وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

معرفی کتابخانه دیجیتال سامسونگ و نمایندگی انجمن نابینایان ایران در ارسنجان

ششمین کتابخانه دیجیتال گویای سامسونگ، در شهرستان ارسنجان و به تاریخ 12 آذر 1392 افتتاح شد.
این کتابخانه با بکارگیری پیشرفته ترین فناوری و تکنولوژی روز دنیا در دو بعد نرم افزار و سخت افزار های ویژه نابینایان تجهیز شده است. اساتید مجرب که عموماً از میان قشر نابینا و کم بینا هستند، در این کتابخانه مشغول به کارند. مخزن کتابخانه دارای 5068 عنوان کتاب صوتی که شامل 4160 عنوان در بخش بزرگسال ، 202 عنوان در بخش نوجوان و 706 عنوان کتاب گویا در بخش کودک است که در طول ساعات اداری به افراد تحت پوشش واجد شرایط ارائه خدمت می کند.

 

از آنجایی که این کتابخانه مشارکتی بوده با کتابخانه های عمومی تفاهم نامه ای مبنی بر همکاری به امضاء رسانده است. بیش از 19 هزار نابینا و کم بینا در استان فارس زندگی می کنند که از این تعداد، 155 نفر تحت پوشش نمایندگی انجمن نابینایان ایران نمایندگی ارسنجان هستند. تجهیزات موجود در کتابخانه جهت استفاده اعضاء شامل: کامپیوتر، کیبورد، مانیتور ، موس، اسپیکر، ویس ریکوردر، هارد، فلش، تبلت، شطرنج، ماشین تایپ بریل، تجهیزات سرمایشی و گرمایشی، اسباب بازی ویژه کودکان، اسپیلت، پرینتر چهار کاره و توپ گلبال  است. کتابخانه نابینایان ارسنجان، کلاس های مختلف آموزشی از جمله: حفظ قرآن کریم ، آموزش مفاهیم نهج البلاغه، آموزش خط بریل، دوره های آموزشی فنی حرفه ای شامل: ویترای (طراحی روی شیشه) خیاطی و چرم دوزی برگزار می کند. در این مدت، با همکاری جمعیت هلال احمر کلاس های آمادگی جهت مقابله با زلزله، آتش سوزی و آموزش کمک های اولیه برگزار شده است. برگزاری اردوهای تفریحی زیارتی، گرامی داشت هفته کتاب و کتاب خوانی، برپایی نمایشگاه از توانمندی های افراد تحت پوشش در استادیوم ورزشی، برگزاری مراسم روز عصای سفید ( روز جهانی نابینایان) تقدیر از خیرین و مددجویانی که در رشته های مختلف موفق هستند، از دیگر اقدامات نمایندگی انجمن نابینایان ایران نمایندگی ارسنجان است.

از آنجایی که در استان پهناور فارس تنها یک  کتابخانه با این مشخصات ایجاد شده و مجهزترین کتابخانه در نوع خود  محسوب می شود، زمینه برای پیشرفت روز افزون این کتابخانه و استفاده از پتانسیل های موجود در این استان مهیا است. انجمن نابینایان ایران نمایندگی ارسنجان در زمینه هایی همچون: رفاهی، حمایتی، توانبخشی و آموزشی به افراد تحت پوشش خدمات ارزنده ای  ارائه می کند که شامل: کمک های موردی، کمک هزینه دارو و درمان، تهیه عینک، جهیزیه، لوازم خانگی، پوشاک، سبد کالا، تهیه عصا و در حد امکان وسایل آموزشی، میان وعده غذایی، اهدای تعدادی تلفن همراه اندروید است.
جهت رفاه حال مددجویانی که در کلاس های آموزشی شرکت می کنند، شرکت سامسونگ با راه اندازی سرویس ایاب و ذهاب خدمتی بسزا به این قشر ارائه می کند و هزینه سرویس و مربیان را ماهیانه پرداخت می کند.
کتابخانه دیجیتال سامسونگ، جنب انجمن نابینایان ایران نمایندگی ارسنجان در خیابان ولیعصر جنوبی، کوچه 12 متری، پلاک 66 واقع شده است.
در ادامه، اطلاعات عمومی درباره شهر ارسنجان تقدیم می شود.
شهرستان ارسنجان با وسعت 1469 كيلومتر مربع در فاصله ي 120 كيلومتري شمال شرقي شيراز قرار دارد . طول جغرافيايي ارسنجان 53 درجه و 18 دقيقه و 30 ثانيه و عرض جغرافيايي آن 24 درجه و 55 دقيقه و صفر ثانيه است . اين شهرستان داراي يك بخش مركزي به مركزيت شهر ارسنجان و سه دهستان به نامهاي علي آباد ملك ،‌ خبريز و شوراب ، شامل 86 پارچه روستا و آبادي است . از غرب به شهرستان پاسارگاد از شرق به ني ريز ،‌ از شمال به بوانات و پاسارگاد و از جنوب به شهرستان شيراز محدود مي شود . نوع آب و هوا : در فارسنامه ي ميرزا حسن فسايي آمده است براي خوشي آب و هوا آن را « ارسن گان » يعني شايسته و سزاوار محفل ،‌ براي آن كه ارسن محفل و مجلس است و كان يعني سزاوار بعد از تصرف عربي ، ارسنجان گفتند . ارسنجان در واژگان به معني محفل و جايگاه نشيمن است و در حقيقت به دليل خوشي آب و هوا آن را ارسنجان ناميده اند.
تعداد زیادی محصولات زراعي و باغي در خاك و آب و هواي آن رشد مي كند . گرماي آن در تابستان زياد نيست و در زمستان   چندان سرد نمی شود.
آثارِ باستانی
ارسنجان داراي گذشته اي ديرين است و بيشتر كتب گذشته همچون فارسنامه ي ناصري ، آثار العجم فرصت الدوله شيرازي ،‌ بستان السياحه زين العابدين صوفي ، دايره المعارف علامه دهخدا و ده ها كتاب ديگر به تفصيل از آن نامه برده اند . تاريخ درست و دقيقي كه بتوان بر آن استناد جست و سال بناي اين شهر را دانست در دست نيست ، به دليل پيدايش آثار باستاني فراوان بعضي از مورخان و باستان شناسان تاريخچه ي آن را به پيش از ظهور اسلام تخمين زده اند و تاريخ بناي اين شهر را به 2500 سال پيش از ميلاد مسيح دانسته اند . نزديك به 186 اثر تاريخي ثبت شده در فهرست آثار ملي و جاذبه هاي طبيعي ،اين شهرستان را به محل مناسبي براي گردش و تفرج تبديل كرده است . از آثار تاريخي اين شهرستان مي توان به آثار زير اشاره کرد:
تل تیموران
كهن ترين آثار ارسنجان ، تپه باستاني تل تيموران است كه در 24 كيلومتري شهر ارسنجان و در روستاي كوشك قرار دارد. ایوان قدمگاه يكي از كهن ترين آثار باستاني ارسنجان است كه به نظر باستان شناسان به ويژه دكتر واند نبرگ بلژيكي مربوط به عهد هخامنشي است.
قصر منوچهر آثار باقيمانده از دوره ي ساسانيان است كه بر بالاي كوهي مشرف بر روستاي صالح آباد و دشت توابع ارسنجان قرار دارد و از آن بالا مناظر بديع و زيبايي در برابر چشمان پديدار مي گردد                                                                                                 .
سوغات ارسنجان
انار ، رب انار ، حلوای سین ، ملکی ،آبنبات های سنتی ، بنه و بادام کوهی ، اناردانه
مدرسه سعیدیه در سال 1085 هجري ، قمري نيكوكار ارسنجاني حاج سعيدا مدرسه اي با شكوه دراين خطه بنا كرد تاريخ ساخت اين مدرسه با ساخت مدرسه خان شيراز چندان فاصله ي زماني ندارد . در آن روزگار فقط شهر شيراز و ارسنجان داراي مدرسه ي علميه بوده اند و اين نشانگر ديرينگي اين اقليم هنرمند و عالم پرور است. مسجد جامع که از يادگارهاي دوره ي صفويه است و هنوز هم در هر وعده از نمازهای یوميه و جمعه، میزبان اهل جماعت است
از ديگر آثار مي توان به قلعه ي گچي مربوط به زمان اسماعيليه ،‌ آسياب آبي تل سفيد ، تنوره و برج آسياب ملكشاه و سد دختر نام برد.
جاذبه های گردشگری
اطراف ارسنجان را جنگل هاي پسته و بادام کوهی و كوه هاي سر به فلك كشيده با مناظر بديع احاطه كرده اند. از مناظر ديدني ارسنجان مي توان به جنگل هاي طبيعي بناب ،‌ خليل بيگ ، فيجان ، تنگ شكن ، درياچه طشك ،‌ غار ضحاك ،‌ پير با صفا ، تك درخت روييده بر سنگ و باغ هاي سر سبز شمال ، غرب و جنوب اشاره كرد . پارك جنگلي بناب همواره استراحت گاه صدها مسافر خسته و محل اقامت مشتاقان طبيعت است اردوگاه تربيتي شهيد رجايي در اين پارک جنگلی قرار گرفته است. پارك شهر واقع در ورودي شهر ارسنجان از سمت سعادت شهر(بلوار امام رضا (ع)) و قرار گرفتن در كنار هتل رستوران فرديس وابسته به شرکت تعاونی اعتبار کارکنان شهرداري ارسنجان هر هفته محل تجمع خانواده هاست و گردشگران و مسافران از امكانات آن بهره مي گيرند . درياچه ي طشک در مجاورت دریاچه ی بختگان با منظره ي زيبا و چشم نواز خويش همراه با موسيقي آواز پرندگان مهاجر، ايستگاه مسافراني است كه از خط ساحل آن مي گذرند و چند لحظه اي را به تماشاي آن مي گذرانند.
ویژگی های اقتصادی
ارسنجاني ها در زمينه هاي گوناگون اقتصادي مانند كشاورزي ، پرورش دام ، تجارت و حمل و نقل جاده ای فعاليت دارند . شهرستان ارسنجان بر خلاف شهرستان هاي مجاوراز نعمت صنعت بهره ي چنداني نبرده است . چند سالی است كه در كنار كارگاه ها و كارخانه هاي كوچك در اين بخش از اقتصاد ، سرمايه گذاري هايی صورت گرفته است و اميد مي رود ايجاد و گسترش شهرك صنعتي در آينده اي نزديك تعدادي از جوانان جوياي كار را به خود مشغول سازد. بيشتر در آمد مردم اين شهر از كشاورزي و باغداري تأمين مي شود و عشاير منطقه به ويژه در مناطق توابع و گمبان به دامداري و دامپروري مشغول مي باشند. بافت انواع قالي و قاليچه از سوي زنان و دختران روستايي در روستاهاي دور افتاده رواج دارد و جزيي از درآمدهاي مردمي و صنايع دستي منطقه به شمار مي آيد.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید