وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

احتمال بازگشت بینایی به نابینایان با پیوند الکترود در مغز

محققان با انجام نوعی آزمایش روی دو میمون، نشان دادند پیوند الکترود در مغز با موفقیت موجب بازیابی بینایی ابتدایی در این حیوانات شد؛ نتایج این آزمایش به افراد نابینا اجازه می‌دهد که دوباره ببینند.
این پیشرفت تکنولوژی که در میمون ها آزمایش شد، نشان می دهد افرادی که به دلیل آسیب دیدگی یا بیماری نابینا شده‌اند، به زودی می توانند بینایی خود را بازیابند.
بر اساس نتایج این مطالعه که توسط متخصصان هلندی انجام شد، این روش شامل کاشت الکترود در مغز میمون ها برای تولید نقاط نور است. این نقاط که به «فسفن» (phosphenes) معروف هستند، به همان روشی کار می کنند که پیکسل های یک تلویزیون کار می کنند و هر کدام بخش کوچکی از یک تصویر بزرگتر را تشکیل می دهند.
با این حال این الگوها در مقایسه با بینایی واقعی هنوز خام هستند و این فناوری هنوز روی انسان آزمایش نشده است اما محققان را به هدف نهایی خود که بازیابی بینایی برای افراد نابینا است، یک گام نزدیکتر می کند.
این فناوری توسط گروهی از محققان در «موسسه علوم عصبی» هلند ابداع و در مجله Science منتشر شده است. این فناوری بر اساس ایده ای ابداع شده که برای اولین بار دهه ها پیش تصور شد و آن تحریک الکتریکی مغز است تا از طریق نقاط به اصطلاح «فسفن» بینایی را میسر سازد.
تلاش های قبلی برای محقق کردن این تئوری تنها موفقیت های محدودی داشت که اساساً به دلیل محدودیت های فناوری موجود در آن زمان بود اما اکنون محققان هلندی، پیوندهایی ابداع کردند که حاوی هزار و ۲۴ الکترود است و آن را به قشر بینایی دو میمون بینا متصل کردند.
«زینگ چن»، محقق فوق دکترا که در این تحقیق شرکت داشت، توضیح می دهد: ایمپلنت ما مستقیماً با مغز ارتباط دارد و مراحل قبلی پردازش بینایی را از طریق چشم یا عصب بینایی دور می‌زند. از این رو، در آینده، می‌توان از چنین فناوری برای ترمیم کم بینایی در افراد نابینایی استفاده کرد که دچار آسیب یا تحلیل رفتن شبکیه، چشم یا عصب بینایی شده اند اما قشر بینایی آنها سالم است.
قشر بینایی در پشت مغز واقع شده است و بسیاری از ویژگی‌های آن در انسان و سایر پستانداران مشترک است. دکتر رولفسما گفت: تعداد الکترودهایی که در قشر بینایی پیوند زدیم و تعداد پیکسل های مصنوعی که می‌توانیم برای تولید تصاویر مصنوعی با وضوح بالا تولید کنیم، بی سابقه است.
این الکترودها به این دو میمون مورد آزمایش اجازه داد که اشکالی مانند حروف الفبا، خطوط و نقاط متحرک را بسازند. به گفته محققان، در حالی که این الگوها هنوز خام هستند اما نشان دهنده پیشرفت قابل توجهی نسبت به ایمپلنت‌های قبلی است که به کاربران اجازه می‌داد فقط مناطق مبهم نور و تاریکی را تعیین کنند.
محققان می گویند، این موفقیت می تواند طی سه سال آینده  روی انسان ها آزمایش شود. استفاده از این فناوری در آینده برای انسان ها می تواند شامل استفاده از عینک های مجهز به دوربینی باشد که داده ها را به این پیوند مغزی مخابره کرده و به افراد نابینا اجازه می دهد، دوباره ببینند.
منبع: ایرنا

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید