وبسایت رسمی انجمن نابینایان ایران. IBNGO.IR

استاندارد های مشاغل مرتبط با نابینایان هر چه سریعتر تدوین شود

به دنبال جلسه پیشین دکتر مهدی علیخانی معاون هماهنگی و نظارت فرهنگی و اجتماعی همکاری های منطقه ای معاون اول رئیس جمهور به تاریخ 29 مهرماه در دفتر انجمن نابینایان ایران، جلسه بررسی آموزش مهارت های فنی حرفه ای برای نابینایان به تاریخ شنبه اول آذرماه در سازمان فنی حرفه ای کشور برگزار شد.
در این نشست، علی سمندری، معاون امور فرهنگی و اجتماعی حوزه معاون اول رئیس جمهور، علیرضا حاتمزاده معاونت آموزش سازمان فنی حرفه ای، فاطمه رشنو، رئیس امور گروه دانشآموزان با مشکلات جسمی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، امینه نگهبان کارشناس برنامه ریزی آموزشی و درسی دانش آموزان نابینا، بریمانی، مدیرکل دفتر توانپزشکی و مراکز روزانه سازمان بهزیستی، اله وردی کارشناس مسئول قوانین مرتبط با معلولان، عرفان منش، مدیرکل دفتر راهبری اجرایی آموزش سازمان فنی حرفه ای، علی اکبر جمالی مدیرعامل انجمن نابینایان ایران، مهندس منصور شادکام قائم مقام انجمن نابینایان ایران، امیر سرمدی، مدیر وبسایت و مشاور فناوری اطلاعات انجمن نابینایان ایران و تعدادی از کارشناسان سازمان فنی و حرفه ای حضور داشتند.
در این مراسم، علیرضا حاتمزاده به سه ضلع اصلی آموزش های فنی و حرفه ای برای نابینایان اشاره کرد و گفت: تولید محتوای تخصصی، آموزش مربیان و تجهیز نرم افزار و سخت افزار های مورد نیاز نابینایان، سه ضلع اصلی آموزش های فنی حرفه ای برای نابینایان را تشکیل می دهند. وی افزود: تا کنون سه تا چهار استاندارد برای نابینایان تدوین شده و باید استاندارد های سایر حرف و مشاغل برای این قشر نیز با همکاری انجمن نابینایان ایران تدوین شود.
در ادامه این نشست، علی اکبر جمالی مدیرعامل انجمن نابینایان ایران با اشاره به انجام طرح پژوهشی شناخت فرصت های شغلی برای نابینایان گفت: از سازمان فنی حرفه ای درخواست داریم یک طرح پژوهشی برای شناسایی بیشتر مشاغل و حرفه هایی که نابینایان می توانند در آنها مشغول به کار شوند در نظر گرفته شود تا بتوان فرصت های شغلی بیشتری را برای نابینایان شناسایی کرد. جمالی ضمن انتقاد شدید از عملکرد گذشته سازمان فنی حرفه ای بیان کرد: متأسفانه تا کنون هیچ دستاورد مثبتی را در زمینه آموزش مهارت های فنی حرفه ای برای نابینایان شاهد نبودیم و عملکرد این سازمان برای نابینایان مثبت نبوده است. وی افزود: هر چه سریعتر یک کارگروه برای تدوین استاندارد های مهارت آموزی برای نابینایان تشکیل شود تا در این کارگروه با حضور کارشناسان نهاد های مختلف، بتوانیم استاندارد های مورد نیاز این قشر در مشاغل مختلف را تدوین کنیم.
مهندس منصور شادکام قائم مقام انجمن نابینایان ایران نیز در این مراسم ضمن تشکر از همکاری سازمان فنی و حرفه ای در برخی استان ها مانند شهر ارسنجان در استان فارس، استان های بوشهر و گلستان گفت: در برخی از استان ها دوره های آموزشی خوبی از جمله قالیبافی و دوره های ماساژ برگزار شده است اما این فعالیت ها به صورت جسته و گریخته بوده و نظاممند نیستند. وی افزود: از سازمان فنی و حرفه ای تقاضا داریم استاندارد ها را هر چه سریعتر تدوین کنند.
در ادامه سایر کارشناسان حاضر در جلسه به بیان دیدگاه ها و نقطه نظرات خود پرداختند.
در پایان، حاتمزاده معاونت آموزش سازمان فنی و حرفه ای بیان کرد: نامه ای را با امضای آقای هاشمی رئیس سازمان فنی و حرفه ای برای دکتر ستاری مدیرکل معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری فرستادیم و این نامه جهت پیگیری به دکتر بهشتی، مدیر طرح های کلان معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری ارجاع خورده است. در این نامه سازمان فنی و حرفه ای تقاضای تجهیز 15 کارگاه تخصصی آموزش رایانه و مهارت های ICDL برای نابینایان را کرده است و امیدواریم با مساعدت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، بتوانیم این کارگاه های تخصصی برای نابینایان را در استان های مختلف کشور راه اندازی کنیم.

وی ضمن ارائه مدارک و مستندات این نامه، از قائم مقام انجمن نابینایان ایران درخواست کرد این مسئله را پیگیری کند و این انجمن در راستای اجرای این طرح، در کنار سازمان فنی و حرفه ای باشد.

حاتمزاده در انتهای این نشست از کارشناسان سازمان های مختلف درخواست کرد یک نفر را جهت تشکیل کارگروه تدوین استاندارد های مهارت های فنی و حرفه ای برای نابینایان به این سازمان معرفی کنند تا هر چه سریعتر کارگروه تشکیل شود.

آرشیو ماهیانه

دیدگاهتان را بنویسید