وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

از عینک جادویی ESight چه خبر

هفت سال از عرضه اولین نمونه از عینک Esight می‌گذرد. عینکی که امید را در دل‌های بسیاری از کم بینا‌ها زنده کرد و امکانی را فراهم کرد تا گروهی از آنها که توانایی خرید این عینک را داشتند بتوانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. آخرین نمونه عینک که کمپانی ESight در ماه ژوئیه سال جاری میلادی به بازار داده، نسل چهارم این عینک است که با تغییرات جالب توجهی همراه بوده است. در این نوشته نگاهی به این تغییرات خواهیم انداخت.
مهمترین پیشرفتی که در ESight اتفاق افتاده شاید کاهش قابل توجه قیمت این ابزار جادویی باشد. این عینک حالا با قیمت ۵۹۵۰ دلار عرضه می‌شود. البته این امکان هم برای آنها که اعتبارشان به تأیید بانک برسد فراهم است که به صورت اقساط و با پرداخت ماهانه ۹۹ دلار این عینک را خریداری کنند. اما حالا ببینیم این عینک ۵۹۵۰ دلاری چیست و به درد کدام گروه از کم بینا‌ها می‌خورد؟
آنطور که عرضه کننده‌ها مدعی شده‌اند، این عینک به درد کسانی می‌خورد که حد و اندازه بیناییشان چیزی بین بیست شصتم تا بیست هشتصدم باشد. البته احتمالاً کسانی که بیناییشان در حدود بیست هزار و چهارصدم باشد هم تا حدودی خواهند توانست از این عینک بهره ببرند. نسل چهارم عینک ESight به مراتب سبک‌تر شده و از نظر شکل ظاهری هم شبیه یک عینک ایمنی ساخته شده است. معمولاً کاربران گجت‌های پوشیدنی از چند نکته تکراری شکایت دارند؛ سنگینی، گرم شدن احتمالی دستگاه، دست و پا گیر بودن و … از جمله مواردی است که کاربران گجت‌ها را آزار می‌دهد. طراحان ESight 4 تمام تلاششان را معطوف برطرف کردن این مشکلات کرده‌اند. ESight 4 حالا یک عینک دارد که بر روی چشم قرار می‌گیرد و دوربینی ۱۸ مگاپیکسلی که جلو بینی قرار می‌گیرد و تصاویر را به شیشه‌های عینک ارسال می‌کند. یکی از مواردی که کاربران ESight 3 از آن در عذاب بودند این بود که موقع استفاده از عینک، به سختی می‌توانستند آن را طوری جابجا کنند که از دید محیطی خودشان هم استفاده کنند. حالا این امر با تغییری که در طراحی عینک داده شده برای کاربران ممکن شده است. ESight 4 علاوه بر عینکی که بر روی صورت قرار می‌گیرد، چیزی شبیه یک تل هم دارد که بر روی سر مستقر می‌شود و باطری دستگاه را در پشت سر نگه می‌دارد. یک دستگاه کنترل از راه دور هم از دیگر اجزای عینک است. لازم به توضیح نیست که کار این عینک، تصویر‌برداری از محیط و شخصی‌سازی آن برای فرد کم بینا است. کاربر می‌تواند مبتنی بر ویژگی‌های باقی‌مانده بینایی‌اش، تصاویر را بزرگ‌تر کند یا حتی رنگ پس‌زمینه هر تصویر را به گونه‌ای تغییر دهد که بتواند جزئیات بیشتری را دریابد.
نسل چهار عینک جادویی از این قابلیت برخوردار شده که تصاویر ارسالی به هر کدام از شیشه‌های عینک، متناسب با نوع و کیفیت بینایی هر یک از چشم‌های فرد، به طور مجزا تنظیم شود. همچنین فرد می‌تواند از تصاویر گوناگون فیلم و عکس بگیرد و آنها را با امکانات و نرم‌افزار‌هایی که در ESight گنجانده شده به گونه‌ای تغییر دهد که برایش قابل درک باشد. کار با امکانات عینک به کمک ریموت کنترلی که همراه آن عرضه می‌شود، امکان‌پذیر است. البته در نسل چهار کاربر می‌تواند به جای کنترل، از نرم‌افزاری که به همین منظور برای IOS و اندروید طراحی شده استفاده کند و عینک را به وسیله گوشی تلفنش مدیریت کند.
وایفای، بلوتوث و اتصال HDMI هم از دیگر قابلیت‌های ESight‌است. کاربر می‌تواند با اتصال به اینترنت از طریق وایفای، آخرین به‌روز‌رسانی‌ها را برای عینکش دریافت کند. طراحان نسل چهار، ۲۵۶ گیگابایت حافظه را برای عینک در نظر گرفته‌اند. باطری دستگاه هم حدود سه ساعت به طور مداوم آن را روشن نگه می‌دارد. البته جای نگرانی نیست؛ چرا که یک باطری ذخیره هم در اختیار کاربر قرار گرفته که می‌تواند در صورت لزوم، با باطریِ خالی جایگزین کند.
منبع: ایران سپید

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید