وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

معرفی قابلیت های کاربری ناگت مرغ برای استفاده آسانتر نابینایان از توییتر

از عمر توییتر بیش از پانزده سال می گذرد اما ایرانی ها تا مدت ها بعد از همه گیر شدنش در دنیا، استقبال گرمی از آن به عمل نیاورده بودند و حالا حدوداً هفت هشت سال است که این شبکه کم کم در میان کاربران ایرانی جایی برای خودش باز کرده است. جایی که البته با وجود حکایت های فراوانی که از اثر گذار بودن این شبکه اجتماعی در محافل نقل می شود، هنوز هم جای چندان درخوری محسوب نمی شود. به تبع سایر کاربران ایرانی، کاربران نابینا هم به تدریج به این شبکه اجتماعی متمایل می شوند. اوضاع دسترسی نابینایان به توییتر آن قدر ها هم بد نیست.
خودِ وبسایت توییتر تعدادی کلید میانبر طراحی کرده که کار را برای نابینایان آسان می کند اما با این وجود بسیاری از نابینایان این پشتیبانی را تمام و کمال نمی دانند و از همین رو به فکر طراحی رابط های کاربری دسترسی پذیر برای توییتر افتاده اند.
نابینایان توییتر باز ایرانی احتمالاً با رابط کاربری رایگانِ «تی دبلیو بلو» آشنا هستند. این نرم افزار اما در مقایسه با رابط کاربریِ غیر رایگانی که چند سالی است منتشر می شود، تقریباً می توان ادعا کرد که هیچ حرفی برای گفتن ندارد. «ناگت مرغ» (Chicken Nugget)، در آخرین به روز رسانی که دو هفته پیش منتشر شد، امکانات جالبی را در اختیار کاربران نابینای توییتر گذاشته است.
دسترسی نابینایان به محتوای عکس های پست شده در توییتر، مرکز توجه توسعه دهندگان «چیکن ناگت» در به روز رسانی تازه بوده است. همانطور که احتمالاً می دانید، توییتر امکانی را برای کاربران فراهم کرده که بتوانند برای عکس هایی که پست می کنند، توضیحاتی بنویسند تا کاربران نابینا بتوانند به کمک آن، محتوای عکس را بفهمند؛ اما پر روشن است که وقتی مسؤولیتِ این کار به عهده خودِ کاربران گذاشته می شود، نمی توان انتظار داشت که به این زودی به یک فرهنگ تبدیل شود و همه این مسؤولیت را به درستی انجام دهند. از همین رو، طراحان «چیکن ناگت» به فکر افتاده اند تا از هوش مصنوعی و فناوری شناسایی عکس بهره بگیرند و عکس های فاقد توضیحات را برای نابینایان تشریح کنند.
در این قابلیت، «چیکن ناگت» ضمن شناسایی اشیای درون هر عکس، می توانند چهره های مشهور و سلبریتی ها را هم شناسایی کنند. فقط کافی است کاربر نابینا یک کلید میانبر را فشار دهد تا ظرف یکی دو ثانیه، شناسایی صورت گیرد.
استفاده از مترجم گوگل به جای مایکروسافت هم از دیگر به روز رسانی های نسخه جدید این نرم افزار است. با تغییر موتور ترجمه از مایکروسافت به گوگل، حالا فارسی هم به فهرست زبان ها اضافه شده و کاربران ایرانی می توانند توییت هایی را که به زبانی غیر از فارسی نوشته شده اند، به مدد ناگت مرغ به فارسی برگردانند.
تعداد به روز رسانی های نسخه جدید بیش از این موارد است اما در این نوشته فقط به یک مورد دیگر هم اشاره می کنیم و آن هم اینکه حالا کاربران ناگت می توانند ویدئو های توییتر را به صورت صوتی دریافت کنند؛ به این معنا که قابلیتی اضافه شده که کاربران در صورت تمایل از ناگت بخواهند در هنگام اجرای ویدئو، فقط صدا را پخش کند.
این امکان برای همه ویدئو های اشتراک گذاری شده اعم از مواردی که در خودِ توییتر بار گذاری شده اند یا آن دسته از ویدئو هایی که کاربران لینک یوتیوبشان را توییت می کنند، وجود دارد.
علاقمندان به توییتر می توانند «چیکن ناگت» را با انبوهی از امکانات و قابلیت ها، یک ماه به شکل رایگان بر روی رایانه شان نصب کنند و در صورت تمایل، آن را به مبلغ منطقی و قابل قبول پانزده دلار، خریداری کنند.
منبع: ایران سپید

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید