وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

دسترس پذیری وبگاه های اینترنتی برای نابینایان وظیفه همه توسعه دهندگان است

قائم مقام انجمن نابینایان ایران گفت: با شیوع ویروس کرونا در کشور، اغلب فعالیت ها در بستر وب و به صورت اینترنتی صورت می گیرد حال آنکه بیشتر توسعه دهندگان سایت های اینترنتی، استاندارد های دسترس پذیری ویژه نابینایان را رعایت نمی کنند.
مهندس منصور شادکام گفت: طبق قانون حمایت از حقوق معلولان کلیه نهاد ها موظف شده اند دسترس پذیری حوزه الکترونیک را رعایت کنند، اما توسعه دهندگان وبسایت های اینترنتی هیچ شناختی در ارتباط با مناسب سازی فضای مجازی برای معلولان با آسیب بینایی ندارند. در این بین، انتظار ما از سازمان ها و وزارتخانه های دولتی بیشتر است. متأسفانه آنها هم هیچ توجهی به این مبحث مهم ندارند.
مهندس منصور شادکام به مناسبت روز جهانی معلولان با اشاره به مناسبسازی فضاهای حقیقی و مجازی برای نابینایان گفت: دسترس پذیری فقط شامل رمپ یا خطوط برجسته زردرنگ نیست. امروزه با توسعه الکترونیک و تمرکز اکثر فعالیت ها در بستر وب، نیاز به دسترس پذیری فضای مجازی و سایت های اینترنتی برای نابینایان بیش از پیش حس می شود. به ویژه اینکه با همه گیری یک ویروس خطرناک روبرو هستیم و انجام فعالیت های روزمره از طریق اینترنت ضروری است. وی افزود: این امر در قانون حمایت از حقوق معلولان هم اشاره شده است. فصل دوم قانون حمایت از حقوق معلولان به مناسب سازی، دسترس پذیری، تردد و تحرک پرداخته است و در ماده ۲ آن اشاره شده: کلیه وزارتخانه‌ها، سازمانها، مؤسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمانها و اماکن عمومی و معابر‌و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم گردد.
قائم مقام انجمن نابینایان ایران تصریح کرد: در بحث دسترس پذیری فضای مجازی برای نابینایان قانون صراحت بیشتری دارد. چرا که در ماده ۱۳ تصویبنامه هیات وزیران در سال ۹۴ آمده است: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است استانداردهای دسترس پذیری به دیدارگاه های مجازی برای فناوری­های کمکی نابینایان و کم­بینایان را با رعایت قوانین و مقررات مربوط تدوین و بر رعایت آن از سوی دستگاه های اجرایی نظارت نماید.
مهندس منصور شادکام اظهار داشت: متأسفانه علیرغم تمام قوانین بالادستی، هیچ یک از سازمان ها و وزارتخانه های دولتی به این امر توجه ندارند. برای مثال چندین ماه است تمرکز آموزش های دانش آموزان در بستر فضای مجازی و اپلیکیشن شاد صورت می گیرد، این در حالی است که مسئولان آموزش و پرورش پیش بینی می کردند عمده آموزش ها در سال تحصیلی جاری نیز در بستر فضای مجازی باشد اما با این وجود، هنوز اپلیکیشن شاد برای نابینایان دسترس پذیر نشده است.
قائم مقام انجمن نابینایان ایران با اشاره به اینکه دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور رئیس ستاد پیگیری قانون حمایت از حقوق معلولان است بیان کرد: ما از ایشان انتظار داریم مواد مختلف قانون را به دستگاه های اجرایی کشور تذکر دهند. البته ایشان همیشه دغدغه معلولان را داشته اند و سال گذشته هم در دیداری که با ایشان داشتیم، قول پیگیری مواد مختلف قانون را دادند. مهندس شادکام از نمایندگان مجلس نیز درخواست کرد پیگیر قانون حمایت از حقوق معلولان باشند. تنها با اجرای این قانون است که زندگی معلولان به معنای واقعی کلمه دستخوش تغییرات می شود. در غیر این صورت، آنها دلسرد و سرخورده خواهند شد.
وی افزود: در تاریخ ۲۴ فروردینماه سال جاری، رئیس سازمان بهزیستی کشور از وزارتخانه ها و سازمان های دولتی خواست وبگاه های خود را برای نابینایان مناسبسازی کنند. طی این ۶ ماه و با پیگیری هایی که انجمن نابینایان ایران به عنوان مسئولیت های اجتماعی خود و شرکت دانش بنیان پکتوس به عنوان مجری طرح دسترس پذیری سایت های اینترنتی برای نابینایان داشته، دسترس پذیری وبگاه های استانداری تهران، سازمان بورس و اوراق بهادار، بانک سپه، شرکت همراه اول، بانکداری اینترنتی بانک ملت، همراه بانک شهر و وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات در حال مناسبسازی بوده و به سر انجام رسیده است.
منصور شادکام وزارتخانه های دولتی که باید در صف اول اجرای این قانون باشند را مورد انتقاد شدید قرار داد و گفت: متأسفانه با وجود پیگیری های مکرر از وزارت کشور، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان بیمه سلامت، سازمان تأمین اجتماعی، کمیته امداد، سازمان خصوصی سازی، سازمان سنجش، هلال احمر، سازمان تعاون روستایی، شرکت ملی پست ایران، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان هواشناسی کشور تاکنون اقدام اجرایی جهت دسترس پذیری وبگاه هایشان برای نابینایان انجام نشده است. از این دستگاه ها و سایر نهاد های دولتی انتظار داریم در روزگاری که باید فاصله گذاری اجتماعی رعایت شود و تا جای امکان اکثر خدمات توسط سایت های اینترنتی انجام شوند، هر چه سریعتر نسبت به مناسبسازی سایت و اپلیکیشن های اندرویدی خود اقدام کنند تا نابینایان نیز در استفاده از این خدمات با مشکلی مواجه نشوند.
وی بیان کرد: حق دسترسی به اطلاعات و حق بهره مندی از دسترسی به خدمات مختلف از جمله مواردی است که در قانون عصای سفید بدان اشاره شده و از دولت ها خواسته شده این مسائل را جز حقوق نابینایان در نظر بگیرند و بدان توجه کنند.
مهندس شادکام بیان کرد: در کشور های اروپایی و توسعه یافته، اصلاً اجازه تأسیس وبسایت ها، پایگاه های خبری و طراحی نرم افزار ها را در صورتی که استاندارد های دسترس پذیری را نداشته باشند نمی دهند. توجه به این امر تا آنجا پیش رفته که چنانچه یک وبسایت برای نابینایان دسترس پذیر نباشد، او می تواند از آن شرکت یا مؤسسه شکایت کند و حتی غرامت بگیرد. این مفاهیم در کشور ما چیزی شبیه شوخی است. اما واقعیت آن است که ما هم به تدریج باید همپای کشور های توسعه یافته به این مباحث حساس باشیم و به آن توجه کنیم. در این بین، قطعاً وظیفه توسعه دهندگان اینترنتی سنگینتر است.
مهندس منصور شادکام در پایان گفت: از طرف انجمن نابینایان ایران، اعلام آمادگی می کنیم در زمینه مناسبسازی وبگاه های اینترنتی برای نابینایان و در زمینه مشاوره فنی، در کنار توسعه دهندگان باشیم و اطلاعات لازم را در این راستا در اختیار آنها قرار دهیم.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید