وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

خُلف وعده ی سازمان بهزیستی برای خرید 100 دستگاه برجسته نگار هوشمند

همزمان با روز جهانی نابینایان در مهرماه سال گذشته، دکتر شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی کشور خبر از خرید 100 دستگاه برجسته نگار هوشمند تبلت ویژه نابینایان دادند.

برجسته نگار هوشمند همراه یک نمایشگر بریل ویژه نابینایان است که با داشتن سیستم عامل امکان خواندن و نوشتن به بریل به صورت الکترونیک را برای نابینایان فراهم می‌کند. سال گذشته، 575 نفر از نابینایان از 102 شهر کشور ضمن نوشتن نامه‌ای سرگشاده به دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری، خواهان حمایت دولت و سازمان‌های مرتبط از این محصول دانش‌بنیان تولید داخل شدند. اما همزمان با مراسم روز جهانی ایمنی عصای سفید که روز 24 مهر سال 99 با حضور دکتر شریعتمداری وزیر کار، دکتر قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی و سایر مدیران انجمن‌های نابینایی در محل سازمان بهزیستی کشور برگزار شد، خبر خرید قطعی 100 دستگاه برجسته نگار هوشمند و 300 قرآن بریل از مرکز رودکی توسط وزیر کار رسانه‌ای شد تا جایی که وبسایت سازمان بهزیستی و سایر خبرگزاری‌ها آن را پوشش رسانه‌ای گسترده دادند و از آن، به عنوان هدیه بهزیستی به نابینایان نام بردند.

حال و پس از گذشت شش ماه از این مسئله، تنها 30 دستگاه از یکصد دستگاه وعده داده شده توسط سازمان بهزیستی کشور خریداری شده و پیگیری‌های انجمن نابینایان ایران نیز در این مدت ره به جایی نبرده است.

مهندس منصور شادکام، قائم مقام انجمن نابینایان ایران در این ارتباط گفت: دو سه سال است که پس از تولید اولین نسل از نمایشگر‌های بریل همراه که یک تبلت هوشمند ویژه نابینایان است در کشور، پیگیر تهیه و خرید این دستگاه از سوی سازمان بهزیستی کشور برای دانش‌آموزان و دانشجویان نابینا هستیم. چرا که این دستگاه می‌تواند کلیه نیاز‌های این قشر و دسترسی آنها به منابع مطالعاتی روز را برطرف کند. در سال 98 علیرغم قولهای بسیاری که به ما دادند در عمل هیچ اتفاقی نیفتاد و حتی یک دستگاه هم خریداری نشد. پیگیری‌های انجمن در سال 99 نیز ادامه یافت و در مهرماه خبر خرید 100 دستگاه برجسته نگار هوشمند از سوی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اعلام شد. امیدوار بودیم با توجه به مجازی شدن کلاس‌های مدارس و دانشگاه‌ها که نیاز نابینایان به داشتن این تبلت بریل را دوچندان کرده است، بخشی از مشکلات این قشر کاهش یابد اما متأسفانه در دیماه و بهمنماه، هزینه خرید تنها یک دستگاه برای هر استان تخصیص یافت. دبیر پروژه کتابخانه‌های دیجیتال گویا و بریل بیان کرد: البته توزیع در استان‌ها هم مورد تأیید ما نبود و اعتقاد داشتیم تجهیز کتابخانه‌ها به این تبلت می‌تواند نیازهای مطالعاتی نابینایان را برطرف کند. پس از توزیع این 30 دستگاه، پیگیر خرید 70 دستگاه دیگر شدیم. در این مدت، همواره آقای دکتر نفریه معاونت توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به پیگیری‌های انجمن اعلام می‌کرد ما سر قولمان هستیم و سایر تبلت‌های باقی مانده قطعاً خریداری خواهد شد. تا جایی که ایشان در گفتگو با مدیرعامل شرکت پکتوس که تنها تولید کننده برجسته نگار هوشمند همراه در کشور است، اعلام کرده بودند شما دستگاه‌ها را تولید کنید و نهایتاً تا پایان سال پروسه خرید انجام خواهد شد. حال با وجود تولید این نمایشگر‌های بریل که تهیه مواد اولیه و ساخت آن بسیار هزینه بر است، سازمان بهزیستی کشور خلف وعده کرده و خبری از خرید سیستم‌های باقی مانده نیست.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران تصریح کرد: متأسفانه مدیران سازمان بهزیستی با ما صادق نبودند. علیرغم اینکه انجمن پیگیر این مسئله بود، بهزیستی  استان تهران حتی همان یک دستگاه را هم حاضر نشد برای نابینایان تهران تهیه کند و این امر جداً جای تأسف دارد. آنها باید در این زمینه پاسخگو باشند. چرا با وجود اینکه هزینه خرید یک دستگاه از طرف ستاد بهزیستی برای آنها واریز شده بود با کارشکنی‌های فراوان همان یک برجسته نگار هوشمند را هم برای استانی که هزاران دانشآموز و دانشجوی نیازمند دارد با ما همکاری نکردند و در واقع نابینایان را از حق مسلم خود محروم کردند. شادکام افزود: من از رسانه‌ها تقاضا دارم این مسئله را پیگیری کنند. این مطالبه جدی ما است که به نابینایان تنها در روز عصای سفید نپردازند و در سایر روز‌های سال هم پیگیر حقوق آنها باشند. رسانه‌ها باید این مسئله را پیگیری کنند علیرغم اینکه سازمان بهزیستی به ما اعلام کرد مشکلی بابت تأمین منابع مالی در این زمینه نداریم و پول خرید 100 دستگاه برجسته نگار هوشمند را کنار گذاشته‌ایم، چرا تنها کمتر از یک سوم میزان وعده داده شده را تهیه کرده‌اند. حالا هم هیچ کدام از مدیران سازمان بهزیستی به ما پاسخگو نیستند. ما از دکتر شریعت مداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و دکتر جهانگیری به عنوان رئیس کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان انتظار داریم به این مسئله ورود کنند تا مسئولیتی که این عزیزان بر عهده دارند، در حد حرف و وعده وعید باقی نماند. متأسفانه بسیاری از مدیران از شرایط فعلی کرونایی سو استفاده می‌کنند.

مهندس شادکام در پایان گفت: اگر کسانی که در سازمان بهزیستی در سمت‌های حساسی همچون معاونت توانبخشی و مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی روزانه مشغول به کار هستند اندک دانشی از نیاز‌های نابینایان داشتند، تا این اندازه نسبت به تأمین تجهیزات توانبخشی مورد نیاز آنها کوتاهی نمی‌کردند. بی‌تفاوتی آنها و وعده‌های پوچشان بیش از هر چیز دیگری ما را آزار می‌دهد و امیدواریم حالا که جوابگوی مطالبات به حق ما نیستند، پاسخگوی رسانه‌ها در برابر مسئولیت خطیر خود باشند. ما این موضوع را از طریق نمایندگان مجلس، سازمان بازرسی کل کشور و سایر ارگان‌ها پیگیری خواهیم کرد و تا زمانی که پاسخ قانع کننده‌ای به ما ندهند، از پیگیری‌های خود دست بر نخواهیم داشت.

آرشیو ماهیانه

1 دیدگاه

  1. بی نام گفت:

    سلام
    امیدوارم مسئولین مربوطه به خودشون بیان

دیدگاهتان را بنویسید