،ایسنا ، ایبنا ومهر نیز انجام شد.
ضمنا علاوه بر موارد فوق مدیران انجمن مصاحبه هایی با شبکه های رادیو تهران ،رادیو ایران ، رادیو جوان ، رادیو فرهنگ داشته اند.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید