وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

معلولان برای ورود به محدوده طرح ترافیک به پلاک ویژه نیازی ندارند

مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال 99 حدود ۴۵ هزار روزبرگ طرح ترافیک برای معلولان واجد شرایط متقاضی صادر شده است.
با شیوع کرونا و تداوم این وضعیت در کشور، تقاضای اقشار آسیب‌پذیر جامعه همچون معلولان برای دریافت پلاک ویژه افزایش یافته است.
انجام فعالیت‌های درمانی در مرکز شهر و محدوده‌های طرح ترافیک با توجه به انتقال این بیماری در سیستم حمل و نقل عمومی و تاکسی‌ها، این افراد را بر آن داشت تا با وجودی‌که برخی از آنها خودروی شخصی داشتند و از امتیاز بهره‌مند نبودند نسبت به دریافت آن ترغیب شوند.
از دلایلی که این افراد در این شرایط زمانی متقاضی دریافت پلاک ویژه معلولان هستند این است که با توجه به معلولیتشان سیستم ایمنی بدنی آسیب ضعیفی نسبت به افراد عادی دارند و استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی می‌تواند برای آنها احتمال انتقال بیماری را در پی داشته باشد.
نکته قابل توجه این‌که پلاک ویژه معلولان دارای مزایایی به شرح زیر است که تنها این دست از افراد خواستار جزیی از این خدمات هستند
– معافیت از پرداخت عوارض در بزرگراه‌های کشور، رایگان بودن پارکینگ‌ها، محل پارک مخصوص خودرو در خیابان‌های اصلی شهر
– ورود به محدوده طرح ترافیک در شهرهای دارای محدوده ترافیکی که مراکز درمانی ویژه این قبیل افراد در داخل محدوده قرار دارد
– تمامی عوامل انتظامی اعم از راهور و سایر رده‌های ناجا با رویت خودرویی که دارای این پلاک هستند بر حسب ضرورت موظفند به راننده مراجعه کرده و به هیچ وجه حق احضار راننده را به دلیل مشکلات جسمی و حرکتی ندارند.
محمد رضا شهبازی مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور در ارتباط با این موضوع گفت: در اینباره دستورالعمل خاصی وجود دارد که از سوی پلیس راهور ابلاغ شده و افراد می‌توانند در صورت دارا بودن شرایط نسبت به دریافت آن اقدام کنند.
وی ادامه داد: در شرایط موجود برخی متقاضی پلاک‌اند نیازمند دریافت یکسری خدمات هستند که چون این خدمت به پلاک‌های ویژه داده می‌شود متقاضی هستند. این افراد پلاک را نمی‌خواهند، آن خدمت را می‌خواهند؛ به‌عنوان مثال طرح ترافیک و یا یارانه سوخت.
مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: در چنین شرایطی ما به آنها می‌گوییم که این موارد به پلاک ارتباطی ندارد و ما می‌توانیم در این‌خصوص بدون دریافت پلاک این خدمت را ارائه دهیم.
شهبازی افزود: در سال ۹۹ ما همه این مشکلات را حل کردیم؛ بهزیستی عنوان کرد که هر فرد معلول متوسط به بالا در هر گروهی طرح ترافیک می‌خواهد بیاید و ما طرح ترافیک را به او می‌دهیم. برای تأمین سوخت‌ هم برنامه‌ای داریم که اگر منابعش تأمین شود، پیگیری می‌کنیم ولی برای بخشی از افراد دارای معلولیت تحت پوشش که امکان اختصاص سهمیه وجود ندارد کمک‌هزینه تردد پرداخت می‌کنیم.
وی با اشاره به این مطلب که در سال ۹۹ هر فرد واجد شرایط که متقاضی طرح ترافیک بوده به‌صورت روزبرگ آن را دریافت کرده است، عنوان کرد: ممکن است فردی عنوان کند در سال ۱۰۰ روز در طرح ترافیک تردد دارد و یا مثلاً برای مراجعه به مراکز درمانی نیازمند ۵۰ روز تردد در طرح ترافیک است که در این‌صورت ما به یک‌باره این مجوزها را به او می‌دهیم و فرد معلول هر روز که خواست می‌تواند به طرح وارد شود.
مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور در پایان در خصوص میزان مجوزهای طرح ترافیک ارائه شده به معلولان در سال گذشته نیز گفت: در سال گذشته حدود ۴۵ هزار روزبرگ طرح ترافیک برای معلولان واجد شرایط متقاضی صادر شد.
منبع: خبرگزاری آنا

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید