وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

معرفی Justin Kauflin پیانیست نابینا

تاریخ موسیقی را که ورق بزنی به اسامی زیادی بر می خوری که از قضای روزگار یا نابینا به دنیا آمده اند، یا در اثر حادثه ای بینایی شان را از دست داده اند. نام هایی که بعضاً شهرتشان قاره ها را در نوردیده و عالم گیر شده اند. اسم هایی همچون رِی چارلز، آندره بوچلی، استیوی واندر و خوزه فلیسیانو که هیچ کدامشان نیازی به معرفی ندارند. حالا چند سالی است که یک جوان نابینا پیدا شده و اینطور که پیش می رود به نظر می رسد به زودی قرار است یک صندلی در میان این بزرگان برای خود دست و پا کند. کسی که به او لقب حیولای پیانو داده اند. او که کئینسی جونزِ کبیر در باره اش گفته صدای نت هایش یک گربه شیطان و خوشگل را در ذهن تداعی می کند. نامش «Justin Kauflin» است. در مریلند آمریکا در سال ۱۹۸۵ به دنیا آمده و فقط هفت ماه توانسته دنیا را ببیند و بعد از هفت ماه، در اثر بیماری بینایی چشمانش را از دست داده است.
جاستین موسیقی را در چهار سالگی آغاز کرده؛ با یک ویلن مارک سوزوکی. ده سالی را با ویلن و پیانو سر کرده و در چهارده سالگی مسحور زیبایی های موسیقی جَز شده و سبک نوازندگی اش را پیدا کرده و کم کم خودش را به عنوان یک نوازنده تمام عیار جَز تثبیت کرده است. جاستین در سال ۲۰۰۴ تحصیل در رشته موسیقی را در دانشگاه آغاز کرده است. در همان بدو ورود به دانشگاه هم با Clark Terry, نوازنده شهیر ترومپت آشنا شده و این نوازنده افسانه ای او را زیر پر و بال گرفته و در گروه موسیقی خودش جایی را هم به عنوان نوازنده پیانو برای او خالی کرده است. او همچنین به لطف حضور در دانشگاه و آشنایی با کلارک تری توانست از محضر دو نفر از نوازندگان که در دوران کودکی اش به چشم قهرمانان نوازندگی به آنها می نگریسته یعنی «Mulgrew Miller» و «Harold Mabern» بهره ببرد.
کافلین اولین آلبوم شخصی اش را در بیست و سه سالگی به بازار داد. آلبومی که نامش را «معرفی جاستین کافلین» گذاشته بود. آلبومی که بازخورد های مثبتِ زیادی را برایش به ارمغان آورد و او را به عنوان یک نوازنده تمام و کمال به جامعه موسیقی جَزِ آمریکا معرفی کرد. جاستین همچنین در ۲۰۱۴ شانس دیگری هم به دست آورد و آن، چیزی نبود مگر آشنایی با کئینسی جونز، نوازنده، آهنگساز و تهیه کننده شناخته شده آمریکایی و کسی که سالیان سال آهنگسازی و تهیه بسیاری از آثار مایکل جکسون را به عهده داشته است. کوئینسی کبیر در آلبوم شخصی خودش در سال ۲۰۱۴ از جاستین به عنوان نوازنده پیانو بهره برده است. همین همکاری نام جاستین را در سر تا سر آمریکا سر زبان ها انداخت. او از آن پس تا سال ۲۰۲۰ پنج آلبوم شخصی را روانه بازار کرده و در بیست و پنج آلبوم دیگر هم به عنوان دستیار تهیه یا نوازنده پیانو همکاری داشته است. حضور در پنج فیلم در نقش آهنگساز هم از دیگر فعالیت های کافلین است. او نوازنده برگزیده برند یاماها هم لقب گرفته است. تور هایی را هم به شکل مرتب از سال ۲۰۱۵ به این سو در اروپا برگزار می کرد که به خاطر شیوع ویروس کرونا فعلاً همگی به حالت تعلیق در آمده اند. جاستین اما بی کار ننشسته و در دوران قرنطینه کرونا، برنامه هایی را به طور منظم و به شکل هفتگی در کانالش در یوتیوب برای علاقمندانش اجرا می کند. او روز های یکشنبه و چهارشنبه هر هفته به مدت یک ساعت برای علاقمندانش ساز می زند و با آنها گفتگو می کند. جاستین یک جمله معروف دارد که آن را سر لوحه زندگی اش قرار داده است. او همیشه می گوید: «نابینایی تنها یکی از خصوصیت های ما است؛ نباید بگذاریم این یک ویژگی معرف ما نزد دیگران باشد.»
منبع: ایران سپید.
منبع: ایران سپید

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید