وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

موسیقی دنیا، منتظر اجرای طوفانی نوازنده نابینا

اگر چشم‌هایت را ببندی و بی که صورتش را ببینی فقط به صدای سازش گوش کنی، به نظرت این طور خواهد رسید که به نوازندگی یک پیانیست میان سال با کوهی از تجربه و تکنیک و دانش موسیقایی گوش می‌کنی. او اما شانزده سال بیشتر ندارد. پیانو را از چهار سالگی به شکل کاملاً خودجوش به عنوان دوست خودش برگزیده است. استعدادش در پیانو از زمانی بیرون زد که ناخودآگاه سعی می‌کرد موسیقی‌های «ماپِت شو»، کمدی مورد علاقه‌اش را تقلید کند. او بعد‌ها یک DVD از اجرا‌های ولادمیر هوروویتز در شهر وین را هم به دست آورد که در دلبسته‌تر شدنش به پیانو بسیار مؤثر بود.
«Ethan David Loch»، در سال ۲۰۰۴ به دنیا آمده است. نابینای مادرزاد است و اولین معلمش در پیانو مادرش است که از چهار سالگی آموزشش را بر عهده گرفته است. او اما حالا شاگرد کنسرواتوار سلطنتی اسکاتلند است و پیانو را تحت نظر Fali Pavri، مدرس شناخته شده این کنسرواتوار ادامه می‌دهد. اِثان از کودکی ذهن خلاقی داشته است. کودکی او پر بوده از قصه‌پردازی‌ها و ساخت داستان‌های خیالی. چیزی که در نوجوانی او را در مسیر آهنگساز شدن قرار داده است.
اثان اولین کنسرت بزرگ خودش را در رویدادی به نام موزیک در لانارک به روی صحنه برده است. او در این رویداد موسیقایی نخستین اثر جدی خودش را به عنوان یک آهنگساز اجرا کرده است. اثان برای این رویداد، قطعه‌ای با الهام از ویلیام والاس، قهرمان اسطوره‌ای اسکاتلندی‌ها ساخته است. والاس را مردم دنیا با فیلم سینمایی «شجاع دل» به خاطر می‌آورند. استقلال فردی، از جمله موضوعاتی است که برای اثان به عنوان یک نوجوان نابینا بسیار هائز اهمیت است. به همین خاطر، خانواده‌اش او را به دست «دانیل کیش»، معلم نام‌آشنای مهارت‌های فردی نابینایان  سپرده‌اند و اثان جهتیابی و سایر ابزار‌های مستقل شدن را از او فرا گرفته است. اتفاقی که موضوع یک مستند رادیویی به نام بَتمَن و اثان در BBC هم شده است.
یکی از موفقیت‌های قابل توجه اثان این است که توانسته در آزمون جذب همکار در کالج معتبر ترینیتی لندن شرکت کند و با کسب نمره ۹۲ از ۱۰۰ به عنوان یکی از همکاران این کالج شناخته شده موسیقی انتخاب شود. این اتفاق زمانی رخ داد که او فقط ۱۴ سال داشت. اثان اولین جایزه بین المللی‌اش را در سال ۲۰۱۶ و از واتیکان دریافت کرده است. او همچنین با وجود سن کمی که دارد توانسته یک آلبوم را هم در بازار‌های جهانی منتشر کند. «جاده‌های مرموز»، نام آلبومی است که از بداهه نوازی‌های اثان منتشر شده است. اثان یک بار هم به عنوان مهمان یکی از معتبر‌ترین شو‌های موسیقی کانال تلویزیونی ITV دعوت شده است. او در آن برنامه علاوه بر اجرای انفرادی، قطعاتی را هم با همراهی «Daria»، خواننده و هارپیست نوجوان اهل رومانی که او هم از امید‌های آینده موسیقی به حساب می‌آید به شکل دوئت اجرا کرده است.
حالا و با تعطیلی همه برنامه‌های حضوری به خاطر کرونا، اثان هم مثل بسیاری از نوازندگان رو به youtube و سایر پلتفرم‌های پخش آنلاین آورده است. او که تا پیش از این فیلم اجرا‌هایش را فقط برای دوستان و آشنایان در اینترنت منتشر می‌کرد، مدتی است تصمیم گرفته شنبه شب‌ها برای همه مخاطبانش کنسرت‌هایی را به شکل لایو برگزار کند. اگر دوست دارید اجرا‌های اثان را بشنوید می‌توانید به وبسایت او به نشانی
www.EthanDavidLock.COM
مراجعه کنید. مستند‌ها و اجرا‌هایی هم که در این نوشته به آنها اشاره شد در این وبسایت برای مشاهده عموم در دسترس خواهد بود.
منبع: ایران سپید

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید