وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

کیهان‌شناس نابینایی که هرگز ماه را ندید

در بین اهالی نجوم یا به اصطلاح صحیح‌تر کیهان‌شناس‌ها، بودند کسانی که در اواخر عمر به دلایل گوناگون نابینا شدند اما با این وجود به پژوهش و تولید علم ادامه دادند. «گالیله»، یکی از معروف‌ترینِ این افراد است. چند روز پیش اما برخی وبسایت‌های آمریکایی به مناسبت روز ملی علم، به سراغ یک فیزیکدان و کیهان‌شناس نابینا رفته بودند که اتفاقاً نه در کهنسالی، که از بدو تولد نابینا بوده است. دانشمندی ۷۲ ساله که بعد از جستجو دستگیرمان شد که گویا از ارج و قرب ویژه‌ای هم در محافل علمی در آمریکا برخوردار است. اما این مرد کیست که بی آنکه تا به حال سیرِ آفاق کرده باشد و نگاهش روی ماه و سایر اجرام آسمانی قفل شده باشد، رد پایش را در تاریخ نجوم آمریکا تثبیت کرده است؟
«کِنت کالِرز»، (Kent Cullers) در ماه ژوئیه سال ۱۹۴۹، اندک زمانی زود‌تر از موعد مقرر به دنیا آمد. اتفاقی که نابینایی را برایش به عنوان یک مزاحمتِ همیشگی به همراه داشت. گفته‌اند داخل دستگاه اینکوباتو منتظر بوده که رشدش به حد کفایت برسد تا بتواند وارد دنیای آدم‌ها شود اما دستگاه در امر اکسیژن‌رسانی سر سوزنی کم‌کاری کرده و نتیجه‌اش شده یک انسان نابغه اما نابینا.
پدر کنت هم مثل خودش فیزیکدان بود. می‌گوید در کودکی پدر برایش کتاب‌های فیزیک و کیهان‌شناسی می‌خوانده و همین هم باعث علاقه‌اش به این حوزه شده است. مدرسه را که تمام کرد ابتدا به سراغ روانشناسی رفت. مدت زیادی از تحصیلش در این رشته نگذشته بود که فهمید برای این کار ساخته نشده؛ این شد که به رغم همه مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها، بالاخره دانشگاه را مجاب کرد که تغییر رشته بدهد. فیزیک را به عنوان رشته تحصیلی‌اش انتخاب کرد و آن را تا آخر خط ادامه داد و سر‌انجام هم توانست در سال ۱۹۸۰ اولین نابینایی در آمریکا باشد که دکترای فیزیک دریافت می‌کند؛ آن هم از دانشگاه معتبر و آبرومندی مثل برکلی.
تخصص کنت کالرز، دنبال کردن سیگنال‌هایی بود که از فضا می‌آمد. برای او و همکارانش این سیگنال‌ها از آن جهت اهمیت داشتند و دارند که ممکن است بتوانند به کمک آنها سر نخ‌هایی از حیات در سایر کرات را پیدا کنند. کنت برای پیگیری سیگنال‌های فضایی الگوریتم‌هایی هم ابداع و طراحی کرد که همچنان هم در مؤسسات کیهانشناسی از آنها استفاده می‌شود. کار را ابتدا با «سِتی» (SETI) شروع کرد. ستی یک مؤسسه غیر انتفاعی است که تنها حوزه کاری‌اش پیگیری نشانه‌های حیات در کرات دیگر است. بعد از مدت کوتاهی به ناسا پیوست و از همین دست کار‌ها آنجا هم انجام داد. در ۱۹۹۵ دوباره از شغل خودش در ناسا استعفا کرد و باز به عنوان دانشمند ارشد و مدیر پروژه به ستی برگشت و تا ۲۰۰۵ هم با همین مؤسسه غیر انتفاعی ادامه داد.
کنت کالرز سوژه خوبی هم برای فیلم‌ساز‌ها بوده است. همسرش «لیظا پاورز» که عکاس و فیلمساز مستند است یک فیلم کوتاه در باره زندگی او در دهه نود میلادی ساخت. همچنین اگر اسم فیلم «تماس» یا «Contact» را شنیده باشید، جالب است بدانید که شخصیت اولش را بر اساس زندگی کنت کالرز ساخته‌اند. این دانشمند و کیهانشناس نابینا ده‌ها مقاله علمی در زمینه فیزیک و اختر فیزیک از خود به جا گذاشته و کیهانشناسان آمریکا همچنان از ثمره تلاش‌هایش بهره‌ها می‌برند.
منبع: ایران سپید

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید