وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

گزارشی از کتابخانه دیجیتال گویای سامسونگ در استان سیستان و بلوچستان

 

در ادامه سلسله پست های معرفی کتابخانه های دیجیتال گویای سامسونگ وابسته به انجمن نابینایان ایران، به استان سیستان و بلوچستان یکی از مناطق محروم جنوب شرق کشور سر می زنیم.
هفتمین کتابخانه ای که در قالب طرح تاسیس کتابخانه های گویای دیجیتال ویژه نابینایان توسط انجمن نابینایان ایران و شرکت سامسونگ افتتاح شد، متعلق به شهر زاهدان بود.
این کتابخانه 29 خرداد ماه 1393 تأسیس شد تا نابینایان شهر زاهدان هم لذت مطالعه و دوستی با یار مهربان را بچشند.
بر طبق آخرین آمار ارائه شده توسط سازمان بهزیستی، در این استان 7577 نفر از نابینایان و کم بینایان زندگی می کنند که 1350  نفر از آنها ساکن زاهدان هستند.
یکی از اقدامات انجمن نابینایان ایران، مشارکت با شرکتهای مختلف در به سر انجام رساندن پروژه های مرتبط با مسئولیت اجتماعی است و یکی از موفق ترین پروژه های انجمن، تأسیس کتابخانه های گویای دیجیتال در شهرهای مختلف کشور است.
شهر زاهدان، هفتمین شهری است که در آن کتابخانه گویای دیجیتال ویژه کودکان و نوجوانان راه اندازی شده است.
در این کتابخانه، حدود 160 نفر از نابینایان استان که بازه سنی آنها بین 6 تا 55 سال است عضویت دارند.
از این تعداد، 73 نفر از میان بانوان و 87 نفر از آنها را آقایان تشکیل می دهند.
این کتابخانه، مجهز به آخرین  تکنولوژیهای روز  ویژه نابینایان  بوده و دارای 7 هزار عنوان کتاب صوتی شامل: کودک و نوجوان، داستانی، علمی، مذهبی، ادبیات، تاریخ و جغرافیا، روانشناسی، رمان  و سایر موضوعات در همه رده های سنی است. همچنین 94 عنوان کتاب به خط بریل در این کتابخانه موجود است.
از سایر تجهیزات این مرکز، می توان به تلویزیون به همراه دستگاه بهدید که ویژه کم بینایان است، اشاره کرد.
در این کتابخانه، مواردی همچون کتابخانی، فعالیتهای آموزشی و فرهنگی در ارتباط با نابینایان نیز انجام می شود که از جمله آنها می توان به کتابخوانی, قصه گویی و سرود اشاره کرد.
برگزاری دوره های آموزشی شامل: آموزش کامپیوتر, تحرک و جهتیابی, خط بریل، صنایع دستی، آموزش قرآن، مهارت های زندگی، موسیقی، و آموزش رشته شطرنج از دیگر فعالیت های اثربخش کتابخانه دیجیتال سامسونگ شعبه زاهدان است.
در این کتابخانه، تجهیزات اداری جهت انجام امور اداری و تسهیل در ارتباط با اعضا و ارگانها و نهادهای مختلف پیشبینی شده که از جمله آنها میتوان به خط تلفن، دستگاه فکس و پرینتر اشاره کرد.
همچنین جهت آموزش به افراد نابینا چند دستگاه کامپیوتر که مجهز به امکانات و سخت افزارهای مرتبط با نابینایان از جمله برجسته نگار و نرم افزار های صفحه خوان است، در دسترس اعضا قرار دارد.
عصای سفید, لوح و قلم، برجسته نگار هوشمند، ماشین پرکینز، لپتاپ و تبلت از دیگر تجهیزاتی است که با مشاوره و پیگیری انجمن نابینایان ایران توسط شرکت سامسونگ و بهزیستی استان سیستان و بلوچستان تهیه شده است.
خانم فاطمه کیخایی مقدم نابینای 18 ساله درباره تجربه خود از این مرکز میگوید: از 4 سال پیش که با این کتابخانه آشنا شدم، به مهارت های مختلفی دست یافتم. از جمله آنها می توان به کار با کامپیوتر و تلفن های همراه اندروید و مهارت های زندگی و فردی اشاره کرد.
وی می افزاید: امیدوارم این خدمات در این استان محروم همچنان ادامه داشته باشد.
ایشان در پایان از همه مسئولان این کتابخانه و انجمن نابینایان ایران و شرکت سامسونگ تشکر می کند که این امکانات را جهت استفاده نابینایان استان فراهم کرده اند.
سجاد وفادارنژاد دانشجوی 20 ساله و خواننده آواز موسیقی سنتی که از دیگر مخاطبان این کتابخانه است می گوید: امروزه نابینایان نیاز فراوانی به تکنولوژی دارند که بتوانند در جامعه بدون مشکل زندگی کنند. بخش اندکی از این تکنولوژی هم اکنون در اختیار نابینایان ایران و این استان قرار دارد و از شرکت سامسونگ جهت فراهم نمودن این کتابخانه و تجهیزات تشکر می کنم.
نشانی کتابخانه: سیستان و بلوچستان- زاهدان- بلوار امام خمینی (ره)- مجتمع خدمات بهزیستی امام علی (ع) دفتر انجمن نابینایان سیستان و بلوچستان – کتابخانه دیجیتال گویای نابینایان و کم بینایان زاهدان .
تلفن:05433443470

استان سيستان و بلوچستان در جنوب شرق ایران با وسعتي حدود 187578 كيلومتر مربع، معادل 4/11 درصد از كل مساحت كشور را تشكيل داده و پهناورترين استان كشور است.
اين استان، از شمال به  استان خراسان جنوبي و كشور افغانستان، از شرق به کشور های افغانستان و پاکستان و حدود 1260 كيلومتر مرز خاکی دارد.
این استان، از جنوب به آبهاي آزاد درياي عمان و از مغرب، به استانهاي كرمان و هرمزگان محدود می شود.
بطور كلي، اين استان به لحاظ طبيعي به دو ناحيه جغرافيايي سيستان در شمال و بلوچستان در جنوب قابل تفكيك است.
دشت سيستان در شمال استان، همچون نگيني است برآمده از آبرفتهاي رودخانه هيرمند، كه بزرگترين درياچه آب شيرين در ايران (دریاچه هامون) را در خود جاي داده است. كوه خواجه تنها عارضه طبيعي است كه در اين ناحيه خودنمايي نموده و مابقي دشت بصورت هموار با شيب 2 در هزار، از جنوب شرق و مرز افغانستان در نقطه ورودي هيرمند به سيستان، به سمت شمالغرب به درياچههاي سهگانه هامون ختم ميشود.
ناحيه بلوچستان؛ در جنوب استان همچون صدفي است كه وسعت متنوعش را با درياي عمان گره زده و در مجموع داراي طبيعتي كوهستاني و خشك است. نواحي جنوبي استان با توجه به مجاورت با درياي عمان و متأثر شدن از بادها و بارانهاي موسمي اقيانوس هند، داراي اقليم متفاوتي هستند چنانكه بالابودن ميانگين دما و پايين بودن نوسانات آن از جمله مشخصههاي اساسي اقليم بلوچستان است.
با اين وجود، در جنوب بلوچستان شاهد شرايط آب و هوايي شرجي، در مركز خشك و در شمال، شاهد هوای معتدلِ خشك هستیم.
وجود مخروط آتشفشاني تفتان با ارتفاع 3941 متر در شمال بلوچستان شرايط اقليمي تعديل يافته اي را بوجود آورده است.
جمعیت این استان بنا بر سرشماری سال 1395 ۲.۷۷۵.۰۱۴ نفر است.
استان سیستان و بلوچستان دارای23 شهرستان 51 شهر و 57 بخش است.
از سوقاتیهای معروف این استان می توان به کلوچه خرمایی، کشک زرد و انواع صنایع دستی و… اشاره کرد. از انواع خوراکی های بومی می‌توان به شیلانج، شیرمال، کهلی، کباب تنورچه، آبگوشت، کشک زرد، کشک سفید، تجگی، قلیفی، کلوچه و … نام برد.
از میوه های این استان نیز می توان به خربزه درختی، چندی نوع خرما، موز، انبه و کاشت میوه های گرمسیری در زمستان در بلوچستان اشاره کرد.
شهر سوخته کوه خواجه تپه غلامان و دریاچه هامون در شمال استان و دریاچه جازموریان و سواحل چابهار به همراه تپه های گِل افشان از شناخته شده ترین بناهای تاریخی و مکان های طبیعی استان سیستان و بلوچستان به شمار می رود.
از آثار باستانی و صنایع دستی نیز می توان به شهر سوخته زابل که تمدن بیش از 5 هزار ساله دارد و اولین انیمیشن جهان در آن کشف شده و جراحی مغز به همراه چشم مصنویی در آن وجود داشته، نام برد.
از آثار باستانی جنوب استان می توان به قلعه ناصری در ایرانشهر اشاره کرد.
صنایع دستی این استان نیز شامل: حصیربافی، سوزن دوزی و سفال کلپورگان سراوان است.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید