وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

حمل و نقل معلولان با وعده و وعید سامان نمی یابد

قائم مقام انجمن نابینایان ایران گفت: نزدیک به هشت سال است از افتتاح سامانه حمل و نقل معلولان می گذرد ولی این سامانه روز بروز تضعیف و خدمات آن کمتر شده است.

سامانه حمل و نقل ویژه معلولان در شهر تهران در اسفند ۱۳۹1، با ۶۰ دستگاه ون و ۲۵ دستگاه اتوبوس افتتاح شد. از همان ابتدای کار، مدیران شهری تمرکز بر خدمات این ماشین ها را بر معلولان جسمی قرار دادند و تنها تعداد کمی از نابینایان توانستند عضو این سامانه شوند.

مهندس منصور شادکام، قائم مقام انجمن نابینایان ایران درباره وضعیت سامانه حمل و نقل برای معلولان در شهر تهران گفت: سیستم حمل و نقل عمومی در تهران و شهرهای بزرگ مشکلات زیادی دارد. این سیستم برای افراد سالم هم راضی کننده نیست چه برسد به معلولان که با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.

وی بیان کرد: در کلانشهرها که تراکم جمعیت زیاد است، سیستم اتوبوسرانی و مترو ساعت‌های شلوغی دارد و بحث مناسب‌سازی و استانداردسازی نیز با شرایط افراد دارای معلولیت و سالمندان مطرح است.

شادکام با تأکید بر اینکه سیستم‌های حمل و نقل بیشتر کلانشهرها اصلا پذیرای رفت‌وآمد این افراد نیست، گفت: دلیل اول این است که ایستگاه‌ها مناسب‌سازی نشده‌ و در بسیاری از ایستگاه ها، آسانسور به ویژه برای معلولان جسمی در نظر گرفته نشده‌است. وی با اشاره به اینکه در همه دنیا تبلیغاتی را در نظر می‌گیرند تا سالمندان و معلولان وقتی وارد سیستم حمل‌و نقل می‌شوند کسی در جایی که آنها باید مستقر شوند نباشد، گفت: متأسفانه در ایران شرکت‌های واحد اتوبوسرانی، قطارهای ریلی و حمل و نقل شهری در ارتباط با رعایت حقوق افراد دارای معلولیت کاری انجام نمی‌دهند و باید تجدیدنظر صورت گیرد. البته این مسئله نیازمند کار های فرهنگی نیز هست که باید بدان توجه شود.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران ادامه داد: حال که دریافتیم سیستم های حمل و نقل عمومی به ویژه با توجه به عدم دسترس پذیری مبلمان شهری برای معلولان و نابینایان مناسبسازی نشده است، نیاز به توسعه سامانه حمل و نقل معلولان بیشتر حس می شود. خوشبختانه در اسفندماه سال 91 و با پیگیری های دکتر قالیباف شهردار وقت پایتخت، نزدیک 60 ون برای حمل و نقل معلولان اختصاص یافت اما هم اکنون با گذشت نزدیک به هشت سال از این امر، بسیاری از این خودرو ها فرسوده شده و عملاً از رده خارج شده اند. مهندس شادکام با انتقاد شدید از شهردار فعلی تهران و اعضای شورای شهر تصریح کرد: شهرداری مالیات و عوارض را از تمامی شهروندان از جمله معلولان دریافت می کند، اما مشخص نیست؛ سرانه ارائه خدمت به معلولان در کجا هزینه می‌شود؟ چرا بعد از گذشت 8 سال هنوز حتی یک دستگاه به سامانه حمل و نقل معلولان اضافه نشده است. مسئولان تا کی می خواهند فقط وعده و وعید دهند. مشکلات تردد معلولان و نابینایان آنقدر جدی است که با وعده و وعید سامان نمی یابد.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران بیان کرد: هر سال سیستم‌های حمل و نقل ۱۵ تا ۲۰ درصد ارتقاء پیدا می‌کند و ناوگان آنها اضافه می‌شود، اما در طول 8 سال گذشته سامانه ویژه حمل و نقل معلولان و جانبازان در شهر تهران هیچ پیشرفتی نداشته است و این مایه تأسف است در شهر تهران به نیاز افرادی که نیازمند جا به جایی خاص هستند، توجه نمی شود.

مهندس شادکام گفت: تنها دو درصد معلولان در تهران به خدمات حمل و نقل دسترسی دارند، در حالی که نزدیک به ده ها هزار معلول نیازمند به دریافت خدمات هستند. بدیهی است سامانه ای که بیشتر خودرو های آن نیازمند تعمیر است، نمی تواند پاسخگوی نیاز معلولان باشد. ایشان ضمن انتقاد شدید از نحوه ثبت نام معلولان در این سامانه گفت: هیچ قانون و ضابطه مشخصی برای ثبت نام کسانی که باید از خدمات این سامانه استفاده کنند وجود ندارد. بار ها دیده ایم کسانی که هیچ نیازی به این سامانه ندارند در سال های ابتدایی عضو شده اند و سال هاست که دارند از خدمات این سامانه استفاده می کنند، اما در عین حال تعداد بسیار زیادی به ما مراجعه می کنند که شرایط تردد سخت تری دارند اما چندین سال است که پشت نوبت مانده اند. شادکام تصریح کرد: برای حمل و نقل با همین ماشین های محدود باید اولویت بندی صورت گیرد. ابتدا کسانی که مثلاً نیاز های درمانی و مراجعه به بیمارستان دارند یا کسانی که باید به محل کار خود بروند در اولویت قرار گیرند و چنانچه در آن روز خودرو های دیگری در اختیار بود به سایر موارد تردد اختصاص یابد. شادکام با خطاب قرار دادن خود اعضای جامعه هدف گفت: متأسفانه بار ها دیده ایم کسانی که عضو سامانه هستند، برای کار های غیر ضروری از سامانه حمل و نقل معلولان استفاده می کنند و این یک ظلم در حق کسانی است که به علت محدودیت ماشین ها، امکان ارائه خدمات به آنها وجود ندارد.

شادکام ضمن انتقاد شدید از اعضای شورای شهر تهران گفت: این آقایان که ادعای اصلاح طلبی دارند، کوچکترین قدمی در راه اصلاح وضعیت تردد اقشاری که مشکلات جدی در زمینه حمل و نقل دارند برنداشته اند. حتی امسال قول افزایش 5 دستگاه ون را دادند و بودجه 5 میلیارد تومانی هم برای آن مصوب کردند. اما در حال حاضر که به روز های پایانی سال نزدیک می شویم، هنوز خودرویی به ناوگان حمل و نقل معلولان اضافه نشده است. در حالی که اگر در این 8 سال سالی 5 یا 10 دستگاه به سامانه معلولان افزوده می شد، در حال حاضر شرایط بسیار بهتری داشتیم. ایشان با انتقاد از عدم دسترسی به اعضای شورای شهر گفت: بار ها درخواست ملاقات داده ایم تا در خصوص مسائل و مشکلات معلولان با اعضای شورای شهر تبادل نظر کنیم اما هنوز امکان برگزاری این جلسه مشترک صورت نگرفته است. حتی چندین بار اعضای شورای شهر را به مراسم ویژه نابینایان از جمله روز جهانی نابینایان دعوت کردیم که حضور پیدا نکرده اند. البته در میان اعضای شورای شهر، خانم نژاد بهرام تلاش های زیادی برای معلولان انجام داده اند و نگاه مثبتی دارند، اما یک دست صدا ندارد و همه ی اعضای شورا باید همراهی کنند.

مهندس شادکام با انتقاد نسبت به دو تن دیگر از مدیران شهری تهران گفت: ماه ها است که از آقای مناف هاشمی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و آقای محمود ترفع رئیس سازمان اتوبوسرانی درخواست ملاقات کردیم اما هنوز روی نامه ی ما دستور هم نداده اند. این حق انجمن های نابینایی است که بتوانند با مدیران شهری در خصوص وضعیت معلولان جلسه مشترک داشته باشند، درد و دل کنند و آنها را نسبت به مشکلات معلولان آگاه کنند.

قائم مقام انجمن نابینایان ایران خطاب به پیروز حناچی شهردار تهران نیز گفت: شهردار تهران در بحث خدمات حمایتی از انجمن ها عملکرد خوبی داشته و جای تشکر دارد. همچنین در بحث مناسبسازی پروژه های شهری به نسبت سال های قبل ایشان عملکرد بهتری داشته است. اما نباید چشممان را بر روی کاستی های موجود ببندیم.

وی افزود: شهردار تهران در یک اقدام خیرخواهانه قصد داشت با انتخاب مشاوران معلول در 4 معاونت اصلی شهرداری از خود اعضای جامعه هدف در خصوص دسترس پذیری مبلمان شهری استفاده کند. اما متأسفانه روند انتخاب نفرات و کسانی که به عنوان مشاور انتخاب شدند، به هیچ عنوان اصولی و منطبق بر شایسته سالاری نبود. دسترس پذیری مبلمان شهری نیاز به ایده های نو، افراد خلاق، افراد متخصص و خبره جامعه نابینایان دارد. نمی توان صرفاً از کسانی که بیشتر داد و بیداد می کنند به عنوان مشاور استفاده کرد با این تفکر که اگر این افراد در اختیار خودمان باشند، شاید بتوانیم آنها را کنترل کنیم. اگر هم پروژه ای در بحث مناسبسازی مشکلی داشت، مسؤولیت آن را بر عهده خود معلولان می گذاریم و می گوییم خود آنها تأیید کرده اند.

در این ارتباط باید به آقای شهردار بگویم آقای حناچی، با مصلحت اندیشی نمی توان امور معلولان را سامان داد. معاونت های شما از مشاوران خبره معلولان بهره ای نبرده اند و انتخاب افراد نالایق، نمی تواند امور معلولان را سامان دهد.

این روند اگر اصلاح نشود، نیت اولیه شما که همانا خیرخواهی برای اصلاح امور مبلمان شهری معلولان بود نیز ره به جایی نخواهد برد.

مهندس شادکام در پایان ابراز امیدواری کرد در سال های آینده با افزایش خودرو های مناسبسازی شده برای معلولان شاهد افزایش خدمات سامانه حمل و نقل معلولان باشیم تا این قشر در تردد درون شهری، با آسیب های کمتری مواجه شود.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید